HELP! Stage in het buitenland!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

HELP! Stage in het buitenland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:21

Hallo!

Ik ga 23 september naar Canada om daar 6 weken stage te lopen. Dit is nog niet zo lang bekend.

Ik moet dus mijn studentenreisproduct stop zetten en een uitwonende beurs aanvragen. Op de site van DUO heb ik een formulier gevonden en die helemaal ingevuld. Dit formulier heet "Aanvraag OV-Vergoeding Buitenland".
Is dit dan voldoende om te krijgen waar ik recht op heb?

Hoe doe ik dit als ik weer terugkom, krijg ik automatisch weer gewoon een basisbeurs? Of moet ik dat zelf weer gaan veranderen?

En je reisproduct stop zetten: Hoe doe ik dat? Is het niet voldoende om gewoon die periode mijn kaart niet te gebruiken? En als ik die dan stop zet, kan ik die als ik terug ben wel direct weer activeren?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het DUO zelf krijg ik geen fatsoenlijk contact mee. Het enige wat ik daar kan vinden is een telefoonnummer waarbij je een automatisch bandje krijgt, en sws geen persoon aan de lijn...

MonaLieske

Re: HELP! Stage in het buitenland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:28

Op de website van DUO staat gewoon antwoord op al deze vragen: http://duo.nl/particulieren/studiefinan ... _stage.asp

Dus, nee, dat is niet voldoende, je moet ook een uitwonende beurs aanvragen. Als je terug bent, moet je het zelf weer wijzigen. Je moet je studentenreisproduct van je kaart afhalen bij een automaat (die vind je gewoon op het station, in veel supermarkten, etc.). Als je terug bent, moet je dat product er op dezelfde manier weer opzetten. Dit moet je wel van tevoren doorgeven via de website.

Als je meer informatie wil, kun je naar DUO bellen. Ik neem aan dat je via dat bandje een keuzemenu krijgt, waarna je doorgechakeld wordt naar een persoon. Je kunt ook langs een kantoor van DUO gaan, dat zou ik aanraden. Op de website vind je of er een in je buurt zit.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:36

Marjoow schreef:
Hoe doe ik dit als ik weer terugkom, krijg ik automatisch weer gewoon een basisbeurs? Of moet ik dat zelf weer gaan veranderen?

Je vult als het goed is een begin- en einddatum in, vanaf dan regelt DUO de stopzetting van je uitwonende beurs.

Marjoow schreef:
En je reisproduct stop zetten: Hoe doe ik dat? Is het niet voldoende om gewoon die periode mijn kaart niet te gebruiken? En als ik die dan stop zet, kan ik die als ik terug ben wel direct weer activeren?

Ook bij dit formulier vul je een begin- en einddatum in. DUO rondt dat af naar gehele maanden. Ik had bijvoorbeeld 15 juni ingevuld als einddatum en kon toen vanaf 1 juli weer mijn reisproduct ophalen. Je moet het dus zelf stopzetten (echt doen! Anders krijg je geen vergoeding) bij zo'n automaat op het station (of waar dan ook, net waar er een zit) en ook activeren moet je naderhand weer zelf doen.