Aan de autokenners onder ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Aan de autokenners onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 20:11

Hallo,

sinds mei dit jaar geloof ik heb ik mijn lieve opel corsaatje. Hij heeft altijd goed gereden maar nu sinds kort maakt hij toch wel een raar geluid.
De motor maakt een geluid net alsof het een Ford Mustang is! Kan niet gezond zijn voor een autootje met 60 pk toch?
Nu goed, maandag naar de garage dus zal het daar wel even vragen maar als iemand weet wat dit zou kunnen zijn..?

En dan nog iets raars.
Ik heb nog een klassieker met handmatige raampjes. Nu heb ik gemerkt als ik hard rij ( bij 90-100 km/h begint het al ) dat het tocht linksboven aan van mijn raampje als ik erin zit. Ik heb al eens gekeken maar alles lijkt in orde, maar het lijkt alsof die rubberen band die rond het raam zit niet goed aansluit en het daarom tocht. Als ik het raampje iets omlaag doe dan stopt de toch bovenaan maar dan komt het van rechts ( zo in de buurt van je spiegel ). Ik heb geen idee wat het kan zijn en of het te maken valt, want ik heb geen zin om deze winter met tocht in mijn auto te zitten.

En als ik ergens wil afrijden en scherp moet draaien dan lijkt het net alsof mijn auto zweeft/geen goede wegligging heeft. Als ik tegen 120 over de autostrade rij moet ik ook met beide handen met stuurt recht houden anders raast mijn autootje alle kanten op, het lijkt alsof hij totaal geen goede wegligging heeft? Ligt dit aan de onderkant van mijn auto of aan de banden ( die moeten vervangen worden maar ik wacht tot deze winter en leg er meteen winterbanden op)

Maandag ga ik naar de garage maar het is toch wel fijn als ik kan toelichten aan mijn garagist wat er precies scheelt.
Iemand ervaring hiermee? Pff het is toch wel een lap tekst geworden.
En als er iets onduidelijk is zal ik proberen om het duidelijker te verwoorden.

Dank je!

RTM

Re: Aan de autokenners onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:42

Is het geluid geen lekke uitlaat?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 21:48

Daar dacht mijn moeder ook al aan maar dat hoop ik niet dat zal wel een duur grapje zijn denk ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:49

Lekke uitlaat hoeft niet heel duur te zijn. Anwb neeft het voor mij gratis opgelost (bij mij was hij losgeschoten en dat hebben ze gelast). Het hangt er vanaf waar hij kapot is :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:54

Is denk dat het geluid een lekke uitlaat is, dat valt qua kosten best mee volgens mij als je een van de sloop weghaalt, dan moet die natuurlijk wel goed zijn.

Qua wegligging, ja, lastig. Zijn veel dingen voor. Hoe zien je banden eruit? Heb je de bandenspannign toevallig al een keer bekeken en goed gezet? Zijn je banden kaal? Het zou ook kunnen dat je een rare luchtstroom krijgt doordat je auto tocht, maar dan zou je er in de bochten weer niet zo veel van moeten merken. Dus ik zou eerst eventjes je bandenspanning controleren als ik jou was.

En dat bij de deur, ik zou inderdaad de rubbers laten controleren. Weet je zeker dat het echt je deur is? Dat het niet je raam is?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:03

Automonteur in de leer hier. :)

_mexx_lady_ schreef:
Hallo,

sinds mei dit jaar geloof ik heb ik mijn lieve opel corsaatje. Hij heeft altijd goed gereden maar nu sinds kort maakt hij toch wel een raar geluid.
De motor maakt een geluid net alsof het een Ford Mustang is! Kan niet gezond zijn voor een autootje met 60 pk toch?
Nu goed, maandag naar de garage dus zal het daar wel even vragen maar als iemand weet wat dit zou kunnen zijn..?

Klinkt als een lekke uitlaat. Normaal gezien kunnen ze dat wel lassen met een nieuw stuk, maar een nieuwe uitlaat is uiteraard beter want het gat gaat weer terug komen als je het last, vroeger of later. Maar maak je geen zorgen, ze gaan waarschijnlijk gewoon een nieuw stuk eronder lassen.

En dan nog iets raars.
Ik heb nog een klassieker met handmatige raampjes. Nu heb ik gemerkt als ik hard rij ( bij 90-100 km/h begint het al ) dat het tocht linksboven aan van mijn raampje als ik erin zit. Ik heb al eens gekeken maar alles lijkt in orde, maar het lijkt alsof die rubberen band die rond het raam zit niet goed aansluit en het daarom tocht. Als ik het raampje iets omlaag doe dan stopt de toch bovenaan maar dan komt het van rechts ( zo in de buurt van je spiegel ). Ik heb geen idee wat het kan zijn en of het te maken valt, want ik heb geen zin om deze winter met tocht in mijn auto te zitten.

