Opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:32

Hallo!
Ik zit nu in mijn examenjaar en heel lang wist ik absoluut niet wat ik wou doen, maar ik heb toch besloten om iets met paarden te doen. Wat precies weet ik nog niet dus wil ik aan jullie vragen welke opleidingen (evt in de buurt van Nijmegen/Tiel) je kan doen die met paarden te maken hebben. Ik sta voor alles open dus noem maar gewoon alles wat jullie weten op. Ik ga dadelijk ook even googlen samen met mama maar wou toch even alvast wat dingetjes weten zoals wat je kan doen, en evt jullie eigen ervaringen op die opleiding :)

gabyfedde

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:43

Met paarden klinkt leuk, alleen is er geen werk in te vinden. Houd het als hobby en kies een opleiding met een betere toekomst...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:44

gabyfedde schreef:
Met paarden klinkt leuk, alleen is er geen werk in te vinden. Houd het als hobby en kies een opleiding met een betere toekomst...

Daarom heb ik ook zo lang getwijfeld, maar wil toch eerst hiervoor kijken :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:10

ED --> STW

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:14

HBO:
- Hippische Bedrijfskunde (CAH)
- Diermanagement (Paard & Management) (Van Hall Larenstein)
- Equine Leisure & Sports (Van Hall Larenstein)
- Equine Business & Economics (Van Hall Larenstein
- Paardenhouderij (STOAS, opleiding tot leraar)
- Paardensport (Deurne)

MBO:
- Paardenhouderij
- Paardensport
Op diverse AOC's, Silverlinde, Groenhorst College Barneveld

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:07

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:11

even upje.
Overigens hoef ik geen reactie's meer dat ik dit niet hoef te doen want ik ga dit doen. klaar. :) Wil graag weten welke opleiding jullie hebben gedaan en jullie ervaring daar. :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:15

Ik weet dat je misschien niet op mijn reactie zit te wachten maar toch wil ik het even laten weten.

Ik wist ook echt niet wat ik moest in 4VMBO... Paardenhouderij of dierenartsassistent leek mij wel leuk, ik vind dieren ontzettend leuk. Ik ben toen ook op de open dagen geweest, het was ontzettend leuk, maar toch.... er is weinig werk in en de opleidingen duren 4 jaar en het is natuurlijk ook niet allemaal gratis. Dus ik moest het echt zeker weten anders is het zonde tijd en geld.

Ik ging toen ook naar een andere school kijken, bij gezondheidszorg, dit leek mij ook wel leuk, ik wou absoluut geen verpleegkunde doen, maar iets medisch leek mij wel leuk en de telefoon opnemen ook. Dus zodoende heb ik voor doktersassistent gekozen. Deze opleiding duurt 3 jaar en is heel breed er na, nu wil ik niet zeggen dat je hiermee meer werk kan krijgen maar je hebt wel veel meer kans omdat het zo breed is! Ik heb inmiddels al 1 jaar erop zitten, ik moet zeggen dat ik in het begin het niet zo naar mijn zin had, omdat het toch niet helemaal was wat ik wou. Maar ik moet zeggen dat ik het nou wel 'leuk' vind. Wat ik hierna ga doen weet ik nog niet... Je kunt altijd nog HBO gaan doen in de paarden mocht je het ECHT willen...

Nu wil ik niet met mijn reactie zeggen dat je die opleiding moet gaan doen, maar kijk echt verder naar andere scholen en opleidingen en zeker ook naar de werk kansen erna.

Succes met je keuze, ik vond het ook ontzettend lastig!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 17:53

Ik heb er ook al hartstikke goed over nagedacht en weet het nu zeker. Sowieso is er nu in alles weinig werk te vinden, wie weet is dat als ik de opleiding klaar heb wel over en is er weer meer werk. Kan ook altijd slechter gaan natuurlijk maar ik wil gewoon niks anders. Als ik niet de paarden in ga zit ik denk ik gewoon altijd thuis want iets anders wil ik toch niet. Word nu al ongelukkig bij het idee. Overigens zit ik wel te bedenken dat ik misschien met gehandicapten en paarden in combinatie wil werken maar dat weet ik allemaal nog niet zeker. Daarom wil ik weten welke opleidingen bokkers hebben gedaan die met paarden te maken hebben en hun ervaring.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:59

Ik ga er van uit dat je VMBO doet op dit moment omdat je 15 bent?

