Vraag over voordeeluren-abonnement NS.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

botje

Vraag over voordeeluren-abonnement NS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:54

Voor mijn stage moet ik vanaf volgende week 3 maal per week vanuit Nijmegen naar Amsterdam gaan reizen, en weer terug.

Aangezien ik geen vrij studenten-OV meer heb, gaat me dit handenvol geld kosten. Ik heb een daluren-abonnement, maar ik vrees dat ik voornamelijk in de spits moet gaan reizen. Ik reis dan met mijn chipkaart op saldo. Maar nu vraag ik me af...

Stel, je stapt om 08:50 in de trein. Mijn logica zou zijn: na 10 minuten is de spits voorbij, en treedt de 40% korting waar ik recht op heb in werking. Dit is niet het geval, zo heb ik vorige week gemerkt. Toen ik bij het uitchecken mijn saldo bekeek, zag ik dat ik de volle mep voor mijn reis heb betaald.

Maar hoe zit dat dan als je even vóór de spits incheckt? Dus laten we zeggen, om 15:50 's middags? Op het moment van inchecken geeft de incheckpaal nog aan dat ik met 40% korting reis... Blijft dit dan ook zo, of schakel ik dan op het moment dat de spits aantreedt (10 minuten later, om 16:00) om naar reizen zonder korting?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk formuleer. Mijn vraag is dus: de dalurenkaart schakelt niet automatisch over naar 'reizen met korting' op het moment dat de spits afgelopen is, maar schakelt hij wel over naar 'reizen zonder korting' op het moment dat de spits begint?

Dit zou ik namelijk vrij corrupt vinden, maar de NS kennende... -O-
Alvast bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: Vraag over voordeeluren-abonnement NS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:55

Als je iets voor 16:00 incheckt reis je gewoon met 40% korting ook tijdens de spits :)

Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:56

Helaas is het zo dat je pas bij inchecken vanaf 8.57u korting krijgt. Als je ervoor incheckt, reis je de hele reis zonder korting, tenzij je onderweg een keer uitstapt om uit en in te checken (hou er wel rekening mee dat daar 3 minuten tussen moet zitten, op Utrecht moet dat volgens mij wel lukken).
Zo was het althans een jaar of wat geleden, toen heb ik daarover een klacht bij de NS ingediend en was dit mijn antwoord.

Edit: ik neem inderdaad aan dat dit betekent dat als je vlak voor 16.00u instapt, je ook je hele reis wel met korting reist.
Laatst bijgewerkt door Loes op 27-08-13 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:56

Het word berekend naar je incheck tijd en niet wanneer je uitcheckt.
Er is een marge van 5minuten eerder inchecken maar that's it.
Als je 5voor 9 incheckt word het wel berekend maar 10 voor 9 niet

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:01

Zolang je tussen 9:00 en 16:00 incheckt, kan je reizen met 40% korting! En na 19:00 uur natuurlijk en voor 7 uur 's ochtend dacht ik.

Ik doe het zelf ook heel vaak, de trein van 5 over 4 nemen, maar dan gewoon wat eerder komen om op tijd te kunnen inchecken.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:06

Oh wauw. Ok, dat wist ik niet, en kon het ook nergens vinden. Maar weet wat geleerd :) bedankt!

Ik geloof trouwens dat voor de ochtenden 06:30 geldt, in plaats van 7. Wat jammer is, want wanneer ik voor 06:30 de trein neem om kosten te besparen kom ik te vroeg bij mijn stage, en kan ik er niet in..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:40

Sterker nog,

In checken tussen 8:55 en 16:05 geeft reizen met korting. In de ochtend geldt het gewoon vanaf het begin van de dienstregeling tot 8:55 inchecken is volle mep.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:50

Begrijp ik dan goed dat je elke reisdag €17,50 (vol-tarief) + €10,50 (korting) = €28 betaalt aan treinkosten?
Krijg je geen reiskostenvergoeding van je stage?
Een altijd-vrij abonnement kost €382 per maand, hiervoor moet je minimaal 14x op deze manier naar je stage reizen (tenzij je 2x in de spits reist, dan is het 11x). Voordeel is dat je buiten je stage ook gratis met de trein mag reizen. Misschien wil je stage wel een deel van de kosten vergoeden?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:12

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:48

Spekkie, ja dat begrijp je goed...
Ik krijg een deel vergoed door mijn stageplek, maar niet alles. Het 'altijd vrij' abonnement loopt over een jaar, en mijn stage duurt maar tot januari. Dan zou ik daarna maandelijks meer dan 300 euro kwijt zijn, dat kan ik niet missen vrees ik. En het maandabonnement is weer te duur.

Ik heb alle soorten abonnementen als naast elkaar gelegd, en niets is voor mij echt voordelig, helaas. Maar het is een ontzettend goede stageplek, dus ik heb het er voor over :)
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:01

botje schreef:
Spekkie, ja dat begrijp je goed...
Ik krijg een deel vergoed door mijn stageplek, maar niet alles. Het 'altijd vrij' abonnement loopt over een jaar, en mijn stage duurt maar tot januari. Dan zou ik daarna maandelijks meer dan 300 euro kwijt zijn, dat kan ik niet missen vrees ik. En het maandabonnement is weer te duur.

Ik heb alle soorten abonnementen als naast elkaar gelegd, en niets is voor mij echt voordelig, helaas. Maar het is een ontzettend goede stageplek, dus ik heb het er voor over :)
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Het altijd-vrij abonnement kost 382 euro per maand. Dit is een maandabonnement en kun je dus per maand opzeggen. Het jaarabonnement is namelijk zo'n 318 euro per maand (382x10 / 12 maanden). Nu kan dit alsnog te duur zijn, dat is aan jou :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:09

Volgens mij is het maandelijkse altijd vrij abbonnement ook goedkoper voor je.

Als je niet uitgaat van korting (wat je zelf aangeeft meestal niet te krijgen) betaal je 35 euro retour. Als je dit 3 keer per week doet en uitgaat van 4 weken per maand (terwijl het er net iets meer zijn) betaal je 420 euro. Dat is meer dan het altijd vrij abbonnement. Bovendien mag je daarbuiten dan ook zoveel als je wilt reizen.