MWD of Pabo en is de Pabo pittig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

MWD of Pabo en is de Pabo pittig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:50

Hallo,

Ik zit met een ongelofelijk dilemma. Ik heb net een week voordat ik op vakantie ging te horen gekregen, dat ik niet verder door mocht met mijn opleiding. Ik mistte de opleiding op 2 studiepunten na. Hee zuur was dat.

Daardoor heb ik weinig tijd gehad te gaan kijken naar andere opleiding. Ik had de bui al wel aangevoeld en was al wel wezen orienteren, maar ik ging toch uit van het laatste beetje hoop, dat het goed zou komen. Ik was best van slag en besloot alles even naast me neer te leggen en lekker op vakantie te gaan om alles even te legen. Het was ook absoluut een opluchting. Ik zat al wel heel sterk met het idee om MWD te kiezen, omdat ik het super vind om met mensen uit alle groepen te werken.

Tot ik op vakantie (we deden een rondreis met een groep van 18 man), mensen trof die allemaal leerkrachten waren op de PABO. Toen ik hun vertelde hoe en wat, vroegen ze aan mij of de pabo niks voor mij was. Sinds dien ben ik heel sterk gaan twijfelen of dat inderdaad niet het geval is. Ben ik genoeg bewust over hoe zwaar je werk kan zijn als mwder, emotioneel gezien en wat je meemaakt? Ik heb het altijd geweldig gevonden om met kinderen te werken en meerdere malen vroegen mensen aan mij waarom ik niet iets met kinderen ging doen. Ik had er altijd om gelachen, tot nu.

Mwd lijkt mij ook leuk alleen weet ik niet of ik sterk genoeg in me schoenen zal staan. Ik ben namelijk heel erg meelevend en meegaand, en ik moet straks niet hebben, dat ik alle emotionele dingen die ik meemaak mee neem naar huis.

Nu begon ik me af te vragen, hoe pittig de pabo eigenlijk is. Ik hoorde dat het heel erg bikkelen is?

Groetjes,
Willemijn

Sem_

Re: MWD of Pabo en is de Pabo pittig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:57

Ik heb verder geen idee van de PABO, maar heb je ook naar SPH gekeken? Net weer wat anders dan MWD,
misschien dat dat ook iets voor je is.

Succes met je keuze!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:59

Grappig.. Ik heb net twee jaar MWD gedaan en zit nu te twijfelen over de PABO..
MWD was uiteindelijk niets voor mij helaas, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding.. Ik wilde altijd al naar de PABO, en geen flauw idee waarom ik toen uiteindelijk voor MWD ben gegaan.. :P Maar ik volg het topic even!

Op MWD had ik wel een meisje in de klas die op PABO een stuk beter scoorde dan op MWD, maar dat is denk ik heel persoonlijk..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 23:04

Sodeletuut schreef:
Grappig.. Ik heb net twee jaar MWD gedaan en zit nu te twijfelen over de PABO..
MWD was uiteindelijk niets voor mij helaas, en nu ben ik op zoek naar een nieuwe opleiding.. Ik wilde altijd al naar de PABO, en geen flauw idee waarom ik toen uiteindelijk voor MWD ben gegaan.. :P Maar ik volg het topic even!

Op MWD had ik wel een meisje in de klas die op PABO een stuk beter scoorde dan op MWD, maar dat is denk ik heel persoonlijk..

o echt, ja dat is wel grappig ja.
Ja ik zit ook sterk te twijfelen. Ik heb me nu alvast ingeschreven voor MWD op studielink (verder nog niet betaald dus ik kan nog switchen), in de hoop dat het me rust zou geven. Maar in tegendeel. Het voelt nog niet zo goed. Dus misschien toch maar aanmelden voor de Pabo. Het is meer de vraag hoe lastig het is die studie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:09

Is het niet een idee om van beide een meeloopdag te gaan doen?

