Verschrikkelijke vriendin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Verschrikkelijke vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:39

Hallo bokt !
Alvorens ik aan mijn lang verhaal begin wil ik jullie toch al waarschuwen dat het best een lange OP zal worden!

Dus , 14 jaar geleden leerde ik mijn beste vriendin kennen in de 1e peuterklas. Nu zijn we beiden aan ons laatste jaar begonnen en zijn we 17 jaar oud. Al 14 jaar zitten wij ieder jaar in dezelfde klas & hangen we ook buiten school rond met elkaar. Nu deze "vriendin"zit erg egoïstisch in elkaar maar heb hier nooit echt iets van gezegd. Nu ik op dit moment terug kijk naar onze 14jarige vriendschap kan ik wel zeggen dat ik een grote duts was op vlak van vrije meningsuiting. Ergens heb ik mij altijd laten doen door ( laten we haar L noemen ) L en liet ik haar gewoon haar gangetje gaan.
Nu in het 3e jaar verhuisden wij beiden van school en kwamen we in contact met nieuwe mensen. Hier leerde zei een nieuw meisje kennen ( een albanese , laten we haar nu D noemen , vriendin in kwestie is trouwens ook van oosterse afkomst dus soort trekt soort zegmaar) en liet ze mij al snel als 5e wiel aan de wagen staan. Ook hebben L & D een beetje een "marginaal" karakter maar dit agressieve temprament hoort misschien ook wel een beetje bij hun herkomst. Veel staan ze te schreeuwen en te dreigen tegen mensen waar ze ruzie mee hadden etc. Dit is dus allemaal niet aan bij besteed dus was ik wat andere vrienden gaan zoeken. Na een tijdje kwam ik erg goed overeen met K. En hierdoor begonnen L & K ook wat meer samen te trekken.
Conclusie , L was gaan "lopen" met K. Alweer geen vriendin meer. Ook werd ik vaak "gekleineerd" in de klas door D en lachtte L hier ook om. Maar omdat ik anders niemand had bleef ik maar bij L lopen.
Dan 1 jaar later verhuisden ik , L en K samen weer van school en kwamen op een fantastische school terrecht waar ook mijn vriend naar school ging.
Alles viel een beetje op z'n plooi en L begon weer meer naar mij toe te trekken. Tot ze een vriend had en hij haar verplichtte om niet meer om te gaan met mij en K. Dit deed ze, verweet ons in iedere les van het vuil van de straat en negeerde ons daarna compleet.
Dit spelletje heeft 6 maand geduurd tot het gedaan was en ze met hangende pootjes terug gekomen.
Braaf als ik ben , het haar vergeven en opnieuw een vriendschap opgebouwd.
Dan weer een jaar verder kwam het meisje B in ons klas. En net als je misschien al kan raden. Ik werd weer aan de kant geschoven en verschrikkelijke vriendin in kwestie zette B op de eerste plaats.
Heb mij hierdoor een lange tijd slecht gevoeld maar omdat K & B elkaar ook al kenden van vroeger kwamen we als maar meer en meer in contact. Nu blijkt B echt een fantastisch wijf te zijn en heb ik echt mijn soulmate erin gevonden. Een lange tijd was het ik , B en L , altijd samen , overal naartoe tot deze zomer.
L heeft intussen weeral een nieuw vriendje en hebben haar heel deze vakantie niet gezien of gehoord of gesproken.
Nu het nieuwe schooljaar start. Ik & B zijn intussen onafscheidelijk gevonden en heb nu eindelijk de vriendin die ik nooit gehad heb. Ze staat altijd voor mij klaar , komt voor me op , heeft dezelfde interesses en dezelfde humor.

Nu probeert L weer naar ons toe te trekken omdat ze met niemand anders uit de klas kan omgaan. Maar natuurlijk zijn wij hier niet echt mee gediend.
Ze noemde haar voor de vakantie altijd al "beste vriendin" maar heeft de voorbije 2 maand echt het tegendeel bewezen.
Nu had ze natuurlijk door dat we niet meer gediend waren met haar aanwezigheid en is ze (marginaal als ze is) ruzie beginnen maken in sms en snapt ze niet waarom we boos zijn. Haar moeder en vriend hebben inmiddels ook al enkele sms'en gestuurd smekend om het terug goed te maken.

