Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:36

Goed, overmorgen heb ik een bruiloft, van behoorlijk gereformeerde mensen. Nou ben ik niet gelovig en van het gereformeerde heb ik al helemaal geen verstand (ben licht katholiek opgevoed), en heb dus werkelijk geen idee wat voor soort kleren netjes zijn om daar naartoe aan te trekken en vriendlief is niet bijster behulpzaam daarin. We zijn ook nog niet zo lang samen en het gaat om zijn zusje. Zijn familie ken ik wel een beetje, maar zeker niet goed en wil niet teveel uit de toon vallen natuurlijk.

Ik heb zelf een net zwart topje en een net niet helemaal lange, chique, ook zwarte rok in gedachten met pumps erbij. Kan dat? Of moet ik iets in een andere kleur kiezen?

Ik heb werkelijk geen idee!

Alvast bedankt

_Annemiek

Re: Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:38

nette kleren en vooral niet te bloot (niet bloot sexy) gekleed gaan!!
geen hakke dragen van 10cm,make-up not done,ga zo nog maar even door maar ik weet niet in hoeverre hun gelovig zijn.

qua kleren zou ik iets anders aan doen (vooral de schoenen).

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:39

Het is toch geen begrafenis? :+

Ik zou wel een rok tot minstens op de knie aan doen, gewoon leuk shirt erop met eventueel een vestje, en iets van ballerina's er onder. :)

Maar check het even, dat is wat ik zou zeggen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:39

helemaal in het zwart voor een bruiloft?

misschien zo'n jurk die aan de achterkant lang is en aan de voorkant iets korter..
die zijn heel leuk en dan ook nog een beetje lang :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:41

Ik zou ook gaan voor een leuk rokje op de over de knie met een shirt met een mouwtje en pumps of ballerina's. Zwart vind ik inderdaad niets voor een bruiloft

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:43

een hak mag best wel hoor, liever geen al te hoge inderdaad.
Ik zie hier genoeg gereformeerde dames lopen en als het maar een rok is, dan maakt het blijkbaar niet uit hoe kort hij is....
Maar voor een bruiloft zou ik inderdaad tot aan de knie gaan.
En ze houden er ook van als je lang haar hebt dat het vast zit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:43

aan zijn moeder vragen? dat is toch degene waarvan de mening op dat moment het meeste uitmaakt denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:44

Je moet vooral niet te moeilijk doen en gewoon jezelf blijven ;)
Rekening houden met, absoluut, maar je hoeft je toch niet gelijk als een non te kleden?

Gewoon nette, feestelijke kleding, waarvan de rok niet te kort is, op de knie zeg maar.
Verzorgde naturel make-up en pumps kunnen prima, zolang het maar geen naaldhakken zijn.

Imitador

Ik denk dat je goed zit als je niet te kort en te diep gaat. Een een lange jurk/rok die mega strak is dat hij niets te raden overlaat, is misschien ook niet handig. Voor de rest mag je jezelf zijn toch? Zwart is chic hoor, maar is niet per se nodig lijkt me? En eh, zij weten ook wel dat jij niet gereformeerd bent, dus je hoeft er ook niet identiek uit te zien lijkt me.

HTM

Prrrr

Tsja - hoe gereformeerd is gereformeerd? Lijkt me toch dat een bruiloft een vrolijke aangelegenheid is, dus zwart zal niet meteen de eerste kleur zijn waar ik aan denk. Trek geen doorzichtige of te korte kleding aan, panty is waarschijnlijk ook een goed idee, maar verder kun je denk ik doen of laten wat je wil. Wat doet je vriend aan - heb je daar geen houvast aan? Enne: vraag nog even of het de bedoeling is dat je een hoed draagt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:45

Vraag het anders even aan zijn zusje een andere zus of moeder? Je wilt je aanpassen aan wat zij willen, dat kunnen ze je toch niet kwalijk nemen?
Ik had een keer een bruiloft en had een witte jurk, met zoveel bloemen dan 75% niet wit was, maar wist dat de bruid een witte jurk vreselijk vond als een gast die aanhad. En aangezien de jurk de ondergrond echt wit was heb ik het gevraagd, ze vond het niks, dus heb i wat anders aangedaan.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:48

bereid je maar voor op een saaie bruiloft, geen muziek, e.d.,

Trek een rok aan tot ten minste aan of tot over je knieën, geen blote benen, (panty aan) een vrij dicht bloesje wat enigszins de armen bedekt of kort mouwtje, niet mouwloos. Mocht je lang haar hebben, doe het in een staart, vlecht of steek het op, niet los. Op zich als je zelf niet zwaar gereformeerd bent, zal je je er toch minder op je gemak voelen, maar door je in ieder geval niet in een broek en open top te hijsen val je toch niet helemaal uit de toon. Wij hebben menigeen van dergelijke bruiloften meegemaakt, waar veelal 250 man of meer komen. Als je zelf niet uit deze zwaar gereformeerde kringen komt, zal het lastig zijn je er thuis te voelen of op de één of ander manier lijkt het (of is het) dat je er toch niet bij zult komen te horen. Je blijft toch het "andere soort".

