webshop neemt geleverde artikel niet retour

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

webshop neemt geleverde artikel niet retour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:09

Hallo,

Ik heb van de week een jas besteld op een webshop. Echter was deze na aanproberen te groot voor mij.
Ik moest naar een info emailadres mailen voor het retour sturen. Dus dat deed ik netjes(dezelfde dag dat ik het product ontvangen had)
ik kreeg vandaag terug dat kortingsartikelen niet worden terug genomen. Kortom ik mag de jas niet terug sturen, en krijg ook mijn geld niet terug.
Want in de algemene voorwaarden stond blijkbaar dat kortingsartikelen niet geretourneerd kunnen worden.
Deze heb ik niet gelezen(dom van mij, maar ik begin er niet aan) en geaccepteerd.

Punt is, dat volgens mij ten aller tijden een artikel geaccepteerd dient te worden ook al is het een afgeprijsd artikel.. ook al stond het in de algemene voorwaarden.

weet iemand hoe dit precies zit?
Want nu moet ik de jas verkopen, dat is niet zoon punt , maar stuur hem natuurlijk liever terug..
op de site staat overigens dat je 10 dagen bedenktijd krijgt.

kan iemand me duidelijkheid verschaffen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:12

Lees dit even door, volgens mij heb jij gelijk en moeten ze de jas terugnemen: https://webwinkelrecht.nl/herroepingsre ... na-altijd/

-Afgeprijsde artikelen: Ook deze moeten gewoon retour genomen worden door de webwinkel. Vaak zie je bij fysieke winkels wel eens bij kortingsartikelen dat dat niet mag, maar retourneren is in een “stenen winkel” dan ook geen wettelijk vastgelegd recht, maar een service. Deze winkels mogen zelf weten wat en of men producten kan retourneren. Aankopen op afstand kennen nu eenmaal wel de “retour regel” en daar mag niet vanaf geweken worden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:15

Je hebt gelijk, op basis van europese regelgeving zijn ze verplicht hem binnen 7 dagen terug te nemen, uitverkoopartikel of niet. (Dit is anders wanneer het artikel op bestelling, dus bijv. op maat, is gemaakt).

Edit, zie art. 7:46d lid 1 BW (Burgerlijk Wetboek). Zoek dat artikel maar op en mail het aan de verkoper. Hier kan je ook een voorbeeldbrief sturen die je kan gebruiken voor de ontbinding van de koop http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Laatst bijgewerkt door Visitor op 30-08-13 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:15

Je hebt als consument het recht om je artikel binnen dertig dagen terug te brengen, afgeprijsd of niet.

http://www.rechtspraak.nl geeft een overzicht van uitspraken van rechtzaken. Er zijn vast al rechtzaken over geweest, dus misschien vind je er een en kun je hun dat toesturen? Anders kijken op de site van de Ombudsman.

Het probleem is natuurlijk dat zij weten dat je nooit een juridische procedure zou starten. Doen ze echt moeilijk helpt drijgen ermee echter een enkele keer wel. (Mij een keertje gelukt.) Je grootste kracht als consument is dat je negatieve recensies achter kan laten en ik denk dat dat beter werkt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:17

Ja Saar88, dankje, die had ik net ook voor mn neus ja. Maar hoe zit het als het in de algemene voorwaarden staat vermeldt en ik accepteer die. vervalt dat herroepingsrecht dan?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:20

Nee, je kan er niet van afwijken, het is dwingend recht, zie 7:46j BW, dus het maakt niet uit als jullie (via de AV) iets anders zijn overeengekomen.
luf_horses, het zijn geen 30 dagen maar 7 dagen en het geldt alleen bij koop op afstand. Je hoeft hier geen jurisprudentie voor op te zoeken, de wet is duidelijk.

Edit: veel webshops weten gewoon niet dat dit de regels zijn, dus misschien als je het ze netjes uitlegt, ze gewoon akkoord gaan. Overigens zou ik hierbij gerust durven dreigen met een rechtszaak, je staat volledig in je recht.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:24

RoyceMack schreef:
Ja Saar88, dankje, die had ik net ook voor mn neus ja. Maar hoe zit het als het in de algemene voorwaarden staat vermeldt en ik accepteer die. vervalt dat herroepingsrecht dan?

