Ik heb een wajong 
Als je een wajong aanvraagt krijg je eerst een gesprek met een arts van het UWV.
Deze bepaalt in hoeverre jij 'beperkt' bent en of het dus reëel is om een wajong te geven.
Vervolgens krijg je een gesprek met een arbeidsdeskundige, deze gaat kijken of er niet alsnog een werkplek is waar jij zonder problemen kan functioneren. Als dit het geval is krijg je de wajong niet.
Als dit niet het geval is krijg je de wajong wel.
Belasting weet ik niet zoveel van, je kan in ieder geval geen belastingsgeld terugvragen.
En qua nadelen weet ik het ook niet zo goed. Ik kom in ieder geval lang niet zo gemakkelijk aan een bijbaan/stage als bijvoorbeeld mijn vriendinnen terwijl het in principe juist voordelig is voor een bedrijf om wajongeren aan te nemen gezien zij hier subsidies oid voor krijgen. Maar het is zeker niet onmogelijk. Belangrijk is wel om bij een eventuele sollicitatie al direct aan te geven dat je een wajong ontvangt en duidelijk en concreet uit te leggen waarom dit het geval is. Zo weten ze direct wat voor een vlees ze in de kuip hebben en kunnen ze rekening met je houden mochten ze met je in zee gaan.
Wat de 'stempel' betreft, deze geef je jezelf vooral heb ik gemerkt. Mensen hoeven van mij niet zozeer te weten dat ik een wajong heb dus 'beperkt' ben. Enkel de mensen die dicht bij mij staan weten het, maar die hebben mij hierom nooit anders behandeld dan voordat zij het wisten.
Je krijgt pas de 'stempel' als je je ook 'anders' gaat gedragen denk ik.