Ervaring met zelf tapijt leggen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

Ervaring met zelf tapijt leggen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:39

Hallo!

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen en voor de bovenverdieping zijn we op zoek naar een mooi tapijtje. Dit hoeft niet zo veel geld te kosten en wordt waarschijnlijk gehaald bij Kwantum of iets soortgelijks. Nu zijn wij beiden het type die graag dingen zelf doen en hoewel we geen echte klussers zijn hebben we samen toch minstens drie rechterhanden. Schuren, behangen, sausen, laminaat leggen, stopcontacten vervangen, lampen ophangen: dat lukt ons allemaal wel. Nu vroegen we ons af of het echt zo moeilijk is om een simpel tapijt neer te leggen.

Het gaat om drie kamers die alle drie gewoon rechthoekig van vorm zijn. Daarnaast willen we de overloop gestoffeerd hebben. Al met al een oppervlak van ongeveer 37 vierkante meter waarbij we drie deuren (geen drempels) tegenkomen waarbij het tapijt goed moet aansluiten.

zijn hier bokkers met tips, tricks, do's & don'ts? Ik ben benieuwd!

belle_boef

Re: Ervaring met zelf tapijt leggen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:42

Tapijt van de kwatum is geloof ik standaard 4 meter breed. Je krijgt het op rol geleverd. (wij hebben het laten leggen maar die man die dat deed die sneed terwijl het nog op rol zat de maat af van hoe breed het moest worden. Bij een rechthoekige kamer kun je het dan zo leggen.

Ik kan je wel adviseren om niet de allergoedkoopste te nemen. Deze schijnt toch wat door en de ervaren legger heeft hem helemaal moeten verlijmen omdat hij wat scheef trof doordat de ondergrond niet helemaal lekker was.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:44

Recht gaat wel de rest is heel wat moeilijker..
Advies?.. Kies een tapijt bij de kwantum wat gratis word gelegd :') :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:52

dide schreef:
Recht gaat wel de rest is heel wat moeilijker..
Advies?.. Kies een tapijt bij de kwantum wat gratis word gelegd :') :)

Volgens mij doen ze dat niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:54

Tegeltapijt schijnt heel makkelijk te leggen te zijn, tegenwoordig gaat er steeds meer op tegels en minder op rol. Wij hebben het laten doen door een vriend die er dagelijks mee werkt, maar veel mensen doen het ook gewoon zelf. Het is grotendeels rechtleggen en het laatste beetje snijden :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:55

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:58

Ja, ze leggen wel gratis: maar dat is exclusief alle toeslagen e.d. Denk aan voorrijkosten, leggen van tapijt in kamers kleiner dan 6 m2, het nauw aansluiten van de tapijten bij de deurposten, etc. Al met al kost dat nog best wel wat.

Dit is overigens het tapijt waar het om gaat:
http://www.kwantum.nl/default.aspx?para ... w%3dsearch

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:57

je hebt hopelijk geen huisdieren? Hoogpolig is mooi maar wat een ramp om schoon te houden met haren

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:23

@ Lyann, nope geen huisdieren en naar verwachting zullen die ook niet komen. We zijn beiden allebei veel te druk en veel van huis. Wie weet later als we kinderen mogen krijgen - maar dat is meer een tienjaren plan :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:25

Elsemieke schreef:
@ Lyann, nope geen huisdieren en naar verwachting zullen die ook niet komen. We zijn beiden allebei veel te druk en veel van huis. Wie weet later als we kinderen mogen krijgen - maar dat is meer een tienjaren plan :')

kinderen verharen gelukkig ook minder dan bv een kat :P
Ik vind het erg mooi maar voor ons zou dat met katten, hond en kinderen veel te onpractisch zijn. Ik heb alleen ervaring met zeil leggen en dat was goed te doen, denk dat tapijt makkelijker is, zeil moest ik heel erg uitkijken dat dit niet scheurde.
1 tip, scherp mes doet al veel werk

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:35

Wij zijn toevallig ook net gaan samenwonen en hebben zelf ons tapijt gelegd wat bij de kwantum weg kwam.
De slaapkamer zelf was redelijk aan de maat, hier was weinig snijwerk voor nodig. Ook hebben we het overloop gedaan, dit was meer snijwerk maar ook prima te doen.
Heb het samen met mijn vader gedaan en we waren in een avondje klaar.

We zorgden ervoor dat de vloerbedekking goed in de kamer lag en mijn vader sneed het met een scherp stanleymesje met zo'n krom mesje als het ware. Ik hield dan het tapijt in een goede vouw. Het was wel zwaar werk het snijden.. Belangrijk is het inderdaad om een goed scherp mes te gebruiken, dit scheelt al een hoop werk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:25

zolang het allemaal rechttoe, rechtaan is , is het wel te doen, zodra je veel hoekjes etc hebt, is het een drama...
een trap zelf bekleden is de eerste keer echt helemaal een crime :=

uiteindelijk is wel de hoofdvoorwaarde dat je goed materiaal gebruikt, dus ene sterk en echt gruwelijk scherp mes etc

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:35

Bedankt voor alle tips en het commentaar! Ik heb ook op internet wat doehetzelf filmpjes bekijken en alle bouwmarktwebsites langsgelopen. Ik heb er, zeker na het lezen van jullie reacties, vertrouwen in dat we dit heel goed zelf kunnen! Bedankt!