Hoe komen incassobureaus aan hun gegevens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hoe komen incassobureaus aan hun gegevens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:58

Ik heb al op internet gezocht, maar ik kom daar het antwoord niet eenduidig tegen. Volgens mij zijn hier wel mensen die bij een incassobureau werken of hebben gewerkt.

Maar het is weer zo ver :\ Mijn dubbelganger heeft ergens een schuld en gisteren werd ik daar over gebeld. Nu heb ik dit eerder gehad, maar ipv gelijk bellen kreeg ik toen post. Nu heb ik geen enkele post gehad, maar ze hebben dus wel mijn telefoonnummer. Hoe ze daar aan komen is mij dus een raadsel, want het bedrijf dat de vordering uit handen heeft gegeven daar heb ik nog nooit zaken mee gedaan (en dat ga ik niet doen ook want ik vind het een asociaal bedrijf dat overigens niet hier door komt, maar dat vond ik al eerder :') ).

Nu heb ik die dame al proberen duidelijk te maken dat ze de verkeerde hebben, maar dat was uiteraard niet voldoende. Want immers heet ik X Y en ben ik geboren op xx-xx-xx. Dat er dus iemand is die ook zo heet en ook op die datum is geboren ging er bij haar niet in. Ik blij dat ik niet Kees de Vries heet :+

Het enige dat de incassobureaus willen vertellen is dat ze zo hun methodes hebben om te verifiëren en dat ik daar aan voldoe. Nou niet dus... Is er iemand die mij kan vertellen hoe en welke gegevens ze gebruiken? Want dat het ergens fout is duidelijk.. Een deurwaarder gebruikt gegevens van de burgerlijke stand, maar dit waren beide incassobureaus. 1x gebeld 1x via de post. Nu heeft een incassobureau minder rechten dan een deurwaarder, maar gebruiken zij ook gegevens van de burgerlijke stand? Toeval wil dat ik en mijn dubbelganger vorig jaar rond dezelfde tijd zijn verhuisd. Ik woon echter aan de ene kant van het land en zij aan de andere. We wonen niet eens in dezelfde provincie en hebben dat voor zover ik weet ook nooit gedaan. Gebruiken ze gegevens zoals een BSN nummer? Aangezien we op dezelfde dag zijn geboren, zou het kunnen dat er misschien maar 1 of 2 cijfers zijn omgedraaid en dat het dáár fout gaat.

Als ik nl. weet hoe ze aan hun gegevens komen kan ik in een volgende keer gewoon zeggen kijk dat en dat eens na en dan zie je zelf dat je de verkeerde hebt. Nu kan ik alleen maar boos worden omdat ik tig keer lastig gevallen worden eer ze doorhebben dat ze echt de verkeerde hebben. Dat werkte de vorige keer wel, want na 5 minuten aan de telefoon was het euh ja we hebben inderdaad de verkeerde. Ze kunnen het dus wel zelf nakijken, maar het kost mij veel energie, tijd en frustratie eer ze dat überhaupt willen doen..

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:03

Een incassoburo heeft minder te vertellen dan dat jij denkt en ze zijn echt aan regels gebonden.

Neem contact op met een Ombudsman of het Rechtsloket in je gemeente, die kunnen je verder helpen.

Succes !!

BugsFunny

Re: Hoe komen incassobureaus aan hun gegevens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:07

Ik heb er ook last van gehad, wel iets anders maar bij mij bleek het te komen door de doorstuur service van postnl...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:08

Jeetje wat een ellende. Ben dan toch blij dat ik een vrij unieke naam heb, iig een achternaam die niet vaak voorkomt. Er bestaat nog iemand met bijna dezelfde naam (Suzanne met een S ipv Z) maar die heeft een andere geboortedatum gelukkig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:11

Pff wat vervelend! Het bedrijf waar ik werk, stuurt zelf de gegevens door die bij ons kenbaar zijn. Dit gaat om Intrum Justitia.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:12

Ik vraag me af of ze wel echt hun gegevens checken, heel eerlijk gezegd. Incassobureau's kunnen over het algemeen namelijk vooral heel goed bluffen en mensen bang maken.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:16

Ladyson schreef:
Pff wat vervelend! Het bedrijf waar ik werk, stuurt zelf de gegevens door die bij ons kenbaar zijn. Dit gaat om Intrum Justitia.

Wat een walgelijk bedrijf intrum justitia.
Een vriendin van mij werd door dat bedrijf gestalkt, ze heeft gebeld over een spooknota van jullie (aantoonbaar) en werd gewoon 1 tot 2 keer per dag gebeld 6 dagen per week.
Wat een etterbakken!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:18

Oei dat is vervelend!
Bij mijn weten zoeken ze idd via naam, geboortedatum en bsn nummer.
Ook zouden ze geboorteregister of dergelijke informatie bij de gemeente op kunnen vragen als ze daar goede connecties mee hebben.