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:51

Gewoon normale nette kleding. Een rok of jurk heeft de voorkeur. in ieder geval als je zit mag hij niet te ver boven je knieeen uitkomen. Hele zware make-up zou ik ook niet doen. Maar vrolijke kleuren mag altijd hoor!

Ook in refo-gezinnen zie je vaak al dat de jongere generatie minder traditioneel is dan de oudere generatie.

Bepaalde kerken hebben ze tijdens de kerkdienst een hoed of doek op het hoofd.

Verder wees je zelf ze zullen weten dat jij het niet gewend bent, en daarom geeft het echt niks als jij geen hoed op hebt, of rok/jurk draagt (maar zullen het wel waarderen als je dat wel hebt.)

Mijn man had ik ook nooit wat aan als ik vroeg hoe ik me moest gedragen of wat ik aan moest. gewoon je zelf zijn zegt hij.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:52

ik en een deel van mijn nichtjes tijdens de bruiloft van mijn oom, die in een streng oud gereformeerde kerk is getrouwd. (https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 1139_n.jpg)
misschien heb je hier iets aan? leeftijd loopt van 5 tot 22 jaar
in de kerk moesten we wel een hoed op maar de meesten hadden die geleend, sommige deden een sjaal over hun hoofd.

als je jezelf bent komt het wel goed :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:54

lekker dragen wat jij fijn vindt maar dan een beetje kuis aangepast. niet te bloot bijvoorbeeld. verder heb ik echt schijt aan dat soort dingen hoor. Ik ben ik en kom zoals ik dat wil!!! Ook op een enorme zwaar gereformeerde begrafenis was ik gewoon in mijn spiikerbroek en een net shirtje en m'n kisten. Ik draag nooit hoedjes en rokken enz. dus ook dan niet!!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:55

bridgetF schreef:
bereid je maar voor op een saaie bruiloft, geen muziek, e.d.,

Trek een rok aan tot ten minste aan of tot over je knieën, geen blote benen, (panty aan) een vrij dicht bloesje wat enigszins de armen bedekt of kort mouwtje, niet mouwloos. Mocht je lang haar hebben, doe het in een staart, vlecht of steek het op, niet los. Op zich als je zelf niet zwaar gereformeerd bent, zal je je er toch minder op je gemak voelen, maar door je in ieder geval niet in een broek en open top te hijsen val je toch niet helemaal uit de toon. Wij hebben menigeen van dergelijke bruiloften meegemaakt, waar veelal 250 man of meer komen. Als je zelf niet uit deze zwaar gereformeerde kringen komt, zal het lastig zijn je er thuis te voelen of op de één of ander manier lijkt het (of is het) dat je er toch niet bij zult komen te horen. Je blijft toch het "andere soort".

Ach dat is maar te bezien, Als jij met zo`n houding komt wel. Maar ik maak heel anders mee. Met een open houding en interesse tonend kom je heel ver. En saai? ik kom op beide bruiloften geregeld, Maar met of zonder muziek, je moet het zelf gezellig maken.
Hoe kom je erop dat het haar niet los mag? het haar is het sieraad van een vrouw. blote benen geen bezwaar, maar inderdaad geen rokje aan waarbij je zo het kruis in kijkt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:56

Ik zou überhaupt niet naar een bruiloft van zwaar gereformeerde mensen gaan, maar dat ben ik dan weer. Ik denk dat het heel kuis is wat je omschrijft, lijkt mij prima!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:59

Ach mensen, niet zo raar doen zeg. Saaie bruiloft, geen make-up en zwarte kleding? Ook gereformeerden zijn gewoon mensen die blij zijn als er iemand gaat trouwen... Uiteraard verschilt het per gemeente en per gezin/familie hoe "zwaar" het is, maar over het algemeen zie ik weinig gereformeerden (al is dat een erg brede opvatting) waar het echt zo sober is hoor.

Gewoon aan doen wat jou leuk lijkt om aan te trekken, natuurlijk letten op de lengte van de rok en hoe diep de hals is, maar dat is in mijn ogen ook een stukje moraal.. Het enige waar je misschien extra op kunt letten is dat je in de kerk niet met blote schouders zit en indien nodig iets op je hoofd, maar ook daarvoor moet je kijken wat voor jou goed voelt.

