Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:06

Ik, een gezonde vrouw van 28 met licht overgewicht, ben altijd gezond door het leven gegaan. Behalve wat psychische mankementen van bipolaire aard en een hoogbegaafdheid die me soms flink in de weg kan zitten, wat gebroken botten dankzij de paarden en een keer een blindedarmoperatie, ben ik soepeltjes door het leven gegleden. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer vage klachten; buikpijn na het eten, onregelmatige stoelgang (denk hierbij aan consistentie), slapeloosheid, wisselend eetgedrag, weinig energie, gewrichtspijnen enzovoort. Geïnspireerd door het programma waarin werd benadrukt dat je met je eetpatroon een hoop invloed hebt op je gemoedstoestand en je gezondheid, ben ik gaan proberen om anders te gaan eten. Dit heeft tot nu toe weinig effect gehad.
Tegenwoordig is er een hoop ophef over en te dien om E-nummers. Welke zijn schadelijk en welke niet, en is het wel mogelijk om alleen maar E-nummer-vrij te eten? Ik wil dit gaan proberen. Zien wat dit met mijn lichamelijke klachten, gewicht en gemoedstoestand doet.

Ik ben op zoek naar tips en adviezen van mensen die minder of geen E-nummers eten. Wat eet je als ontbijt? Lunch? Diner? Tussendoor? Ik werk onregelmatige diensten en eet dus regelmatig op m'n werk. Hoe pak jij dat aan?

Ik wil geen discussie voeren over wel of niet E-nummers, "E-nummers zijn niet slecht" of meer van deze aard. Ik wil echt graag leeftips van mensen die zoveel mogelijk E-nummers-vrij eten.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:10

Ik volg, ik eet enorm vet en enorm suikerrijk, aan mijn lichaam is niks te zien (ondergewicht zelfs) maar mijn gevoel zegt me dat van binnen enorm veel mis is, veel pijn, nergens zin in, enorm vaak moe, maar eerder mentaal dan fysiek, mijn spieren kunnen nog wel even door terwijl ik toch met hangende ogen, gapend, dit zit te typen. Ik word er best, nahja, moe van en ik wil er dus vanaf. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:11

Gewoon volgend jaar een eigen groentetuintje aanleggen, en zelf je sausjes en kruiden maken :) Ook al die gifstoffen waar groente en fruit mee wordt gespoten kunnen niet gezond zijn.
Verder had ik een aantal vage klachten door de pil.. buikpijn, vreetbuien, vaak moe, nergens zin in..

xSlvna

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:12

Annemiek, hoe weet je (zeker) dat dit door de pil komt?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:15

De pil zit boordevol hormonen en toevoegingen.. Je kan daar zelfs een vit. B12 tekort door ontwikkelen..
Ik vind dit interessant en lees even mee..

Wat je ook zou kunnen proberen is om glutenvrij te gaan eten. Dat doe ik nou ook, ongeveer dezelfde klachten als wat jij had, zijn wel anti stoffen gevonden maar niet genoeg om te zeggen dat ik intolerant ben.. maar ik voel me van binnen al veel beter dan daarvoor. Succes ermee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:19

Ik ben begin vorig jaar met de pil begonnen, en een paar maanden later begonnen wat klachten.. ik voelde me gewoon niet meer zo lekker als daarvoor. En dit jaar ben ik weer gestopt met de pil, om eens te zien of er verschil was, en nu, een aantal maanden later, begin ik echt weer verschil te merken :) Ik was vorig jaar 10 kilo bijgekomen, en nu weer 4 kilo afgevallen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-08-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:19

XSlvna; ontzettend leuk dat je volgt! Ik heb dezelfde klachten maar dan mét een dikke hol ;)...

8nnemiek; groente en fruit, zuivel en dergelijke eet ik al biologisch, volledig vanuit het milieu-perspectief trouwens, dus die hebben we al binnen :). Sausjes en dergelijke maak ik toch al nooit uit pakjes, vind vers veel lekkerder.

Bonny_CT; leuk dat je volgt! Glutenvrij is de laatste optie, als dit niet helpt zeg maar. Hiervoor heb ik al veganistisch geprobeerd, vegetarisch, suikervrij etcetera. Gluten is de laatste stap. Ik denk namelijk dat ik veel mis als ik geen gluten meer 'mag'.