Ze zouden jou hier nooit voor op mogen bellen daar het bsn nummer van jou en jou dubbelganger niet hetzelfde kan zijn. Maar het kan goed zijn dat er geen bsn nummer bij hun bekend is en dat ze jou er uit gepikt hebben en ze zodoende ook niet kunnen controleren op die wijze dat ze niet de goede voor zich hebben daar de naam + geboortedatum wel klopt. Meer om te proberen of ze zo de vis binnen kunnen hengelen natuurlijk ;).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:18

Incasso bureaus gebruiken ook de gegevens uit de gemeentelijke basis administratie.
Vraag me alleen af of daar ook telefoonnummers zijn vermeld.

Toevallig interim Justitia :') die gebruiken alle gegevens die ze voor de voeten komt :+
Heb je al eens geprobeerd je eigen naam te google en te kijken wat er allemaal naar voren komt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:20

Mogen ze zomaar de gegevens gebruiken als BSN en uit de GBA? Goh, dat is nieuw voor me, lekker geregeld dan met de privacy...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:25

Wendy, nee incassobureau's mogen dat dus niet.
Die moeten het doen met de informatie die ze krijgen van de opdrachtgever en "externe" informatie.

Alleen gerechtsdeurwaarders mogen een GBA opvraging doen.
Dit is bij wet vastgelegd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:29

maaike5581 schreef:
Wendy, nee incassobureau's mogen dat dus niet.
Die moeten het doen met de informatie die ze krijgen van de opdrachtgever en "externe" informatie.

Alleen gerechtsdeurwaarders mogen een GBA opvraging doen.
Dit is bij wet vastgelegd.

En terecht. :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:36

Mijn ervaring met een ander incasso bureau is dat ze wel degelijk aan de informatie van het GBA kunnen komen, misschien dat er verschil is tussen incassobureau en incassobureau welke ook zelf deurwaardes in dienst hebben ?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:38

Dat zou kunnen, ik weet dat een "simpel" incassobureau geen GBA mag opvragen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:41

mijn ervaring is ook dat incasso bureau's wel degelijk aan gba gegevens kunnen komen. Heb wel eens mot met h&m gehad, nooit van me leven iets besteld maar kreeg toch een incasso bureau achter me aan. Uiteindelijk de orginele papieren van opdrachtgever opgevraagd (dus wat h&m aan incasso bureau overhandigd heeft) en bleek dat de klant alleen dezelfde achternaam had. Voorletters, begoortedatum en woonplaats waren totaal anders en ik woonde pas 3 maanden op huidige adres, dus het kan niet anders dan dat het incasso bureau die gegevens van de gemeente ontvangen hebben. Overigens heb ik alsnog enorm veel moeite moeten doen om na weken een brief te ontvangen dat ze het lieten vallen. Geen uitleg/excuses of dergelijke.

Schandalig hoe ze te werk gaan.. in het vervolg laat ik niets meer van me weten en laat ik het tot een rechtzaak komen. lekker op kosten jagen die krengen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:47

Mijn ervaring met G_GN is namelijk dat ze direct de juiste adresgegeven aanvragen op het moment dat je een vordering aan hen overdraagt..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:54

Geen idee hoe ze aan gegevens komen helaas.

Maar ik weet wel dat je een hoop ellende kunt hebben van een naamgenoot met dezelfde geboortedatum. Heb er ook jaren tegen
geknokt :j , mede omdat mijn naamgenoot er ook een beetje een zooitje van maakte :roll: . Vervelende was ook dat ik geen idee had waar deze persoon woonde o.i.d. Inmiddels weet ik dat wel, dat verwijst wat makkelijker :j .

Het was op een gegeven moment zo spannend dat ik de Postbank belde dat een bepaalde bedrijfsspaarrekening niet van mij was maar van een naamgenoot. Ze wilden het absoluut niet geloven. Het advies was om het bedrag maar op te nemen waarmee de spaarrekening zou komen te vervallen :j :') . Jaren geprobeerd om van deze rekening af te komen op een normale manier, maar dat is nooit gelukt. Daarna werd ineens het spaartegoed op mijn rekening overgemaakt en kreeg ik bericht dat de spaarrekening daarmee was opgeheven. Ik heb mijn missie toen ook maar opgegeven.
Vervelender werd het toen ik geen hypotheek kon afsluiten omdat ik dan eerst even mijn schuld van 20.000 euro moest aflossen -:(- .
Ook een deurwaarder van de ABN Amro stond hier op een gegeven moment op de stoep.

Ik klop het even af, maar het is nu al weer jaren rustig, hoewel ik een enkele keer nog wel eens iets van de ING krijg dat niet voor mij is. Kennelijk leeft het ergens in de computerspelonken van de ING toch nog.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:56

Ggn is ook deurwaarder.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:01

Hier ook ervaring met verkeerde gegevens en het niet willen snappen dat ze de verkeerde persoon aan het bellen waren. Het was meerdere keren per dag gebeld worden.

