De creditcard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

De creditcard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:09

Hoe werkt deze :P ? Ik heb wel een beetje informatie ingewonnen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik hoor van sommige dat je een pincode nodig hebt en van sommige weer niet? Hoe werkt het betalen dan? De hoogte van het bedrag van je creditcard wordt bepaald aan de hand van je salaris. Nou kom ik daarmee op het laagste bedrag, maar we gaan op een grote vakantie dus ik weet niet of dat bedrag genoeg zou zijn. Ik hoorde dat je er ook zelf geld op kan storten zodat het bedrag hoger ligt klopt dat en hoe stort je dat? Kan je er ook een soort van mee internetbankieren of bij een automaat je saldo checken? In landen als Amerika schijnen ze bijna alles met CC te betalen, ik weet eigenlijk niet of je daar wel met een pinpas kunt betalen dus dan zal het bedrag dat ik erop moet hebben toch hoog moeten zijn.
Verder hoorde ik ook dat er een bedrag on hold gezet kan worden. Stel voor dat ze borg al 500 on hold zetten, betekend dat dan dus ook dat je die 500 niet kan gebruiken tot ze het van hold afhalen? En hoe kan ik checken of het van hold af is?

sorry voor de hoeveelheid vragen. Ik was ook bij de bank geweest maar vervolgens kwam ik met al deze restvragen thuis :o

Marieke_K

Re: De creditcard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:18

In Nederland moet je vaak een pincode gebruiken als je betaald met je creditcard. In Amerika en andere landen wisselt dit (ene keer wel, andere keer je ID om je handtekening te controleren).

Zelf geld er op storten heb ik nooit gedaan, heb overigens een VISA. In Amerika kun je 9 van de 10 keer ook met je pinpas betalen, eigenlijk nooit gehad dat dit niet kon. Saldo checken bij een automaat heb ik ook nooit gedaan, je kan bij VISA wel online je betalingen bekijken en zo ook je saldo.

Als ze een bedrag blokkeren bij bijvoorbeeld een hotel of autoverhuur dan kan je dat niet meer uitgeven. Daarom is het handig om meerdere manieren van betalen te hebben. Wij hebben zelf meerdere creditcards voor vakanties etc.

Let wel even op met je rekening betalen, als dit niet automatisch gaat en je bent wat te laat dan rekenen ze enorm veel rente.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:22

Ik heb een Creditcard van Rabobank, dat is dan een Mastercard. Ik heb een limiet van €1000,- en dat kon ik gewoon 'opnemen', dat is niet aan de hand van mijn salaris bepaald. :n
Het is wel zo alles wat ik verbruik tussen de 23e en de 23e van de volgende maand, de 28e van diezelfde maand word afgehouden. Dus als ik nu van 23 Juli tot 23 Augustus bijvoorbeeld €500,- verbruikt heb op de creditcard dan word die €500,- 28 Augustus afgehouden van mijn lopende rekening. :j

Verder vind ik het wel echt super handig met bestellen van dingen via Ebay of andere buitenlandse sites, overigens ook gewoon in NL hoor! :)
Hoop dat je het een beetje snapt. :=

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:26

Ik heb hem van de ANWB. en eigenlijk alleen voor vakanties en eventueel internet bestellingen.
Ik stort mijn eindejaarsuitkering er op. Krijg daar meer rente dan op de bank spaarrekening.
Zo hebben we een leuk spaarpotje voor de vakantie.

Verder betaal je een x bedrag per jaar voor de kaart (bijvoorbeeld 25,-) En goed opletten dat je de termijnen netjes betaald, Want ze rekenen hoge rentes voor te laat aanvullen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:27

Marieke_K schreef:
In Nederland moet je vaak een pincode gebruiken als je betaald met je creditcard. In Amerika en andere landen wisselt dit (ene keer wel, andere keer je ID om je handtekening te controleren).

Zelf geld er op storten heb ik nooit gedaan, heb overigens een VISA. In Amerika kun je 9 van de 10 keer ook met je pinpas betalen, eigenlijk nooit gehad dat dit niet kon. Saldo checken bij een automaat heb ik ook nooit gedaan, je kan bij VISA wel online je betalingen bekijken en zo ook je saldo.

Als ze een bedrag blokkeren bij bijvoorbeeld een hotel of autoverhuur dan kan je dat niet meer uitgeven. Daarom is het handig om meerdere manieren van betalen te hebben. Wij hebben zelf meerdere creditcards voor vakanties etc.

