Indeling trouwdag, ervaringen gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanniePannie

Indeling trouwdag, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:21

Volgend jaar gaan mijn vriend en ik trouwen. We zijn momenteel druk bezig met het uitzoeken van de locatie en het bepalen van de dagindeling. Dat laatste vinden we echter nogal lastig, want hoe deel je zo'n dag nu het beste in?

Hoe was jouw trouwdag ingedeeld? Wat gebeurde er hoelaat en welke mensen waren waarbij uitgenodigd? Waarover was je achteraf tevreden qua planning en wat zou je achteraf gezien anders hebben gepland?

Anoniem

Re: Indeling trouwdag, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:25

Onze dagindeling was:
12 uur kwam vriend bij mijn ouders mij ophalen, genodigden hadden zich hier toen al verzameld
Gelunchd bij mijn ouders en vervolgens zijn wij foto's gaan maken
1500 trouwen, genodigden hier om 1445 laten verzamelen en wij kwamen 1455 ongeveer aan
na het trouwen fotoreportages met alle aanwezigen gemaakt
Daarna naar de feestlokatie, hier gingen we ook bbqen. Volgens mij waren we er rond 1630.
2030 begon het feest

Wij vonden het een hele relaxte indeling, hadden overal voldoende tijd, geen gestress oid.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:31

vooral doen waar je je goed bij voelt.
wij hadden iets wat anders (in las vegas getrouwd) maar inmijn omgeving was veelal dezelfde indeling

- eerst foto´s maken
- naar huis een broodje eten met familie / gezinnen.
- fotos met familie gezinnen
- naar de kerk / gemeentehuis
- high tea / receptie (voor de mensen die je ´s avonds niet wilt.)
- eten met familie / gezinnen
- feest

collega´s die niet zo van het feesten zijn of opa´s en oma´s kun je op de receptie uitnodigen.
oude buren mensen waar je minder me hebt.
´s avonds vrienden en mensen die van een feestje houden.
naast familie en gezinnen kun je ook je beste vrienden uitnodigen voor de hele dag. dat is afhankelijk van jullie vrienden en vriendschappen.

als je geen kerk hebt.. zou ik het volgende doen
11 uur familie ergens komen..
dan naar het gemeentehuis.
zelf fotos laten maken
dan eten.
dan feestje

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:33

Onze dagindeling was als volgt:
werd opgehaald door vriend
daarna met z'n twee fotoshoot
naar ceremonie
met daggasten naar de feestlocatie
daar bruidstaart met daggasten en kleine hapjes
daarna aankomst avondgasten waar buffet met drank was.

Wij hadden geen kerk en geen receptie.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:38

Onze dag, bijna 6 jaar geleden.
Werd opgehaald door vriend +/- 10.00 uur.
Daarna met z'n 2en fotoshoot.
12.00 broodjes eten met fam.
13.00 gemeentehuis
14.00 foto's met fam/vrienden
14.30 naar feestlocatie met fam/vrienden
17.00 eten
19.00 kerkdienst
20.15 receptie
22.00 feest

Tijden even uit mijn hoofd, weet het niet heel precies meer.
Maar ik weet nog wel dat we 's middags wel een hele tijd op de locatie van het feest/eten hebben gezeten.
Dat duurde best wel lang, dus dat zou ik de volgende keer anders plannen.
Verder was ik helemaal tevreden.

mariettek

10.00 uur opgehaald door vriend bij mijn moeder
Daarna fotoshoot
Daarna langs mijn werk (ik sta voor de klas)
13.00 uur lunchen
Foto's maken bij locatie
16.00 uur trouwen
Aansluitend reeceptie
Daarna eten
Daarna feest

De hele dag waren de meest dichtbije mensen aanwezig, bij de ceremonie een stuk meer en bij het feest was iedereen er. Wij hadden tussendoor nog een ritje op een tractor. Overvolle dag, maar ik had het voor geen goud anders willen doen :)

_Nelleke_

Hier (nog) geen ervaring. Wel de planning om volgende zomer te trouwen. Ben wel een aantal x op een bruiloft geweest en ook in de horeca-zaak waar ik werkte een aantal x op een bruiloft gelopen.

Wat ik zelf nogal storend vond, ben eens bij een bruiloft geweest, voor veel van de gasten niet echt om de hoek, we waren uitgenodigd voor de ceremonie (rond lunchtijd) en voor het feest (in de avond). In de tussentijd zijn we dus weggestuurd. Vond ik echt heel ongastvrij en ik snap ook niet dat dit maar bij bruiloften 'hoort'.

