Ik kom er gewoon niet uit..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik kom er gewoon niet uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:14

Hoi Bokkers!

Dit jaar ga ik examen doe in havo! *\o/*
Ik heb en EM profiel met aardrijkskunde en Duits.
Maar ik ben geloof ik de enige die nog niet weet wat ze wilt ná de havo..

Ik zit constant na te denken over studies, maar ik kom er gewoon totaal niet uit.
Wel zou ik erg graag naar Hoge School Leiden willen gaan, leuke stad én leuke school!

Zijn er meer bokkers met hetzelfde ik-weet-niet-wat-ik-wil-probleem ?
Weet iemand waar ik een lijst met studies kan vinden o.i.d.?

:wave:

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:26

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:27

Ik wist het ook nog niet toen ik mijn examenjaar in ging en met mij nog een heleboel andere examen
scholieren! Wat ik je vooral aan kan raden is om te proberen om van elke studie die je aanspreekt een
meeloopdag te volgen (naast de standaard opendagen). Op een meeloopdag krijg je vaak een betere
indruk dan op een opendag. Kijk ook wat voor lessen je zal gaan krijgen als je een leuke studie
gevonden denkt te hebben, aan de hand daarvan kun je ook vaak een beetje zien of het wat voor jou
is. Wat je ook kan doen is een gesprekje aanvragen bij je decaan, die kan je ook vaak verder helpen. :)

Kijk hier eens voor studies: http://www.studiekeuze123.nl/studies/

Marit

Re: Ik kom er gewoon niet uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:29

Ik had ook werkelijk geen idee en daarom heb ik een tussenjaar genomen :D Nu ga ik over 1 week beginnen met een opleiding die me heel erg leuk lijkt!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:31

Mijn ervaring is ook dat heel veel studenten in hun eerste jaar weer stoppen en een tussenjaar nemen. :Y)

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:33

Ik weet het ook nog niet.. doe ook dit jaar havo examen, maar vind gewoon geen leuke, en bij mij passende studie!

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:36

Ik heb ook nog geen idee, doe dit jaar vwo eindexamen... zit te denken om een tussenjaar te nemen, ben een vroege leerling en sta (nog) niet heel stevig in m'n schoenen dus ik hoop dat ik daar wat aan kan werken, anders laat ik tijdens mijn studie teveel over me heen lopen.

Leuke studies weet ik wel, maar het beroep vind ik dan weer mwah, of de arbeidsmarkt erin is gewoonweg nihil... tja, nog even nadenken dus, mocht het niet lukken ga ik voor een tussenjaar, ik ga niet onnodig geld weggooien :P

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:38

Ik doe dit jaar vmbo tl examen en weet het ook echt niet. Ben al bij verschillende open dagen en beroepskeuze beurzen geweest maar ik vind gewoon niks leuks.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:38

Ik had ook nog geen idee wat ik wou gaan doen. 2 weken voordat de inschrijvingen rond moesten zijn was er een terugkomdag op school (oud-leerlingen komen op school en dan kan je vragen stellen over de studie enzo). Ik was helemaal om en heb me meteen ingescheven. Het was een lotingsstudie maar ik wou geen back-up (als ik niet ingeloot zou worden, schreef ik me volgend jaar maar opnieuw in :P). Van de een op de andere dag was ik helemaal om en heb het nu nog steeds naar m'n zin. Je komt vanzelf iets tegen wat je leuk vind!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 01:51

Na heel wat geklungel en gezoek toch teruggevonden, een brochure met alle HBO-opleidingen, welke types beschikbaar zijn, waar de opleidingen gegeven worden, etc.
http://hbobachelors.nl/studeren-aan-een-hogeschool/

Verder ben ik Belg dus ik kan je niet echt verder helpen. Wel kan ik zeggen dat ikzelf ook nog geen idee had van wat ik wilde toen ik al afstudeerde. Uiteindelijk voor Bedrijfsmanagement-Marketing gegaan en daar zit ik eigenlijk prima op m'n plek. Heb ik wel geluk mee gehad want ik heb me pas ingeschreven 4 dagen voordat ik moest beginnen dus erg veel overdenken en verder oriënteren was er niet bij _O-
Ik heb voordien het equivalent van HAVO gedaan in België, met voornamelijk economische vakken :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:48

Ik zat met exact hetzelfde hoor! Ik wist echt niet wat ik wilde, maar wist wel wat ik NIET wilde. Uiteindelijk heb ik mijn opleiding per toeval gevonden toen een collega vertelde over opleidingen op zijn school. Ik zou zeggen blijf vooral kijken, bezoek veel opendagen en veel meeloopdagen en hoe je oren en ogen open. Je weet maar nooit waar en wanneer je over je ideale opleiding hoort.
Testjes heb ik er heel veel van gedaan, maar er kwam bij mij nooit iets uit wat me leuk leek.
En geloof me, heel veel mensen die net aan hun examenjaar beginnen weten nog niet wat ze er na willen doen hoor! Ik heb mijn definitieve keuze pas in april gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:22

Ik heb ook zo lang getwijfeld, ik heb 6 jaar de tijd gehad om iets te bedenken maar ik vond álles leuk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor iets waar ik in eerste instantie nooit aan gedacht zou hebben, gewoon veel open dagen bekijken en bij veel verschillende opleidingen rond kijken!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:54

De basis voor het vinden van een goede studie begint met: 'wat vind je leuk'? Dat kan heel divers en veelal heel breed zijn. Denk hierbij aan dat je graag iets doet waarbij je contact hebt met mensen. zo ja: baby's? peuters? kleuters? Tieners? Volwassenen? Ouderen? En waarom wil je met mensen helpen? Wil je voor ze zorgen omdat ze dat praktisch zelf niet kunnen? Denk dan aan kraamphulp, ouderenverzorgende maar ook aan begeleidster bij een begeleid wonen traject. Wil je ze helpen omdat ze problemen hebben? Denk aan verslavingen i.v.m. een moeilijke jeugd.

Of wil je helemaal niet met mensen werken? Heb je liever een kantoorbaan waarbij je alleen met collega's werkt. En wil je dan veel collega's of weinig collega's? Wil je intensief contact met collega's, of meer een opzichzelf staande functie?

Lijkt het je leuk om een eigen bedrijf te beginnen, of wil je graag teammanager of storemanager van een groot internationaal bedrijf als IKEA worden?

Wil je een praktijkgerichte studie, dan kan je het beste naar het HBO. Lijkt het je daarentegen leuker om meer te weten te komen over germaanse taal en cultuur, of over geschiedenis, economie, of America? Dan zou je voor een meer theoretische studie kunnen kiezen op het WO.

Heb je wat antwoorden op de vragen hierboven zodat we concreter een richtlijn hebben en je directer kunnen helpen? :)

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:34

Ik doe dit jaar ook mn havo examen en heb totaal geen idee wat ik hierna wil gaan doen.
Ik kan ook genoeg beroepen noemen die me niet lijken maar een paar van misschien wel.
Zo wil ik wel een mbo opleiding doen en een baan met veel praktijk.
Zelf lijkt banketbakker/patissier mij erg leuk maar dat is me al door veel mensen afgeraden.
Ook etaleur vind ik denk ik best wel leuk maar tis gwn lastig en weet het echt nog niet goed.