Let wel even op met je rekening betalen, als dit niet automatisch gaat en je bent wat te laat dan rekenen ze enorm veel rente.

ja als het kan zou ik enkel hotel en auto met creditcard betalen en de rest liever gewoon met de pinpas. Als ik op internet zoek naar paying with bank card kom ik steeds bij credit cards uit..of heeft dat anders?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:29

ik heb een rabo base card, zelfde als KimD
Bij mij wordt de rekening rond de 20e opgemaakt en de 26e afgehouden van mijn rekening.
Ik gebruik hem voornamelijk voor Ebay en via Paypal.

Ik heb hem ook voor backup als ik naar het buitenland ga ( vakantie etc.) ooit eens in denemarken een ongeluk met de auto gehad en geen creditcard bij me dus kon geen vervangende auto mee krijgen... heel vervelend, dus meer daarvoor en voor internet aankopen aangeschaft.

Ik heb er idd een pincode bij , dan kun je bijv ook gewoon pinnen ermee bij de pinautomaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:35

Helemaal te vergeten te vermelden, ik heb ook een pincode! Ik heb mij laten vertellen dat heel Europa een CC heeft met pincode, maar dat het buiten Europa niet verplicht is.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:38

Maar let wel op! Als je "gewoon" bij een flappentap pint, kost het veel geld die transactie. (soms wel 4,50 wat er bij op komt.) beter gewoon pinnen in winkels

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:44

Marieke_K schreef:
Zelf geld er op storten heb ik nooit gedaan, heb overigens een VISA. In Amerika kun je 9 van de 10 keer ook met je pinpas betalen, eigenlijk nooit gehad dat dit niet kon.

Ik heb juist een creditcard genomen nadat ik in USA voor de zoveelste keer in een winkel goed voor paal stond omdat de automaat mijn pinpas niet pakte.

Ik heb gewoon de creditcard via mn bank, is Mastercard. Doet het wereldwijd.
Ze zijn er bij mij niet vanuit gegaan dmv salaris ofzo, ik kon kiezen uit een bepaald bedrag. Heb er 1000 als max op en wat eraf gaat, wordt in 1x de maand erna van mijn normale rekening afgetrokken, dus ik betaal geen rente eroverheen. Gebruik de creditcard eigenlijk alleen op vakantie en heel sporadisch voor een buitenlandse aankoop als de webwinkel geen paypal accepteert.

In het buitenland ook nog nooit mijn pincode hoeven te gebruiken, alleen een krabbeltje zetten.
Geld ermee opnemen nog nooit gedaan omdat de transactiekosten inderdaad vrij hoog zijn en ik dat gewoon met mn normale pinpas doe.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:02

Idd bij geld opnemen bij de automaat kan je dat 4,50 kosten, maar helaas ontkwam ik daar vandaag niet aan omdat de supermarkt mijn creditcard niet aanneemt (wat imo heel krom is... )

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:04

Ja dat had ik vorige zomer. Mijn gewone pinpas deed het niet, Ter stal nam geen creditcard aan, Dus toen pinnen bij de bank met creditcard. grrr sund geld weggeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:06

Controleer even of je creditcard met minder hoge kosten kasopname komt als je er van tevoren geld opstort zodat je een tegoed hebt op de kaart. Afhankelijk van de kaart kan dat heel veel geld schelen bij contante geldopnames bij een ATM. Dus in geval van een vakantie en als je verwacht geld te gaan opnemen, kan dat veel geld schelen.

Pincode is tegenwoordig nodig bij betalingen in winkels of restaurants of tankstations en met name in Europa. In USA wordt daar niet zo vaak om gevraagd.
Online transacties vragen tegenwoordig ook om een electronische handtekening of een 3D secure code, gewoon om zeker te zijn dat de aanbieder van de kaart ook de echte eigenaar is van de kaart. Maakt het betalen online met kaart wel zo veilig.

En wat ook heel handig is, sommige creditcards bieden een aankoopverzekering voor transacties die je met de creditcard doet. Dus mocht je iets met de kaart aanschaffen en er gebeurt iets mee (verlies, diefstal of beschadiging, ook door eigen toedoen) dan kun je je geld terugkrijgen min een eigen risico. Kaart gebruiken alleen voor noodgevallen is zonde, je kunt er veel meer mee, en als er echt dingen gebeuren, dan kun je de financiele schade beperkten.

En idd, als je een auto wil huren, kun je niet om een creditcard heen.

Dus al met al, een heel fijn betaalmiddel. Zou zelf niet meer zonder kunnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-08-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:22

moonsparkle schreef:
Hoe werkt deze :P

....

Verder hoorde ik ook dat er een bedrag on hold gezet kan worden. Stel voor dat ze borg al 500 on hold zetten, betekend dat dan dus ook dat je die 500 niet kan gebruiken tot ze het van hold afhalen? En hoe kan ik checken of het van hold af is?

