Teveel uitbetaald gekregen, wat is mijn recht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RonavhN

Teveel uitbetaald gekregen, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:42

Ik hoop dat Bokt mij kan helpen.

Ik heb vanaf half juli vakantiewerk gedaan. Hierbij kreeg ik uitbetaald via het uitzendbureau.

Nu is het geval dat door een fout van een van de medewerkers daar ik al die tijd teveel uitbetaald heb gekregen. Namelijk het loon van een 23-jarige, ipv. een 19-jarige...
Ik krijg daar net een telefoontje van en mij wordt verteld dat ik dit dus allemaal moet gaan terug betalen. Ik vind het nogal krom dat door een fout van hun kant, ik dit moet gaan terug betalen.

Ik vraag mij of ik hier in mijn recht sta, of dat hier niks aan te doen is en ik inderdaad dit bedrag moet gaan terugbetalen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:43

Heb je een contract getekend? Zo ja, wat staat daarin over je salaris?
Is er van te voren overeengekomen hoeveel salaris je zou ontvangen?

Prrrr

Re: Teveel uitbetaald gekregen, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:44

Als contractueel vaststaat dat jij het loon van een 19-jarige zou krijgen, is het teveel betaalde onverschuldigd aan jou betaald en moet je dat inderdaad terugbetalen.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 17:10

Ik heb inderdaad een contract getekend, Hierin staat het volgende: "Het feitelijk loon tijdens een opdracht voor werkzaamheden in het kaders van deze arbeidsovereenkomst wordt per opdracht vastgesteld. Randstad uitzendbureau is aan de medewerkster alleen loon verschuldigd over de uren waarop de medewerkster feitelijk gewerkt heeft."

Daarna heb ik via de mail nog een bevestiging gekregen met de relevante gegeven. Hierin staat het feitelijk bruto loon. En dit is het bedrag wat ik ook steeds uitbetaald kreeg. Nergens staat vermeld dat dit het loon was voor een 23-jarige.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:22

Oh Roon wat een tegenvaller! Ik ga wel even met je meelezen want ben benieuwd hoe dit uitpakt. :j

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:25

Als in het contract het bedrag staat dat eigenlijk voor een 23jarige is, dan is dat hun fout. Het is getekend dus hun zijn akkoord gegaan met dit salaris

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:25

tsja... het loon IS doorgegeven en bevestigd aan jou. Fijn dat het hoger was, maar daar kun jij niks aan doen. Voor hetzelfde geld waren dat ook de afspraken met dat bedrijf. Ik vind dat het uitzendbureau hier toch wat coulant in zal moeten zijn naar jou toe! Hun fout, hun probleem hoor.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:27

Inderdaad, als op het contract dit uurloon stond, en jullie beiden akkoord er mee zijn gegaan is
dit niet jouw probleem. maar gewoon fout van het uitzendbureau

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:28

Zilfstar schreef:
tsja... het loon IS doorgegeven en bevestigd aan jou. Fijn dat het hoger was, maar daar kun jij niks aan doen. Voor hetzelfde geld waren dat ook de afspraken met dat bedrijf. Ik vind dat het uitzendbureau hier toch wat coulant in zal moeten zijn naar jou toe! Hun fout, hun probleem hoor.

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens.
Zij hebben jou per e-mail bevestigt wat het loon wordt, en als dat achteraf te hoog blijkt...

Kijk als nou in die e-mail wel het goede loon stond en het bleek op de loonstrookjes niet te kloppen.
Maar dit is een hele andere situatie.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:28

Als je betaald heb gekregen wat in je contract staat hoef je niet terug te betalen volgens mij.
Jullie zijn beide akkoord gegaan dus is dat contract bindend.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:31

Zilfstar schreef:

Helaas niet waar, je bent zelf ook verantwoordelijk om in de gaten te houden of je salaris klopt. Als het anders om is, dus ze hebben te weinig betaald moeten ze dat ook vereffenen
En dan ga ik er vanuit dat in het contract het salaris stond vermeld wat bij een 19 jarige hoort.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:33

Je hebt niet teveel uitbetaald gekregen, je hebt uitbetaald gekregen conform contract.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:36

Volgens mij bestaat er een minimaal bedrag wat je moet verdienen,maar er staat nergens in de wet dat je niet meer mag verdienen. Zou dus niet weten hoe je moet controleren of je verkeerd wordt betaald.
Daarom bestaat er een contract.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:41

Gelukkig ben ik dus niet gek als ik denk dat het vreemd is dat hun dit volledig op mij afschuiven.

Ik snap best dat ik zelf verantwoordelijk ben, maar wat cam zegt. Toen ik dat bedrag zag staan zijn er geen alarmbelletjes gaan rinkelen dat dit te hoog zou zijn. Ik weet dat er minimumloon is maar had er geen weet van dat je dus blijkbaar ook teveel kan verdienen...