Nee, wanneer iets in de wet staat mogen ze dat wel in de voorwaarden zetten, maar kunnen ze daar dus helemaal niks mee :+

Hutcherson

Re: webshop neemt geleverde artikel niet retour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:28

Ik ga de beste man even mailen.
Ik vond namelijk net deze site : https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgema ... ment-22532
en daar staat nogmaals dat het koop op afstand is en dat ik dus altijd recht heb om het artikel te bekijken en terug te sturen, afgeprijsd of niet. en dat algemene voorwaarden daar niet veel aan veranderen. als ik het in een echte winkel had gekocht had de verkoper alle recht om het niet terug te nemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:36

Ik hoop dat ze hier naar gaan luisteren. Mochten ze het na vriendelijk vragen nog niet doen, dan dreigen met een rechtzaak en meteen aangeven dat je de kosten die je daarvoor moet maken ook op de webshop gaat verhalen. Het is heel duidelijk dat je hier in je recht staat, daar is geen twijfel over mogelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:42

Ja ik heb een net mailtje opgesteld met daarin wat er in de wet staat en gewezen op mijn rechten en zijn plichten. En vervolgens dat ik graag gebruik wil maken van dit recht en dat ik graag het adres zou hebben waartoe het naar verzonden moet worden.

Plus, ik lees dat hij niet alleen de kosten voor het artikel moet vergoeden maar ook de verzendkosten. Nu vind ik dat niet zo belangrijk.ik wil gewoon de kosten van de jas terug.

Ik hoop inderdaad dat hij hier gehoor aangeeft en dat ik mn geld terug krijg.
Ik h oop dat het niet zover komt dat ik moet dreigen met een rechtzaak. allemaal zoon gedoe joh :P
Maar hopelijk snapt ie dat ie geen domme idioot aan de andere kant heeft zitten die niks uitzoekt, hopend dat hij zn centen mag houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:23

TAO --> LZP

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:31

Vind het zo onzinnig om producten in de uitverkoop niet terug te nemen.
Als het niet naar de wens van de klant is mag het bij ons gewoon terug mits schoon, ongebruikt en uiteraard onbeschadigd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:52

Niet geschoten is altijd mis hè! :D Webwinkels moeten producten terugnemen. Volgens mij zelfs zonder opgaaf van reden!

Mits ongebruikt en onbeschadigd uiteraard. :) Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:09

Ja ik begrijp dat het ongebruikt en onbeschadigd moet zijn. Heb de jas alleen uit de doos gehaald en aangetrokken om te passen. Kaartjes etc zitten er aan(en zelfs dat hoeft volgens de wet niet eens als het dwarszit met passen - met de kaartjes eraan versturen) en het mag ook nog ineen andere doos/verpakking verstuurd worden dan waarin de webshop het geleverd heeft.

dat doe ik allemaal niet, en de webshop moet ook de verzendkosten vergoeden maar ik wil gewoon het bedrag van de jas terug.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 14:36

Oh, fijn. De webshop eigenaar stuurt geen mail terug.
En ik heb 7 dagen om het terug te sturen. Woensdag is de 7de dag.
Op de site staat dat als je wilt retourneren je moet mailen naar een emailadres voor het retouradres ed. Maar hij mailt niet terug. En nu?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:40

RoyceMack schreef:
Oh, fijn. De webshop eigenaar stuurt geen mail terug.
En ik heb 7 dagen om het terug te sturen. Woensdag is de 7de dag.
Op de site staat dat als je wilt retourneren je moet mailen naar een emailadres voor het retouradres ed. Maar hij mailt niet terug. En nu?

Heb je geen telefoonnummer wat je eventueel kunt bellen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:41

Of heeft de webshop een facebook pagina? Een bericht op die pagina, waar iedereen het kan lezen, spoort meestal wel aan tot actie.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:50

Zie mijn eerdere posts. Zoek het adres op en stuur een (aangetekende) brief dat je de koop ontbindt. Je hoeft het niet binnen 7 dagen terug te sturen, maar binnen 7 dagen te ontbinden en dat kan per brief. Ik zou het aangetekend doen, zodat je achteraf niet gezeur kan krijgen dat ze hem zogenaamd niet ontvangen zouden hebben.

Edit: overigens heeft de webshop zo te horen wellicht niet aan de vereisten van art. 7:46c lid 2 BW voldaan, in dat geval wordt de termijn verlengd naar 30 dagen, zie art. 7:46d lid 1 BW.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:56

Dit is dus waarom ik nergens bestel waar je vooraf moet betalen.
Als je vooraf betaald hebt, kun je als klant niets.
Als jij die jas nog niet betaald had, dan zouden ze vast wat harder hun best doen.

Hebben ze geen telefoonnummer, TS? Of is de mail toevallig afgesloten met een naam? Dan zou ik die persoon gewoon in het telefoonboek opzoeken en platbellen, kan het niet zoals het hoort, dan gewoon alternatieven zoeken.
En inderdaad: maak slechte reclame!!! Op facebook, twitter, radar, weet ik het...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:05

Bel morgen juridisch loket even op, dan heb je meteen je antwoord.