Deeltijd hbo opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Deeltijd hbo opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:27

hallo bokkers,

Ik wil jullie om raad vragen.
Ik zit ga nu naar het 5de jaar van het vwo, nog genoeg de tijd dus om over een opleiding na te denken.
Nu wil ik graag iets met bedrijfseconomie gaan doen maar dan het liefst hbo opleiding, want ik ben ban dat universiteit nogal zwaar is.
maar denken jullie dat het een optie is om eventueel een deelijd studie te doen? En dan kan ik erbij werken en erbij blijven paardrijden.

Zijn er toevallig bokkers met deeltijd ervaring en erbij werken?

groetjess Sanne

Poess91

Re: Deeltijd hbo opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:30

Ik heb anderhalf jaar lang een deeltijd studie gedaan op hbo niveau.
Wegens bepaalde redenen gestopt (doe het nu op mbo niveau), maar het was best goed te doen hoor!
Waarschijnlijk wordt het lastigste nog geschikt werk te vinden die bij je studie past :).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:31

Gewoon voltijd doen. Je hebt echt wel genoeg tijd om ernaast te blijven rijden! Is gewoon hoe je het zelf indeelt en hoe snel je leert(hoe je leert.)
Ik had in mijn eerste jaar 20 contacturen per week. als je in je tussenuren vast werk doet voor school en bv in de trein, dan kom je al n heel eind. Zeker als je zelf kunt bepalen wanneer je naar de paarden gaat dan is het goed te managen.
Dan kun je bv savonds naar stal. Of juist vroeg als je laat les hebt bv. En op HBO heb je vaak geen aanwezigheidsplicht. Dus als je 1 lesje hebt, die bv ook op internet komt, of je hebt echt lessen waar je niks bij leert, dan kun je gewoon thuis blijven(Dat mag ik natuurlijk niet adviseren..maar in mijn opleiding hebben ze er een handje van om lessen te geven waar we geen tentamens over krijgen.. dan zitten er dus 2 man:P)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:34

Het nadeel van in deeltijd studeren is volgens mij dat je geen stufi en ov krijgt. Ik zou als ik jou was dat even uitzoeken en die financiële dingen meewegen in je keuze.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:36

Bedankt voor jullie reacties!

ik ga de financiele dingen even uitzoeken!

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:56

Op internet staat dat je wel een tegemoetkoming kan krijgen als je een deeltijd opleiding doet.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:58

loveyrsa schreef:
Op internet staat dat je wel een tegemoetkoming kan krijgen als je een deeltijd opleiding doet.

Dat ligt eraan hoeveel je verdient.
Maar aangezien je vaak een minimum aantal uren moet maken voor je studie, verdien je vaak toch teveel om hiervoor een tegemoetkoming te krijgen.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:46

Ik volg een deeltijd HBO-studie commerciële economie, richting marketing management.
Daarnaast heb ik een eigen bedrijf en bij de belastingdienst kun je wel e.e.a. terug krijgen als je een deeltijdstudie volgt.

Een deeltijdstudie geeft geen recht op studiefinanciering, (tenzij je een deeltijd-lerarenopleiding/pabo volgt).
Ook zou je kunnen solliciteren op een werk- en leerbaan, in sommige gevallen betaald de werkgever dan (een deel) van je studiekosten, maar deze banen zijn er niet in veelvoud.

Aan de andere kant, moet je voor je deeltijdopleiding meestal minimaal 24 u/p/w werken en verdien je gewoon salaris, in het begin geen vetpot, maar wel genoeg om alles te bekostigen voor je studie.
Als je de opleidingskosten zelf moet betalen, dan is dit belastingtechnisch wel gunstig. Lesgeld en studieboeken kun je aftrekken van de belasting (dit betekent dat je minder belasting betaalt over je loon en dus netto meer overhoudt).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:01

Of kijken naar een duale opleiding, dan heb je recht op ov en stufi. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:57

Ik begin volgende week met een deeltijd opleiding verpleegkunde op het fontys in eindhoven.

Ik krijg geen stufi en geen ov :n
Niet dat ik dat perse nodig heb, maar dan weet je dat :)
Heb met een of andere tabel gekeken of ik er recht op had.

Ik kan niet voltijd naar school, dat hou ik niet vol en ik heb mijn vaste lasten die gewoon doorgaan.
Deeltijd is voor mij een echte uitkomst, ik ben benieuwd hoe het zal gaan!

