Bijsparen voor je pensioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Bijsparen voor je pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 14:21

Hoewel ik 24 jaar ben, sta ik hier nu al bewust bij stil. Ik wil gaan bijsparen voor mijn pensioen. Omdat ik verwacht dat het later nodig is en ik graag mijn financiële zaken goed op orde heb. Daarnaast ben ik uitzendkracht, dus van een fatsoenlijke pensioenopbouw via mijn werkgever is niet echt sprake.

Sparen jullie bij voor je pensioen? Waarom wel / niet? En op welke manier doen jullie dat? Wat zou het beste zijn? Ik zit zelf te denken aan Brand New Day, maar op internet lees je zowel goede als slechte ervaringen. En hoe kun je je inleg beste beste verdelen over obligaties en aandelen? Wat is slim?

Daan_O

Re: Bijsparen voor je pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:28

Slim van je! Als ik jou was zou ik eens kijken naar banksparen, een bancaire lijfrenterekening. Dan heb je gewoon een soort bankrekening (het geld staat wel vast maar je kan de lijfrentepremie ook gewoon meenemen in je aangifte IB, zoals bij een lijfrenteverzekering) maar hebt dus geen beleggingsrisico.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:29

Mijn broer doet dit nu via de ING, soort lange termijn beleggen. Moet dat zelf nog eens even navragen bij hem, want hij was er erg enthousiast over en ik zit in het zelfde schuitje als jij wbt uitzendbureau werk. Ik blijf dit topic even volgen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:31

Ik los elk jaar 10% van mijn hypotheek af.. Ik wil geen extra geld investeren in een hoogstwaarschijnlijk zwart gat waar anderen aan verdienen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:37

Die pensioenfondsen enzo, daar doe ik niet aan mee. Die zijn zo fout bezig geweest, daar heb ik echt geen vertrouwen meer in. En daarbij, als het zo doorgaat kunnen we over een aantal jaar tot ons 80e werken, wat de meeste mensen toch al niet gaan halen, en kun je sowieso fluiten naar je pensioen waar je je hele leven voor gewerkt hebt.
Ik investeer mijn geld liever in een koophuis wat ik netjes bijhoud, en als ik oud ben en mijn geld is op dan verkoop ik dat (tegen die tijd veel te grote) huis en ga lekker gehuurd zitten met een volle spaarrekening :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:44

Ja dat dachten wij ook te doen maar ik verdien nooit genoeg voor n hypotheek voor een huis :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 16:17

Maar Daan_Ordeal, als je daarvoor kiest heb je ook niet de eventuele (maar ik denk wel waarschijnlijke) voordelen van aandelen / obligaties, toch?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:22

Nee dat klopt, waar ik op doelde is echt een bankrekening met een rentevergoeding (waar mensen voor kiezen die geen beleggingsrisico willen).
Maar bijvoorbeeld Legal & General heeft ook een mogelijkheid met beleggen: https://www.landg.nl/pensioen/Oudedagsv ... d+pensioen

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:35

heb verschillende vormen van beleggingsverzekeringen,spaarloon,etc gehad.maar uiteindelijk is er niets van overgebleven door allerlei veranderende regels die door het kabinet zijn doorgevoerd.of doordat de aandelen kelderderen net op het moment dat het tegoed vrij zou komen.heb daar dus achteraf flink spijt van.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:09

Dat is balen marschwood.. Dus, met de kennis van nu: wat zou je adviseren om te doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:11

Ik spaar ook bij voor mijn pensioen. :j
Er gaat elke maand geloof ik €100 apart.
Gewoon op de spaarrekening.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:44

zelfs sparen is op dit moment niet gunstig omdat de inflatie hoger is dan de spaarrente.ik denk dat ik uiteindelijk op een verdeling uit zou komen van sparen en beleggen,maar geen fondsen oid.maar in aandelen .hoe jonger je bent,hoe meer risico je kunt lopen omdat zich dat wat beter herstelt in de loop van de tijd.dit zou ik ook alleen maar met eigen geld doen en er zeker niet voor lenen.moet eerlijk zeggen dat op dit moment bv ledencertificaten van de rabo het meeste rendement opleveren en ook dat is niet veel.
het blijft koffiedik kijken omdat je zeker in deze tijd niet in de toekomst kunt kijken.Dus:eigenlijk weet ik het ook niet. verdeel en heers blijft het motto

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:57

Je kan een flink bedrag sparen via spaarrekeningen waar je geld voor langere tijd "vast" zet.Bijvoorbeeld op een deposito of een spaarrekening met klimrente Wanneer je een leuk bedragje gespaard hebt koop je er grond voor :P en begin je weer opnieuw met sparen (en grond kopen als je weer voldoende bijeen hebt). Grond is altijd handig /3 :+ en bovendien een leuke investering.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:15

Slim van je om hier al over na te denken. Ik had het er pas nog met een collega over die dit ook doet.
Wil het er eerdaags ook eens met vriendlief over gaan hebben, om dit ook te gaan doen, wil dan wel van te voren goed inlezen/laten adviseren over welke mogelijkheden er zijn.

Bellatrix, ga jij tot een bepaald bedrag door? Want het saldo valt op een gegeven moment natuurlijk boven het heffingsvrije bedrag in box 3..