Van WO naar HBO studie, na 3 jaar geen recht meer stufi??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Van WO naar HBO studie, na 3 jaar geen recht meer stufi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:48

:wave:

Fijn joh. Duo.

Ik kreeg zojuist een mailtje van de DUO.
Strekking:
Citaat:
Beste student,

Volgens onze gegevens heb je vanaf september geen recht meer op studiefinanciering en het studentenreisproduct.

M'n reet. :=
Ik heb 2,5 jaar uni gedaan en ben daarna overgestapt op HBO niveau.
Op geen enkele wijze kan het dus wezen dat ik na 3 jaar geen stufi meer krijg voor mijn gevoel.
Of wel??
Weet iemand hier meer van? Want ik zit een beetje strak achter m'n laptop op het moment...
-:(-

Ik ga sowieso maandag even bellen..

Plaisir

Re: Van WO naar HBO studie, na 3 jaar geen recht meer stufi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:51

Wat apart, heb je tussendoor wel je studiefinanciering stopgezet? Of sloot de overgang van de studies op elkaar aan?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:51

Heb je daarvoor nog een andere studie gedaan ofzo?
Lijkt mij dat je anders gewoon 4 jaar recht hebt op stufi. DUO maakt geen verschil tussen HBO en WO voor zover ik weet :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:53

Magiccc schreef:
Lijkt mij dat je anders gewoon 4 jaar recht hebt op stufi. DUO maakt geen verschil tussen HBO en WO voor zover ik weet :)

Uhh vier? vijf toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:55

Zit het hem er niet in dat je bent overgestapt?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:58

Ik ben aansluitend overgestapt. :)

Ik ben op 31 januari gestopt op de uni en 1 februari ben ik begonnen aan het HBO..

Alles netjes omgezet in studielink dus daar kan het niet aan liggen..

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:58

demo_love schreef:
Magiccc schreef:

Uhh vier? vijf toch?

ow ik zie het nu je hebt gelijk. Voor WO is het 5 jaar en voor HBO 4 jaar. Hoe dan ook, je hebt er langer recht op dan de 3 jaar die je nu gehad hebt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:59

Dat dacht ik ook.

Ik ga er maandag achteraan bellen, want uiteraard ligt de site van de DUO ook plat.. Dus ik kan niks nazoeken..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:05

is die 5 jaar van WO niet gebaseerd op een 3jarige bachelor en een 2 jarige master?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:16

Ja, dat had ik wel gevonden.. Maar als ik overstap naar hbo neem ik toch aan dat ze het omzetten naar 4 jaar?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:18

Ik denk dat je uberhaubt blij mag wezen dat WO en HBO op een hoop wordt gegooid door DUO, anders had je 2.5 jaar terug moeten betalen (wat bij HBO / MBO wel het geval is).
Op de universiteit heb je 3 jaar recht op studiefinanciering tijdens je bachelor en krijg je twee jaar extra als je een Master-opleiding gaat doen. De eerste 2.5 jaar heb je verbruikt op het WO en daarna een half jaar HBO. Als je later er toch voor kiest om een master-opleiding te beginnen, heb je recht op twee jaar extra studiefinanciering.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:24

Ik heb het zelfde probleem.. ik heb 4 jaar recht op stufi.. ik heb namelijk propedeuse hbo gedaan en ben daarna WO gaan doen.. dus ik heb 1 jaar stufi op het hbo 'verbruikt' en nu 3 jaar wo.. en dan moet ik het zelf gaan betalen..

Maar jij hebt dus 5 jaar omdat je eerst WO gedaan hebt?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:56

Wat vreemd, TS. Kan me ook niet voorstellen dat je nu al nergens meer recht op hebt.
Maar je dan wel nog recht op hebt, geen flauw idee...

Heb je destijds ook je opleiding in Mijn DUO gewijzigd, of alleen in Studielink?

Mootje schreef:
Op de universiteit heb je 3 jaar recht op studiefinanciering tijdens je bachelor en krijg je twee jaar extra als je een Master-opleiding gaat doen.

Niet helemaal waar. Hoe lang heb je volgens DUO recht op stufi:

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
hbo-bachelor + hbo-master: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar
Bron: http://www.duo.nl/particulieren/studief ... ebeurs.asp

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:40

Wat apart. Als ik zo de verhalen lees hier lijkt het alsof alleen je recht van je eerste studie geldt. Ik zou denken dat ze het inderdaad omzetten naar 4 jaar, waar jij dan al het een en ander van hebt verbruikt. Maar niet het bij 3 jaar houden..