Wellicht hebben ze eens de deur vervangen of er af gehaald en hebben ze hem 'fout' gemonteerd. Dwz dat de deur niet helemaal aan drukt en uitgelijnd is met de flank zoals het zou moeten, en dus lucht door laat. Het kan ook dat het de dichting is, deze zit vast met klipjes, je kunt zelf de dichting langs gaan en duwen, controleren of deze nog goed vast zit. Een goede dichting is mooi zwart, soepel, zonder scheurtjes. Het hele jaar door te onderhouden met siliconenstick. Als ze éénmaal kapot zijn, zijn ze aan vervanging toe, maar duur is het niet.

En als ik ergens wil afrijden en scherp moet draaien dan lijkt het net alsof mijn auto zweeft/geen goede wegligging heeft. Als ik tegen 120 over de autostrade rij moet ik ook met beide handen met stuurt recht houden anders raast mijn autootje alle kanten op, het lijkt alsof hij totaal geen goede wegligging heeft? Ligt dit aan de onderkant van mijn auto of aan de banden ( die moeten vervangen worden maar ik wacht tot deze winter en leg er meteen winterbanden op)

Nieuwe banden erop. Niet wachten tot de winter. Het is sowieso veel beter om 8 velgen te hebben, het is namelijk helemaal niet goed voor banden om te vaak gemonteerd en gedemonteerd te worden. Daarbij is je autootje klein, smal en kort, slechte wegligging bij hoge snelheid is niet echt een verassing. Laat ook je uitlijning controleren, zeker als je het autootje nog niet zo lang hebt. Zat er een nieuwe APK op? Hier controleren ze de uitlijning op de staatskeuring, maar ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Maandag ga ik naar de garage maar het is toch wel fijn als ik kan toelichten aan mijn garagist wat er precies scheelt.
Iemand ervaring hiermee? Pff het is toch wel een lap tekst geworden.
En als er iets onduidelijk is zal ik proberen om het duidelijker te verwoorden.

Dank je!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:55

Die banden is allemaal zo spannend niet, ik denk eerder dat je onderstel (schokdempers, veren, rubbers) verregaand versleten is.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:58

kan lekke uitlaat zijn.
miss is het je middedemper van je uitlaat.

van je klassieker.
zijn de rubbers niet beetje uitgedroogd?

Als je je banden gaat vervangen even goed uitlijnen en balanceren.
Laat je veren ook even nakijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:01

Geluid klinkt zo te lezen inderdaad als een lekke uitlaat. Dat is vaak niet zo'n duur grapje. Werktechnisch is het niet veel of lastig en qua materialen is het ook goed te doen.

Toch, tja waarschijnlijk toch de rubbers. Dat is bij een Corsa nog al een vaker voorkomend probleem (rijdt al 12 jaar Opel). Nieuwe rubbers kosten de wereld niet maar je kan eerst kijken of vragen aan de garage of er nog een simpele oplossing is. Als je rubbers erg droog en hard zijn wil het aansluiten ook wel eens slecht gaan.

Qua wegligging, dat kan van uitlijnen en balanseren tot idd schokdempers, vering enz gaan. Banden die niet goed zijn moet je vervangen. Niet mee wachten tot de winter.
De herfst komt er nu aan en met regen en bladeren op de weg is het absoluut niet veilig om met versleten banden te rijden.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 11:58

Met de uitlaat heb ik denk ik geluk. Mijn oom heeft een opel garage en verkoopt vaak 2de hands auto's die heeft vast nog wel een uitlaat liggen.

Bij de ramen, neeh het is echt het raam niet de deur dus ik zal eens vragen of ze die rubbertjes misschien kunnen vervangen.

En voor de banden die heb ik al eens opgepompt maar dat is ook alweer een tijd geleden dus misschien zal ik daarmee ook eens langs een garage rijden.
En dan gelijk vragen voor de uitlijning enz... De banden zijn trouwens ook kaal maar die worden vervangen.
Straks door winterbanden en tegen de zomer weer voor zomerbandjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:25

Vering en schokdempers zijn er voor om de schokken op te vangen en de auto aan de grond te houden, het defect zijn van de schokdempers zou het 'zweefgevoel' kunnen verklaren omdat hij de vering niet meer af remt waar nodig en de auto dus te lang in de sinus-lijn van de veren blijft steken. De rubbers vangen torsionele bewegingen van het chassis op, die zouden eventueel voor te veel speling kunnen zorgen als ze kapot gaan wat dan weer invloed heeft op de draagarmen, maar zeker niet zo dramatisch dat je het heel erg voelt in het rijgedrag, je hoort het vooral heel erg. Mits ze er zowat uit geslagen zijn, dan voel je het wel. Als ik zie wat voor problemen je allemaal hebt, ben ik wel benieuwd of de auto een APK had toen je die kocht, en nee geef ik je als tip, koop altijd een gekeurde auto, dan heb je dit soort problemen ten minste een tijdje niet.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 13:54

Deze auto is gekeurd voor verkoop geweest ( ben van België trouwens ) en toen was hij in orde op 1 dingetje na die op het papier stond: brandblusser vervangen.
De rest was in orde, mijn oom is hem gaan nakijken voor ik hem kocht en hij gaf groen licht. Maar ja die auto is altijd als 2de auto gebruikt en soms werd er aan maand niet mee gereden... Nu werd hij opeens dagelijks gebruikt. Misschien dat daardoor de probleempjes omhoog komen?