Help! Formele kleding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Help! Formele kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 13:33

Hallo bokkers!

Dinsdag aanstaande heb ik een sollicitatiegesprek.
In de uitnodiging staat dat er een dresscode is, namelijk dat je formeel gekleed moet komen.
Nu heb ik even mijn kledingkast doorgekeken, maar ik heb dus helemaal niets aan formele kleding!
Nu moet ik dus op zoek naar iets formeels en betaalbaars, en daarom vraag ik bokt om hulp!
Zouden jullie voor een nette rok kiezen met een net colbertje of juist voor een nette broek? En waarom?
En waar kan ik dit voor een beetje betaalbare prijs op dit moment krijgen? Liefst direct in set zodat het zeker te combineren valt :))

Dilemma dus, ben nog niet bepaald op deze markt thuis!
Wie oh wie helpt mij met advies? :))

Princesj

Re: Help! Formele kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:35

Bij H&M hebben ze vaak wel een stukje "zakelijke"kleding hangen. Ik zou gaan voor een pantalon met blouse, netjes en met deze temperaturen toch redelijk luchtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:35

edit: persoon voor mij was me voor :P -- bij de H&M heb je nette broeken en colbertjes voor niet al te veel geld volgensmij, ik zou sowieso geen spijkerbroek aan doen... leuk blousje onder je colbertje en een leuke nette broek of rokje?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:40

Ook ik zou gaan voor een pantalon met mooie blouse, dat is zakelijk en de blouse kun je eventueel later ook op een spijkerbroek aan.
H&M heeft leuke prijzen, maar je zou ook eens bij de WE of de V&D kunnen kijken.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:41

Ik zie dat je in rotterdam woont, ik zag bij de primark toevallig nette broeken hangen. Heb er niet naar gekeken omdat ik niet op zoek was maar er zal vast nog wel meer bij hangen qua nette kleding.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:43

Primark heeft ook zakelijk kleding :j

Edit: mijn voorganger was me voor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:44

Ik zou gewoon een zwarte spijkerbroek aan trekken met een net shirt en daaroverheen een colbertje. Maar weet niet of dit net genoeg is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:45

mavantos schreef:
Ik zou gewoon een zwarte spijkerbroek aan trekken met een net shirt en daaroverheen een colbertje. Maar weet niet of dit net genoeg is.

Imo kun je beter overdressed gaan dan underdressed.. Ik zelf de spijkerbroeken dus achterwege laten..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:04

Bedankt voor de vele reacties, grappig dat iedereen elkaar steeds voor is haha!
Ik vind het altijd heel lastig om een passende blouse te vinden, ik heb een redelijke cupmaat waardoor een nette blouse vaak te kort is, en een maat groter zit dan niet mooi omdat het te breed is bij mijn schouders..
Is hier nog een alternatief voor? Kan een net shirtje/top ook onder een colbert?
Ik voel me echt een leek hier in haha :+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:10

:j H&M had vroeger van de bloesjes met een v-halsje zonder knopen, en met korte mouwtje rekte wat mee....

Weet alleen niet of ze die nu nog hebben, kocht deze vroeger ook voor onder mijn colbert :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:19

Op naar h&m, zara, mango of zoiets. Zoek een verkoopster en leg je probleem voor. Zwart is altijd goed maar wel een beetje begrafenis achting. Zoek een goed pak dan zit je ook niet met panty's te knoeien.
Soms kan een mooi shirtje met een goeie sjaal ook mooi staan. En let op je schoenen want dat kan vaak een hele afknapper zijn.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:49

Nette zwarte pantalon, blousje (en dat mag best een catchy kleur zijn, hoeft echt niet degelijk grijs te zijn, mag wat pit tonen!) en een jasje. H&M, C&A, Bonprix, Wehkamp etc.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:29

Wat voor vacature is het?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:06

Ik draag voor sollicitaties altijd jurkjes. Net, formeel, maar toch vrouwelijk, zomers en mooi. EN te combineren met andere dingen, zodat het vaker draagbaar is/blijft (heb bv een soortgelijke jurk als die hieronder, en combineer die vaak met een felblauw-groenig kort leren jasje, waardoor het helemaal niet zo formeel overkomt)

zoiets: http://www.hm.com/be/nl/product/14519?article=14519-B , met er dan blazer op(zoiets: http://www.hm.com/be/nl/product/98799?article=98799-E). Daar een mooie pump onder, paar gekleurde accessoires (bv rode oorringen en een rode halsketting), en je bent klaar om te gaan... Voor <50€...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:08