Veel dingen zijn logisch, zoals groente en fruit inderdaad, maar ik kan moeilijk m'n eigen pindakaas verbouwen, of m'n eigen bouillonblokjes ;). Ik hoop er achter te komen wat andere mensen gebruiken als substituut voor de standaard producten om geen E-nummers binnen te krijgen. Bijvoorbeeld versgeperste biologische sappen ipv cola light. Honing ipv zoetstof. Geroosterde biologische noten ipv muesli.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:22

Wat honing betreft; koop geen supermarkt-honing, maar haal je honing bij een imker. Die wordt namelijk niet bewerkt, waardoor de gezonde stoffen erin blijven zitten :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:30

wees niet te streng met het verbannen van alle E nummers ;)
er zijn er ook een heel aantal die absoluut niet slecht zijn. Vitamine C heeft zo bv een E nummer, citroenzuur ook.

Wees kritisch t.o.v. E nummers :j Er zijn een heel aantal apps om e nummers te checken. Erg handig

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:48

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:54

Wat je iig moet vermijden zijn pakjes en zakjes. Vol zout, suiker en kunstmatige smaakmakers. Met (gedroogde) kruiden, evt uit eigen tuin, kom je een heel eind als het gaat om maaltijden bereiden. En dat is niet eens moeilijker of meer werk!

De natuurwinkel heeft bijv bouillonblokjes zonder Enummers, maar je kunt ook prima zelf bouillon trekken van biologische vleesbotten en groenten. Maak een grote pan en vries porties bouillon in om later tot soep (of sauzen) te verwerken :Y)

Brood kun je prima zelf maken met meel van de molen, je kunt vitamine C gebruiken als broodverbeteraar.

Online vind je een heleboel inspiratie en recepten. Begin gewoon met kleine stapjes en leg jezelf niet op om direct alles anders aan te pakken, dan overzie je het niet meer inderdaad.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:57

a goed dat je al zo'n boekje hebt want ook natuurlijke stoffen kunnen een e nr hebben en dan is e-nr vrij eten onmogelijk. Zelf vermijd ik zakjes en pakjes en maak alles met zuivere kruiden, kruidenmixen check ik van te voren daar zitten soms ook niet zulke goede e-nrs in (denk aan E621)
als je zoveel vage klachten hebt zou je ook eens bij een natuurarts langs kunnen gaan om te beoordelen waar het misgaat in je lijf.
Zelf voel ik me beroerd als ik geraffineerde suikers eet en doe het goed op een koolhydraat arm dieet , eet enkel een klein beetje koolhydraten uit volkoren graan(echt heel beperkt), max 2 st fruit per dag, en voor de rest veeeeel groenten, goede olieen en proteine.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:58

Chubby; dank je wel voor je reactie.

Zit er in brood van de bakker of vers brood van de supermarkt-bakker (dus niet dat vieze goedkope fabrieksbrood) ook E-nummers? Staat namelijk niet op de zak!

Hesterve; dank je wel voor je reactie!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:14

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:16

Probeer nu een goede app te vinden, maar waar de ene app tussen E100 en E200 de helft afkeurt voor menselijke consumptie, zegt de andere app maar over 11 E-nummers uit die reeks dat ze niet oké zijn. Daar wordt ik dus ook niet wijs van.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:26

Jij wilde advies voor de praktijk. Ik ontbijt met een halve liter grape fruit sap. Haal ik bij de groente boer. Onderweg naar m'n werk scoor ik een meergranen croissant met roomboter bij de bakker. Voor de lunch heb ik soyayoghurt met aardbeien en noten. In een bakje mee net als vroeger op school :+ . En 's avond eet ik warm. Verse groente aardappelen en vlees/vis. Moet ik werken neem ik het mee. Gewoon klaargemaakt zonder gekunstelde dingetjes. Ik weet niet of het helemaal zonder e nummers is maar ik doe m'n best. En ja ik voel me veel fitter. Heb minder jeuk en weg dikke kont.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:31

TS: wat eet je nu op een gemiddelde dag dan?