Anyway. Ik ga morgen samen met mijn moeder dit eens goed uitzoeken. Zij kent ook wel via haar werk mensen die hier een beetje verstand van hebben dus hopelijk komen we eruit.

Verder zijn alle argumenten uiteraard welkom, wie weet kan ik er iets mee.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:43

Als je contract word opgesteld staat daar het salaris ook in, dus ja dan kun je weten hoeveel je gaat verdienen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:44

Informeer eens bij een bureau rechtshulp. Denk dat die je wel van goed advies kunnen voorzien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:44

Mss is het een idee om even langs het juridisch loket langs te gaan met je contract. Zij kunnen je precies vertellen wat je rechten zijn en wat voor een stappen je moet nemen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:45

pizza64 schreef:
Als je contract word opgesteld staat daar het salaris ook in, dus ja dan kun je weten hoeveel je gaat verdienen.

Ja maar TS heeft ontvangen wat in het contract stond .dus hoe moet TS dan weten dat het te veel is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:45

"Teveel" verdienen we toch nooit? Het uitzendbureau had zelf beter op moeten letten. Ik zou het niet zomaar terugbetalen. Misschien iemand die verstand heeft van boekhouden/salarisadministratie/rechten erop loslaten? Ik geloof er weinig van dat jij dit terug moet gaan betalen...

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:49

pizza64 schreef:

In mijn contract stond dit niet vermeld, ik kreeg dit pas later in een mail toegestuurd...

We gaan inderdaad ook even informeren bij een juridisch loket.
Als ik zo de berichten lees van de meesten klopt hier gewoon helemaal niks van.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:50

En welk salaris stond er in die mail?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:51

Ronaa94 schreef:
Ik heb inderdaad een contract getekend, Hierin staat het volgende: "Het feitelijk loon tijdens een opdracht voor werkzaamheden in het kaders van deze arbeidsovereenkomst wordt per opdracht vastgesteld. Randstad uitzendbureau is aan de medewerkster alleen loon verschuldigd over de uren waarop de medewerkster feitelijk gewerkt heeft."

Daarna heb ik via de mail nog een bevestiging gekregen met de relevante gegeven. Hierin staat het feitelijk bruto loon. En dit is het bedrag wat ik ook steeds uitbetaald kreeg. Nergens staat vermeld dat dit het loon was voor een 23-jarige.

In het contract staat dat het loon per opdracht bepaald wordt, dit kan dus het minimum loon voor een 19-jarige zijn, maar ook meer. Later heeft TS een mail gekregen waarin een bedrag is genoemd, dat bedrag heeft TS ook ontvangen.

Hoe dit juridisch in elkaar steekt, weet ik niet, ik ben geen deskundige op het gebied van arbeidsrecht, maar het contract zelf is niet eenduidig en wat TS ontvangen heeft per mail is gelijk aan wat ze ontvangen heeft.

Lijkt me verstandig om even een afspraak te maken bij/te bellen met het juridisch loket, zodat zij adhv je contract en het mailverkeer kunnen adviseren.

Ah, zie nu dat TS dat ook al van plan is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:53

Toen ik jaren geleden voor een uitzendbureau werkte verschilde het salaris regelmatig per opdrachtgever.
Er zit altijd wel een minimum loon aan maar geen max.
Dus om het af te schuiven dat het haar verantwoording is, vind ik niet helemaal terecht.
En daarbij is op voorhand het loon door gegeven aan TS, en hier is TS mee akkoord gegaan. In mijn ogen had het uitzendbureau beter op moeten letten.
Let op, er van uitgaande dat er daadwerkelijk GEEN leeftijd bij stond! Want als dit er wel bij gestaan heeft, dan vind ik dat TS het had moeten melden dat de leeftijd niet klopte.

Ceriadwen

Dit is echt een heel simpel geval. Waar voor getekend is, is het loon. Iets anders kan je er niet van maken. TS heeft volgens contract uitbetaald gekregen en dat is dus zoals het ondertekend afgesproken is. Een getekende overeenkomst gaat altijd boven een mondeling overeengekomen iets. Er is een minimum loon, geen maximum loon. iemand die een minimumloon baan aanneemt zou bij wijze van spreken op de balkenende norm kunnen zitten als dit contractueel vastgelegd is. Mocht dit voor de rechter komen (wat ik betwijfel) dan krijgt TS bij de rechter gelijk.

Schokkend vind ik dat het uzb de fout bij TS legt, en daar ook druk op legt. In mijn ogen een hele foute actie. Zeker omdat het UZB de fout gemaakt heeft door dit contract te tekenen, ze proberen nu de schade te verhalen op TS. Omgekeerde wereld.

Ceriadwen

Ronaa94 schreef:
pizza64 schreef:

In mijn contract stond dit niet vermeld, ik kreeg dit pas later in een mail toegestuurd...

We gaan inderdaad ook even informeren bij een juridisch loket.
Als ik zo de berichten lees van de meesten klopt hier gewoon helemaal niks van.

een contract zonder salarisindicatie? dat vind ik wel erg vreemd.