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 11:32

duale opleiding, weleens over gehoort, maar weet eigenlijk niet wat het is. Ik zal het gaan opzoeken!

Het is niet dat ik een deeltijd opleiding wil doen, omdat ik het superdruk heb, maar eerder omdat ook best zelfstandig en goed kan plannen, geordend ben. dus dat ik ook thuis op eigentempo zou kunnen studeren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:34

Duaal is werken en leren, je werkgever verschaft dan een werkplek en betaald je opleiding. Bij deeltijd kan er gevraagd worden naar een relevante werkkring en al een aantal jaar werkervaring. Ik heb zelf een master in deeltijd gedaan met een paard, huishouden en 32 uur werk er naast. Het is te doen hoor, maar je hebt geen tijd meer voor iets anders dan paard, werk, school, huishouden.

Maar waarom wil je deeltijd studeren als je ook voltijd kan studeren? Het gaat bij studeren niet alleen om een papiertje halen, maar het is ook leuk (en goed voor het opbouwen van sociale contacten, handig voor later). Bij deeltijd is dit veel minder dan bij een voltijd opleiding.

Je kan een voltijd opleiding echt wel combineren met paardrijden en een baantje. En daarnaast.. je kan de rest van je leven nog werken..

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:20

Marieke_K, Bedankt voor je reactie!

Ik dacht deeltijd studeren, ondertussen gewoon geld verdienen, lekker makkelijk. Maar heb nu even wat meer info op internet erover opgezocht. En zie nu dat deeltijd ook nog langer duurt van voltijd. Dat maakt het weer minder leuk.

Ik ga er nog maar eens goed over nadenken!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:21

Mmmm dat is dan niet bij elke studie zo.
Mijn deeltijd zou even lang duren als voltijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:30

Deeltijd hoeft inderdaad niet langer te duren dan voltijd, dat is afhankelijk per opleiding. Studeren duurt overigens altijd lang, hoe je het ook went of keert. Voltijd of deeltijd, HBO of Uni, dat maakt geen verschil. Daarmee bedoel ik dat je op iedere opleiding lange dagen hebt. Of die opleiding nou 4 jaar duurt, 2 jaar duurt of 6 jaar duurt, er zullen altijd dagen zijn dat je net niet uitkomt in je tijd.

Wel zou ik, als je de mogelijkheid hebt ,gewoon voltijd doen hoor. Er zitten nog aardig wat haken en ogen aan een deeltijd opleiding, zoals Marieke_K al zegt, je kan niet zomaar een willekeurig baantje nemen maar je moet dus wel een baan hebben gerelateerd aan je studie. Ik weet niet hoeveel je nu rijd per week maar je zal daar echt nog wel tijd voor hebben en anders een beetje schuiven en schipperen. Soms je paarden een dagje vrij of longeren, of vrij laat nog rijden. Maar inderdaad, het gaat ook om contacten opbouwen, netwerken en leuke dingen doen met je klasgenoten. Dat zijn dingen die je toch mist als je deeltijd gaat doen denk ik omdat het dan puur gericht is op het leren van je theorie en that's it.

Heb jij de baangarantie dat je iets kan doen gerelateerd aan je studie, dan kan je het overwegen ja. Maar ik zou lekker voltijds gaan studeren hoor.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 10:10

qua werk doe ik nu trouwens gewoon een jeugdbaantje in een winkel.
Maar als ik een deeltijd opleiding wil doen, zal ik ander werk (bij) moeten vinden, maar volgens mijn vragen ze vaak werk ervaring, maar als ik van de middelbare afkom heb ik dat natuurlijk nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:33

Als je een deeltijd opleiding gaat volgens is dus naar mijn weten de bedoeling dat je werkzaam gaat zijn in de richting waarin je je opleiding gaat volgen omdat je werkgever je opleiding betaalt. En het is als je dan net van de middelbare afkomt inderdaad vrij lastig om aan zo'n baan te komen. Je werk wat je nu hebt is niet relevant voor je opleiding, dus zal je een andere baan moeten vinden, maar zo gemakkelijk is dat helaas niet. Daarom zeg ik dus, ga lekker die voltijd studie doen en dan kan je daarna in ieder geval iets makkelijker het werk in rollen.
Een deeltijd studie is namelijk niet makkelijker en heeft ook niet minder studie uren. Je krijgt gewoon dezelfde opleiding, maar dan in de avond/zaterdagen en je moet meer thuis doen. Puntje bij paaltje ben je dus net zo veel, misschien wel meer tijd kwijt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:24

