Wonen en werken in Berlijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Wonen en werken in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:13

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een sollicitatie voor een baan in Berlijn. Het lijkt me ontzettend leuk om daar te werken, bij een groot internationaal bedrijf.
Voor de sollicitatieprocedure is het echter verplicht een gewenst uurloon op te geven. Wanneer het om een baan in Nederland ging had ik wel een idee gehad, maar aangezien ik totaal niet bekend ben met de kosten van het Berlijnse leven, weet ik niet wat redelijk is.

Het gaat om een baan bij de klantenservice van het bedrijf. Geen baan waarvoor een hoge opleiding vereist is, dus. Van mijn loon zou ik het volgende moeten kunnen betalen: Een klein huur appartementje, zo tussen de 30 en 50m², de vaste lasten zoals internet en g/w/e, de wekelijkse boodschappen, eventuele belastingen (geloof dat de inkomensbelasting vrij hoog is) en nog wat geld voor uitjes etc.

Ik ben 20 jaar, heb enkel een gymnasium-diploma en hoef alleen mezelf te onderhouden.

Hebben jullie misschien een idee wat een redelijk uurloon is? Persoonlijk zat ik aan een euro of 9/10 te denken, maar misschien kunnen jullie mij een iets beter inzicht geven :j

Edit: het gaat om een fulltime baan

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:19

Kun je geen vergelijkbare posities vinden via internet? Dan kun je misschien kijken naar het salaris dat die zoal aanbieden, dan weet je in elk geval een beetje wat een redelijke marge zou moeten zijn in Berlijn. Denk dat het met het aangeven van een 'gewenst' salaris wel handig is om een beetje in de buurt te blijven van wat zo'n positie, met jouw kwalificaties, oplevert. :)

xSwanHeart

Re: Wonen en werken in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:53

Daar heb ik inderdaad al naar gekeken, maar is erg moeilijk te vinden. Heb tot nu toe nog geen werkgevers kunnen vinden die hun salarisschaal online zetten.
Heb al wel een aantal vergelijkingssites bezocht, maar daar werd ik niet veel wijzer van. (Ging voornamelijk om functies die er echt teveel van afweken.)

Nog een hekel puntje: In Duitsland kennen ze geen minimumloon. Ik wil dus ook niet te laag gaan zitten, want ik wil wel graag goed rondkomen.
Op verschillende sites voor expats zag ik wel dat het leven in Berlijn 20% goedkoper zou zijn dan in Utrecht, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die vergelijkingen zijn. (Zijn ingevuld door bezoekers van de website.)

Moeilijk moeilijk dus...

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:57

Het enige wat ik je kan vertellen is dat een appartementje daar duurder is dan je zou verwachten. Voor een appartement in de achterbuurt in Berlijn betaal je al gauw 1000 per maand.

Naja dit zijn mijn ervaringen , het kan natuurlijk anders zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:43

Lastig inschatten is dat he. En als je nu eens een beetje rond-Googlet 'alsof' je een appartementje aan het huren bent; kijk naar de prijzen die je langs ziet komen, en in wat voor soort buurt/type appartement je het nog wel prima vindt om te zitten. Dan heb je in elk geval een beetje een idee van je huur/vaste lasten; boodschappen enzo kun je tot op zekere hoogte natuurlijk zo gek maken als je wilt. Je hebt wel gelijk dat je ook weer niet te laag moet gaan zitten, zeker niet als zij verder weinig verplichting hebben qua minimumloon!

Ben wel heel benieuwd wat voor soort functie je naar aan het kijken bent nu :+

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:50

Klopt! Ik heb ook al een beetje naar appartementjes gezocht, maar de prijzen die ik daar vond vond ik zo ontzettend... laag. 400 euro voor een appartement van 50m²? Dat kan ik me echt niet voorstellen, want de laatste jaren zijn de huizenprijzen in Berlijn gigantisch omhoog gegaan.

En, zoals in de OP staat, het gaat om een functie bij de klantenservice van een groot internationaal bedrijf, een webshop :j

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:55

Misschien kun je met Marjoleijn, de schrijfster van onderstaand blog contact opnemen. Daarnaast is er op haar blog wat info over wonen en werken in Berlijn te vinden: http://berlijn-blog.nl/ (zie praktisch).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:56

Dat klinkt inderdaad bizar. Ben verder absoluut niet bekend met Berlijn, maar in wat voor buurt zou dat dan zijn? :+

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:03

Emma_s_girl schreef:
Misschien kun je met Marjoleijn, de schrijfster van onderstaand blog contact opnemen. Daarnaast is er op haar blog wat info over wonen en werken in Berlijn te vinden: http://berlijn-blog.nl/ (zie praktisch).

Oh, dat is inderdaad wel een goede! Mijn moeder heeft het daar ook al eens over gehad :j

Hanmar schreef:
Dat klinkt inderdaad bizar. Ben verder absoluut niet bekend met Berlijn, maar in wat voor buurt zou dat dan zijn? :+

Verschilde heel erg, van het centrum tot de meest verre buitenwijken. De alarmbellen gingen bij in ieder geval af, maar eigenlijk is het tot nu toe op iedere site zo... (Maargoed, als je zoekt op 'huis huren amsterdam' krijg je ook allemaal louche sites, dus het zou best kunnen dat dat hier ook het geval is.)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:09

Ik denk dat je uurloon trouwens mede afhankelijk is van je vooropleiding en ervaring en van het niveau dat voor de functie gevraagd wordt. En of je bruto of netto op moet geven. Moest je in het Duits solliciteren? Hoe is je kennis van de Duitse taal? Heel misschien weet ik nog iemand die jou tips kan geven.