Vast contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:39

Er is vast een bokker met wat arbeidsrechtelijke kennis hier die mij kan helpen :+ .
Het zit namelijk zo; ik werk nu bijna 2 jaar bij een bedrijf. Ik heb daar in september en oktober 2011 gedetacheerd gezeten voor 2 maanden, in november 2011 ben ik in dienst gekomen, nu loopt in oktober 2013 mijn 2e jaarcontract af en ik ben van mening dat ik nu dus een vast contract zou moeten hebben. Imo tellen die 2 maanden detacheren ook mee als een contract.
Mijn leidinggevende collega zegt dat dit niet zo is en dat ik nogmaals een jaarcontract krijg.

Weet iemand hoe dit nou precies zit? :)

Brievenbus

Re: Vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:41

Als je voor die 2 maanden werkelijk een contract getekend hebt, zou je een vaste aanstelling moeten krijgen lijkt me :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:42

Vivian__ schreef:
Als je voor die 2 maanden werkelijk een contract getekend hebt, zou je een vaste aanstelling moeten krijgen lijkt me :j

Ik heb toen geen contract gekregen van mijn huidige werkgever, dat is via het bureau gegaan waar ik toen voor werkte..
Het was gewoon een kortlopende opdracht zeg maar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:43

Geen expert hier, maar als ik het even logisch bekijk had je tijdens de detachering nog geen contract bij je huidige bedrijf maar bij een ander bedrijf die jou daar gedetacheerd heeft toch? Je bent nu met je 2e jaar contract bezig, bedrijven mogen je toch 3 jaarcontracten geven voordat ze je een vast contract moeten geven?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:44

Oh nou dan heb ik geen flauw idee :+ hee jij zit ook in het trouwtopic :j

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:44

Voor de verlenging van contracten voor bepaalde tijd zijn wettelijke regels (waarvan een cao kan afwijken):

Maximaal 2 verlengingen. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag maximaal 2 keer worden verlengd. Dat zijn dus 3 arbeidscontracten. Het maakt niet uit of er sprake is van stilzwijgende of van uitdrukkelijke voortzetting. Komt het tot een 3e verlenging en dus een 4e arbeidscontract? Dan mag dit alleen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Deze overeenkomst gaat in op de eerste dag na het aflopen van het 3e contract.
Een voorbeeld: u werkt ergens op een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar, die al 2 keer is verlengd met steeds 1 jaar. Dan werkt u hier dus in totaal 3 jaar. Dat betekent dat u met ingang van de eerste dag van het vierde jaar in vaste dienst bent.
Maximaal 3 jaar. Werkt u op 2 of 3 elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde baas? Dan wordt uw arbeidscontract na 3 jaar (36 maanden) automatisch ('van rechtswege') omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Let op de cao-bepalingen

In de cao die voor uw branche geldt, kan van bovenstaande bepalingen worden afgeweken. Er kan bijvoorbeeld in staan dat er vaker dan 3 keer binnen 3 jaar verlengd mag worden zonder recht op omzetting naar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. De cao-bepalingen zijn op u van toepassing, wat er ook in de wet is geregeld. Kijk dus altijd in uw cao als u wilt weten wat voor u geldt.

Bron: http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidscontract/verlenging-contract-bepaalde-tijd/Pages/default.aspx

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:45

Voor zover ik altijd heb begrepen mag de werkgever 3 termijn contracten afgeven alvorens ze een vast contract moeten geven.

Detachering telt hierbij niet volgens mij, omdat het contract bij de 3e partij ( uitzendbureau ? ) liep.

Je hebt dus pas 2 termijnen erop zitten en ze mogen dan inderdaad nog een 3e termijn geven.
( Maar een werkgever mag natuurlijk ook al eerder een vast contract geven)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:46

Mijn ervaring is dat een bedrijf je drie keer een jaarcontract kan geven voordat ze verplicht zijn een vast contract aan te bieden. Aangezien je die eerste twee manden niet in dienst van het bedrijf zelf hebt gewerkt, heb je dus nog maar twee keer een jaarcontract gehad en is de kans dat je weer een jaarcontract krijgt groot.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:46

Volgens mij zijn die 2 maanden proeftijd. daar krijg je geen contract over. tenminste die telt niet als zijne een officieel werkcontract. Daarna heb je jaar contract gehad vermoed ik, das 1, daarna nogmaals, das 2 en nu krijg je nogmaals een jaar contract. en waarschijnlijk word je het jaar daarna eruit gegooit. (nee geintje, dat weet ik niet, maar veel bedrijven nemen voor hooguit 3 jaar iemand aan, en nemen dan n nieuw iemand aan ivm geen vaste aanstelling te willen geven) want dan mogen ze je niet zomaar ontslaan als de zaken slecht gaan. en moeten ze jou uitkopen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:47

Wij hebben geen CAO, dus voor ons gelden de regels uit het Burgerlijk Wetboek..

