En dan valt er een boom om...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

En dan valt er een boom om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:33

... en crash je er vollebak tegen, à 70km/u of zo.

Ik wil het verhaal gewoon even kwijt, omdat ik enorm geschrokken ben.

Gisteren had ik een meeting in Nederland, met een aantal mensen van een ander forum. Goed vroeg opgestaan, want ja, ik moest een ritje doen van 2 uur ongeveer. Ik had met een vriend afgesproken aan een carpoolparking (Planken Wambuis in Ede) en van daaruit moesten we nog een stuk rijden, ongeveer 3 kwartier gok ik) naar de plaats van bestemming. Ging allemaal goed en het was een supertoffe meeting.
Om 22u besloten we dat het toch goed geweest was, dus we gingen weer richting carpoolparking. Het was windstil, paar drupjes, maar zeker geen wind, laat staan stormweer.
Komen we aan de Elburgerweg in Nunspeet (achteraf opgezocht, ik ken niet veel straten in NL :+). Dat is een degelijke weg, voor elke richting een ruime rijstrook, geen verlichting en aan beide kanten staan enorme bomen. Een stukje voor ons reed een andere wagen en we dachten misschien dat het nog andere mensen van de meeting waren.
Op een gegeven moment kijk ik, ik weet niet waarom, naar boven en zie ik een boomstam op ons afkomen. De stam (of gigantische tak) valt recht voor ons neer op de weg en tja, tijd om te remmen was er niet meer. Een grote klap, auto wat geslingerd naar een kant en dan... stilstand. Bestuurder zijn airbag was uitgeklapt (de mijne niet, weet ook eigenlijk niet of er eentje was), hij stapt uit, maar ik kon niet, de deur zat vast. Ondertussen zag ik dat er flink wat rook uit de auto kwam. Achteraf weet je dat dat de radiator is, maar op het moment dat je dat ziet en je je realiseert dat je de deur niet kan openen, is dat best eng. Die vriend van me trok wat dingen weg en kon de deur openen. Ik sprong er dadelijk uit, de berm in, en hij ging bellen. Ik bekeek de ravage: een tak zo lang als de breedte van de weg, met een doorsnede van minimum 30cm denk ik en maximum... geen idee. Het kon net zo goed een boom zijn.
Ondertussen waren er heel wat mensen gestopt. Gelukkig maar, want er was geen verlichting en voor hetzelfde geld knalt er nog een wagen bij op. Ik had zo pijn op m'n borst, maar kon niet zeggen of het van de schrik was, of dat er misschien iets lichamelijk scheelde. Ondertussen waren heel wat mensen bezig met de takken op te ruimen, voor zo ver dat ging, en kon men de auto opzij zetten.
Na een aantal minuten, heel snel in elk geval, waren er zwaailichten in de verte te zien. Er waren blijkbaar twee ambulances onderweg en politie. Aangezien ik pijn had, namen ze me dadelijk mee naar de ambulance. Daar kwam een agent vragen of 1 ambulance voor ons genoeg was, aangezien 100m verderop hetzelfde was gebeurd en daar een tak door een voorruit was gevlogen, en daarbij een vrouw doorboord had, in de arm denk ik. Van geluk hebben gesproken, voor ons dan. Ik kan nog steeds niets vinden over de afloop daarvan, ik hoop in elk geval dat de hulp op tijd was.
Na wat onderzoek bleek ik een gekneusde ribbenkast te hebben door vol in de gordel te zijn gevlogen. Had last met ademen, maar de kans was klein dat er een breuk was, dat kon men niet voelen. Oef. Hartslag was ook niet heel goed, maar dat was een half uur later ook niet beter, shock en zo denk ik. De ambulancier zei: "Je mag die ook wel laten zakken hoor." :+
De mensen waarbij we die dag te gast waren, waren onderweg naar ons. Ook de vader van de bestuurder was onderweg. Ondertussen hoorde ik ook dat men begon te zagen aan de "tak". Ik heb daar nog wat gezeten, kreeg pijnstillers en tips en zo... En even later waren die mensen daar, hebben ze me meegenomen naar huis en heb ik daar de nacht doorgebracht, na een paar glazen wijn op te hebben :+

Na een rit van in totaal bijna 3 uur was ik daarstraks weer thuis. En nu komt de pijn die er gisteren nog niet was. Morgen naar de dokter, ik vermoed een whiplash ook. En dat beeld van die boom, dat blijft op m'n netvlies gebrand. Ik zie die op me afkomen, in alle stilte. Als die een milliseconde later viel, was die op de voorruit beland, als we 100 meter verder hadden gezeten, hadden we het veel erger gehad. Ik hoop dat met die vrouw alles goedkomt.

