Schuldsanering en samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Schuldsanering en samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:31

Hallo, ik heb een vraagje voor een vriendin, die komt er niet helemaal uit.
Zijn er hier mensen die zijn gaan samenwonen terwijl hun partner in de schuldsanering zit?
We weten dat je dan niet mee betaald aan de schulden, maar wel aan de vaste lasten.
Hoeveel zal dan ongeveer zijn?
Groetjes

Inwonderland

Re: Schuldsanering en samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:55

Dat ligt eraan wat de vaste lasten zijn...
Bovenstaande is te weinig info om te kunnen zeggen hoeveel dat is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:58

Persoonlijk zou ik het zelf nooit doen ;) Zit je met de ander zijn problemen opgescheept...

Samenwonen kan wel, maar je moet uitkijken hoe het op papier staat... Stel je huurt een huis, je tekent er samen voor (als dat al mogelijk is, als ze niet moeilijk doen ;)) dan moet je er dus ook beide voor zorgen dat er betaald wordt... Kan de een het niet, moet de ander het oppakken...

Aan de andere kant neem ik aan dat ze niet getrouwd zijn of iets dergelijks... Dus dan heeft het weinig invloed. Let wel even op gezamelijke rekeningen etc. Weet niet in hoeverre daar naar gekeken wordt, maar het zou vervelend zijn als het bedrag wat betaald moet worden omhoog gaat...

Sowieso verandert het "leefgeld" volgens mij als je samenwoont (omdat de partner wel een inkomen heeft neem ik aan ;))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:00

Vaste lasten is afhankelijk van de woning.

Huur, gas/water/licht, belastingen, internet/tv enz. vallen bij mij onder vaste lasten.

Heb zelf gehuurd gezeten waarbij ik rond de 450 euro per maand kwijt was aan vaste lasten.

Zit nu in een koopwoning en we zijn ieder ongeveer 600 euro per maand aan vaste lasten kwijt. Dus 1200 euro totaal inclusief hypotheek ipv huur.

Uit jou OP is niets te maken over hoeveel het kan zijn. Neem aan dat haar partner er al woont? Dan moet ze daar aan vragen wat de vaste lasten zijn.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:14

Ik weet dat haar vriend een stacaravan huurt daar betaald haar vriend 600 voor inclusief gwl en belastingen. Hij heeft geen internet of telefoon abbo, enige kosten zijn echt die 600 euro.
Ze staat niet in het huurcontract en hebben dus ook niks samen getekent.
Haar vriend verdiend ongv 1400 in de maand, zij zelf 500.
De vraag is, hoeveel moet ze meebetalen? Vind het niet meer dan logisch dat je meebetaald aan de vaste lasten maar het moet wel draagelijk zijn. Ze hebben geen samenlevings contract, gezamelijke rekeningen,etc.
Bedankt voor jullie reacties!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:17

Als ze officieel gaat samenwonen, dus ook daar ingeschreven staat, lijkt het me dat ze naar het gezamelijke inkomen gaan kijken... Maar hoe en wat precies durf ik ook niet te zeggen...

Maar waarom begint ze daaraan? Nu kan ze ZIJN schulden aflossen.... Kijk als je samen gaat wonen en je bepaald "jij betaalt x bedrag mee aan de vaste lasten" prima... Maar het lijkt mij niet dat je alleen met de huur van een stacaravan in de schuldsanering komt?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:18

Dus ze wonen niet officieel samen? Staat ze er wel ingeschreven?

Als ze er niet officieel woont "moet" ze niets en is het enkel wat ze overeenkomt met haar partner.
Maar als hij in de schuldsanering zit, krijgt hij dan wel de volledige 1400? Heeft hij geen curator waar hij dit mee kan bespreken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:20

Dat valt zo niet te zeggen maar het is prima mogelijk om samen te wonen met iemand in de schuldsanering.

Zijn bewindvoerder zal een berekening maken van de inkomens en bepaalde lasten om te bepalen hoeveel hij af moet gaan dragen.
In de meeste gevallen worden de vaste lasten naar rato verdeeld en moet de partner in de schuldsanering meer gaan afdragen.
Naar onze eigen situatie kijkende lever ik (parttime werk) 40% van mijn inkomen in voor de vaste lasten de overige 60% blijft tot mijn beschikking, bij hem wordt ongeveer 50% ingehouden en de rest wordt gevuld door de toeslagen.

