Aangezien ik geen vrij studenten-OV meer heb, gaat me dit handenvol geld kosten. Ik heb een daluren-abonnement, maar ik vrees dat ik voornamelijk in de spits moet gaan reizen. Ik reis dan met mijn chipkaart op saldo. Maar nu vraag ik me af...
Stel, je stapt om 08:50 in de trein. Mijn logica zou zijn: na 10 minuten is de spits voorbij, en treedt de 40% korting waar ik recht op heb in werking. Dit is niet het geval, zo heb ik vorige week gemerkt. Toen ik bij het uitchecken mijn saldo bekeek, zag ik dat ik de volle mep voor mijn reis heb betaald.
Maar hoe zit dat dan als je even vóór de spits incheckt? Dus laten we zeggen, om 15:50 's middags? Op het moment van inchecken geeft de incheckpaal nog aan dat ik met 40% korting reis... Blijft dit dan ook zo, of schakel ik dan op het moment dat de spits aantreedt (10 minuten later, om 16:00) om naar reizen zonder korting?
Ik hoop dat ik het zo duidelijk formuleer. Mijn vraag is dus: de dalurenkaart schakelt niet automatisch over naar 'reizen met korting' op het moment dat de spits afgelopen is, maar schakelt hij wel over naar 'reizen zonder korting' op het moment dat de spits begint?
Dit zou ik namelijk vrij corrupt vinden, maar de NS kennende...
Alvast bedankt voor het meedenken!