Scriptie schrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Scriptie schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:55

Jaja, school is nog niet eens goed en wel begonnen.. En ik moet nog zeker een aantal jaren :')

Maar ik ben mij al een beetje aan het orienteren voor een scriptie.
Dan heb ik het niet over een onderwerp oid.. Maar hóe maak je een scriptie..

Hoe stel je je vraag samen en hoe ga je op onderzoek uit?
Uit hoeveel pagina's bestaat een scriptie?
Is het een soort werkstuk? Kun je het zien als een soort profielwerkstuk/sectorwerkstuk?

Stel je zit in de geschiedenis (ik niet, ik zit in de zorg) en je vindt bijvoorbeeld de oude grieken erg interessant.
Hoe maak je dan een vraag voor jezelf wat je wilt gaan uitzoeken?
Bijna alles is toch al te vinden op internet of in boeken?
Hoe kom je aan een originele vraag waar nog niemand/weinig mensen antwoord op hebben?

Ik heb wat rond gegoogled en daar staan wel wat goede tips.. Maar geen duidelijke antwoorden op vragen die ik heb..

Zo.. Dat waren mijn vragen :+
Wie weet de antwoorden? :=

Groetjes Nancy

Prrrr

Re: Scriptie schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:12

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:16

Een scriptie moet aansluiten bij je opleiding maar wel iets nieuws onderzoeken. Je gaat dus niet een vraag stellen over de grieken die al in boeken te vinden is, maar een vraag die aansluit bij waar jij nieuwsgierig naar bent of die in jou beroepspraktijk valt, zoals bv: hoe zouden de gebruiken van de oude grieken in dit tijdperk passen?
Hierna formuleer je deelvragen waaruit je de onderzoeksvraag kan beantwoorden, zoals bv: wat waten de gebruiken van de oude grieken, wanneer leefden zij, wat zijn de gebruiken tegenwoordig enz...
Dit is dan je leidraad voorbje scriptie!
Hoop dat je et wat aan hebt, het is heel globaal, maar je hebt nog tijd zat :p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:18

Je moet iets onderzoeken dat nog niet is onderzocht of wat kan verbeteren (bv aanpassing aan een werkomgeving). Eigenlijk moet jij gewoon iets toe te voegen hebben :)
Maar jouw school kan je daarbij helpen; want er is geen vaste richtlijn :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:22

Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld bij geschiedenis een literatuurstudie doet waarin je nieuwe verbanden legt etc. Maar dat is maar een misschien, want ik doe geen geschiedenis :')

Bij ons mocht de bachelorscriptie zowel een literatuurstudie zijn als een onderzoeksstudie.. De masterscriptie is wel verplicht een onderzoeksstudie. Maar de universiteit geeft daar richtlijnen voor, dus ik zou me er nog geen zorgen over maken :P
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 19-08-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

En ts, je krijgt er gewoon ondersteuning in :) het is onderdeel van je leerproces.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:33

Bedankt allemaal.
Ik ben bezig met een bachelor en heb veruit de voorkeur voor literatuur.. Dus ik hoop dat dat bij ons ook mogelijk is.

Vuuneon, ik geloof ik ook wel :) Ik volg alleen een deeltijd opleiding en ga dus maar 1x per week naar school. Maar ik zal vast wel een boekje met tips krijgen oid. :j

Zoals ik het lees mag je behoorlijk lang over je scriptie doen? Hoe dat zo?
Heb je geen bepaalde deadlines te halen dan?
Kun je met je scriptie beginnen wanneer je wilt? Zeg bijvoorbeeld al in het één na laatste jaar?

