Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_SantOs_

Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:53

.... nou zo dus!

We kregen zoals alle andere huishoudens een bericht dat we de afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting moeten betalen. Allemaal leuk en aardig maar best een duid in ons geldzakkie.

We hadden kwijtschelding aangevraagd omdat we dit eigenlijk niet erbij kunnen hebben. Maaaaaaaaar…. we kregen te horen dat we teveel spaargeld hadden?! Hoe kun je in hemelsnaam teveel spaargeld hebben?

Even een kleine schets van onze situatie..
Ik woon samen met mijn vriend in een kleine eengezinswoning met tuin. Ik ben net klaar met mijn studie en druk bezig met een baan zoeken/wajong aanvragen. Ik werk gemiddeld zo'n 4 uur per week bij m'n vader in het bedrijf. Mijn vriend werkt gemiddeld zo'n 20 uur per week bij de appie als teamleider (nu in de vakantie minimaal 40 uur per week). Komend jaar gaat hij 40 weken lang stage lopen (40 uur per week). En daarnaast zal hij nog wat bij de appie werken. We weten nog niet of het een betaalde stage gaat worden. Zo niet, dan zullen we het niet breed hebben.
Wij redden het tot nu toe prima met één inkomen. Hoe het er vanaf september (begin stage periode) uit gaat zien is nog even afwachten maar we hebben gelukkig een buffer opgebouwd.

Even globaal onze uitgaven op een rijtje;
415 - huur
75 - water + energie
40 - internet + tv
30 - mobiel
300 - boodschappen
170 - ziektekosten voor mij (van mijn vriend, betalen zijn ouders nog)
15 - hond
50 - verzekeringen
30 - lenzen
50 - eigen risico/medicijnen
30 - vervoer fysio
______+
1205 uitgaven

Inkomsten globaal;
950 - loon vriend
80 - loon mij
88 - zorgtoeslag
______+
1118 inkomsten

Het is allemaal globaal. Het loon van mijn vriend varieert, dit ligt eraan hoeveel hij werkt. Geld dat we overhouden gaat naar de spaarrekening voor de buffer voor komend jaar. Qua spaargeld is het ook echt geen duizenden euro's (in totaal zo'n 3000 euro). Er zit een kans in dat er een auto moet komen komend jaar omdat mijn vriend die dan nodig heeft voor het reizen naar zijn stage.

Maar ik snap gewoon niet hoe iemand nou teveel spaargeld kan hebben...
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-08-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Re: Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:56

Jongeren, ouderen.. je moet allemaal meer gaan betalen als je spaargeld hebt.. beetje triest eigenlijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:56

Heb je al gekeken bij de voorwaarden voor het kwijtschelden? Want soms kan 3000 euro nog teveel zijn ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:57

Eh.. .ja.. dat snap ik ook nooit.. Boven een bepaald bedrag spaargeld moet je er trouwens ook belasting over gaan betalen..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:57

Je hebt niet te veel spaargeld, je hebt geen recht op kwijtschelding. Dat zijn twee heel verschillende dingen. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:59

Marieke_K schreef:
Eh.. .ja.. dat snap ik ook nooit.. Boven een bepaald bedrag spaargeld moet je er trouwens ook belasting over gaan betalen..

Dan praat je pas boven de 20.000 euro hoor. :) (18.000 en nog wat, verschilt per jaar, er is ook nog een bedrag voor minderjarige kinderen wat erbij komt), maar om en nabij de 20.000.
Je kan best lang doorsparen voordat je boven de heffingsvrije norm zit.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 19-08-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:59

Al je vermogen wordt meegenomen op het moment dat je ergens kwijtschelding voor verzoekt. De gemeente en waterschap hebben weinig te maken met het feit dat jij volgend jaar een auto moet kopen.

Het teveel aan spaargeld bedoelen ze dus eigenlijk alleen maar maar dat jullie huidige vermogen boven de grens voor kwijtschelding zit.

Het is even vervelend, maar het is niet anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:01

Zodra je boven bijstand zit, of in de bijstand zit en meer dan 2200 gespaard hebt (max voor bijstand is ong. 5500) heb je bestedingsruimte voor het betalen van gemeentebelastingen. Als je binnen de inkomensgrens valt om in aanmerking te komen voor kwijtschelding en je hebt vermogen dan kan je dus betalen. Aanvraag moet je dus timen op een moment dat er niks op je rekening staat of je hebt gewoon pech.

Er waren gemeentes die minder streng waren hierin, maar die zijn door den haag teruggefloten. Heb je dus meer inkomen/vermogen dan X (al is dat 1 euro) kan je al dan niet gedeeltelijk betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:01

euhm... het is toch logisch dat je geen recht hebt op kwijtschelding als je je geld wel kan sparen :? Iedereen moet die rotzooi betalen, ik zit er ook niet op te wachten, moet ook moeite doen om te sparen, maar iemand moet dat toch betalen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:02

Odysseus

Tijd om alles weer in een sok onder het matras te stoppen....

Happy16

haal je geld van de bank en stop het in een oude sok :)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:03

tamary schreef:
Zodra je boven bijstand zit, of in de bijstand zit en meer dan 2200 gespaard hebt (max voor bijstand is ong. 5500) heb je bestedingsruimte voor het betalen van gemeentebelastingen. Als je binnen de inkomensgrens valt om in aanmerking te komen voor kwijtschelding en je hebt vermogen dan kan je dus betalen. Aanvraag moet je dus timen op een moment dat er niks op je rekening staat of je hebt gewoon pech.

