Hoi allemaal,
Na een uitgebreide zoektocht via Google, met weinig resultaat, beroep ik me op de creatieve Bokkers onder ons.
Het geval wil dat ik mee ga doen aan een showrubriek op een wedstrijd, waarbij het niet alleen gaat om het paard, maar ook om de outfit van de ruiter en het totale plaatje. Ik heb daarvoor een blouse gekocht via Marktplaats, van volgens de adverteerder zijde. Ik heb em nog niet binnen, en weet dus nog niet of het echte zijde is of synthetische zijde.
Probleem is dat de blouse spierwit is, en ik een ecru/gebroken witte outfit draag. De blouse moet dus nog een verfbadje krijgen. Nu weet ik dat er een mogelijkheid is om kleding in de thee te leggen en het witte daarmee creme of gebroken wit te maken, maar kan dat ook met (echte) zijde? Dat is zulke tere stof, waardoor ik ga twijfelen of het wel goed zal gaan.
Daarom dus mijn vraag: kun je witte zijde iets donkerder maken met een thee-badje? Zo ja, hoe lang laat je een kledingstuk er dan in liggen, en welke nabewerking vraagt het? Moet het kledingstuk bijvoorbeeld nog gewassen worden daarna, of verdwijnt dan de kleur weer?
Ik hoor graag jullie ervaringen!