Zag dit ook vaak bij bruiloften die op m'n werk werden georganiseerd. Mensen mogen wel op de receptie komen, niet mee-eten, maar wel weer voor het feest moeten opdraven. :+ 'Dislike'

Maargoed, dit gebeurt heel veel, is alleen niet mijn interpretatie van gastvrijheid en gezelligheid. Ik zou het zelf anders doen. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:44

Wij gingen ook eerst foto's maken. Daarna met de koets naar de trouwlokatie (familie daar verzamelen) , trouwen, taart eten met champagne en kletsen, eten en daarna was het feest gepland,maar die hebben we de dag ervoor verplaatst ivm overlijden oom.
Vond het een geweldige dag en zeker een fijne volgorde.
Hangt natuurlijk van het aantal mensen af en de lokaties hoeveel tijd je er tussen moet laten.
Ik vond het fijn om te trouwen op onze feestlokatie.
Ook hadden we een bus gehuurd voor de familie en vrienden uit onze buurt.

De trouwlokatie kan je ook erg helpen met de tijden en natuurlijk ook je fotograaf etc etc . Zij hebben de ervaring en weten daarom goed hoe lang iets duurt.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:58

Leuk dat jullie de bruiloft aan het plannen zijn :) Een paar tips van mij (heb als fotograaf al aardig wat bruiloften meegemaakt):

- probeer niet te veel verschillende locaties (bvb. ceremonie, restaurant, kerkdienst, feestlocatie allemaal ergens anders) uit te zoeken. Veel reizen is niet zo relaxed, maar soms kan het niet anders, het is ook geen ramp :)
- 1 à 1,5 uur (excl. reistijd) is voldoende voor de fotoshoot met z'n tweeën
- meestal wordt de fotoshoot gedaan voor de ceremonie aan, maar als je de fotoshoot na de ceremonie plant, is het leuk om ook iets te regelen zodat de gasten zich in de tussentijd kunnen vermaken.
- vlak voor zonsondergang is er vaak heel mooi, romantisch licht. Je fotograaf wordt er waarschijnlijk blij van als er dan ook nog een kort fotomoment mogelijk is (15-20 minuten zijn vaak al genoeg).
- maak het lijstje voor familiefoto's / vriendenfoto's niet te lang (max. 20 opstellingen), anders hebben zowel bruidspaar als gasten er op een gegeven moment niet zo veel zin meer in.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de planning voor jullie fijn voelt! Succes met het indelen van de dag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:00

Ik lees mee, wij gaan volgend jaar ook trouwen en ik kan hier ook wel wat info uithalen :) Wanneer is jullie dag TS?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:21

Leorah schreef:
Ik lees mee, wij gaan volgend jaar ook trouwen en ik kan hier ook wel wat info uithalen :) Wanneer is jullie dag TS?

Onze voorkeur gaat uit naar 29 augustus 2014, maar indien uiteindelijk blijkt dat de locatie van onze voorkeur dan niet meer beschikbaar is, dan vinden we een weekje eerder of later ook geen probleem. En jouw grote dag, wanneer is die? :)

Bedankt voor de reacties alvast iedereen. Wij vinden het, net als iemand hierboven al schrijft, ook erg ongepast om mensen tussentijds weg te sturen. Mensen die er eenmaal zijn, mogen dus ook tot het laatste blijven van ons. Een receptie houden we dan ook niet, want mensen die we niet op het feest willen, hoeven ons ook geen envelopje te komen brengen :)

Wij denken momenteel aan 50 daggasten en 100 avondgasten (waarbij de 50 daggasten dus al zijn meegeteld). Hierbij denken we aan de volgende volgorde van activiteiten: fotoshoot, ceremonie, toast gevolgd door taart, kleinere fotoshoot met wat daggasten, buffet, feest.
De 50 daggasten sluiten aan vanaf de ceremonie. De 50 anderen sluiten aan vanaf het buffet of vanaf de start van het feest, daar zijn we nog niet uit. We willen in ieder geval graag alles op 1 locatie doen (op uitzondering van de fotoshoot in het begin van de dag voor ons tweetjes).

Hoe gaan jullie om met b.v. vrienden die iets willen voordragen op de feestavond? Zelf ben ik bang dat dit maar voor een select gezelschap leuk is (de direct betrokkenen), en dat het 't feest nogal onderbreekt. Volgens mijn vriend hoort het erbij. Misschien is het een optie om het toe te staan, maar met een tijdslimiet eraan zodat het in ieder geval geen 2 uur in beslag gaat nemen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Verder hebben wij nogal wat gasten die ongeveer een uurtje moeten reizen. Een deel hiervan is daggast. Zelf ben ik bang dat zij, omdat zij al van 's middags bij ons zijn, op tijd naar huis gaan (dus als het feest nog in volle gang is). Toevallig iemand die hier ervaring mee heeft?

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:48

Ik volg ook voor ideeën.
14 mei 2014 ga ik trouwen en we hebben een dagplanning in gedachten waar we nog aan kunnen sleutelen.