C&A :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:12

vuurneon schreef:
C&A :)

Mee eens, die hebben ook de maten waar je met wat meer borst ook in kan, en het werkt prima voor een gesprek.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:45

Gowlan schreef:
Bedankt voor de vele reacties, grappig dat iedereen elkaar steeds voor is haha!
Ik vind het altijd heel lastig om een passende blouse te vinden, ik heb een redelijke cupmaat waardoor een nette blouse vaak te kort is, en een maat groter zit dan niet mooi omdat het te breed is bij mijn schouders..
Is hier nog een alternatief voor? Kan een net shirtje/top ook onder een colbert?
Ik voel me echt een leek hier in haha :+

Ik heb zelf ook een flinke cup en moet vaak formeel gekleed voor mijn werk.
Zelf heb ik zo'n geplooid wit blousje, dus die wat ruimer vallen, daar overheen gewoon mijn blazer en een zwarte stoffen broek met zwarte pumps.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:42

Een net effen shirt (lange mouw) onder een blazer kan altijd. Zelf vind ik jurkjes het allerleukste: vlot, vrouwelijk en toch formeel. Een pak (al dan niet driedelig) is een beetje 'uit de mode' en wordt hooguit bij de zeer zakelijke bedrijven nog gehanteerd. Ik weet niet waar je gaat solliciteren, maar je kan bijvoorbeeld op de website van het bedrijf kijken of zij foto's van werknemers hebben staan: hoe zijn zij gekleed?

Overigens: als je voor het sollicitatiegesprek al formeel gekleed moet, dan zal dat tijdens je werkzaamheden ook moeten. Ik zou investeren in goede kleding: een pak van de primark wordt door een formeel bedrijf ongetwijfeld niet heel erg gewaardeerd als het slecht ziet en goedkoop oogt.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:10

"Formeel" is een ruim begrip. In welke branche solliciteer je?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:01

Heel erg bedankt allemaal!

Het zou voor sales en marketing zijn, bij nader inzien ga ik alleen niet daar op gesprek en bel ik maandag even af.
Dit omdat ik via internet hele lugubere dingen heb gelezen, niet alleen naar klanten toe maar ook naar de mensen die zij laten solliciteren /(werven).
Zo zou je dus niet tekenen voor een contract maar ervoor tekenen dat je bij de KVK moet inschrijven en winst moet afdragen.
Ook werd aan de telefoon gezegd dat het ging om een callcenter functie, maar ze zouden kijken welke functie daadwerkelijk bij mij "past". En dan het volgende, dan zou je dus moeten beginnen met deur aan deur verkoop, iets waar ik écht voor pas.
Ben heel blij dat ik recensies heb opgezocht, maar deze tips uit het topic bewaar ik voor mogelijke andere sollicitatiegesprekken waarin ik formeel gekleed moet komen. :) bedankt iedereen, er staan hier tal van tips die ik in de toekomst zeker ga gebruiken!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:49

tips over kleding zijn voldoende gegeven.

jammer dat het bedrijf zo slecht te boek staat, maar een gesprek aangaan kan altijd? dan kun je het zelf ervaren of het indd zo is. straks loop je je droombaan mis?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 00:17

Joltsje schreef:
tips over kleding zijn voldoende gegeven.

jammer dat het bedrijf zo slecht te boek staat, maar een gesprek aangaan kan altijd? dan kun je het zelf ervaren of het indd zo is. straks loop je je droombaan mis?

Even googlen.. *klik*.
Zag het verder ook al op bokt voorbij komen en het feit dat er ook al vanuit tros radar gemeld is dat dit not done is, maakt voor mij gauw een keuze..
Zondag aanstaande heb ik nog een ander gesprek, dan wel iets heel anders (mc Donalds), maar dan ga ik liever voor die zekerheid dan dat ik ook ergens intrap.
Over het algemeen lees ik contracten en dingen altijd goed door, maar met praatjes ben je vaak om te krijgen..