Huisbaas komt ongevraagd op ons dakterras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Huisbaas komt ongevraagd op ons dakterras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:17

Hallo lieve bokkers, ik heb even jullie raad nodig.
Ik woon samen met mijn vriend in een appartement (huur) boven een winkel. De winkeleigenaar is de eigenaar van het complete pand, dus de (kleinschalige) winkel, onze woning op de eerste verdieping, en die daarboven van mijn bovenbuurvrouw. Wij beschikken op de eerste verdieping over een groot dakterras. Vanaf het dakterras kun je onze woonkamer en keuken in kijken.

Nu is dit een oude woning, en het afgelopen jaar dat we er gewoond hebben is het e.e.a. veranderd. We hebben onder andere dubbel glas en een nieuw kozijn gekregen in de keuken. Nu komt het volgende: Toen dit net gezet was, en ik op een vrije middag in mijn badjas door het huis banjerde, stond tot mijn grote schrik ineens mijn huisbaas naast mijn keukenraam. Op het dakterras. Hij was via een ladder erop gekomen. Hij wilde even kijken hoe het eruit zag.

Eigenlijk was ik zo flabbergasterd, nog mijn badjas rechttrekkend, dat het niet in mij op is gekomen hem erop aan te spreken dat hij ongevraagd het terras opgekomen is. Achteraf natuurlijk afgevraagd.. Hoe lang stond hij er al? Wat heeft hij allemaal gezien? :\

Nu vertelde mijn vriend dus dat hij van de week weer ongevraagd op ons terras was.. En dat hij een andere buurman, welke schilder is, mee had genomen. Ook mijn vriend was overdonderd en heeft dus niks gezegd op het moment.. Hij wilde net gaan douchen.

En dat niet alleen, want een ander trucje van hem is bij ons beneden aanbellen, en als ik vervolgens de trap af wil lopen om de voordeur open te doen, dan staat hij al bij mij boven... Oftewel, hij belt aan en doet met zijn eigen sleutel de deur open.

Als ik nu alleen thuis ben, let ik constant op of er niemand op ons terras loopt. De rolgordijnen zijn permanent dicht. De schuif zit van binnen op de voordeur. Ik voel eigenlijk een gigantische deuk in mijn privacy. We zitten op een hoog, er hoort niemand naar binnen te kunnen kijken.

Is het zo gek dat ik dit onbeschoft vind, en zo ja, hoe kan ik dit het beste brengen aan de man?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:20

Normaliter moeten mensen die het gehuurde willen bezoeken een afspraak maken of een bericht sturen wanneer ze een bezoek willen brengen aan het gehuurde.

Ik zou hem gewoon eens even bellen en hem voorleggen dat je het op prijs stelt als hij eerst even met je contact opneemt voor hij binnenkomt of langs komt.

Iedereen heeft recht op zijn privacy.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-08-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:22

ik denk dat de beste man zich van geen kwaad bewust is. Blijkbaar gaat hij groot onderhoud plegen en wil een aantal dingen bekijken, zonder jou lastig te hoeven vallen.
Als jij het zo vervelend vindt, zou ik hem gewoon benaderen en uitleggen dat jij het erg vervelend vindt en vragen of hij voortaan eerst wil melden als hij het terras opgaat en niet zelf de deur opent.
Communicatie

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:24

met het gedeelte aanbellen, en in tussen tijd dat jij er bent dat hij al boven staat door eigen sleutel gedeelte, kan je iet je sleutel in het slot laten..

en als ik jou was zou ik samen met je vriend ook een gesprek aan gaan met jullie huisbaas

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:25

Ik vind dit niet zo raar. Je kunt dit het beste bespreekbaar maken. Gewoon aangeven dat jullie graag zouden zien dat hij een afspraak maakt (of op z`n minst aangeeft) wanneer hij op het dakterras moet zijn voor onderhoud/controle. En dat hij met zijn eigen sleutel de deur open maakt is echt not done. Dat mag je ook gewoon aangeven, dat je niet wilt dat hij, of iemand anders met die sleutel, in jouw woning aanwezig is zonder dat je er bij bent/er toestemming voor gegeven hebt.

Gewoon een open gesprek aan gaan. Laat merken dat je graag mee wilt werken en het belang ziet van de redenen waarom hij dit doet, maar dat dat toch echt beter in overleg kan gebeuren. Heeft voor hem ook voordelen; je kunt rotzooi aan de kant leggen, spullen voor het kozijn weghalen etc.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:26

Hij mag zomaar niet onaangekondigd binnenkomen.
Dan maakt hij zich schuldig aan huisvredebreuk.
Jullie zullen toch met hem in gesprek moeten.
Je kunt wel een brief schrijven, maar of dat de verstandhouding ten goede komt, is de vraag.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 15:29

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb ook niet de indruk dat het kwaad is wat de man bezit in zijn acties, dus hij moet gewoon z.s.m. weten hoe wij er tegenover staan. Bedankt ook voor de tip van het voorbereiden FlyAway :j Dat kan ik meenemen in het gesprek.
Brief schrijven ga ik niet doen. Doordeweeks is meneer de hele dag aanwezig bij mij beneden in de winkel, dus ik kan zo langsgaan.

Sleutel in slot is overig geen optie, gezien mijn bovenbuurvrouw dezelfde opgang deelt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:40

_Denise_ schreef:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb ook niet de indruk dat het kwaad is wat de man bezit in zijn acties, dus hij moet gewoon z.s.m. weten hoe wij er tegenover staan. Bedankt ook voor de tip van het voorbereiden FlyAway :j Dat kan ik meenemen in het gesprek.
Brief schrijven ga ik niet doen. Doordeweeks is meneer de hele dag aanwezig bij mij beneden in de winkel, dus ik kan zo langsgaan.

Sleutel in slot is overig geen optie, gezien mijn bovenbuurvrouw dezelfde opgang deelt.

Ik ken de man natuurlijk niet, dus ik kan ook niet inschatten hoe hij omgaat met dingen die je "tussen neus en lippen door" zegt. Dus misschien dat wat ik nu zeg in zijn geval juist helemaal niet werkt hoor, negeer het dan maar :D

Maar mijn ervaring is; als je iets belangrijk víndt, dan moet je het belangrijk máken. En dan bedoel ik; als jullie er echt problemen mee hebben en echt willen dat dit verandert, dan kun je het beste vragen of hij binnenkort even langs kan komen om wat dingetjes door te spreken of zo. Dan weet je zeker dat híj er de tijd voor heeft (je hebt immers een afspraak) en hij zou zich kunnen realiseren dat je het belangrijk vindt, omdat je er een afspraak voor maakt. Dan kun je alsnog onder het genot van een kopje koffie eens babbelen en vragen of hij soms plannen heeft om te gaan verbouwen. "Oh, he, dat is fijn zeg, dat de boel een schilderbeurt krijgt! Goed dat je dat zegt, want dan kunnen wij er voor zorgen dat we spullen aan de kant halen en dat iedereen er gewoon goed bij kan. We voelden ons namelijk zo ongemakkelijk de vorige keer toen iedereen zomaar ineens op het dakterras stond, blablabla. Met een beetje geluk kun je dan ook wel terloops zeggen dat je voortaan liever niet wilt dat er iemand ongevraagd ín huis komt.

`t Is maar een idee, nogmaals, ken de man niet en weet niet hoe hij het beste te benaderen is. Maar zo maak je het én bel;angrijk én tegelijkertijd laagdrempelig.