Nu weet ik echt niet meer wat te doen. Al 14 jaar ben ik gewend aan haar aanwezigheid dus ook aan haar karakter maar na alles wat ze mij ooit al heeft "aangedaan" zijn mijn ogen opengekomen deze vakantie en weet ik eindelijk wat echte vriendschap is , die ik terug vind in B.
Wat moeten we nu doen? Eigenlijk heb ik echt geen zin meer om zelf te praten met L .

Het kan zijn dat het verhaal erg slordig overkomt , sorry hiervoor het is al laat en ben er zeker van dat ik bepaalde dingen niet vermeld heb...
Maar hoop echt dat er iemand een second opinion kan geven die buiten deze vete staat... :)

Alvast bedankt voor het lezen ! _/-\o_

Kimbers

Re: Verschrikkelijke vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:45

Ik zou even in gesprek gaan met L en haar duidelijk maken wat je dwars zit. gewoon face to face, 1 op 1 en zonder al te veel verwijten. Gewoon van uit jezelf praten.
Vanuit haar reactie daarop kun je denk ik dan zelf wel opmaken wat jij verder met de vriendschap wil.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:49

Kimbers schreef:
Ik zou even in gesprek gaan met L en haar duidelijk maken wat je dwars zit. gewoon face to face, 1 op 1 en zonder al te veel verwijten. Gewoon van uit jezelf praten.
Vanuit haar reactie daarop kun je denk ik dan zelf wel opmaken wat jij verder met de vriendschap wil.

Face to face in RL wou ik eigenlijk al doen gisteren of vandaag maar de ruzie is sinds gisteren ontstaan omdat we haar niet mee hadden gevraagd in de auto om onder de middag naar het stad te rijden. ( we mogen een uurtje buiten in de pauze ).
Heb het haar deze middag ook al in sms gestuurd wat me dwars zit. Ook over het deel dat ik me echt veel beter voel bij B. Maar ze snapt me echt totaal niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:50

Een gesprek zonder verwijten, en samen geduld opbrengen om naar elkaar te luisteren.
Misschien het laatste face to face gesprek, of begin van gelijkwaardige vriendschap.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:55

tita schreef:
Een gesprek zonder verwijten, en samen geduld opbrengen om naar elkaar te luisteren.
Misschien het laatste face to face gesprek, of begin van gelijkwaardige vriendschap.

L heeft nogal een opvliegend karakter dus een geduldig gesprek zal het niet worden denk ik. Haar prioriteiten zijn ook gewoon B terug "winnen".
Dus ergens zit ik er niet meer om te schreeuwen om terug vrienden te worden. Zit een beetje met mezelf in de knoop. Ergens kan ik niet zonder haar , of weet ik niet hoe het is zonder haar in mijn leven , maar aan de andere kant wil ik echt niet meer verder zoals het nu is. Maar heb er weinig vertrouwen in dat ze haar karakter zou kunnen "beheersen".

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:17

Je zegt het zelf al. De vriendschap die je in B hebt gevonden, die heb je nooit met die andere 'beste vriendin' gehad. Soms is het tijd van afscheid nemen. Praten, nu nog? Dat heeft geen zin meer, het is te laat om in te grijpen. :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:04

Wat je nu moet doen? Doorgaan met je leven en L links laten liggen.
Laat er gewoon wat tijd overheen gaan, misschien komen jullie elkaar over een paar jaar wel toevallig tegen en kunnen jullie alles wat er gebeurd is achter jullie laten. Zo niet, dan zou ik lekker gewoon nu allebei je eigen leven gaan leiden zowiezo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:35

Laat L maar eens lekker in de ***** zakken, je bent haar niks verschuldigd, zij jouw blijkbaar ook niet.
Zulke mensen moet gewoon een keer gigantisch op hun bek gaan anders leren ze niet.
Lekker je eigen ding gaan doen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:42

Ik had op de middelbare school ook zo'n vriendin. Werd boos als ik met een andere vriendin optrok, maar liet me zelf vaak vallen als een baksteen als er iemand anders voorbij kwam die nieuwe of interessanter was dan ik. Tot het nieuwe er wel vanaf was en dan was ik ineens weer goed genoeg. Of als ik naar haar mening teveel met andere vriendinnen omging, dan kwam ze me weer opeisen. Ik wilde haar niet kwijt als vriendin, dus ik ging er in mee. Uiteindelijk is de vriendschap met veel ellende verbroken, iets wat ik echt jaren eerder had moeten doen.

