Wat voor eten kun je allemaal invriezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wat voor eten kun je allemaal invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:17

Wie kan me helpen?

In het kader van bezuinigen, wil ik toch wat meer gerechten gaan invriezen ipv weggooien..
Alleen ik weet nooit wat je allemaal kan invriezen!
Ik vries nu alleen maar spaghetti/macaroni in en chili con carne.. :')
Ik denk altijd dat rijst niet kan? En het zelfde voor aardappels.. Dat lijkt me beide zo ehm.. 'waterig' worden als het ontdooit?
Maar volgens mij kan er veel meer ingevroren worden dan ik denk..

Wie kan me vertellen wat echt wel kan, en wat niet?

Mjetterd

Re: Wat voor eten kun je allemaal invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:19

Ik kook nooit aardappelen, dus dat weet ik niet.
Maar verder vries ik alles in, wraps, pasta, lasagne, nasi, paëlla

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:20

groente blancheren en je kan ze invriezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:22

Andijviestamp of andere stamppotten kun je prima invriezen, maar eerst laten ontdooien en dan in een pannetje opwarmen en niet bevroren ontdooien in de magnetron, dan wordt het een plas water.

Dit vond ik op internet:

Citaat:
Invriezen van brood, gebak en deeg
Zo vers mogelijk invriezen in dagporties. Heel brood zal na ontdooien moeilijker te snijden zijn. Vries gebak bij voorkeur in een vorm of een doos in zodat het niet kan beschadigen

Invriezen van zuivelproducten
Kaas en melk gaan achteruit in kwaliteit, het is dus niet aan te raden deze in te vriezen. Roomboter kan wel worden bewaard in de vriezer, evenals slageroom. Slagroom kan geklopt of ongeklopt in de vriezer worden bewaard. Geklopte slagroom zal echter zijn stevigheid wel enigszins verliezen

Invriezen van vlees
Verdeel het vlees zoveel mogelijk in porties die in een keer kunnen worden gebruikt. Desnoods kunt u het vlees per portie verpakken zodat u per keer zoveel porties uit de vriezer kunt halen als nodig zijn. Zorg dat er zo min mogelijk (scherpe) botten uitsteken want deze kunnen de verpakking beschadigen waardoor de kwaliteit snel achteruit zal gaan. Bewaar het vlees het liefst ongekruid, kruiden kunnen van smaak veranderen in de vriezer. Omdat vet ook in de vriezer ranzig kan worden is vet vlees minder lang houdbaar.

Invriezen van gevogelte
Ook hier zoveel mogelijk invriezen in porties die in een keer gebruikt kunnen worden en zorgen dat de botten de verpakking niet kunnen beschadigen. Door de kip of kalkoen in stukken te snijden zal deze minder ruimte innemen in uw vriezer

Invriezen van vis
Vries alleen verse vis in welke is schoongemaakt en uitgewassen. Hierna de vis droogdeppen en goed verpakken. Dit geldt vrijwel voor alle soorten vis, met uitzondering van de zeer vette vissen zoals haring, paling en makreel. Deze kan men juist beter met ingewanden invriezen

Invriezen van fruit
Vrijwel alle vruchten kunnen worden ingevroren, met of zonder suiker. De vruchten die zonder suiker worden ingevroren zijn vrijwel overal voor te gebruiken maar zullen minder lang houdbaar zijn. Het bruin worden van vruchten kan worden voorkomen door ze te besprenkelen met citroensap. Verwijder voor het invriezen de pitten en schillen en vries het fruit na het wassen gedroogd in in bakjes. Indien u suiker wilt toevoegen zult u moeten rekenen op 50-200 gram per kilo fruit waarbij de suiker goed verdeeld tussen het fruit moet zitten.

Invriezen van groente
De meeste groente blijven het best houdbaar indien ze zijn geblancheerd. Dit gaat niet alleen de enzymenwerking tegen maar zorgt er tevens voor dat de groenten wat slinken waardoor zij minder ruimte innemen en vlugger invriezen. Rauwe aardappelen kunnen niet worden ingevroren, zij worden zacht en zoet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 20-08-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:23

aardappelen niet invriezen maar de volgende dag opbakken :D

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:25

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:25

Dingen met melkproducten kan niet zoals creme fraiche, gaat schiften. Verder kan bijna allens volgens mij, sommige groenten worden wel slap, zoals paprika, en pasta wordt ook slap. Maar das meer een kwestie van smaak. Aardappelen kan prima in een puree of om later op te bakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:27

Aardappelen alleen gaar invriezen en niet hele aardappels, maar alleen als puree, (aangebakken) schijfjes oid. Anders komen ze er pikzwart uit.
Je kan gekookte aardappels invriezen, maar het wordt niet aangeraden aangezien ze bij het opnieuw verwarmen waterig worden. Een aardappel bestaat voor 80 procent uit water; en wanneer een aardappel ingevroren wordt, zal dit water zich afscheiden van de zetmeelkorrels en andere voedingsstoffen. Na het ontdooien zal de aardappel daarom zijn structuur en smaak verliezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:28

Ik vries sauzen in; pastasaus, chicken tonight etc :) dan hoef ik alleen nog maar rijst/pasta opnieuw klaar te maken. Ik vind rijst niet zo lekker uit de diepvries, wordt wat papperig.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:38

Dank jullie wel alvast! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 02:22

Saus of soep vind ik het fijnste om in te vriezen. Rijst alleen als ik het daarna nog opbak, zoals nasi.
Ik vind de smaak of structuur van veel producten toch veranderen op een negatieve manier.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:03

Ik vries rijst ook rustig in en het is nog nooit papperig geworden.. Basmatirijst, misschien dat dat verschil maakt nog...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:19

Ik vries echt alles in en zie dan vanzelf wel hoe 't eruit ziet als 't uit de vriezer komt :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:33