Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

) , maar dan doe je de deur dicht en het raam open
.
)
. Ik vind het zielig als vogels in zo'n piepklein kooitje zitten, zodat ze nooit hun veugels kunnen strekken. En zeker als ze op hun eentje zijn. De meeste kooivogels zitten normaal in zwermen (zoals grasparkieten). Ik zie een vogel veel liever in de natuur, dan in een kooi. Ik dacht eventueel nog om mijn grasparkieten volgend jaar mee naar Australië mee te nemen, maar ze zouden nooit in het wild overleven, vrees ik.
.
. De bosvaraan (dit is een vleeseter, zowel aas als levend.) zit in een terrarium van 160 bij 170.
) maar ik kende ook iemand die had een vogelspin zitten in een knaagdierentransportbakje (jeweetwel, zo'n doorzichtig plastic bakje met een gekleurd deksel waarin je net 1 rat kan vervoeren. Dat vind ik dus NIET kunnen, ook al brullen ze nog zo hard dat zo'n beest niet meer ruimte nodig heeft. Want dat kan ik me dus niet voorstellen. Een spin in de vrije natuur zit echt niet op een paar vierkante cm. z'n leven te slijten.... 

Dooie en levende (vaak doodzieke) diertjes door mekaar, vies, met nauwelijks water en eten. Volop inteelt, dus flinke gezondheidsproblemen en gedragsafwijkingen. Alles voor de centen
In veel dierenwinkels is het helaas niet veel beter qua omstandigheden. Bijvoorbeeld tamme ratten (daar weet ik toevallig nog wel wat vanaf): mannetjes en vrouwtjes zitten lekker door mekaar, zodat er zwangere vrouwtjes bijzitten die zelf net 5 weken zijn. verkeerd voer, luis, mijt noem maar op. En die worden aan elke gek meegegeven zonder info of wat dan ook. Voederdieren worden helemaal beroerd behandeld, als het nog erger kan. Dat zal voor konijntjes etc. net zo gaan. De kopers bezuinigen op het hok, want ja, een goed groot hok is duur he....

als ik weer zie dat ze een doos openmaken met 100 schildpadden erin terwijl die maar gemaakt is voor 25 schildpadden.
.