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het werken aan een gezonder eetpatroon. Ik wil graag wat kilo's kwijt, maar wil vooral gewoon écht gezond zijn en me goed voelen in mijn vel. Zelf neem ik heel wat principes over vanuit paleodieet, voedselzandloper & simpelweg "clean" eten (zonder één van deze dingen 100% te volgen). En eigenlijk komt het erop neer je verstand gewoon te gebruiken.

Dus zo natuurlijk mogelijk, zo vers mogelijk, veel groenten en fruit, biologisch vlees en vis, eieren en kaas, zaden en noten. Beperk (dus niet schrappen, maar wél grondig minderen) brood/pasta/rijst/aardappelen, en als je ze gebruikt, enkel de "goeie" versie: rogge/volkorenbrood, volkorenpasta, echte rijst, zoete aardappelen. Blijf zoveel mogelijk weg van alles wat in een verpakking zit (en 'verwerkt' is. Hierin is het kritisch zijn, want bv Magere yoghurt, magere verse kaas eet ik wel nog, maar probeer zoveel mogelijk naar de bio-varianten te gaan, ZONDER toegevoegde fruitzooi (die voeg ik zelf wel toe). Kokosmelk is bv ook enkel verpakt te verkrijgen, dus daar probeer ik de meest "pure" van te vinden, tonijn koop ik ook uit blik omwille van de betaalbaarheid, ook daar kijk ik wel uit naar de meest pure... ), blijf weg van slechte vetten (gefrituurd eten, fastfood) en suikers.

Ik voel mij hier stukken beter onder, hoewel ik daarvoor ook niet "slecht" at. Ik ben veel sneller voldaan, heb minder "cravings", ben minder moe en heb stukken meer energie.

Wat ik eet?
bv:
- O: havermout met banaan en kokosmelk
- T: Kommetje rode besjes & frambozen
- M: 2 sneetjes roggevolkorenbrood met (zelf gemaakte) hummus, tonijn, radijsjes en kappertjes
- T: 100gr verse magere kaas met 15 gehakte noten erdoor
- A: courgettespaghetti (vb: http://www.fitsugar.com/Paleo-Zucchini-Pasta-Recipe-30533896) met look, tomaten en groene pepertjes met een verse zalmmoot

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:34

volgens mij is het zeker wel mogelijk om geen e-nummers te eten, maar wel lastig.
Je zal vooral moeten aanpassen wat je eet en waar je het koopt.
als je naar een biologische winkel gaat, kan je trouwens alles gewoon kopen, daar zitten geen e-nummers in, die ben ik in ieder geval nog nooit tegen gekomen en ik werk er wekelijks. het is wel duurder, maar je moet jezelf af vragen of je dat er voor over hebt.
en anders, ja gewoon de verpakkingen nakijken, op wikipedia staat ook precies wat elk e-nummer is, dus kan je heel schadelijke nummers vermijden.
verder geen zoetstoffen eten, das echt niet gezond, alleen stevia is niet erg.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:39

JJane; dat klinkt goed! Ik moet wel zeggen dat ik al honger krijg als ik kijk naar hoe weinig je eet.

Ik leef vanwege mijn werk een ander ritme. Normaal gesproken leef ik van 11.30 tot 02.00.
- Ik ontbijt (rond 12.00) graag met geroosterd brood (2 sneetjes), biologische roomboter en twee biologische gekookte eitjes. Daarbij drink ik een halve liter biologische thee van Zonnatura.
- Voor de lunch (rond 16.00) eet ik meestal soja-vanille-yoghurt of Mild & Creamy (van AlproSoya), hier zoek ik een alternatief voor omdat deze soja in veel gevallen niet biologisch is, maar dat is een milieukwestie. Hier gooi ik biologisch rood fruit in, aardbeien, bramen en/of frambozen. Daarbij drink ik een halve liter biologische thee van Zonnatura.
- Tussendoor (rond 18.00 uur) eet ik meestal een Snelle Jelle, of een mueslireep, glacekoek (E-nummers!).
- Ik drink veel Cola Light en Red Bull Light (parade van E-nummers! :().
- Als avondeten (rond 21.00) eet ik vaak rijst met biologisch vlees en biologische groenten, of gebakken aardappeltjes met biologische groenten en een stukje biologisch vlees, een vegetarische biologische pasta met biologische groenten, ongezouten noten en biologische room (zelfs in room zitten E-nummers, zucht). Meestal als ik werk neem ik makkelijk op te warmen eten mee, zoals de pasta of de rijst.
- In de avond (rond 23.00) eet ik wederom twee geroosterde boterhammen, zonder boter maar met pindakaas en een plakjes kaas (dubbel beleg dus). Daarbij drink ik een halve liter biologische rustgevende thee van Zonnatura.

