Stel: er staat een huis te koop dat geschikt is voor dubbele bewoning, beide woonruimtes hebben een eigen huisnummer, eigen voordeur, eigen G/W/L meters, etc. Het staat echter als één object te koop. Kun je dit kopen met 2 gezinnen, en hoe regel je dat dan qua hypotheek? Ben je genoodzaakt samen het hele huis te bezitten en één hypotheek te delen, of kun je beide je eigen hypotheek afsluiten op je 'eigen' deel van de woning, waardoor elk stel gewoon verantwoordelijk is voor zijn eigen deel (en het dus praktisch gewoon een 2 onder 1 kap-woning wordt)
Gesprekje met hypotheker/bank staat ook op de planning, maar ik was benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben, kan er op internet weinig over vinden.
Stel dat 1 gezin het moet verkopen, is het dan als separate woonunit verkoopbaar? Dat zou voor mij namelijk wel een voorwaarde zijn tenzij jij kapitaalkrachtig genoeg bent om het gehele huis te kunnen betalen.
Anoeska
Geplaatst: 20-08-13 11:05
Is het echt 1 huis, of kan je het ook laten splitsen voor verkoop?
Ik zou namelijk nooit samen met anderen een huis kopen. Daar kan alleen maar ellende van komen.
Urielle
Geplaatst: 20-08-13 11:06
Normaal zijn dit bij het kadaster idd twee units. Wij hebben dit ook, de loods van de paarden en bijbehorend terrein is een ander stuk land dan ons woonhuis, het was wel een koop (en evt. konden we huis+land van de buren ook nog kopen dus drie units, maar dat was te duur). Het lijkt me dus dat je bij de makelaar moet zijn om te informeren of ze (de huidige eigenaren) het als twee stukken willen verkopen.
Hier hebben we ook een boerderij staan, ook 2 huisnummers maar word als 1 huis bewoont. Staat nu toevallig te koop, en heeft een flink stuk grond en paardenstallen. lees dus even mee
Ik zou ook geen hypotheek delen hoor, no way, risico is mij te groot (ondanks dat de mogelijke andere kopende partij familie is). In principe zijn de units apart verkoopbaar, hebben ook een eigen oprit, is alleen een beetje een ongewoon model voor een 2-onder-1-kap. Ik weet niet hoe het door het kadaster wordt gezien.. Het staat als 1 geheel te koop. Is het altijd zo, 2 huisnummers, alles zelfstandig > dus 2 woonunits voor het kadaster? Het gaat ook hier om een oude boerderij, moet flink wat aan gebeuren. We zouden de volledige hypotheek waarschijnlijk ook alleen wel op kunnen nemen, maar er moet heel veel aan gebeuren, en het is voor 1 gezin ook gewoon te groot. Dus waarom dan niet samen, dachten wij.
Waarschijnlijk wil de verkoper het in één keer verkopen, want dan ben je er bij één koper vanaf. Op de website van het kadaster kun je per huisnummer de kadastergegevens opvragen tegen betaling. Een goede makelaar heeft dit al klaarliggen voor kijkers en veelal staan de kadasternummers ook in de Funda-advertentie als het meerdere kadasternummers heeft.
Of je koopt het wel alleen en verhuurd de andere helft van het huis. Als dat financieel kan zou dat ook een optie zijn.
Maar idd 2 huisnummers is 2 woonunits bij het kadaster. Je kan dit ook opvragen, ff contact opnemen met het kadaster of met de verkopende makelaar.
Ik kan me voorstellen dat het voor de verkopende partij prettiger is om alles in 1x te verkopen omdat je aangeeft dat het nog al een vreemd model 2 onder 1 kap is. Dan is in 1x verkopen vaak aantrekkelijker dan in 2x.
Mijn tip: vraag het niet alleen bij de makelaar na! Zoek het zelf uit...
Ken zo ook een huis dat vroeger werd verhuurd voor "kamers", geen vergunning meer voor want die is een boel jaar geleden veranderd... Zonder vergunning omgebouwd in appartementen... Huis staat te koop onder het mom "3 appartementen", terwijl daarvan NIETS bij de gemeente bekend is... Makelaar zegt ook doodleuk "nee kan gewoon"... Is de verbouwing nog niet verjaard, zit je met een probleem, vergunning aanvragen is ook een leuk geintje.. dus mjah.. Het zelf even uitzoeken kan echt lonen!