Mijn deeltijd was altijd op maandag van half 3 tot 10 uur.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:32

Ik start 2 september met ijn deeltijd opleiding, deze opleiding is alleen deeltijd maar ook al was deze er voltijd geweest zou ik heirvoor kiezen. Je kan de theorie gelijk in de praktijk toepassen en het voordeel, vind ik, dat ik wat geld kan verdienen.

Nadeel van deeltijd is dat het nog meer zelfstudie is dan voltijd, dus veel mee zelfdisipline..
Recht op stufi heb je niet, ov ook niet. Echter krijg je bij 9 van de 10 banen reikosten vergoeding wat inhoud dat je alleen de reiskosten naar school moet betalen.

Mijn deeltijd opleiding duurt 4 jaar, volgens mij duren de meeste opleidingen 4 jaar.

Ook moet je bij deeltijd idd een functie beoefenen die bij de opleiding past. Dat is tenslotte de hele gedachte achter het deeltijd studeren.

Niet altijd wordt de opleiding betaald, is dit wel zo hangen daar vaak allerlei regels aan. Ik heb ervoor gekozen mijn opelding zelf te betalen.

Pas ook op met je schooldag. Ik moet maandag naar school maar zo nu en dan ook op de zaterdag. Daarnaast zijn mijn tentamens niet altijd op de maandag, kan zijn dat deze op een andere dag van de week vallen.

Denk er nog goed over na of ga anders naar een open avond van de opleiding en vraag daar al je vragen :D

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:58

loveyrsa schreef:
Ik dacht deeltijd studeren, ondertussen gewoon geld verdienen, lekker makkelijk. Maar heb nu even wat meer info op internet erover opgezocht. En zie nu dat deeltijd ook nog langer duurt van voltijd. Dat maakt het weer minder leuk.

In principe duurt een deeltijd opleiding net zo lang als een voltijd opleiding, dan heb ik het wel over 4 jarig HBO, (bij WO is het vaak wel anders en kun je niet vergelijken).
Bij onze hogeschool is bedrijfseconomie zowel deeltijd als voltijd gewoon een 4 jarige studie. Het komt wel vaker voor dat deeltijdstudenten kiezen voor een uitloopjaar (5e jaar) omdat sommige daarnaast een drukke baan en een gezin hebben, of chronisch ziek zijn, zoals ikzelf.

@Marieke_K Over het opbouwen van sociale contacten, dit is bij hbo-voltijd niet beter of meer dan bij hbo-deeltijd. Bij hbo-deeltijd heb je ook voldoende contacturen en ook genoeg contact met medestudenten en docenten, heb zelf al een aardig netwerk opgebouwd en ik kom niet eens alle colleges i.v.m. ziekte. Het is ook hoe je jezelf opstelt denk ik en of je een fijne klas hebt.
Bovendien waarom zou je niet voor deeltijd kiezen? De werkervaring is juist goed in deze tijd en de combinatie van werken en leren kan juist erg positief zijn. Je kan de rest van je leven nog werken, maar waarom zou je daar mee wachten als je werken leuk en niet erg vind om te doen? Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor persoon je bent en hoe je situatie is en aan de hand daarvan bepalen of je een voltijd of een deeltijd persoon bent, even simpel gezegd.

Bij deeltijd is het ook niet altijd zo dat je bij aanvang van de opleiding al een baan moet hebben die aansluit op je studierichting. Bij mijn studie bijvoorbeeld, hoeft dat pas in het 3e jaar het geval te zijn.
Bij de studie bedrijfseconomie waar ts het over heeft hoef je ook niet meteen bij aanvang een passende baan te hebben, wel nuttig, maar hoeft niet. Dat verschilt misschien ook per hogeschool.
Dus als je graag bedrijfseconomie wilt studeren aan het hbo, zou ik me niet laten tegenhouden omdat je nog geen passende baan hebt, via school kun je soms ook aan een passende baan komen omdat deze net even wat meer connecties hebben. Je moet uiteraard wel zelf actie ondernemen.

Succes ts.