Ik eet dus 5 x per dag en dat wil ik blijven doen, alleen wil ik de slechte dingen vervangen voor goede dingen. Ik kom perfect aan mijn schijf van vijf.
Wat betreft biologisch winkelen; geld is geen punt. Niet omdat we zo ontzettend rijk zijn, maar omdat het een kleine opoffering is waar hopelijk veel voor terug te krijgen is.
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 24-08-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:45

Ik ben trouwens momenteel mijn voorraadkasten E-nummer vrij aan het maken; ik zit nu op mijn werk en vandaag heb ik het volgende gegeten:
- 13.00 twee geroosterde witte boterhammen (volgens mij geen E-nummers, of in ieder geval niet als zodanig vermeld) met Calvé pindakaas (volgens mij geen E-nummers, of in ieder geval niet als zodanig vermeld) en oude kaas (met E-nummers). Hierbij een halve liter Pickwick thee (volgens mij geen E-nummers, of in ieder geval niet als zodanig vermeld).
- 16.00 40 gram Peijnenburg ontbijtkoek, hier staan geen E-nummers op vermeld, maar ik vertrouw het toch niet. Er zit in; glucose-fructosestroop, roggebloem, suiker, rijsmiddelen, natriumcarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat, plantaardige olien en vetten, specerijen, aroma en gebrande suiker. Er staan dus geen E-nummers op, maar het klinkt fokking giftig.
- Straks om 19.00 eet ik een bakje Chinees van de afhaal. Vorige week gegeten en natuurlijk veel te veel, dus ingevroren en dat eet ik straks op.
- Een 0,5 liter flesje Cola Light en een blikje Red Bull Light (ja, ik weet het).
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 24-08-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:49

Wat ik wel als tip kan geven: doe boodschappen bij de Lidl. De producten komen over het algemeen uit Duitsland, daar zijn ze stukken strenger met E nummers dan in Nederland.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:49

klinkt op zich wel goed!
het enige dat echt heel slecht is, zijn de light-producten. Die zitten vaak vol met aspartaam, en dat is weer kankerverwekkend. gewoon suiker is dan nog beter.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:54

Inderdaad Jasz; daar moet ik een alternatief voor zoeken. Ik doe echter niet vaak boodschappen en heb een druk leven. Behalve water en Spa Rood ken ik niet veel producten die onbewerkt zijn, lang meegaan (minimaal een week, ik doe ongeveer eens per week boodschappen) en ook nog lekker zijn. Een goed alternatief is welkom (is Holy Soda een optie?).
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 24-08-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:55

Ik had een half jaar geleden niet kunnen bedenken dat ik hier voldoende aan zou hebben maar het s echt zo. Lunch en avond eten zijn overigens geen mini porties hoor. Maar op de een of andere manier ben ik er nu aan gewend om tussendoor niet meer te eten en is de behoefte ook weg. Soms wissel ik lunch en warm eten om net wat me makkelijker is. Heb ik echt trek tussendoor dan neem ik nog een hand nootjes of fruit of ik bak een bak popcorn. En dan niet zo'n magnetron ding maar het echte werk. Het is niet zo dat ik niks mag van mezelf maar de behoefte aan al die koekjes, brownies, ijsjes enzo is weg en m'n bloedsuikerspiegel is stabiel.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:57

EskeGirl; wij hebben geen Lidl in de buurt en omdat de Lidl niet echt veel aanbod heeft in biologische producten (in ieder geval lang niet zo veel als de AH) blijf ik daar liever uit de buurt. Ik draag bij voorkeur niet bij aan bio-industrie. Thanks for the hint, though!

JJane; klinkt fantastisch, maar ik ben een grote, sterke vrouw met een actief beroep. Hoe graag ik ook zou willen, met mijn 1.80, superbrede bouw en actieve leven gaat dat echt niet lukken.