Qua locaties hebben wij naar reistijd gekeken, maar ook genoeg tijd ingepland.
De enige daggasten die wij hebben zijn ouders, schoonouders, broer en schoonzus.

Foto's van ons allemaal worden bij het gemeentehuis gemaakt waarna wij alleen (met fotograaf) in een nabijgelegen park nog foto's gaan maken.
Dit hebben wij expres gedaan omdat er nog honden moeten worden uitgelaten en wij willen ook een moment voor ons zelf. Wel zorgen we ervoor dat er hapjes en drankjes klaar staan bij ons thuis waar we daarna weer verzamelen voor het eten, om het ongemak te minimaliseren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:06

Wij wouden ook geen stukjes. Ceremoniemeester heeft zich daar ook goed aan gehouden gelukkig.
Vind dat idd "leuk" voor een klein aantal van de gasten en niet voor allemaal en dat breekt je feest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:09

Wij hadden aan het end nog een speciale artiest en frietjes, dus werd wel aangeven dat het de bedoeling was om te blijven. Enkele gasten gaan toch eerder, tja.... Daaaag zeg ik dan ;-)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:41

Wij zijn 28 juni getrouwd, ik was op dat moment 31 weken zwanger dus wij wilden graag een feestje in de middag ipv tot laat op de avond/diep in de nacht :) Bij ons zag het er zo uit:

11.00 uur getrouwd in het stadhuis
12.30 - 13.30 uur: Lunch voor daggasten, wij zijn ondertussen weg geweest voor foto's (incl lunchpakket :P )
14.00 - 17.00 uur: Borrel voor daggasten en overige genodigden, gewoon in de tuin (hadden 2 grote tuinen naast elkaar tot onze beschikking, was ideaal)
17.30 - 19.30 uur: BBQ voor daggasten. Uiteindelijk bleek dat we zoveel hadden dat er van de overige genodigden ook nog mensen zijn blijven eten. BBQ was via de keurslager geregeld en echt helemaal super!
20.00 uur taart en koffie. Was ook gelijk t toetje :)

En toen hebben we nog wat nageborreld en zijn de gasten langzaam aan naar huis vertrokken, de laatste was rond 22.30 uur weg. Na nog wat napraten en opruimen waren wij uiteindelijk rond 00.30 uur thuis (en beiden helemaal kapot)
Was een geweldige dag om nooit te vergeten :D <3

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:23

Wij hadden;

12:00 uur kwam mijn man bij ons thuis en ik naar beneden, iedereen was er toen al. Broodjes gegeten.
13:00 uur trouwen op het gemeentehuis. (5 minuutjes bij ons huis vandaan)
14:15 bij de trouwlocatie (kwartiertje rijden vanaf het gemeentehuis) en lekker bruidstaart gegeten en gekletst. Ook kreeg iedereen drinken en waren er andere hapjes.
15:30 foto's gemaakt, duurde een kleine 2 uur. De gasten bleven op de locatie waar ook een binnenspeeltuin en buitenspeeltuin bij was (en buitenzwembad, maar het weer speelde niet mee)
17:30 aan tafel voor het diner
20:30 feesten!!
01:00 feest afgelopen

Onze zoon en de andere kindjes werden om half 6 opgehaald dus wij konden lekker van het diner genieten.
De dagindeling was voor ons perfect, we hebben nergens te veel of te weinig tijd gehad.

Nog wel 2 tipjes; neem niet teveel hapjes, wij hadden 8 keer een hapje en om half 1 friet, maar niemand nam de friet omdat de hapjes zo vulde.
tipje 2; Bij het feest moet je opgeven hoeveel mensen er komen. Zeg dat er 10% minder komt (dus bij 66 gasten, 60, en bij 100 gasten 90). Als er mensen niet op komen dagen (en dat gebeurd zeker weten! Wij dachten ook dat iedereen kwam omdat niemand had afgezegd maar 6 mensen zijn zonder reden vooraf niet gekomen), betaal je toch voor die mensen, maar als er uiteindelijk meer mensen op komen dagen, dan maakt dat ineens niet uit, snap je? Scheelt zomaar 200,-

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:23

Ik had:

9:00 nog de laatste dingen regelen O:) Bloemstukje voor in m'n haar ophalen, neef die een film zou maken van de bushalte ophalen, etc
10:00 - 12:00 aankleden, zuchtend naar de regen buiten kijken, groentes snijden voor de avond
12:00 - 14:00 tussen de buien door snel wat foto's maken, met paard foto's maken, daarna paarden pakken en gaan opzadelen voor de rit naar het gemeentehuis (.. in de regen)
14:30 - 15:00 de rit naar het gemeentehuis, we gingen veels te laat weg maar doordat een van de paarden nogal haast had kwamen we mooi op tijd aan :')
17:00 receptie thuis, na de plechtigheid reden wij weer naar huis terug en daar hadden we koffie en de bruidstaart. Wij hadden gewoon iedereen thuis uitgenodigd voor het feest, zolang ze het van te voren lieten weten of ze ook kwamen BBQ-en of alleen 's avonds laat of alleen receptie, etc
18:00 / 19:00 ongeveer begon de BBQ. Na de BBQ verder met drinken en gezelligheid tot 's avonds laat. :)