Mijn advies: hou de eer aan jezelf, verminder het contact en trek je niks aan van haar grollen. Vriendschappen veranderen nou eenmaal, soms is het beter om afscheid te nemen dan door te gaan met een relatie die je erg veel energie kost. Hoe spijtig het ook is.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:05

Wat een verhaal, maar wel duidelijk:

Ok, jullie zijn nu beide 14 jaar, duidelijk kind af en op weg naar het volwassen zijn.
Daarbij ga je serieuzer over dingen na denken en kun je ook beter oorzaak / gevolg leggen.
Wat ook belangrijk hierin is, dat jullie aan het veranderen zijn. Het kan zijn dat jullie gewoon uit elkaar groeien. Je krijgt alle twee andere interesses en de een denkt en doet eerder volwassen dan de ander.
Ik vind dat jullie oud genoeg zijn om er als volwassen over te praten en waarbij jij duidelijk je negatieve gevoel over de vriendschap kunt vertellen. Let wel, dat zij vast ook negatieve dingetjes over jou te vertellen heeft. Dat is helemaal niet erg, en ga daar op een volwassen manier mee op. Wordt er niet boos om, maar probeer aan te geven hoe zij het graag gezien en gehad wil hebben. Het is ook de bedoeling dat jij aangeeft hoe zij met jou om moet gaan. Op dit moment gebruikt ze je, als ze je nodig hebt dan ben je goed genoeg voor haar en heeft ze je niet nodig dan "kent" ze je niet meer.
Als ze je niet met meer respect gaat behandelen moet je je afvragen of je nog wel een vriendschap met haar wil onderhouden. Je kunt het natuurlijk afvlakken en meer naar het af en toe vriendschap maar meer niet. (kennis) Als jullie je ik hebben gevonden in het volwassen zijn, dan kun je het weer wat "closer" maken. Maar bedenk je voor nu, omdat je zo met haar bezig bent en zij kennelijk niet met jou (alleen wanneer het haar uit komt) of je deze vriendschap wilt houden. Als ze inderdaad zo brutaal en grote mond heeft, dan kan dat ook de kijk van andere mensen op jou veranderen, waardoor je misschien gemiste vriendschappen krijgt. Als anderen aangeven (haar ouders) om de vriendschap te herstellen, dan is dat een foute reden. Ze moet het zelf willen en jij moet het willen! Ze kan toch zelf ook contact op nemen met jou? Ik denk als jij het doet ze denkt dat jij afhankelijk bent van haar vriendschap, waardoor zij je zo blijft behandelen. Maar goed, je kunt ook zelf contact opnemen, maar blijf er niet achter na gaan! Nogmaals begin een goed gesprek, veranderd het daarna nog niet, dan moet je het maar laten voor wat het is. Het kan best zijn als jullie straks volwassen zijn elkaar opnieuw tegen komen en de vriendschap is zoals een vriendschap hoort te zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:22

xanthos111 schreef:
Ik werd weer aan de kant geschoven en verschrikkelijke vriendin in kwestie zette B op de eerste plaats.
Heb mij hierdoor een lange tijd slecht gevoeld maar omdat K & B elkaar ook al kenden van vroeger kwamen we als maar meer en meer in contact. Nu blijkt B echt een fantastisch wijf te zijn en heb ik echt mijn soulmate erin gevonden. Een lange tijd was het ik , B en L , altijd samen , overal naartoe tot deze zomer.
L heeft intussen weeral een nieuw vriendje en hebben haar heel deze vakantie niet gezien of gehoord of gesproken.
Nu het nieuwe schooljaar start. Ik & B zijn intussen onafscheidelijk gevonden en heb nu eindelijk de vriendin die ik nooit gehad heb. Ze staat altijd voor mij klaar , komt voor me op , heeft dezelfde interesses en dezelfde humor.

Nu weet ik echt niet meer wat te doen. Al 14 jaar ben ik gewend aan haar aanwezigheid dus ook aan haar karakter maar na alles wat ze mij ooit al heeft "aangedaan" zijn mijn ogen opengekomen deze vakantie en weet ik eindelijk wat echte vriendschap is , die ik terug vind in B.
Wat moeten we nu doen? Eigenlijk heb ik echt geen zin meer om zelf te praten met L .

Volgens mij weet je prima wat je moet doen, maar durf je het nog niet helemaal onder ogen te komen.
Het schuingedrukte geeft aan wat je van L gekregen hebt, en het dikgedrukte geeft aan wat je gemist hebt, wat je wel in B vindt.
Dus ik zeg, doorhakken die knoop, verdedig je grenzen.