Ik heb zelf een paardenopleiding gedaan op HBO en er is echt geen werk in te vinden. Nu is dat op het moment sowieso lastig, maar ook andere mensen die ik ken, die een opleiding hebben gedaan met paarden hebben óf elke keer voor een jaartje werk en dan niet meer omdat er goedkopere meisjes te vinden zijn - óf ze moeten keihard werken voor een heel slecht betaald baantje - óf ze moeten na vijf jaar stoppen omdat hun lichaam het niet meer aan kan.

Ik snap dat je graag iets met paarden zou willen doen, maar denk er alsjeblieft goed over na. Op het moment dat je stage loopt, kun je overal zó terecht - je bent dan immers gratis. Veel bedrijven buiten stagiaires ook écht uit. Mijn buurmeisje heeft bijvoorbeeld Deurne gedaan, die werkte bij een bekende internationale ruiter ruim 80 uur per week en kreeg als ruil kost en inwoning. Haar paard die daar ook stond, moest ze gewoon nog stalling voor betalen en dit is niet het enige voorbeeld...

Veel van de mensen die een paardhouderij opleiding hebben gedaan eindigen uiteindelijk nog slechter, omdat ze alleen ervaring hebben in paardhouderij en zodra ze dat niet meer kunnen hebben zij niks om op terug te vallen.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:06

Ik zit ook in me examenjaar en wilde al me hele leven in de paarden werken maar k heb toch besloten om iets anders te gaan eerst 3 jaar onderwijsassistent en dan 4 jaar docent maatschappijleer studeren en als ik dan aan het werk ga een eigen paardje neem en mijn instructrice werkt in de kinderopvang en daarnaast geeft ze lessen op de manege en heeft een fries :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:07

Mijn stiefzusje heeft de opleiding gedaan op het helicon in Nijmegen. Ze vond het een hele leuke opleiding, leuke stages en leuke stof!!
Alleen werkt ze nu in de supermarkt.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:39

Ik denk dat je moet doen wat je graag doet, want leren voor een job die je later niet boeit ja ... NOT DONE ;-)
Ntuurlijk moet je ook in je achterhoofd houden of je er later wel iets mee kunt doen... of kunt doorstromen naar iets anders ( via een verkort traject).

En even op iets dat je zei... in alles weinig werk? verpleegers en leerkrachten worden er altijd gevraagd ;-) natuurlijk moet je het willen doen ;-) Aan mij hebben ze eens voorgesteld om te kijken welke beroepen er staan als knelpunt beroepen ( en nee er staan niet alleen beroepen tussen waar je alleen vies werk moet doen ;-) )
Ik heb een eerste jaar Makelaar achter rug en zwaar tegen gevallen en wou ook iets doen me paarden, dieren en platen en ga uiteindelijk mijn kans wagen als leerkrcht secundair onderwijs ( vakken frans en PAV ( Project Algemene Vakken )) en de motivatie is er nog steeds en is iets waar ik nooit aan gedacht had dat het me zou liggen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:43

mohica schreef:
Ik denk dat je moet doen wat je graag doet, want leren voor een job die je later niet boeit ja ... NOT DONE ;-)
Ntuurlijk moet je ook in je achterhoofd houden of je er later wel iets mee kunt doen... of kunt doorstromen naar iets anders ( via een verkort traject).