Mijn vriend heeft 1 jaar wo gedaan en gaat nu hbo doen. Als ik het vergelijk met jouw situatie heeft hij nu op het hbo ook nog maar 2 jaar recht op stufi omdat hij er op het wo 3 had en er daar al 1 van heeft verbruikt..

Heel oneerlijk vind ik het. Want dan heb je meer jaar als je eerst op het hbo begon.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:45

Bij mij gingen ze ook uit van de duur van mijn eerste studie. Bij de start van mijn WO studie had ik recht op 48 maanden stufi. Ik ben in maart van het derde jaar gestopt, en heb daarna twee jaar nodig gehad om HBO af te maken. Ik had tot maart in het vijfde jaar recht op stufi (tussendoor uitgeschreven, dus ik had nog wat extra maanden tegoed).

Overigens heb je twaalf extra maanden recht op OV, nadat je recht op stufi is verlopen, MITS je nog een opleiding aan het doen bent natuurlijk. Je kunt dat aanvragen bij een lening en als je niet leent, kun je 0 euro lenen in combi met een OV (basisbeurs).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 22:50

Mootje schreef:
Ik denk dat je uberhaubt blij mag wezen dat WO en HBO op een hoop wordt gegooid door DUO, anders had je 2.5 jaar terug moeten betalen (wat bij HBO / MBO wel het geval is).
Op de universiteit heb je 3 jaar recht op studiefinanciering tijdens je bachelor en krijg je twee jaar extra als je een Master-opleiding gaat doen. De eerste 2.5 jaar heb je verbruikt op het WO en daarna een half jaar HBO. Als je later er toch voor kiest om een master-opleiding te beginnen, heb je recht op twee jaar extra studiefinanciering.

Ik ben overgestapt naar HBO en voor een HBO bachelor staat gewoon 4 jaar, dus ik heb hoe dan ook recht op minimaal 4 jaar, had ik zo zelf beredeneerd..

Imitador, ben blij met dat berichtje.. :)
Dan heb ik dus nog gewoon tegoed..

En ik heb me zowel op studielink als mijnduo.nl omgezet qua opleiding.. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:52

Geryon schreef:
Wat apart. Als ik zo de verhalen lees hier lijkt het alsof alleen je recht van je eerste studie geldt. Ik zou denken dat ze het inderdaad omzetten naar 4 jaar, waar jij dan al het een en ander van hebt verbruikt. Maar niet het bij 3 jaar houden..

Mijn vriend heeft 1 jaar wo gedaan en gaat nu hbo doen. Als ik het vergelijk met jouw situatie heeft hij nu op het hbo ook nog maar 2 jaar recht op stufi omdat hij er op het wo 3 had en er daar al 1 van heeft verbruikt..

Heel oneerlijk vind ik het. Want dan heb je meer jaar als je eerst op het hbo begon.

Het is ook heel krom.. ik ben van de HAVO naar het hbo gegaan.. heb toen mijn propedeuse gehaald (in 1 jaar) en ben toen door gestroomd naar de uni en daar heb ik ook mijn propedeuse in 1 jaar gehaald.. MAAR doordat ik eerst hbo heb gedaan en daarna deze studie.. heb ik 1 jaar studievertraging..
Was ik nou na de HAVO eerst nog 2 jaar VWO gaan doen.. had ik er een jaar langer over gedaan maar had ik geen studievertraging gehad..

Ben dan ook blij dat die boete voor langstudeerders er nu niet meer is, want dan was ik mooi de pineut geweest.. terwijl dit eigenlijk de kortst mogelijke route was..

Die college gelden vind ik ook raar.. moet daar ook DUO eens voor bellen.. want dit zou dan mijn laatste jaar zijn dat ik wat krijg.. daar wordt ik niet blij van :+

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:50

@TS: ik ben er achter gekomen dat ik in totaal 48 maanden stufi had en hoeveel ik er nog te goed had, door een mailtje naar de DUO te sturen (ze hadden ergens zo'n contact/vraag knop). Je krijgt dan na een aantal dagen een uitgebreid antwoord terug. Ik weet niet of jij ook recht hebt op 48 maanden, dat hangt denk ik van de eerste studie af die je deed. Ik zou het als ik jou was dus even via een mailtje aan DUO navragen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:02

Ik ga ze gewoon morgen even bellen! :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 09:56

Zo, ik heb gebeld!

Ik had bij mijn eerste opleiding de einddatum van mijn bachelor doorgegeven, dat zou nu geweest zijn.
Daarop was de stufi gebaseerd.
Echter hadden ze de verandering dat ik overgestapt was naar een andere opleiding niet meegenomen dus ik krijg gewoon nog een jaar stufi.. Pfjiew!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:43

Aaah dat scheelt een hoop!! Fijn dat het opgelost is :)