Op telefoon nummer blok programma geinstalleerd voor alles wat met incasso te maken had, automatisch weigeren van gesprek.

Later ook klacht bij telefoon provider gedaan over telefonisch lastig worden gevallen door incasso.
Sindsdien ook geen prob meer.

Een aantal incassobureaus hebben en twijfelachtige naam waaronder ook Intrum.
Ze kopen goedkoop schulden op van bedrijven en proberen nog een paar centen er uit te halen.
Of de gegevens kloppen boeit ze niet zo. Als er een paar mensen betalen uit angst maken ze al winst.
Het blijft dus interessant voor ze om te pushen / bedreigen ook al hebben ze wettelijk net zo veel mogelijkheden als jij en ik.
Iedereen kan een incasso bureau beginnen ;)

Iig niet bang worden van het dreigen. Als je geen schulden open heb staan is er niets aan de hand.
Laat het als het moet voorkomen. een rechter zal het meteen van tafel vegen.
Er zijn er een hoop die bluf spelen. Ze moeten hun huiswerk goed doen.

Er is ook een hoop verschil tussen deurwaarder en gerechtsdeurwaarder. Die laatste mag veel meer.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 21-08-13 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:04

maaike5581 schreef:
Ggn is ook deurwaarder.

A_nouk schreef:
Mijn ervaring met een ander incasso bureau is dat ze wel degelijk aan de informatie van het GBA kunnen komen, misschien dat er verschil is tussen incassobureau en incassobureau welke ook zelf deurwaardes in dienst hebben ?

Maaike 5581, zie mijn eerdere post :)
Er zijn dus wel degelijk incassobureau's die de gegevens aan kunnen bij een incasso traject :)

Maar dan nog daar staan volgens mij geen telefoonnummers in?

Hoe komt telefoon nummer van topic starter dan terecht bij de deurwaarder...
Kan me trouwens ook niet indenken dat ze het BSN nummer niet checken in zo'n geval, vervelend zo'n naamgenoot :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:16

Zoiets heeft mijn buurvrouw gehad. Stond de politie op de stoep om te vertellen dat haar moeder was omgekomen bij een verkeersongeluk.
Zowel haar naam, de naam van haar moeder en de beide geboortedata kwamen overeen. Toevallig had ze net haar moeder aan de lijn gehad, dus wist ze dat alles goed was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:32

Zo werd ik eens gebeld op mijn mobiel door een deurwaarder die de vorige bewoner van ons huis moest hebben.
Die zagen dat mijn nummer op het adres geregistreerd was en linkte mij daarmee aan de vorige bewoner.
In principe is melden dat die persoon verhuisd is en ze een GBA check moeten doen voldoende.
Ik ben ook nooit weer gebeld.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:52

maaike5581 schreef:
Ladyson schreef:

Wat een walgelijk bedrijf intrum justitia.
Een vriendin van mij werd door dat bedrijf gestalkt, ze heeft gebeld over een spooknota van jullie (aantoonbaar) en werd gewoon 1 tot 2 keer per dag gebeld 6 dagen per week.
Wat een etterbakken!

Door jullie?.. Ik schrijf nergens bij welk bedrijf ik werk, dus hou mij er graag buiten :o. Ik geef alleen een voorbeeld hoe incassobureaus aan hun gegevens komen. Hun methodes zullen vast vervelend zijn, en er worden uiteraard fouten gemaakt zoals bij TS het geval, maar wanbetalers zijn zeer goed in smoesjes verzinnen..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:56

Het zijn niet alleen deurwaarders die "makkelijk" zoeken en "gevonden is gevonden"....

Heb zelfs zoiets meegemaakt met de politie.. en het erge... ik moest nog gaan ok... Dus zit je dan als "verdachte" :')

(Bellen ze in maart dat je in begin september iets gedaan hebt... Toevallig was dat de eerste collegedag dus zat ik heel de dag in Tilburg, was met de auto gegaan... dus ik kon niet op het station in Eindhoven geweest zijn :') volgens de politie wel.. en ik had mensen beledigd :')) Bleek het ook een misverstand te zijn, maar dat zagen ze pas in toen ik op het bureau zat :') fijn...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:59

Ladyson schreef:
Door jullie?.. Ik schrijf nergens bij welk bedrijf ik werk, dus hou mij er graag buiten :o. Ik geef alleen een voorbeeld hoe incassobureaus aan hun gegevens komen. Hun methodes zullen vast vervelend zijn, en er worden uiteraard fouten gemaakt zoals bij TS het geval, maar wanbetalers zijn zeer goed in smoesjes verzinnen..

Uh... de methodes van incassobureau's zijn soms meer dan vervelend. Tot aan bedreiging aan toe...