Carrièreswitch / werken in het onderwijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Carrièreswitch / werken in het onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 00:01

Een aantal jaren werk ik al naar volle tevredenheid in de accountancy. Nog steeds heb ik het goed naar mijn zin, maar toch slaat de laatste tijd twijfel toe. Als ik bedenk dat ik tot mijn 67e deze werkzaamheden zou moeten blijven doen, krijg ik een beetje een beklemmend gevoel. Stiekem denk ik namelijk wel eens dat ik niet echt een typische 9-5 kantoormiep ben die achter een schermpje braaf de jaarrekeningen en fiscale aangiften wegtikt, maar verlang ik wel eens naar meer afwisseling.

Mijn beide ouders zijn werkzaam geweest in het voortgezet onderwijs en ik denk dat het daardoor ook niet onlogisch is, dat ik die kant uitdenk. Tja, ik ben nog net geen 30 en zou nog een opleiding kunnen volgen, maar wil mijn oude schoenen ook nog niet weggooien, oftewel: ik wil me eerst eens goed oriënteren op wat ik wil en wat mogelijk is.

Wellicht zijn er bokkers met ervaring, die het gevoel van twijfel herkennen, die de stap hebben gezet om een andere kant uit te gaan of daar juist niet voor hebben gekozen. En ongetwijfeld zijn er bokkers die in het (voortgezet) onderwijs werken en hun ervaringen willen delen, want misschien stel ik me het onderwijs ook wel weer te rooskleurig voor.

boedjang

Re: Carrièreswitch / werken in het onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:11

tis zo'n lastige tijd om die beslissingen te nemen, dat is jammer want het gevoel is heel menselijk en herkenbaar maar is er werk voor je als je klaar bent met je studie? en ben je financieel afhankelijk van jouw salaris alleen of kun je het even uitzingen zonder baan. Sterkte met je beslissing , ik snap je twijfel ook wel hoor.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:56

Voor zij-instromers zijn er goede mogelijkheden in het onderwijs. Je kunt vaak een opleiding van 1 a 1,5 jaar doen naast een baan in het onderwijs van 4 dagen. Je kunt ook kijken naar lesgeven op de hogeschool.
Succes

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:33

Eerst heeeeeel goed nadenken of je het wel wilt. Dat je ouders in het onderwijs hebben gewerkt, is geen garantie voor jouw werkplezier en de hele dag pubers pesten en alles dat daar bij komt kijken is nu eenmaal niet hetzelfde als een kantoorbaan :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:38

Buiten dat is het op dit moment bijzonder moeilijk om werk te vinden in het onderwijs... Ik zou het in deze tijden niet aan durven om van vastigheid naar zoveel onzekerheid te gaan. Deopleiding ishet punt niet maar wat daarna....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:41

Je zou eigenlijk een weekje moeten meelopen met een docent.
Een weekje vrij nemen van je huidige werk en dan een weekje rondlopen op een middelbare school.
Dan heb je in elk geval een idee van wat zo'n baan inhoudt :)

[edit] en wat betreft ervaring in het onderwijzen op het VO: da's gewoon superleuk! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:45

Herkenbaar! Het lijkt mij ook vreselijk leuk, tis de slechte werkgelegenheid die mij eigenlijk tegenhoudt om de mogelijkheden te verkennen (tenminste in Noord-Nederland voor zover ik het goed begrepen heb). Ik lees in elk geval even mee.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:23

Als jullie nou wiskunde, frans of duits willen geven heb je zo een baan hoor :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:27

Natasja91 schreef:
Je zou eigenlijk een weekje moeten meelopen met een docent.
Een weekje vrij nemen van je huidige werk en dan een weekje rondlopen op een middelbare school.
Dan heb je in elk geval een idee van wat zo'n baan inhoudt :)

Dat is eigenlijk wel een erg goed idee waar ik zelf nog niet aan gedacht had! +:)+
Nu beginnen de scholen hier volgende week pas, maar er is vast voor de kerst wel iets te regelen om ergens één of een paar dagen mee te lopen. Vakantiedagen heb ik ook nog genoeg staan, dus hebben die ook meteen een nuttige bestemming! :D

Qua werkgelegenheid besef ik me dat het zeker niet de handigste periode is, maar aan de andere kant zal de economie en werkgelegenheid vast wel weer (een keer) aantrekken.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:58

Wil je graag lesgeven op een middelbare school? Je zou anders ook eens kunnen kijken bij banen op opleidingen in het avond- of volwassenonderwijs. Dit valt te combineren met bijvoorbeeld part-time je huidige baan, dan blijft het afwisselend en financieel aantrekkelijker.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:55

Ik herken je twijfel wel, alleen heb ik de stap ná mijn opleiding gemaakt om van het onderwijs de kantoorwereld in te stromen.
Ik had de PABO gedaan, weinig kans op een baan en door stages etc. al gemerkt dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen.
Ik heb gesprekken gehad bij een bedrijf wat een traineeship aanbiedt, de cursus verzorgt en een baan voor je zoekt. Je werkt dan een jaar op basis van detachering. In 10 weken heb ik dus een MHBO cursus gevolgd, een diploma gehaald en ik heb een baan.
Voor mij is het de beste beslissing geweest die ik heb kunnen maken.. Ook al heb ik vooraf enorme twijfels gehad en stonden mijn ouders bijvoorbeeld totaal niet achter de keuze die ik maakte..

Ik zou dus zeggen, zet alles goed op een rijtje en vertrouw ook op je gevoel!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 09:55

Nog geen maandje later: veel gesproken met familie, vriend en volledige steun en begrip gekregen in mijn keuze.

Gisteren een intakegesprek gehad en vanaf morgen mag ik zelf dus weer (deeltijd) de schoolbanken in voor de lerarenopleiding algemene economie / bedrijfseconomie! Daarmee houd ik ook de opties nog open om naast het (V)VO op een MBO te gaan werken.

Heb er zin in en weet dat het even weer wat zwaarder gaat worden en alles een erg goede planning vraagt, maar dit is wat ik wil, dus dan gaat het ook lukken! ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:05

Veel succes en plezier toegewenst van een beginnend docent Engels :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:09

Westernfreak schreef:
Een aantal jaren werk ik al naar volle tevredenheid in de accountancy. Nog steeds heb ik het goed naar mijn zin, maar toch slaat de laatste tijd twijfel toe. Als ik bedenk dat ik tot mijn 67e deze werkzaamheden zou moeten blijven doen, krijg ik een beetje een beklemmend gevoel.

Dat is vrij normaal, en daar moet je niet zo tegenaan kijken. Je moet kijken naar het nu en zeg een 5 jaar. Ik hou zelf ook heel erg van mijn werk en heb een vast contract, maar ik zeg liever niet dat ik hier de rest van mijn leven werk. Dat klinkt zo alsof je weg al beslagen is, zeg maar.