Een onderzoeksvraag bepalen lijkt imo heel erg moeilijk,, hoe zijn jullie op je vraag gekomen?
Je moet natuurlijk ook helemaal na gaan of het niet al bestaat..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:38

Doe je een hbo-studie of universiteit? Want dat verschilt ontzettend. Het verschilt ook nog eens enorm per instelling. Ik zou je vragen bij je studie-adviseur van de opleiding neerleggen :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:39

O sorry, hbo bachelor :o :)

Daar ga ik ook zeker informeren :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:40

En weet ook dat het niet is omdat je scriptie over over iets 'nieuws' moet gaan, dat je daarom ook het water opnieuw moet gaan uitvinden. Dat "nieuwe" kan vaak over heel erg kleine dingen gaan. Vb:

- Er is in Amerika, België, Duitsland en Frankrijk al een studie gedaan over de samenhang tussen studieniveau en kans op depressies. Met andere woorden: als je in Nederland een studie zou doen over diezelfde samenhang, heb je een nieuw onderwerp vast, want in Nederland is dit nooit eerder onderzocht. Misschien zijn er in Nederland wel andere resultaten, waarbij je kan concluderen dat een bepaald onderwijssysteem of bepaalde culturele factoren ook een invloed hebben.

- In het ziekenhuiswezen (verzorgtehuizen, ziekenhuizen,...) is er onderzoek geweest naar samenhang tussen work-life balance en jobtevredenheid. In dit geval kan je dit evenzeer gaan onderzoeken in andere sectoren (misschien overheid? Of onderwijs?). Of misschien werd in die eerste studie het concept van 'jobtevredenheid' voornamelijk bekeken als tevredenheid over werkomgeving, of loon. In dat geval kan een 'nieuwe' studie een andere invalshoek gebruiken op die jobtevredenheid, en bv meer naar de emotionele gemoedstoestand gaan kijken.

De bedoeling bij een scriptie is daarom ook dat je jezelf inwerkt in het thema. Als jij kiest voor bv de oliecrisis van de jaren 70 als onderwerp, dan wordt er ook van je verwacht om te starten met een literatuurstudie: wat is er al geweten over het onderwerp? Vanuit wat er al geweten is, kan je dan lacunes gaan bekijken, en je daarin gaan verdiepen.

Maar het belangrijkste: als het goed is, wordt je hier gewoon heel goed in begeleid :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:43

Het klinkt als een enorm groot project, wat best interessant en leuk kan zijn mits je je een leuke en boeiende vraag voor jezelf hebt gesteld. :)

Er werd op google vooral erop gedrukt niet te ambitieus te zijn met je vraag :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:45

Ik heb 2 jaar over mijn scriptie gedaan :)
Project was erg groot; alleen al ruim een jaar bezig met ontwikkeling etc :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:42

En sommige studies hebben weer wel een harde deadline voor het schrijven van een scriptie. Bij ons was 1 dag te laat inleveren direct een onvoldoende zonder herkansingsmogelijkheid. Iedere instelling en iedere opleiding gelden weer andere regels! Ik (aan de UU) mocht er voltijd 10 weken of deeltijd 20 weken over doen.

Overigens ken ik veel HBO studies waarbij de scriptie in groepjes geschreven moest worden. Dan krijg je een heel andere scriptie en een ander onderzoeksplan dan wanneer je helemaal je eigen interesses en ideeën volgt. Weet je of dat bij jouw studie ook zo is?

Edit: met 'te ambitieus' wordt bedoeld dat je niet te hoog van de toren moet blazen in je plannen. Je kan een prachtig onderzoek opzetten, maar heb je daar de tijd voor? Het geld? De kennis? Met andere woorden, je onderzoek moet voor jou praktisch haalbaar zijn.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:50

Mijn hbo-scriptie was een lachertje _O- Ik heb er welgeteld een middag en een avond aan gezeten :+ Maar die krengen houden ook alleen maar een stom praktijkonderzoek in. Mijn wo-scriptie was veel leuker :)

Anyways, voor mijn hbo-scriptie moesten we een probleemsituatie (lerarenopleiding) onderzoeken. Dat probleem was dus de basis van je vraagstelling en vanuit daar ging je op zoek naar literatuur over dat onderwerp/probleem, de literatuur moest je dan weer gebruiken om je vragen te beantwoorden of een enquête te maken.
Ik had geloof ik iets over welke problemen leerlingen ondervinden bij de overgang va de onderbouw naar de bovenbouw op havo en vwo niveau en ik heb gewoon gezocht naar eerdere onderzoeken over dat onderwerp. Het aantal pagina's was niet zo belangrijk, het ging om de inhoud.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:12

Meid, je moet nog beginnen met je eerste jaar.