En even op iets dat je zei... in alles weinig werk? verpleegers en leerkrachten worden er altijd gevraagd ;-) natuurlijk moet je het willen doen ;-) Aan mij hebben ze eens voorgesteld om te kijken welke beroepen er staan als knelpunt beroepen ( en nee er staan niet alleen beroepen tussen waar je alleen vies werk moet doen ;-) )
Ik heb een eerste jaar Makelaar achter rug en zwaar tegen gevallen en wou ook iets doen me paarden, dieren en platen en ga uiteindelijk mijn kans wagen als leerkrcht secundair onderwijs ( vakken frans en PAV ( Project Algemene Vakken )) en de motivatie is er nog steeds en is iets waar ik nooit aan gedacht had dat het me zou liggen
Klopt, maar in deze tijd zijn er nou niet echt bergen met vacatures. :) Natuurlijk is er altijd wel in iets werk, maar voor de crisis werden er niet tienduizenden mensen ontslagen.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:51

heb zelf Paardenhouderij mbo 4 in nijmegen gedaan maar ik ben niet te spreken over die school!
Je kiest voor paardenhouderij maar ik had maar 1 dag in de week lessen gericht op t paard en verder allemaal lessen gericht op de opleiding paraveterinair of dierverzorging! t meest stomme was nog dat er in die lessen ook nauwlijks tot geen sprake was van paardenverzorging! |( erg jammer weer)
Plus dat ik op de stage toen een ernstig ongeluk heb gehad waarbij ik een tijd in het ziekenhuis had gelegen en verlammings verschijnselen had opgelopen en school zei doodleuk dat is niet ons probleem je moet gewoon je stage uren maken!!! uiteindelijk heb ik er bij deze school dus ook de brui aan gegeven!

daarna Groenhorst College barneveld gaan doen en daar echt een super tijd gehad! heb toen helaas niet mijn diploma op MBO 4 niveau gehaald ivm lichamelijke klachten maar school had de oplossing bedacht dat ik binnen een jaar mijn PVB kon halen en dan gewoon landelijk examen en ik had toen mijn MBO 2 diploma! Dat was gewoon een fijne school waar werd mee gedacht over hoe jij t beste je school periode door kon komen~!!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:56

Ellis_1990 schreef:
heb zelf Paardenhouderij mbo 4 in nijmegen gedaan maar ik ben niet te spreken over die school!
Je kiest voor paardenhouderij maar ik had maar 1 dag in de week lessen gericht op t paard en verder allemaal lessen gericht op de opleiding paraveterinair of dierverzorging! t meest stomme was nog dat er in die lessen ook nauwlijks tot geen sprake was van paardenverzorging! |( erg jammer weer)
Plus dat ik op de stage toen een ernstig ongeluk heb gehad waarbij ik een tijd in het ziekenhuis had gelegen en verlammings verschijnselen had opgelopen en school zei doodleuk dat is niet ons probleem je moet gewoon je stage uren maken!!! uiteindelijk heb ik er bij deze school dus ook de brui aan gegeven!

daarna Groenhorst College barneveld gaan doen en daar echt een super tijd gehad! heb toen helaas niet mijn diploma op MBO 4 niveau gehaald ivm lichamelijke klachten maar school had de oplossing bedacht dat ik binnen een jaar mijn PVB kon halen en dan gewoon landelijk examen en ik had toen mijn MBO 2 diploma! Dat was gewoon een fijne school waar werd mee gedacht over hoe jij t beste je school periode door kon komen~!!

Hier heb ik wat aan :) Vooral omdat Helicon in Nijmegen toch wel mijn eerste keus zou zijn aangezien dat echt het dichtste bij is. (en alsnog een uur reizen met de bus) Ben nu ook met oude manegevriendin aan het praten die daar nu ook de opleiding doet en die is ook niet al te blij... Denk dat ik daarom inderdaad naar andere scholen ga kijken, bedankt :)

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:33

weet niet of je een eigen paard hebt en wat je wilt!
maar een vriendin van mij doet de paard en sport opleiding van
AOC-Terra in Schijndel! ( t is een eind rijden i know) en je moet voor die opleiding een eigen paard
of lease paard hebben! en je zit dan intern op school! ( de manege)
het is een beetje deurne mentaliteit maar een stuk vriendelijker en soepeler!!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:33

