Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:37

Hallo!
Ik las een topic ( [YRT] meerder mij ) en daar kwam aan woord dat je pesten zelf in de hand hebt.
Dat je er zelf aan wat kan doen.
Wat vinden jullie?
Er zijn mensen die er niks aan kunnen dat ze gepest worden, en soms heb je dat niet in hand na mijn idee dan.
Wat vinden jullie?

Dav

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:40

Nee dat heb je niet in de hand.

Soms ben je gewoon het mikpaaltje zonder een duidelijke reden en niet iedereen heeft het karakter eigenschap van '' ik kom voor mijzelf op!''
(zoals iemand dat wel heeft in de topic in je OP)

Opvoeding,denkbeeld van je ouders,etc hebben allemaal invloed op hoe je met pesten omgaat.

Bovendien hoe wil je een grote groep mede scholieren terug pakken als hun met een man of 20 zijn en jij alleen?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:41

soms wel soms niet. Maar er is niet altijd iets aan te doen. Kijk naar de mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Ik ben zelf ook heel lang gepest op school, ben na groep 7 naar België gegaan. Nu wordt ik niet meer gepest. Ik werd ook gepest omdat ik anders was dan kinderen op mijn school. Ik was veel moderner terwijl zij alleen de kroeg en de kerk kenden.. (bij wijze van spreken). Terwijl ik hier geboren en getogen ben..

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:41

het ligt er maar net aan hoe je het leest, Ik vat dit op als dat je het indd zelf in de hand hebt, maar dat je er niks aan kan doen als je gepest word, wel om het op te lossen dat heb je zelf 'in de hand'

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:43

Ik ben van mening dat je er inderdaad zelf niks aan kan doen dat je gepest wordt. Maar ik ben ook van mening dat je het wel vaak zelf in de hand hebt tot hoe ver zoiets gaat.

Ik ben vroeger weleens gepest. Althans, een poging tot....
Ik heb meteen laten zien dat ik er absoluut niet van gediend bent. En dat heeft geholpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:44

Vereentjex schreef:
het ligt er maar net aan hoe je het leest, Ik vat dit op als dat je het indd zelf in de hand hebt, maar dat je er niks aan kan doen als je gepest word, wel om het op te lossen dat heb je zelf 'in de hand'

Zo lees ik het inderdaad ook. Je kan er niks aan doen dát mensen je pesten, je kan wel iets doen áán het pesten. Maar sommigen zijn gewoon bange types en durven dat niet. Dus in die zin heb je het pesten wel een beetje zelf in de hand.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:44

Ik was gewoon het pispaaltje van de klas. Daar was niks aan te doen. Of ik nou van mij afweerde of niet. Ik werd gepest.
Er werd zelfs een hyves opgericht anti sindy zoer (hoér) hyves

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:45

Nee, dat heb je niet zelf in de hand. Tuurlijk, als je jezelf heeeeel kwetsbaar opstelt gaan pesters raar doen, dan vallen ze je aan omdat je dan helemaal leuk voor ze bent. Maar de pesters zijn fout, niet de gepeste. Kom op zeg; dan zou je dus gewoon het recht hebben mensen emotioneel en fysiek pijn te doen omdat je daar zin in hebt? Sommige mensen zijn nou eenmaal geen tough kids, daarvoor hoeven ze toch niet gestraft te worden? Wel vind ik het belangrijk om proberen dit aan te kaarten bij ouderfiguren of de school als kind & ouder, om zo het pesten te stoppen ipv het kind zielig thuis te laten en zich heel ge kwetsbaar te laten voelen. Punt bij mij was, mijn school ontkende al het pesten en mijn blauwe plekken en uitgetrokken haar. Wat doe je dan? :+ Naar een andere school kon niet.
Ik ben jarenlang met regelmaat door jongens van 2/3 jaar ouder in elkaarslagen. Ja; daar had ik echt iets aan kunnen doen :z . Ik vind niet dat ik dit zelf in de hand had. Ik was ook niet lelijk of of extreem dik, ik was een heel normaal meisje. Negeren van alle pesterijen had bij mij weinig zin, als ik niet terugvocht of verder probeerde te lopen was ik alleen nog maar makkelijker te slaan. Hetzelfde geldt voor lelijke woorden, als jou elke dag wordt vertelt dat je jezelf dood moet maken, dan is dat als 8/9/10/11/12 jarige moeilijk te negeren ;)

Het topic waar je deze vraag uit hebt gehaald heb ik net ook gelezen en degene die deze bewering daarin heeft gezet.. wauw.. daar viel mijn mond van open. Het ligt misschien aan mij, maar hoe dan ook geloven dat iemand pesten zelf in de hand heeft door uiterlijk/herkomst(mijn geval) etc vind ik erg kortzichtig.

Alle situaties zijn anders, maar pesten is verschrikkelijk en moet nog steeds op veel scholen veel veel harder worden aangepakt imo.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 10-08-13 16:50, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:45

Ik ben van mening dat je het over het algemeen niet zelf in de hand hebt, op sommige situaties na.
Het klinkt heel makkelijk als andere mensen zeggen dat je terug moet vechten, maar in de realiteit is dat veel moeilijker.
Pesten is iets wat overal voorkomt, er zit geen leeftijd aan verbonden en het is ook totaal onnodig.
Ik heb er een grote hekel aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:47

SindyKaya schreef:
Ik was gewoon het pispaaltje van de klas. Daar was niks aan te doen. Of ik nou van mij afweerde of niet. Ik werd gepest.

Met school gepraat? Met de groepen gepraat? De hyves aangegeven? Negeren?