In de loop van de jaren in HBO word je al langzaam voorbereid op de scriptie. Dan wel niet bewust maar je zal de komende jaren nog heel veel verslagen moeten schrijven en misschien ook onderzoeken. Eenmaal in 4e jaar weet je al precies hoe het moet :)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:29

Moet eerlijk bekennen dat mijn scriptie (hbo diermanagement) ook niet zo heel veel voorstelde.
Vond het een heerlijke periode met heel veel tijd voor mijn pony's.

Het verkrijgen van de opdracht heeft wel een tijdje geduurd, met name omdat karakter en gedrag onze voorkeur had. Maar school had wel andere opdrachten voor ons klaar liggen, hadden we niey O kieskeurig geweest. School kan je hier vast mee verder helpen, docenten hebben vaak ook veel connecties.

Even als voorbeeld mijn scriptie :D wij moeten het in duo's doen
Mijn scriptie was getiteld: "karakter, de kracht van het friese paard". Met als ondertitel: "een onderzoek naar het gewenste karakter van het friese paard en de opzet van een meetinstrument hiervoor".
De onderzoeksvraag is wel gaande weg een paar keer veranderd omdat de deelvragen tijdens het vorderen van het onderzoek soms veranderde.
Uiteindelijk: "wat is volgens de gebruikers het gewenste karakter van het friese paard, verandert dit en hoe kan het stamboek het karakter van het friese paard beoordelen?"

Wij hebben hier een half jaar aan gewerkt (gebruikelijk bij mij op school) en hebben het project wel in moeten korten dan wij eerst van plan waren. Wij waren bij het onderzoeksplan ook iets te ambitieus haha

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:20

Ik ben heel blij met de info en ervaringen :)

MoonChloe, er is niks mis met je vast wat inlezen op wat komen gaat toch? :D

Tamara, ik hoor vaker dat leerlingen nogal doorschieten met het onderzoeksplan ed en later erop terug komen en het in gaan korten :=

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:39

_Nancy schreef:
Ik ben heel blij met de info en ervaringen :)

MoonChloe, er is niks mis met je vast wat inlezen op wat komen gaat toch? :D

Nee hoor, alleen komt het mij apart over dat je dat 3 jaar van tevoren doet. Echt, je krijgt de komende 3 jaar genoeg dingen om jezelf te voorbereiden op scriptie. Je zal ontzettend veel verslagen moeten schrijven, uiteindelijk kun je het gewoon dromen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:06

innd een opleiding stormt je ook wel klaar voor de scriptie.

vaak koppel je ook een vraag aan een bedrijf waar je werkt of stage loopt.
op die manier pas je iets toe wat al is onderzocht, maar dan specifiek toegespitst aan het bedrijf.

je gaat dan literatuur zoeken. hoe denken de boeken over het onderwerp.
dit ga je dan toetsen binnen het bedrijf doormiddel van een enquete en interviews
dan ga je dit vergelijken de verschillen benoemen en de overeenkomsten.
hieruit ga je vertellen welke werkwijze het beste is voor het bedrijf.

hot item in de zorg ik volgens mij het gebrek aan tijd voor de patienten. dat het steeds meer een fabriek wordt.

ja kan dus zeggen
hoe kan `bedrijf x` zorgen voor een betere patienten zorg middels ´middel x`

wat erg belangrijk is is inderdaad dat je het afbakend.. je moet het zo specifiek hebben, dat je precies weet wat je moet lezen etc.je scriptie valt of staat dus met een goeie vraag en onderzoeksopzet.

wat de scholen belangrijk vinden is dat je goed onderzoek kan doen. en je bevindingen kan onderbouwen.
wat de bevindingen zijn is leuker voor het bedrijf en minder relevant voor de opleiding.

succes met je studie en eerst alle overige vakken maar even halen.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:01

ik moet ook dit jaar een scriptie schrijven --> toeristisch gericht!
ideeën voor onderwerpen zijn meer dan welkom!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:04

Zojuist mijn onderwerp al bepaald! hihi:)