Ik denk dat als je de havo gewoon goed hebt kunnen afronden, dat deze beide studies ook goed te doen zijn. Ik vond iig MWD heel goed te doen..

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:29

Ik ga nu naar het 3e jaar van de pabo en ik vind het goed te doen. Je hebt wel veel les op school en ik had vanaf jaar 1 al stage. Maar als je alles goed in kan plannen is het prima te doen!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:59

Vriendin van mij heeft pedagogiek(sph) en pabo te gelijk gedaan, vond zelf de pabo een stuk makkelijker dan de andere opleiding :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:12

Pedagogiek en SPH zijn verschillende studies. Zoals eerder is genoemd denk ik dat je een HBO studie prima
aan moet kunnen als je van de Havo komt. :j Voor meelopen zal het waarschijnlijk al te laat zijn tenzij je volgend
jaar pas wilt beginnen. Misschien kun je contact opnemen met beide scholen en daar je dilemma voorleggen.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:47

Ik heb een jaar sph gedaan en daarna ben ik toch de pabo gaan doen. Ik twijfelde eerst al tussen sph en pabo.

Ik vind de pabo absoluut niet zwaar. Wel is het veel werk qua verslagen en projecten, maar ook dat zal verschillen per pabo. Bij de pabo heb je alleen wel de cito toetsen die je moet halen in je eerste jaar, maar dat is (met wat oefening) prima te doen vond ik.

Ik ga nu mijn afstudeerjaar in en ik heb nooit spijt gehad van de switch.

Inhoud van de pabo qua vakken verschilt wel erg per school. Zo doe ik de pabo op de gereformeerde hogeschool en had ik ook veel Bijbelvakken erbij.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:22

Je moet echt een bepaalde houding en karakter hebben voor de PABO. De vriendin van mijn beste vriend deed de PABO en dat was echt een meisje die liever IN de stoel kruipt dan dat ze erop zit. Haar stem hoor je niet al sta je 2 cm voor haar. Zij kreeg tot 3x toe negatief studieadvies, omdat ze gewoonweg niet geschikt was. en daarna heeft ze moeten stoppen met de opleiding. Nu doet ze iets met economie.
Ik ken meerdere oudklasgenoten die de PABO hebben gedaan, die allemaal gestopt zijn(of hebben moeten stoppeN). Er zit ook n meisje bij mij op de opleiding die heeft ook PABO gedaan en haalde daar hele slechte punten. en als ik haar zie, zou ik wel zeggen dat zij orde kan houden etc. Dat ze echt wel zoon docent-houding heeft zeg maar. Maar zij moest dus ook stoppen.

Ik denk dat dit een aardig lastige studie is!
Ik denk persoonlijk, voor jou, dat het beter is om een tussenjaar te nemen, of in februari pas te beginnen omdat je nog niet weet wat je wilt.
Het heeft echt geen zin om gauw snel iets te kiezen want meestal is dat dan toch niet wat je wilt etc.
Dan betaal je schoolgeld en uiteindelijk valt het zo vies tegen of is het gewoon weg niks voor jou.
Zou erg jammer zijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:54

Ik ben nu alweer een jaar van de Pabo afgestudeerd.

Ja het is pittig als in veel, heel veel verslagen. Maar niet pittig als in theoretisch pittig.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:44

De Pabo is inhoudelijk niet moeilijk, maar wel veel.
Veel verslagen, veel voorbereiden, veel regelen, veel veel veel.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd maar werk ook alweer een jaar in een compleet andere branche. Buiten invalwerk om is er bijna geen werk te vinden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:04

Amaryllis schreef:
De Pabo is inhoudelijk niet moeilijk, maar wel veel.
Veel verslagen, veel voorbereiden, veel regelen, veel veel veel.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd maar werk ook alweer een jaar in een compleet andere branche. Buiten invalwerk om is er bijna geen werk te vinden.