Ik werk dus wel bíj dezelfde baas, maar werd de eerste 2 maanden betaald door het bureau dat mij detacheerde..

Bij uitzendkrachten is het toch ook zo dat ze na een dag ziekte een nieuw contract hebben? Dat telt dan toch ook niet voor het bedrijf dat ze betaalt, maar bij die baas waarvoor ze op dat moment werken?
Of zit ik nu helemaal fout..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:47

Je detacheringscontract telt ook mee :j
Als je erop googlet moet je zoeken naar uitzendcontracten ipv detacheringscontracten. Is in feite hetzelfde.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html

Dat uitzendverhaal is afhankelijk van hoe het uitzendcontract is samengesteld. Mijn uitzendcontract is voor bepaalde tijd en loopt gewoon door bij ziekte.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 28-08-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:48

Hier iemand met arbeidsrechtelijke kennis (master arbeidsrecht) alsmede werkzaam in dat veld.

Of dit een contract voor onbepaalde tijd is hangt af wat er is geregeld in de CAO voor dat bedrijf waarvoor jij op dit moment werkzaam bent. Indien dit niet in een CAO is geregeld, moet je kijken wat het detacheringsbedrijf hierover heeft geregeld.

Ik wil je best helpen met het uitzoeken hiervan, je kan mij altijd een pb sturen met meer informatie

Edit: het gaat niet om jaarcontracten, het gaan om contracten. Dus 3 opvolgende contracten ongeacht de lengte daarvan dan wel een totaal beloop van 36 maanden achtereenvolgens

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:49

Nee hoor, ik word er niet uitgegooid :+ Ze zijn heel tevreden en mijn contract wordt gewoon verlengd, eerst tot 3 jaar en daarna vast :+
Ik was gewoon benieuwd of ik nu wel een vast contract heb :P
Mijn vriend is hoofd salarisadministratie op een kantoor en dacht namelijk ook dat het contract qua detacheren wél meetelde.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:51

Dank Douraque!
De bedrijven waarvoor ik werkte hadden beiden geen CAO.. Ik kan wel kijken in mijn oude contract wat ik destijd had bij het bedrijf dat mij detacheerde..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:52

Als ze je toch willen houden waarom dan niet meteen dat vast contract :roll:

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:52

Dorus schreef:

Omdat ze dat kantoorbreed niet doen :) Voor niemand niet. Ze willen niet alleen mij een vast contract geven en een ander niet i.v.m. scheve gezichten..

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:53

Dorus schreef:

Omdat het crisis is :+ you never knowwww

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:55

Citaat:
Werk via uitzendbureau

Het kan voorkomen dat u eerst werkt via een uitzendbureau en binnen 3 maanden daarna een tijdelijk contract krijgt van het bedrijf waar u uitzendwerk deed (of in omgekeerde volgorde). Als u dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract.

Voor meer informatie hierover of voor een persoonlijk advies kunt u het beste een arbeidsjurist raadplegen. Dit kan bijvoorbeeld via het Juridisch Loket.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:57

Idd even de CAO checken. Bij ons geldt ook de duur van 3 jaar, het aantal contracten maakt niet uit.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:58

Bedankt Mootje!
Zou in dit geval dan dus uitzendbureau hetzelfde inhouden als detacheren?

FuGeLiCu. We hebben geen CAO :) .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:59

Detacheren is een vorm van uitzenden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:59

Uitzendbureau, detacheringsbureau... Een pot nat :')
Ik zou even met het Juridisch loket bellen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:02

Ik ben even wat dieper in de stof van detachering icm het ketenbeding gaan kijken. Het belangrijke criterium bij het ketenbeding is: opvolgend werkgeverschap. Dus kan ieder als opvolgend werkgever worden gezien adhv het daadwerkelijk werk dat men uitoefend. Daarbij kan het zo zijn dat detachering als overeenkomst wordt gezien welke van belang kan zijn voor de ketenregeling.

In casu heb jij obv je detacheringsovereenkomst gewerkt voor dit bedrijf alsmede in dezelfde functie/werkzaamheden als heden. Na je detacheringsovereenkomst heb je een verlenging gekregen van je werkgever van 1 jaar en daarna nog 1 jaar. Op moment dat jij nog een keer verlenging ondertekend, heb jij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Tenzij de detacheringsovereenkomst of je arbeidsovereenkomst hier iets anders over vermeld.

Mijn advies is om je arbeidsovereenkomst en je detacheringsovereenkomst goed door te nemen. Indien er niets over staat vermeld, heb je inderdaad een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:04

Bedankt voor je antwoord Douraque! Ik ga vanavond de contracten goed doorspitten :) .