Rechtsbijstandsverzekering nodig??? *Poll*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een rechtsbijstandsverzekering?

Ja.
46 (68%)
Nee.
14 (20%)
Ik ga er misschien 1 afsluiten.
6 (8%)
Ik ga die misschien opzeggen.
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 67

Naamloos1

Rechtsbijstandsverzekering nodig??? *Poll*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:17

Aangezien mijn verzekeringen binnenkort verlopen, ben ik een beetje aan het kijken of ik goedkoper kan of wat kan opzeggen.
Na een aantal ervaringen ben ik er achter gekomen dat de (mijn) rechtsbijstandverzekering echt 'waardeloos' is.
Een aantal keer dit aangevraagd als ik het nodig had, en elke keer had je er dan geen recht op o.i.d. Of word je doorgestuurd naar het juridisch loket.
Maar ik betaal er wel elke maand voor.. :?
Na wat overleg hier, zit ik erover te denken om het op te zeggen. Ook mijn ouders zeggen dat je er niks aan hebt, omdat ze je er toch (bijna) nooit mee helpen, en dus betaald voor niks..

Wat vinden jullie? Is dit nu echt nodig? Of eigenlijk zonde van je geld?

Mjetterd

Re: Rechtsbijstandsverzekering nodig??? *Poll*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:19

Ik heb hem niet, eigenlijk nog nooit over nagedacht :o

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:24

Als je 't een aantal keer hebt aangevraagd, lijkt het me dus wél dat je er baat bij hebt :) Alleen duidelijk niet deze, als ze je elke keer niet helpen. Ik zou als ik jou was dus gewoon eens rondkijken of ze bij andere maatschappijen misschien gunstigere voorwaarden hebben, waardoor je er wel wat aan hebt :j Even goed de kleine lettertjes lezen -:)

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:25

Ik heb hem helaas sinds ik hem heb al 2 keer nodig gehad. Was blij dat ik hem had, heeft me een hoop geld gespaard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:29

ik ben lid geweest van een vakbond, en daarbij zit automatisch ook rechtsbijstand.

vanwege bezuinigingen heb ik de vakbond opgezegd, dus ook die verzekering. T is toch best duur allemaal.. maar goed, een uurtje advocaat inhuren is natuurlijk nog veeeeel duurder. als ik die nodig heb zal ik mezelf voor mn kop slaan dat ik geen verzekering meer heb waarschijnlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:33

Zou het niet opzeggen, als je ergens mee zit kunnen en zullen ze je niet meer helpen omdat het al een lopend probleem is.

Maar als jouw rechtsbijstandverzekering niet goed is, kijk eens of je een andere kan vinden ;) Dat ze je niet helpen is natuurlijk onzin!

Stel je je eens voor dat je iets serieus hebt en je een advocaat nodig hebt. Dat kost je geld, of je zit met no cure no pay en je hebt de kans dat je alsnog moet betalen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:42

Ik heb een advocaat nodig gehad een tijdje terug, en dit werd echt niet vergoed! Ik werd doorverwezen naar het juridisch loket.. Hierbij moest ik 1malig dacht ik 75 euro betalen.. Nou dan betaal ik dus EN maandelijke bijdrage voor die verzekering EN die 75 euro..

De tips van sommige om bij andere verzekeraars te kijken is trouwens nog wel een goede! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:49

Naamloos1 schreef:
Ik heb een advocaat nodig gehad een tijdje terug, en dit werd echt niet vergoed! Ik werd doorverwezen naar het juridisch loket.. Hierbij moest ik 1malig dacht ik 75 euro betalen.. Nou dan betaal ik dus EN maandelijke bijdrage voor die verzekering EN die 75 euro..

De tips van sommige om bij andere verzekeraars te kijken is trouwens nog wel een goede! :)

Wij hebben Univé, om voor rechtsbijstand in aanmerking te komen moet er ten minste 100 euro schade zijn geleden. En dat is ook niet meer dan logisch, voor zulke kleine bedragen moet je geen hommeles willen ;)
Maar kijk eens op de site, daar ben je al rechtsbijstand verzekerd vanaf €10,58 lees ik net. :)

Voor zover ik weet ook geen bijkomende bedragen, wij hebben het gelukkig nog nooit nodig gehad. Maar als je het een keer nodig hebt, en je hebt het niet, kan je uitgaan van fors uurtarief, iets dat je met een jaartje rechtsbijstand zo terugverdiend!
Ik ben HBO student (nog wel) en wij kregen ooit een leraar voor de klas die ons aangaf dat als iemand bij ons kwam met een probleem (MER, dus je krijgt een soort adviserende functie later), HOE klein dan ook... Ook al heb je het in VIJF minuten opgelost... Je schrijft er minimaal 2 uur voor...
Nou, dat is makkelijk verdiend... :+ ik mag hopen dat ze bij andere opleidingen en scholen in het land niet zulke instructies geven ;)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:43

Naamloos1 schreef:

Maar ben je eerst naar de advocaat gegaan en heb je daarna de rekening bij jouw rechtsbijstand ingediend? Het is namelijk zo dat als de rechtsbijstand jou niet kan helpen imv een rechtszaak oid dat ze je dan doorsturen naar een advocaat. Heb je de rechtsbijstand gepasseerd door eerst naar een advocaat te stappen heb je de belangen geschaad van de rechtsbijstandsverzekeraar en dan vergoeden ze dus niet.