_Tirzaaaaaa

Je hebt het niet zelf in de hand. Sommige mensen praten makkelijk van doe wat terug enzo. Maar helaas zit niet iedereen zo in elkaar..

Vereentjex

KoudbloedKim schreef:
Ik ben van mening dat je het over het algemeen niet zelf in de hand hebt, op sommige situaties na.
Het klinkt heel makkelijk als andere mensen zeggen dat je terug moet vechten, maar in de realiteit is dat veel moeilijker.
Pesten is iets wat overal voorkomt, er zit geen leeftijd aan verbonden en het is ook totaal onnodig.
Ik heb er een grote hekel aan.

100% mee eens, maar in sommige gevallen helpt het indd wel om er over te praten en het zo op te lossen, want als niemand iets weet kan niemand je helpen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:48

Tirzashetje schreef:
Je hebt het niet zelf in de hand. Sommige mensen praten makkelijk van doe wat terug enzo. Maar helaas zit niet iedereen zo in elkaar..

Dus wat je wilt zeggen is dat de mensen die wel zo zijn, pesten wel in de hand hebben en mensen die niet zo zijn, het niet in de hand hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:48

Volgens iemand anders uit het topic heb ik het pesten destijds zelf in de hand gehad.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet van mezelf af durfde te slaan omdat ze al met zoveel waren...
Gelukkig word ik nu al een paar jaar niet meer gepest en ben ik heel blij met de vriendinnen die ik nu heb. Maar als ik nu zie dat er iemand gepest wordt dan neem ik het toch wel voor die gene op. En het lukt mij dan ook! :) En daar ben ik dan weer wel een beetje trots op, dat ik dan net zo sterk genoeg ben dat het mij nu wel lukt :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:48

Geryon schreef:
SindyKaya schreef:

Met school gepraat? Met de groepen gepraat? De hyves aangegeven? Negeren?

Toen hebben we inderdaad met school gepraat. Helaas was ik echt een buitenstaander van het dorp en school, en de directie deed er niks mee.
Daarna ben ik naar een andere school gegaan.
De hyves hebben we aangegeven en is ook vrij snel verwijdert

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:49

er is een verschil tussen een goed gesprek en een gevecht... :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:49

maar als je je eigen laat pesten, ben je ook niet goed bezig.
ik vind dat je moet laten zien wat je in huis hebt, dus laat zien dat je er niet van gediend bent.
als je de 'baas' eruit pakt is het zo afgelopen met die onzin.

mensen die zich laten pesten moeten, vind ik, niet zeuren
als je er niets aan doet om het te stoppen, mag je ook niet klagen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:50

Er zijn verschillende redenen waarom er gepest wordt.
Kinderen hebben ook een opvoeding mee gekregen die voor hun gewoon is, opeens is dat op school niet de norm.
Dat begrijpt een kind echt niet waarom hij dan gepest wordt.
Een dergelijk voorbeeld zat er bij mij vroeger in de klas. Zij was direct mikpunt door anders zijn.
En niet assertief genoeg daar verandering in te brengen. Valt ook niet mee als er 20 op je in pikken.
Is het dan eigen schuld? schuld van de ouders die een kind helemaal anders de wereld in zetten?
Laatst bijgewerkt door little_king op 10-08-13 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Nee ik ben van mening dat je daar zelf niets aan kan doen. Pesten kan erg ver gaan. Praten met school heeft vaak ook weinig effect, sterker nog je hebt kans dat het erger word buiten school om is dat wat je wil. Je ouders kunnen niet 24/7 naast je staan om je te helpen. En wat wil je doen in je eentje tegen meerdere pesters en de rest die meeloper zijn. Heel weinig soms wil het wel helpen maar iedere situatie is uniek dus het is te kort door de bocht dat je het zelf in de hand hebt. Soms zal het helpen om terug te "slaan" maar het kan er best erger door worden.

Anoniem

bello2005 schreef:
ik vind dat je moet laten zien wat je in huis hebt, dus laat zien dat je er niet van gediend bent.

Er zijn er genoeg die een gesprek met de ouders en de mentor al hebben gehad. Maar waarbij het nog niet stopt.
Moet je dan van jou het probleem bij jezelf gaan zoeken?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:51

bello2005 schreef:

Ik heb er ook bij gezegd dat ik van mij afweerde, en ik heb ook wel eens een klap uitgedeeld, maar dat werd alleen maar tegen me gebruikt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:51

fresley schreef:
bello2005 schreef:

Er zijn er genoeg die een gesprek met de ouders en de mentor al hebben gehad. Maar waarbij het nog niet stopt.

Precies

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:52

bello2005 schreef:

Deze vraag gaat misschien in het verkeerde keelgat schieten, maar ik ben nieuwsgierig :o
Ben je zelf soms naar een gepeste ook een pester geweest bello? Dat je het heel anders ziet dan de mensen (hier) die juist zelf gepest zijn..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:52

fresley schreef:
bello2005 schreef:

hier ook alle ervaringen mee dat school niets doet, dus heb ik het toen zelf opgelost
en wat hier boven ook al eens is genoemd, meestal word het daarna alleen maar erger

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:52

DaisyDarling schreef:
bello2005 schreef:

Deze vraag gaat misschien in het verkeerde keelgat schieten, maar ik ben nieuwsgierig :o
Ben je zelf soms naar een gepeste ook een pester geweest bello? Dat je het heel anders ziet dan de mensen (hier) die juist zelf gepest zijn..

Dat zei ik dus ook al, ze weet alles zo goed.