Het was me in elk geval een memorabele dag. De volgende keer komen ze maar eens naar België.

Hevonen

Re: En dan valt er een boom om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:36

Wat raar, zo twee van die ongelukken bij windstil weer.

In elk geval sterkte!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:38

Jeetje wat heftig. Heel veel beterschap en doe het kalm aan met een whiplash valt niet te spotten. Weet er zelf alles van. Sterkte!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:38

Jeetje wat schrikken ! Heel erg veel sterkte, heftig....

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:39

Pfff heftig! Hopen dat je niets ergs hebt.
Is de oorzaak al bekend, dat er ineens 2 bomen opvallen lijkt mij wel raar
Sterkte :o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:40

Jeetje ts, dat is een heftig eind van zo'n geslaagde dag!
Hopelijk valt het mee met de verwondingen!
Sterkte ermee!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:41

gelukkig is het nog aardig afgelopen, kon veel gekker zijn gegaan... gisteren heeft het hier behoorlijk gewaaid...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:42

De ambulanciers spraken zelf al over mogelijk kwaad opzet. Hoe groot is de kans bij windstil weer dat er 2 takken/bomen vallen op 100 meter afstand van elkaar. Ik kan het in elk geval moeilijk begrijpen.

De ongemakken zullen wel overgaan, maar het kan wel eventjes duren. Morgen nog eens naar de huisarts, daar had ik toevallig al een afspraak :+ Ademen is niet comfortabel, dingen dragen ook niet. Het doet me denken aan hoe ik uit de narcose kwam van mijn blindedarmoperatie :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:42

Allemachtig dat is schrikken! Heel vreemd dat het binnen hele korte afstand twee mensen treft vanwege vallende takken. Lijkt me vreselijk eng om niet uit de auto te kunnen komen als je rook onder de motorkap ziet komen. Ik wil je veel beterschap wensen, en ik hoop dat die whiplash je geen blijvende pijn oplevert. Heb je enig idee hoe de auto eruitziet? Valt daar nog wat aan te repareren?

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:44

Tjee, dan heb je het er toch goed van af gebracht, hopelijk de andere wagen ook. Schrik zal er voorlopig nog wel even in blijven zitten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:45

De auto... De nummerplaat lag er af en ging er niet meer op. Er was een spiegel afgebroken en natuurlijk veel blikschade. De motorkap stond wat omhoog en daar kwam dus de rook (radiator?) uit. De airbag was uitgeklapt, dus dan mag je blijkbaar sowieso niet verder rijden. Verder weet de bestuurder/eigenaar nog niet precies wat er verder nog aan scheelt of wat er nog te maken valt. Maar een scheve as of iets dergelijks zou me niet verbazen. Het is niet dat er nog geremd kon worden, dus het was wel een harde klap.

Aser, ja... Ik reed vanmiddag dan naar huis en tussen Valkenswaard en de Belgische grens is er een lange weg met allemaal bomen. Ik kan niet zeggen dat ik niet bang was.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:46

Wat een schrik en wat ben je er redelijk goed vanaf gekomen. Van je ribben zal je nog wel een flinke poos last hebben ben ik bang. Goed dat je je nek laat controleren ook.
Heb je al weer gereden?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:46

Jeetje TS wat een heftig verhaal, kan me voorstellen dat je goed geschrokken bent! :(:)
Wat een naar einde van zo'n dag zeg. Heel veel sterkte, ik hoop dat de lichamelijke schade meevalt, want de emotionele klap is waarschijnlijk ook al groot genoeg! En hopelijk is het ook nog goed afgelopen voor de andere automobilisten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:47

Ik lees het al. Dapper dat je weer ingestapt bent en de angst zal voorlopig nog wel blijven.
Gaan ze inderdaad onderzoeken of er sprake is geweest van opzet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:49

Benangelique, ja ik heb vanmiddag dus een rit van daar naar mijn woonplaats gemaakt, 2 uurtjes zelf gereden nog. Ging niet zo vol vertrouwen als anders. Of ze dat gaan onderzoeken weet ik niet, maar ik vermoed van wel. Ik heb zelf niet echt met de politie gesproken, zat in de ambulance en dan is men mij komen oppikken. Enkel voor mijn identiteitsbewijs zijn ze bij me geweest.