Dan zal het in Nederland anders zijn, hier zijn er een pak openstaande vacatures en ook via via :-)
Maar als je dit wilt doen moet je het doen ;-) wie weet ben je " the lucky one " :-)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:46

Tja, ik ben eigenlijk heel blij dat mijn pap mij 10 jaar geleden verboden heeft om naar deurne te gaan. En ja, ik was er 100% van overtuigd dat ik dat wilde. Ik werkte op een manege in het weekend en daar maakte ik toen al 13 jarige al dagen van 10 uur met mesten, vegen, zadelen, poetsen enz. Betaalde slecht en je was na zo'n werkdag echt helemaal compleet kapot.
Ik heb toen het MLO gedaan, medische microbiologie en vervolgens mijn HLO. In de tussentijd heb ik mijn instructrice diploma gehaald en heb ik mij zelf verder ontwikkeld.
Je kan ook bijvoorbeeld na para-vetarinair kijken, dan werk je ook met dieren.

Over de banenmarkt, het ligt er ook een beetje aan hoe goed je zelf zoekt en of je gebonden bent aan een woonplaats. Ik ben zelf van Limburg naar Utrecht vertrokken omdat in die regio voor mij we de banen waren.

Denk er heel goed over na of je het echt wilt. Het is allemaal niet zo mooi wat je verteld wordt.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:54

en wat ga je precies leren op deze opleiding?
en dan bedoel ik eigelijk specifiek wat is de meer waarde van deze opleiding?
Waarom zou een werkgever voor jou en iemand die deze opleiding niet heeft gedaan kiezen.
Ik heb bijvoorbeeld geeb (paarden) opleiding gedaan en ook ik heb kennis van paarden, stallen mesten en stal management in het algemeen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:14

Andewi schreef:
en wat ga je precies leren op deze opleiding?
en dan bedoel ik eigelijk specifiek wat is de meer waarde van deze opleiding?
Waarom zou een werkgever voor jou en iemand die deze opleiding niet heeft gedaan kiezen.
Ik heb bijvoorbeeld geeb (paarden) opleiding gedaan en ook ik heb kennis van paarden, stallen mesten en stal management in het algemeen.

Ja, dit is me al heel vaak verteld. Maar ik dacht toch echt dat ik ook al een aantal keren heb gezegd dat ik dit ga doen, dus je reactie is wat mij betreft overbodig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:15

Dan kom je er zelf wel achter. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:20

Als je toch die kant op wil, zou ik proberen door te stromen naar het hbo en daar ook een economische/bedrijfskundige variant te volgen :)
Denk aan hippische bedrijfskunde of diermanagement. Dan heb je een breder pakket dan (heel oneerbiedig..) stront scheppen. Dan kan je ook voor een bedrijf werken dat bv diervoeding produceert :) en vergroot je de kansen op werk.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mbo opleiding die liever is voor lijf, leden en toekomst en dan Orun erbij pakken. Denk dat als je volwassen bent je daar ook een stuk blijer van wordt :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:21

vuurneon schreef:
Als je toch die kant op wil, zou ik proberen door te stromen naar het hbo en daar ook een economische/bedrijfskundige variant te volgen :)
Denk aan hippische bedrijfskunde of diermanagement. Dan heb je een breder pakket dan (heel oneerbiedig..) stront scheppen. Dan kan je ook voor een bedrijf werken dat bv diervoeding produceert :) en vergroot je de kansen op werk.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mbo opleiding die liever is voor lijf, leden en toekomst en dan Orun erbij pakken. Denk dat als je volwassen bent je daar ook een stuk blijer van wordt :)

Bedankt, hier heb ik meer aan :)

Bizzybijtje, waarom reageer je dan? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:23

En ga vooral naar de open dagen toe, vraag eventueel of je een dag mag meelopen en benader ook oudere jaars studenten over hun ervaring met die opleiding want school presenteert zichzelf natuurlijk rooskleurig. Dus dan heb je meer aan de kritische blik van de studenten zelf die al wat langer meelopen daar.