Het verstandigste is als ze gewoon even contact opnemen met de bewindvoerder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:21

Tja ik denk dat dit een gevoelskwestie is en geen officieel iets.

Als zij maar 500 verdient zou ik het eerlijk vinden dat ze bv 200 meebetaald van de 600 maar goed dat ligt aan hen zelf denk ik en niet aan de wet gekoppeld.

Wat is het voorstel van zijn kant? En die 600 zal wel wat meer worden als ze er samen gaan wonen. Gas/water/licht gaat toch omhoog in een 2 persoons huishouden.

Aan de post hierboven te zien is het dus wel iets wat 'wettelijk' te regelen is. Dit wist ik niet maar de bewindvoerder vragen is dus blijkbaar de beste optie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:24

Zolang je niet trouwt, of geregistreerd partnerschap aangaat zonder voorwaarden kan je niet aansprakelijk worden gesteld voor de schulden van de partner.
Wil je wel trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan, dan kan je via de notaris voorwaarden op laten maken waarin je de schulden van de partner (of jezelf) uitsluit van de verbintenis.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:25

_Hedwig_ schreef:
Dus ze wonen niet officieel samen? Staat ze er wel ingeschreven?

Als ze er niet officieel woont "moet" ze niets en is het enkel wat ze overeenkomt met haar partner.
Maar als hij in de schuldsanering zit, krijgt hij dan wel de volledige 1400? Heeft hij geen curator waar hij dit mee kan bespreken?

Ze zal gewoon thuis ingeschreven blijven staan, aangezien je je niet op dat park mag inschrijven.
Hij krijgt gewoon leefgeld per week.
Ik zal het even aan haar doorgeven, dat ze even een belletje doen.
Bedankt!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:27

zonnebloem18 schreef:
Zolang je niet trouwt, of geregistreerd partnerschap aangaat zonder voorwaarden kan je niet aansprakelijk worden gesteld voor de schulden van de partner.
Wil je wel trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan, dan kan je via de notaris voorwaarden op laten maken waarin je de schulden van de partner (of jezelf) uitsluit van de verbintenis.

Zover waren we inderdaad, je betaald niet mee aan de schulden, wel aan de vaste lasten :D
Trouwen of samenlevings contract is nog helemaal niet aan de orde, ze zijn nu 3 jaar samen en willen graag samenwonen, wat ik volledig begrijp. Maar ze heeft ook nog een paardje en betaald alles zelf, dus t moet wel kunnen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:36

Maar als je samen op hetzelfde adres ingeschreven staat, dan gaan ze toch ook naar verzamelinkomen kijken? Of ben ik zo voorgelogen? (Heb ooit ergens gewerkt en daar ging iemand dat vertellen....) Je krijgt een x leefbedrag per maand/week en als er dus iets verandert in je situatie, dan kan dat daar ook invloed op hebben? (Dat is mij tenminste ooit verteld....) (je uitkering hangt er iig wel vanaf :S)

Dus dan zit je met een "zelf bepalen wat je meebetaald samen"; maar als je al 200 meebetaald, het leefgeld (dus voor boodschappen etc.) ook een groot deel zelf moet bekostigen en dan nog een paard moet betalen (en zorgverzekering, telefoon etc) dan redt je het niet met die 500...

Ik zou er dan eerder voor kiezen om niet officieel te gaan wonen daar :S

Nouja, bewindvoerder kan het waarschijnlijk precies vaststellen... Maar ik heb altijd gedacht dat het wel zou uitmaken...

(En ik blijf het aan de ene kant dom vinden, want je gaat toch geld ergens insteken, stel de ander komt een keer slechter uit die maand... :S relatie of niet... Zorg altijd eerst voor je zelf..)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:44

Ja snap er zelf ook niks van. We hebben het hele internet afgespeurt, en vinden mega veel informatie, maar niks staat er duidelijk.
Straks komt ze langs en dan gaan we wel even een belletje doen hoe en wat.
Bedankt!