Daarnaast moet je erop letten of je een verzekering hebt met module arbeidszaken. Niet iedere verzekering heeft dat er standaard inzitten. Rechtsbijstand voor je auto kan je over het algemeen bij de autoverzekering afsluiten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:42

Wij hebben een rechtsbijstandverzekering bij ons pakket en hebben deze ook al eens nodig gehad. Was echt blij dat we toen de rechtsbijstand konden aanspreken.

Je kunt je wel voor alles verzekeren, of juist niet om geld te besparen. Je hoopt dat je natuurlijk nooit je verzekering hoeft aan te spreken, maar ik ben heel content met ons pakket.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:57

Het hangt ervan af bij welke verzekeraar je de rechtsbijstand hebt. Sommigen doen erg moeilijk terwijl bv interpolis erg goed is. Wij hebben ook getwijfeld maar besloten om het wel te houden voor het geval dat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:36

Je verzekert i.p. alleen risico's die je zelf niet kan dragen.
Wij hebben er geen, leggen wel zelf een potje aan voor zulke lasten...

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:58

Goed kijken wat er allemaal onder valt, niet alle pakketten hebben alles. Ik heb hem nodig gehad met een ontslag door mijn werkgever, ben hier totaal, anderhalf jaar mee bezig geweest, zelfs een rechtzaak geweest, gelukkig gewonnen en heb alle kosten vergoed gekregen, andere was iemand die tegen mijn auto was gereden en was door gereden, gelukkig door iemand gezien en kenteken genoteerd, ook alles vergoed gekregen, gaat toch om totaal bijna € 4000,-. Heb zijn geld wel opgebracht dacht ik. Mijn ouders hebben er ook gebruik van moeten maken. Ben nu bezig om voor mezelf te gaan starten, maar ga zeker ook zakelijk een rechtsbijstand afsluiten, je weet maar nooit, eerst even uit zoeken hoe en wat.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:01

Het verbaasd mij echt hoeveel mensen rechtsbijstandsverzekering hebben. Had ik niet verwacht :o

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:05

Zeker weten hebben wij een rechtsbijstand verzekering!
Ook al meerdere keren gebruik van gemaakt.

Ook bij kennissen die een zwaar geschil hebben tussen buren staat de rechtsbijstand voor ze klaar, dat trekt zich nu al 5 jaar! Als je die kosten toch zelf moet betalen -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:17

haflingertje schreef:

Ook bij kennissen die een zwaar geschil hebben tussen buren staat de rechtsbijstand voor ze klaar, dat trekt zich nu al 5 jaar! Als je die kosten toch zelf moet betalen -O-

Is dan bijna voordeliger om op eigen houtje en kosten te gaan verhuizen :P

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:22

Janine1990 schreef:
haflingertje schreef:

Is dan bijna voordeliger om op eigen houtje en kosten te gaan verhuizen :P

Bijna wel ondertussen -O-
Zonder rechtsbijstand zou ik ook niet weten hoe het zou zijn gelopen!
Ze worden zo goed gesteund door ze :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:30

Wij hebben het wel en 1 keer gebruikt! Ze hebben me super geholpen en heb niks hoeven te betalen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:35

Het is voor mij echt een must :)
Heb in de omgeving al vaker meegemaakt dat ze aanspraak hebben moeten doen op die verzekering voor uiteenlopende zaken. Even zo een paar honderden euro's tot duizenden euro's opkuchen lukt mij niet. Potje aanleggen doe ik daar ook niet voor; zul je net zien dat ik een arbeidsconflict krijgt voordat ik het potje leuk heb gevuld! (Ben niet lid van een vakbond namelijk).

Je bent namelijk niet alleen de tijd dat je de advocaat spreekt, maar ook de dossier kosten en daar zit vaak veel uur in :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:44

Ik heb er net één afgesloten, heb dit jaar al 2x een situatie gehad waarbij ik het wel kon gebruiken. Heb wel een uitgebreide genomen waar echt alles bij in zit, is wel vrij prijzig, maar ja, je hebt het er zo uit als je hem een keer nodig hebt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 01:00

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, en heb hem twee keer nodig gehad. Een keer voor een aanrijding waarbij de persoon in kwestie niet over de brug kwam, en de tweede keer bij een ontslagprocedure. Als je bedenkt dat een advocaat makkelijk 400 Euro kan vragen voor een brief, en dat iedere idioot je aan kan klagen, heb ik het bedrag voor een rechtsbijstandsverzekering graag over. Sluit je er geen af, en iemand doet dwars, kan het je heel veel geld kosten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:48

Bedankt voor jullie advies.
Ik geloof dat ik dan maar bij iemand anders de verzekering afsluit, maar ik ga iig weg bij deze :)