Veel plezier alvast op de bruiloft! :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:07

ik ben gereformeerd.

en heb binnen kort een trouwerij.
heb een mooi rokje en jasje gekocht.
ik zou niet te blood gaan maar verder lekker zoals jij wilt.
kleur of geen kleur, make up etc moet je allemaal zelf bepalen!
zo erg zijn gereformeerde niet en we hebben ook niet per direct saaie trouwerijen :')
gewoon feestelijk gekleed gaan, vaak stellen ze een rokje of jurkje wel op prijs.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:12

Ligt er aan in welke provincie of regio de bruiloft wordt gevierd en hoe de insteek zelf is van het bruidspaar. Maar degene die ik heb mee gemaakt was er geen muziek, jammer dat vond ook het bruidspaar maar deze gingen niet in tegen de wens van hun ouders. Als je een bruiloft hebt dan bepaal je toch zelf dat er muziek wordt gedraait. Dat vond ik wel apart...
Maar volledig in zwart gaan kan inderdaad meer een begrafenis stemming opwekken, dan kan je beter niet gaan. Zwart met glittertjes is wat feestelijker ene ik zie hier in de regio zat van de refo-meisjes die hun haar los dragen uiteraard wel verzorgd. Je haar verzorgd hebben is onafhankelijk van het geloof lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:14

Blijf jezelf, mits respectvol naar het bruidspaar. Kleur mag gerust hoor, en een hakje en makeupje ook, en een hoedje is (in ieder geval als je niet naar de dienst gaat) echt niet nodig. Rok gewoon in ieder geval tot op de knie en een niet al te bloot topje, dan is het toch altijd goed.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:17

marrlinde schreef:
Ach mensen, niet zo raar doen zeg. Saaie bruiloft, geen make-up en zwarte kleding? Ook gereformeerden zijn gewoon mensen die blij zijn als er iemand gaat trouwen... Uiteraard verschilt het per gemeente en per gezin/familie hoe "zwaar" het is, maar over het algemeen zie ik weinig gereformeerden (al is dat een erg brede opvatting) waar het echt zo sober is hoor.

Gewoon aan doen wat jou leuk lijkt om aan te trekken, natuurlijk letten op de lengte van de rok en hoe diep de hals is, maar dat is in mijn ogen ook een stukje moraal.. Het enige waar je misschien extra op kunt letten is dat je in de kerk niet met blote schouders zit en indien nodig iets op je hoofd, maar ook daarvoor moet je kijken wat voor jou goed voelt.

Veel plezier alvast op de bruiloft! :)

Eens! De meeste gereformeerde meiden dragen ook gewoon make- up en hakken hoor! :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:18

Ligt eraan hoe zwaar gereformeerd ze zijn. Maar je bent uitgenodigd voor de bruiloft dus het zal wel meevallen. Über-gereformeerden zouden je als 'heiden' niet uitnodigen namelijk.

Zijn ze zo erg gereformeerd dat de bruid in het zwart trouwt? Dan zijn ze heel erg. Trouwt ze in het wit (of iets wat daarop lijkt) dan valt het mee.

Ik zou in ieder geval wel een rok aantrekken. Niet te felle kleuren, geen extreem hoge hakken en geen blote schouders.

Ohja, wat misschien wel het belangrijkste is voor in de kerk: een hoedje. Mag ook een baret zijn. Ik denk dat ze dat wel heel erg op prijs zouden stellen.

Ik woon nogal in een refo-buurt, en ik vind het boeiend om hun gebruiken te analyseren, en vooral hun kleding. Jonge meiden dragen 's zomers vaak wit met een kleurtje. Een rok (mag best kort en krap zijn) met iets erboven met mouwtjes. Geen patronen in de kleding, dus alles effen, hooguit strepen. En geen spijkerstof.
Naar de kerk dragen ze nooit kleuren, alleen zwart, grijs, donkerblauw, beige en wit, dus naar een bruiloft (met kerkdienst) ook niet neem ik aan. Maar dat kan jij best doen natuurlijk. Volwassen dames dragen veel donkerblauw en beige en ook wel wit hier en daar. Echt oudere vrouwen dragen meest zwart of grijs met wit.

Ik zou gewoon even informeren. Voor henzelf is het zo vanzelfsprekend dat ze zich niet realiseren dat anderen een hele studie van hun kleding moeten maken om het te snappen :D. Ze zullen het vast op prijs kunnen stellen dat je je best wilt doen om je aan te passen. (Al moet je natuurlijk zelf weten hoe ver je daarin gaat.)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:22

Gewoon maar wel netjes (geen spijkerbroek, gympen bijv.), geen wit en geen zwart...zoals altijd op een bruiloft eigelijk.
Maar ik ben chr. gereformeerd en maakt mij echt niet zoveel uit wat mensen dragen (op paar normale regeltjes na die ik hierboven heb beschreven maar dat is standaard op elke bruiloft)...