Ik heb het hele jaar fulltime gewerkt hoor.
In 2015 komen er veel banen, nog even uitzingen in de invalpoule dus.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:02

Ik studeer zelf MWD, dus ik weet daar wel het e.e.a. vanaf :) Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Zelf ben ik benieuwd wat je specifiek zo aanspreekt aan de opleiding MWD? Waarom juist MWD? En hoe zie je het werk van een maatschappelijk werker voor je?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:09

Ik heb één jaar PABO gedaan en toen overgestapt naar MWD. Het leuke aan MWD vind ik, dat je héél breed wordt opgeleid: je kan aan de slag met kinderen, gezinnen, daklozen, psychiatrisch patiënten, verslaafden, ouderen.. Voor elk wat wils. :) Bij de pabo stond het me heel erg tegen dat je echt wordt opgeleid tot een beroep, je wordt juf. En natuurlijk heb je daar vast wel wat speling in: sommige pedagogische banen zullen ook wel een mogelijkheid zijn, maar je moet wel ECHT heel zeker weten dat je juf wilt worden. "Ik wil wel met kinderen werken" is namelijk niet genoeg om het vol te houden op de pabo..

De studie vond ik theoretisch gezien erg zwak, ik heb op de pabo en mwd een tentamen gehad over hetzelfde vak en hetzelfde boek, waarbij het pabo-tentamen echt een stuk gemakkelijker was dan het mwd-tentamen. Inderdaad wel heel veel verslagen, opdrachten en stage, wat ik overigens wel leuk vond :)

Ze zeggen wel eens dat juf-zijn echt een roeping moet zijn, omdat het anders geen nut heeft eraan te beginnen. Denk dat ik het daar wel mee eens kan zijn. :) Een prachtig beroep en heb mijn stages fantastisch gevonden, maar voor mij niet hetgeen waar ik de rest van mijn leven verder mee wilde (met name ook omdat ik het Nederlandse schoolsysteem gewoon niet goed genoeg vind..).

Keerzijde: MWD is ook niet alles. Juist omdat je zo breed wordt opgeleid, weet je van héél veel dingen net niks ;) Je hebt zelf de motivatie nodig om je in één gebied dieper in te lezen en meer ervaring op te doen. Vrijwilligerswerk of korte stages naast de eerste jaren van je studie zou ik dan ook zeker aanraden, zodat je weet welke richting je wel en niet ligt. :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:39

Joyce_ schreef:
De studie vond ik theoretisch gezien erg zwak, ik heb op de pabo en mwd een tentamen gehad over hetzelfde vak en hetzelfde boek, waarbij het pabo-tentamen echt een stuk gemakkelijker was dan het mwd-tentamen. Inderdaad wel heel veel verslagen, opdrachten en stage, wat ik overigens wel leuk vond :)

Dat had ik juist andersom. Het tentamen op Social Work haalde ik met een heel hoog cijfer, terwijl ik daar op de pabo toch echt meer moeite mee had en ook hetzelfde boek..
Verschilt ook echt per opleiding.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:43

Ik ben net klaar met m'n MWD opleiding. :) Als je zeker weet dat je met kinderen wilt werken kun je misschien eens naar pedagogiek gaan kijken. MWD is veel breder en richt zich op alle doelgroepen. Als hulpverlener kun je inderdaad te maken krijgen met emotioneel zware verhalen en situaties, maar in de opleiding leer je veel reflecteren. Alsnog moet het bij je passen natuurlijk.... Verder sluit ik me aan bij Joyce. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:43

Pabo is geen werk in, stond vandaag nog in de krant, en ik was er 4 jaar geleden al achter toen ik afstudeerde