Er waren gemeentes die minder streng waren hierin, maar die zijn door den haag teruggefloten. Heb je dus meer inkomen/vermogen dan X (al is dat 1 euro) kan je al dan niet gedeeltelijk betalen.

Wij hebben dus precies pech gehad. Mijn vriend moest zijn laatste 3 maandsalarissen doorgeven. Toevallig net 3 maanden dat hij veel uur had gedraaid dus dat werkte ook niet echt mee..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:03

De economie in NL is zo ingericht dat je je leven begint met een enorme studieschuld én zeer weinig kans op een baan. Sparen? Hoe haal je het in je hoofd TS? :o?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:04

Als je je erin had verdiept, had je 800 euro kunnen opnemen en thuis kunnen bewaren. Dan had je er wel aan voldaan. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:05

Ergens heel logisch natuurlijk. Je hebt spaargeld dus je kunt het betalen, waarom zou de gemeente dan jouw deel moeten ophoesten (lees: de rest van de inwoners). Niet gemeen bedoeld hoor, ik heb ook jaren net over die grens gezeten en dat is heel frustrerend - vooral als je omgerekend ruim 8 euro per vuilniszak betaalt die je eens per 1,5 week aan de straat zet. Bijstand en kwijtscheldingen zijn echt pas bedoeld voor mensen die het niet meer kunnen betalen, en daar val jij (gelukkig!) niet onder.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:05

Heb je al geprobeerd om huurtoeslag aan te vragen?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:06

antje_vip schreef:
De economie in NL is zo ingericht dat je je leven begint met een enorme studieschuld én zeer weinig kans op een baan. Sparen? Hoe haal je het in je hoofd TS? :o?

Haha ja sorry, we probeerde slim te zijn en vooruit te kijken. Maar ik kan er dus beter op los leven...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:08

verootjoo schreef:
euhm... het is toch logisch dat je geen recht hebt op kwijtschelding als je je geld wel kan sparen :? Iedereen moet die rotzooi betalen, ik zit er ook niet op te wachten, moet ook moeite doen om te sparen, maar iemand moet dat toch betalen ;)

Klopt inderdaad.
Daarbij geven jullie ook 300 pm uit aan boodschappen met twee personen.

Ik weet ook dat er jaarlijks van die "leuke" verrassingen voorbij komen en ik leg daar ook geld voor aan de kant.

Ik vind dat die uitzonderingen er zijn voor mensen die het ECHT niet kunnen missen. Als je iedereen uitzonderd die het liever niet betalen omdat ze vinden dat ze het niet kunnen missen van hun spaarrekening dan wordt het alleen maar duurder en dan mogen de mensen die weer een normaal inkomen hebben door er beide hard voor te werken (zeg niet dat jullie dat niet doen trouwens) er weer voor gaan betalen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:09

Yessy schreef:
Ergens heel logisch natuurlijk. Je hebt spaargeld dus je kunt het betalen, waarom zou de gemeente dan jouw deel moeten ophoesten (lees: de rest van de inwoners). Niet gemeen bedoeld hoor, ik heb ook jaren net over die grens gezeten en dat is heel frustrerend - vooral als je omgerekend ruim 8 euro per vuilniszak betaalt die je eens per 1,5 week aan de straat zet. Bijstand en kwijtscheldingen zijn echt pas bedoeld voor mensen die het niet meer kunnen betalen, en daar val jij (gelukkig!) niet onder.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens... Hoe frustrerend het ook is!
Mijn ouders zitten wat dat betreft in het zelfde schuitje, elke keer overal net boven de grens vallen waardoor ze alles dik moet betalen en uiteindelijk maar weinig over houden voor leuke dingen en het spaarpotje. Niet leuk... :n

Maar aan de andere kant, als iedereen allemaal trucjes en dingetjes uit gaat halen om er maar onderuit te komen worden die belastingen voor de rest ook alleen maar meer en meer en meer. Hoe meer mensen er mee betalen aan die belasting hoe gunstiger het eigenlijk is..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:10

verootjoo schreef:

^
dat dus.

Ik snap de verontwaardiging ook niet zo. Je kunt sparen, dus kun je ook die rekening betalen. Ik zou liever ook geen 60,- per maand aan de gemeente betalen, maar hee, tough oliebol!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:11

Tsja waarom moeten andere voor jou gaan betalen als jij toch al geld op je spaarrekening hebt?
Dat heet nou eenmaal volwassen worden. Iedereen die het kan moet het betalen, en ja als je spaargeld hebt dan kan je dat.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:13

mwoa zolang jullie voor 2 personen 300 euro aan boodschappen kunnen uitgeven eneen mobiel abbo van 30 euro per maand hebben en niet het goedkoopste internet en tv abbo hebben ben ik het met ze eens (ongeacht wat je op je spaarrekening hebt staan) dat jullie geen kwijtschelding nodig hebben.

dat is voor mensen die het echt niet kunnen betalen en dus ook geen internet of mobiel hebben en al helemaal geen 300 euro per maand aan boodschappen kunnen doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:13

Ts, besef wel dat die kwijtschelding zou worden bekostigd door anderen :) dus het was mooi voor jullie geweest, maar per saldo sneu voor de rest van de inwoners die het wel moet opkuchen.
Sparen kan overigens prima zie ik; 300 euro aan boodschappen kan veel goedkoper. Je kan zo 100 euro per maand daarin besparen en dus sparen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:16

Je krijgt meer binnen dan je uitgeeft, en je hebt spaargeld. Waarom zou je dan in aanmerking moeten komen voor kwijtschelding? Je hebt toch ook afval dat afgevoerd wordt? Je gebruikt toch ook water? Waarom zou iemand anders dat dan voor je moeten betalen?