Enige wat ik anders zou doen is dat ik, als je het thuis doet, iemand zou vragen om de 'administratie' van het eten / drinken etc te doen. Nu stond bv het drinken in de kelder, het eten moest worden uitgestald (we hadden bbq's / eten via een slager) en iedereen zei tegen mij dat ik maar lekker moest blijven zitten maar ja, iemand moet het wel doen natuurlijk. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:25

_Nelleke_ schreef:
Wat ik zelf nogal storend vond, ben eens bij een bruiloft geweest, voor veel van de gasten niet echt om de hoek, we waren uitgenodigd voor de ceremonie (rond lunchtijd) en voor het feest (in de avond). In de tussentijd zijn we dus weggestuurd. Vond ik echt heel ongastvrij en ik snap ook niet dat dit maar bij bruiloften 'hoort'.

Heb je het kaartje niet verkeerd begrepen? Meestal krijg je een uitnodiging voor de avond (feest/receptie) en daar zit ook een trouwkaart bij met het tijdstip waarop er getrouwd wordt. Overdag is de eigen keuze om ook in het gemeentehuis op te draven (die trouwkaart is dus standaard, waar je op moet letten is wat er bij zit). Maar eigenlijk gaat die uitnodiging enkel voor de avond. Andere (dag)gasten krijgen een uitnodiging voor de hele dag en dat is idd voor gemeentehuis, receptie/feest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:41

Ik zou er persoonlijk sowieso voor kiezen om mensen niet de hele dag op te laten draven, vindt dat namelijk nogal een aanslag op iemands vrije tijd :o

Je hebt van die bruiloften die 's ochtends al beginnen en waarbij iedereen dan geacht wordt om maar achter dat bruidspaar aan te hobbelen en op te zitten en pootjes te geven de hele dag... ik vind dat persoonlijk vrij brutaal om dit van mensen te verwachten.

Vind het veel netter als een bruidspaar gewoon zelf in de ochtend en vroege middag lekker aanrommelt met foto's enzo, daarna iedereen verzamelen en trouwen, en daarna gewoon een feest zonder allerlei gewacht tussendoor voor de genodigden. Gewoon lekker terug naar de basis: de trouwerij vieren.

En ook begrip ervoor hebben dat sommige mensen nog een eind terug naar huis moeten rijden dus het hen niet kwalijk nemen dat ze niet tot het bittere eind blijven hangen.

Maargoed, dat zal de holbewoner in mij wel een beetje zijn, er zullen vast ook mensen zijn die het heeeeeeerlijk vinden om de hele dag zoet te zijn met andermans trouwerij, en hoe dicht je bij het bruidspaar staat maakt natuurlijk ook nog wel een beetje uit :P

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:05

Sammie schreef:
_Nelleke_ schreef:

Heb je het kaartje niet verkeerd begrepen? Meestal krijg je een uitnodiging voor de avond (feest/receptie) en daar zit ook een trouwkaart bij met het tijdstip waarop er getrouwd wordt. Overdag is de eigen keuze om ook in het gemeentehuis op te draven (die trouwkaart is dus standaard, waar je op moet letten is wat er bij zit). Maar eigenlijk gaat die uitnodiging enkel voor de avond. Andere (dag)gasten krijgen een uitnodiging voor de hele dag en dat is idd voor gemeentehuis, receptie/feest.

Mijn ouders hebben dat ook weleens gehad hoor, zo'n feest zoals Nelleke noemt. Waarbij ze dus zelf maar wat zijn gaan eten tussendoor, ze waren niet uitgenodigd voor het eten maar wel voor het feest 's avonds.

Ik heb er zelf voor gekozen om al mijn gasten ook voor het eten uit te nodigen, want er kwamen er veel van verder weg en ik vond het dan idd onredelijk dat ze maar zelf wat met het eten moesten regelen. En ik vond het dan ook weer stom om die paar die wél in de buurt woonden dan niet voor het eten uit te nodigen met enige reden dat zij wel naar huis konden om wat te gaan eten. Dus maar gewoon iedereen voor het hele feestje uitgenodigd. Maar het komt dus inderdaad wel voor, bruiloften waarbij je alleen voor de ceremonie en het feest 's avonds bent uitgenodigd en met eten zelf wat moet regelen.