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:47

Hihi ja, dat ook nog. Maar als maatschappelijk werker ook moeilijk aan de bak komen. Ik heb geluk dat ik een baan heb, maar van mijn afstudeer-lichting van dit jaar, hebben er nu 5 van de 40 een baan op niveau en in ons werkveld.. Dat hou je toch wel, is in geen enkele sector ruim werk te vinden..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:50

ja precies. het is ook echt geluk hebben. ik ken ook iemand die pabo heeft gedaan en nog steeds geen baan heeft. het is maar net waar je inrolt. en tegenwoordig is helemaal niks te vinden inderdaad. het scheelt dat ik nog minstens 4 jaar moet studeren.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:57

Ik ga nu naar het tweede jaar van de Pabo, en zoals de anderen zeggen; theorie is goed te doen (is ook weer niet zo dat het echt een eitje is, maar als je Havo hebt gedaan moet het in principe goed te doen zijn), maar het is wel echt heel veel verslagen etc. Dus goed te doen maar wel veel werk! :)

Voor de rest vind ik het een hele leuke opleiding! Maar waar je goed over na moet denken is of je echt Juf wilt worden, dat is namelijk echt het enige waar je voor opgeleid word. Als je nog twijfelt, of alleen denkt dat je 'iets' met kinderen wilt gaan doen kan je beter nog even goed nadenken of iets anders kiezen.

Daarnaast ga ik mee in wat Joyce zegt, juf/meester worden moet echt een roeping zijn, anders red je het denk ik niet. Maar als het dan wel je roeping is, dan is het ook echt geweldig om stage te lopen etc!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:27

Ja ik zelf zit dan in de kerk en dan heb je van die bijbelklassen voor de kinderen van de basisscholen tijdens de preek. en daar draai ik nu ook al een poos bij mee en ik vind dat geweldig. oke ik geef ze geen biologie en rekenen etc. maar ik vind het absoluut een uitdaging om kinderen te laten luisteren. want veel zien de bijbelklas echt als een ontsnapping van de ouders en de kerkdienst en het is vaak heel rumoerig. nog meer als het bijna vakantie is. maar laatst wist ik zo'n samenstelling te maken, want ze zitten in een kring, waarbij het eindelijk goed ging en iedereen luisterde en ook van het moeilijkste jongentje echt wel respect kreeg. en dat gaf wel een kik vond ik. (ik sta dan voor de basisschoolklassen 5 t/m7) en ik moest afgelopen zondag een keer meedraaien met de groepen 3en4 en dan zag je wel dat er echt zoveel verschil zat. daar waren de kinderen een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:54

Pabo (juf worden) moet echt je roeping/passie zijn. Ik zit nu in mijn laatste jaar en wil eigenlijk helemaal geen juf worden... Vind het alleen zonde om 3 jaar studie weg te gooien. Denk er goed over na, of wacht nog even een half jaartje met je keuze. Liever een goede keuze dan een slehte keuze!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:03

Pabo is niet moeilijk.. het is veel werk.. als je netjes alles volgt en op tijd afmaakt en inlevert fiets je er zo door maar je moet dan wel wat doen. Ik studeer nu aan de universiteit en daar is het gewoon colleges volgen en je tentamens leren. Op de pabo is het: opdrachten maken en stage lopen (en een paar toetsen) Het is een 'doe' opleiding. Logisch, je leert het meeste over het vak in de praktijk ;)

Anoniem schreef:
Pabo (juf worden) moet echt je roeping/passie zijn. Ik zit nu in mijn laatste jaar en wil eigenlijk helemaal geen juf worden... Vind het alleen zonde om 3 jaar studie weg te gooien. Denk er goed over na, of wacht nog even een half jaartje met je keuze. Liever een goede keuze dan een slehte keuze!

Ik had hetzelfde.. ook netjes mijn opleiding afgemaakt, twee jaar gewerkt en nu weer verder gaan studeren. Ook al is het beroep 'leraar' niet mijn passie, het heeft mee heel veel geleerd (over wat ik wel en niet wil en kan). Daarnaast heb ik ervaring opgedaan en dat neemt niemand me weer af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:32

En wat is het geworden voor jou? Heb je een keuze kunnen maken?