Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. SUCCES!twinducklin schreef:Mijn eerste keer Parijs
Het is tien uur in de avond en ik zou echt moeten proberen om te gaan slapen. De spanning HOUDT mij echter nog wakker, een paar uurtjes en dan is het ZOVER! Uiteindelijk val ik om twaalf uur in slaap. De wekker gaat een half uur later, het is tijd om op te staan en me klaar te maken voor vertrek.
Een paar uur later rijden we Parijs binnen langs de Arc de Triomphe, een indrukwekkende triomfboog van vijftig meter hoog. Het bouwwerk staat op ÉÉN van de drukste verkeerspleinen van Parijs, er komen maar liefst 12 rijbanen op uit die allemaal van rechts voorrang hebben! Het plein komt over als een enorme chaos, er zijn geen banen op de weg maar iedereen RIJDT waar er een plaats vrij is.
De bus stopt vlakbij de Eiffeltoren, dat is dan ook de eerste bezichtiging die we in Parijs AAN DOEN. Overdag ziet het uit als een enorm roestig STALEN bouwwerk, we zetten ons in het gras om te ontbijten in het zonnetje.
Vanuit de Eiffeltoren nemen we de metro naar de kathedraal de NÔTRE Dame. Een zeer INDRUKWEKKENDE kathedraal, van buiten rijkelijk versierd met beeldhouwwerk en ook binnen is er genoeg SPATIE TE VEEL te zien. In de schatkamer liggen de schatten van de kathedraal bewaard, de een nog mooier DAN de ander.
Na de kathedraal gezien te hebben lopen we te voet (KUN JE OOK TE KNIE LOPEN? ÓF JE SCHRIJFT 'LOPEN WE' ÓF JE SCHRIJFT 'GAAN WE TE VOET') verder langs de Seine richting het Louvre. We komen langs de Pont Neuf, de oudste brug van Parijs, en de liefdebrug die volhangt met sloten als teken van de liefde van stelletjes uit de hele wereld. Hier en daar speelt een straatmuzikant een deuntje en zit er een zwerver op de grond met veelal een hond op schoot die ER goed gevoed UIT ZIET.
Tegenover de liefdesbrug is de ingang richting het Louvre waarbij we eerst de buitenkant van dit enorme paleis bewonderen via de binnenplaats. Eenmaal binnen bij het Louvre moeten we een keuze maken wat we willen gaan bekijken, het museum is zo enorm groot dat we nooit aan alles toe kunnen komen binnen een dag. Wij besluiten de vleugel te bekijken waar ook de Mona Lisa hangt. Buiten alle mooie beelden en schilderijen die we er tegenkomen is ook het gebouw zelf erg mooi. Wie niet goed om zich heen kijkt mist de prachtige schilderingen en bewerkingen op de PLAFONDS, die soms nog indrukwekkender zijn DAN de kunstwerken in de ruimtes!
Hierna lopen we over de Place de la Concorde, het grootste plein van Parijs met een oppervlakte van maar liefst acht hectare waarvan DE MEEST OPVALLENDE monumenten de grote fonteinen en een 23 meter hoge obelisk zijn TWEE SPATIES TE VEEL , richting de bekendste straat ter ÉÉN SPATIE TE VEEL wereld; de AVENUE des Champs-Élysées. Hier stoppen we voor een maaltijd en tegelijkertijd proeven we van de sfeer die hier hangt. Het verkeer RIJDT zigzaggend door elkaar, er komen 8 (IK ZOU HIER 'ACHT' GEBRUIKEN IPV '8') politiebusjes met sirene aangereden en ZE stoppen schuin tegenover ons, blijkbaar heel normaal want niemand kijkt ervan op. Langzaam slenteren we weer terug naar de opstapplaats van de bus, we zijn nog wat vroeg en gaan op een terrasje zitten. Ineens beginnen de lampjes te knipperen in de Eiffeltoren waar je VANAF hier een goed uitzicht op hebt. Wat een prachtige afsluiting van deze geweldige ervaring!
Alvaron schreef:Wees consequent. Schrijf of alle getallen voluit, of in cijfers, maar niet de ene keer voluit en de volgende keer in cijfers.
Let op als/dan. Iets is even groot als, maar groter/kleiner dan.
"Het opvallendste monumenten" is het nu enkelvoud of meervoud?
"Aveneu des Champs-Élysées"