Zelf pensioen opbouwen - waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Zelf pensioen opbouwen - waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:52

:wave:

Bij het verlengen van mijn contract, heb ik aangegeven graag pensioen op te willen bouwen. Mijn werkgever wil dat niet voor mij regelen, maar wil wel jaarlijks een X bedrag overmaken voor mijn pensioenregeling. Dit wil zij alleen doen indien ik kan aantonen dat ik iets heb geregeld om mijn pensioen op te bouwen.

Kortom: ik moet het zelf uitzoeken. Ik ben een complete nul als het dit soort zaken betreft en heb geen idee hoe, wat en waar ik nou iets moet gaan regelen. Gesprek met de bank? Via internet iets zoeken? Het geld in een sok stoppen?
Op de site van rabobank lees ik dat ik als aanvulling op mijn pensioen kan sparen in box 3. Dan blijft er van een paar honderd euro per jaar maar weinig over als ik verder niet elders pensioen opbouw. Daarnaast lees ik iets over ZZP'ers en lijfrentesparen in box 1. Maar ik kan nergens iets vinden over werknemers in loondienst die het zelf mogen uitzoeken :+.

Wie heeft adviezen over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Groetjes,
Paulien

Lianne86

Re: Zelf pensioen opbouwen - waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:56

Ik heb het zelf ook zitten kijken, MAAR... over je lijfrente (en dus ook het RaboToekomstsparen) betaal je later nog best veel want volgens mij... Vandaar dat er ook steeds minder aan lijfrente doen...

Bij een pensioenfonds zitten is ook neit alles... Als je kijkt naar de kosten die er dan afgaan... Maar had zitten kijken wat ik bij de Rabo dan weg moest zetten, maar ik zit nog even met "wat als het vrijvalt" en 'Stel ik kom straks/morgen/deze week onder een bus"... Maar daar zaten ook nog wat haken en ogen aan...

Het beste blijft volgens mij nog een huis kopen, hypotheek afbetale, dan woon je goedkoop, doe je het weg, heb je gewoon redelijk wat geld om nog van te kunnen leven een paar jaar :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:05

Hier staat een aardig overzicht van de mogelijkheden:

http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... -werkt-dat

Het komt erop neer dat je bruto geld mag storten naar een 'pensioenproduct', dat kan een lijfrente zijn maar je kan ook banksparen (of beleggen). Geld dat je daar stort staat in principe vast tot je pensioen. Dit soort dingen worden wel vrij snel complex, ik raad je aan om eens met een financieel adviseur te gaan praten om je goed voor te laten lichten over de gevolgen van de verschillende opties, het te verwachten resultaat aan het eind van de rit en de risico's die aan de verschillende opties hangen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:40

Pff, ingewikkeld hoor. Gesprek met een onafhankelijk financieel adviseur lijkt me toch wel handig, ga dat maar aanvragen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:54

Plien91 schreef:
Pff, ingewikkeld hoor. Gesprek met een onafhankelijk financieel adviseur lijkt me toch wel handig, ga dat maar aanvragen.

Bedenk wel dat een gesprek met een adviseur tegenwoordig vaak meteen al geld kost. Misschien goed om dat van te voren na te vragen om niet voor verrassingen te komen staan.