Bouwval kopen --> subsidies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Bouwval kopen --> subsidies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:29

Hoi :)

Stel, je hebt het stomme idee in je hoofd gehaald om een bouwval te kopen,
waarbij eigenlijk álles vervangen moet worden (dak i.v.m. asbest, kozijnen,
isolatie, dubbelglas... enzenzenz)... Wat zijn dan je mogelijkheden met oog
op subsidies? Zijn er subsidies voor zulke projecten? En aan wat voor voor-
waarden zou het dan moeten voldoen?

Weten de bokkers dat? :D

Mootje

Re: Bouwval kopen --> subsidies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:32

Dit geldt alleen voor een rijks- of gemeentemonument, omdat deze panden behouden dienen te worden door de monumentenstatus.
Het zou wat zijn als je voor een gewoon huis hier subsidie voor kan krijgen :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:35

Subsidie krijg je idd voor speciale gebouwen die bv onder monumentenzorg vallen.

Zou wel handig zijn om een oud huis op te knappen met geld van de overheid.

Vrees dat bij een woning waar zoveel moet gebeuren de optie slopen en nieuw bouwen goedkoper en duurzamer is uiteindelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:35

Het voordeel dat je wel hebt tot 1 maart 2014 :P
Het btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie, herstel en tuinonderhoud van woningen in de bestaande bouw is verlaagd van 21% naar 6%. Het 6%-tarief is van toepassing op het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden van (delen van) de woning. Ook aanleg en onderhoud van de tuin door hoveniers valt onder het 6%-tarief. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing op de arbeidskosten en niet op de gebruikte materialen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:37

Dat scheelt per gemeente.
Ik heb vorig jaar spouwmuurisolatie laten toepassen en kreeg hier flink veel subsidie voor, waardoor ik er zelf uiteindelijk maar een habbekrats er voor heb betaald.
Ik kreeg dubbele subsidie omdat mijn huis hierdoor twee energielabels naar boven ging :)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:42

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:44

Spouwmuurisolatie en bv zonnepanelen zit vaak idd subsidie op. Dat verschilt per gemeente en moet je vaak van te voren aanvragen en niet achteraf indienen.

Als je zo'n huis nog moet kopen kan je dus beter uit gaan van nergens subsidie voor en dan bezig gaan na de koop. Elke cent die je dan toch krijgt via het potje van de gemeente is mooi meegenomen.
Hier in de gemeente was bv in mei het potje al leeg. Dan geven ze dus nergens meer wat voor en kan je het jaar er na het weer proberen.

Maar kozijnen, asbest verwijderen ed vallen hier niet onder. Eigenlijk de dingen die de TS schrijft niet.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:02

Als je de kozijnen gaat vervangen, ga je vaak ook glas vervangen en voor (enkel glas vervangen door)dubbel glas kon je een tijd lang ook subsidie krijgen, weet niet of dat nog steeds zo is. Maar toch een verkapte manier om korting te krijgen op de kozijnen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:08

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:11

Grappig, ik lees even mee omdat wij een paar jaar terug een huis uitgebreid hebben opgeknapt en met het idee spelen omdatzelfde binnen een paar jaar weer te gaan doen. En zo te lezen heb ik tot nu toe nog niet veel over het hoofd gezien qua financiele mogelijkheden.

Asbest verwijderen moet je trouwens mee uit kijken, daar gelden strenge regels voor, en het kost je daarom veel geld. Dat is echt iets om rekening mee te houden als je een huis koopt.
Het enige waar je subsidies voor kunt krijgen, zijn idd de energiebesparingsmaatregelen, maar de mogelijkheden hiervoor verschillen per gemeente nogal. Dus informeer hiervoor bij de gemeente waar de woning staat.

Als je een huis koopt met monumentenstatus kan er idd subsidie zijn voor het opknappen van de woning. Houd er alleen wel rekening mee dat er ook strenge eisen aan zijn verbonden, het opknappen van een monument kan daardoor erg duur uitvallen, en het kan goed zijn dat dit ook niet helemaal volgens jouw eigen eisen mogelijk gaat zijn. Voorbeelden zijn dat je vaak geen dakkapel mag plaatsen, aanbouwen mag ook niet en soms gaat het bijvoorbeeld ook zo ver dat je bepaalde binnenmuren niet mag verwijderen waardoor je een hokkerig geheel krijgt.
Maar ook hiervoor verschillen de regels en mogelijkheden nogal, dus ook hiervoor weer de tip: informeer hier naar als je een huis op het oog hebt....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:32

Jullie zijn geweldig, ik zal zo alle links eens even bekijken! Alvast bedankt voor alle tips :)