De uitgaves van de Creditcard worden verzameld en dan krijg je eens in de maand een verzameloverzicht wat er betaald moet worden. Het creditcardbedrijf of de bank schieten bedragen voor en dan kun je dat terug betalen, dat kan in een keer het hele bedrag, of in termijnen als je een kredietovereenkomst hebt. Veel uitgevende cc bedrijven bieden online rekeningen aan waarop je dingen kunt volgen. Bij een ATM kijken hoeveel er nog opstaat is niet gebruikelijk.

Op het moment dat jij een transactie doet, bijv. een hotel boekt of een auto huurt, dan kan er idd een reservering of borg gevraagd worden. Op dat moment dat je die boeking doet, kijkt het bedrijf waar je de creditcard aanbiedt eerst of er voldoende saldo op staat, of de kaart niet als gestolen gemeld is of er andere dingen aan de hand zijn. Op het moment dat die reservering er staat, kun je niet bij dat bedrag. Dus 1000 Euro limiet op de kaart en een borg van 600 Euro betekend dat je op dat moment maar 400 Euro ruimte hebt om uit te geven. Als de reservering niet doorgezet wordt in een transactie komt dat bedrag weer vrij na een bepaalde tijd. Checken of het bedrag van hold af is kun je door even te bellen met de uitgevende maatschappij.

Sommige banken geven je een kaart zonder idd te kijken wat je inkomen is. Ze zien op grond van je bankrekening wat er binnenkomt en kunnen een inschatting maken wat je aankunt. Vaak zijn deze kaarten dan ook opgezet dat je de maand daarop het hele bedrag in een keer gaat terugbetalen, ze hebben dus geen kredietfaciliteit. Wil je hogere limieten of in termijnen terugbetalen gaat er naar je inkomen gekeken worden. Wil je bedragen naar de kaart toestorten dan is dat mogelijk op dezelfde manier waarop je de uitgaven van de kaart betaald, via internetbankieren of overboeking.

Als je bang bent geen cc te kunnen krijgen, is er bij sommige bedrijven de mogelijkheid om iemand borg voor je te laten staan. Bij welke bank bankier je? Of ben je niet bezig via een bank, maar ga je direct naar een creditcarduitgevend bedrijf?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:51

Hoi,

waarschijnlijk een domme vraag hoor, maar hoe werkt nu het betalen met een creditcard ?
Moet je daar altijd veel rente voor betalen ? Ook als het een creditcard is van een bank en het geld gelijk afgeschreven kan worden ?
En hoe gaat dat met creditcards die niet van een bank zijn ?

Ik zag namelijk de visa card van de ANWB. Je krijgt er 25 euro tegoed op. Maar als je ermee betaald, zit je dan gelijk met een hoog percentage aan rente ??? ook als je dat geld gewoon op je bankrek hebt staan ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:08

Een creditcardmaatschappij gaat bedragen voor je voorschieten.
Op het moment dat je een creditcard hebt, geeft deze firma je een limiet. Dit is het bedrag dat ze voor gaan schieten.
Eens in de maand krijg je een rekening. Die kun je, net naar de manier waarop je cc is opgesteld, helemaal gaan betalen, of in termijnen.
Als je de bedragen van de cc in één keer (dus compleet) terugbetaald, en dat is in het geval van de ANWB card binnen 21 dagen na de rekening, ga je geen rente betalen.
Het wordt een ander verhaal als je de uitgaves in termijnen gaat betalen. Op dat moment wil het cc uitgevende bedrijf een minimum zien van 2,5% van het uitgegeven bedrag, met een minimum van 20 Euro. Over de rest ga je rente betalen.
Je kunt je rekening van de cc card handmatig overboeken, of automatisch laten incasseren.
Als je handmatig overboekt is het wel belangrijk dat je dat binnen die 21 dagen na dagtekening van de rekening doet. En dan het complete bedrag betaald. Doe je dat niet ga je rente of boete krijgen.
Wordt er automatisch (en het complete bedrag) geincasseerd hoef je niets anders te doen dan ervoor te zorgen dat er voldoende op je rekening staat zodat je cc card rekening geincasseerd kan worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:33

moonsparkle schreef:
Marieke_K schreef:

ja als het kan zou ik enkel hotel en auto met creditcard betalen en de rest liever gewoon met de pinpas. Als ik op internet zoek naar paying with bank card kom ik steeds bij credit cards uit..of heeft dat anders?

Je gewone pinpas heet debit card, als je daarop zoekt kom je waarschijnlijk al een heel eind :)
In de vs heb je meestal geen pincode nodig voor je creditcard en soms zelfs niet voor kleine betalingen met je pinpas (bijv Starbucks). In Canada heb je vaak wel je pincode nodig voor je creditcard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:52

Dank je wel Cassidy, dan klinkt die ANWB visa creditcard best heel leuk !