Fairytales, ik heb er lang over gedaan vooraleer ik durfde leren rijden. Dat vooral omdat ik ooit als kind onderweg naar vakantie over de kop ben gegaan. Het stomme is dat ik dat verhaal net verteld had aan de bestuurder, en toen gebeurde het. Volgende keer maar niet doen dus :+

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:49

Heftige ervaring tieneke. En bizar ook dat bomen zomaar omvallen. Ik denk dat jullie nog geluk gehad hebben. Het feit dat airbags afgaan wilt ook zeggen dat er behoorlijke krachten zijn vrijgekomen bij het ongeval (vakterm hoog energetisch = ambulance). Gekneusde ribben is erg pijnlijk, beterschap.
Goed als je nog eens langs de huisarts gaat als je andere pijnen krijgt. Laat vooral ook een medisch dossier aanleggen. Wat ik mij dan afvraag, waarom vallen die bomen spontaan om? Is het achterstallig onderhoud van de provincie/gemeente? Laat dit uitzoeken, want dan kan je wellicht de onkosten van voertuig en letsel verhalen. Voor de rest, verwerk het allemaal maar rustig aan en pas goed op jezelf.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:51

Tieneke schreef:
Fairytales, ik heb er lang over gedaan vooraleer ik durfde leren rijden. Dat vooral omdat ik ooit als kind onderweg naar vakantie over de kop ben gegaan. Het stomme is dat ik dat verhaal net verteld had aan de bestuurder, en toen gebeurde het. Volgende keer maar niet doen dus :+

O jee wat een naar toeval. :=
Vind het sowieso knap dat je nog zelf hebt terug gereden vandaag, heb ik echt respect voor!
Ik weet zeker dat ik dat niet meer gedurft had na zoiets, zeker niet zo snel daarna.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:51

Van een onderzoek houden ze je vast de hoogte.

Als je veel angst hebt of gaat ontwikkelen, is het misschien verstandig weer een paar lessen te nemen. Mijn moeder heeft dat erg geholpen na haar ongeluk

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:52

als het op zit is, dan zou het toch wel te zien zijn?
maar zoals ik al zij.. hier zijn er storm en ruk winden geweest van hier tot tokio... misschien merkten jullie het door de bomen niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:53

De kosten, ook die van mij, gaan allemaal via de verzekering van de bestuurder. Ik vraag me idd ook af of de provincie of zo niet verantwoordelijk is voor degelijk onderhoud van die bomen. Het gaat ook niet om een paar dunne boompjes daar die recent geplant werden of zo.

Ik kon niet echt anders dan terugrijden, m'n auto stond nog op die parking. Ergens misschien ook wel goed, anders had ik het vast ook uitgesteld. Op zich kon ik na een tijdje, vooral in België weer, ontspannen rijden, maar lichamelijk heeft het geen goed gedaan.

Unihorses, ook de hulpverleners zeiden dat het zo windstil was. En ook eenmaal van die weg af in de auto kon je niets zien dat wees op stormachtige wind of zo. Ook niet toen we vertrokken, het was zo rustig... Ik weet het niet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:54

Jeeje ts, dat is schrikken zeg. Ik wil je veel sterkte toewensen met je herstel en verwerking. En succes morgen bij de dokter!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:57

Wat een schrik heb je dan! En het lijkt idd wel opzet. Voor de rest zie je pb.
Heeeeel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:16

Wat een verhaal!
Ik vind het zoo knap dat je weer snel achter het stuur bent gaan zitten! Ik zou het denk ik niet durfen..
Veel sterkte, en hopen dat het snel beter wordt. (en de andere mensen er ook goed vanaf zijn gekomen!)

Ook ik ben benieuwd hoe die bomen om hebben kunnen vallen.. Bij windstil is het wel een kunst..
hou je ons op de hoogte hoe het met jr gaat? En of er al nieuws is over de bomen?

Sterkte!!
Xx

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:45

Das hier vlak bij geweest (hooguit 2km verderop)! :oo
kan nou niet zeggen dat het gisteren echt gewaaid heeft, ja 's avonds een beetje vlak voor het begon te regenen.

Pfff, hoop dat je verder geen complicaties oid hebt hiervan, kan me heel goed voorstellen dat dat je niet in de koude kleren is gaan zitten. :(:)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:44

Ik woon vlakbij die weg, en ik kreeg een p2000 melding op mijn telefoon en dacht nog: huh, ongeval met tak/boom met deze wind. Raar!
Beterschap en sterkte, neem je tijd dit te verwerken.