Mijn nieuwe stagebegeleidster en ik...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn nieuwe stagebegeleidster en ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:25

Oh ik vind het vreselijk dat ik volgende week weer naar school moet. Niet omdat de lessen weer beginnen of omdat ik nog een paar extra weken op de bank wil hangen.. Maar omdat mijn stage begeleidster en ik geen klik hebben.

Het begon vorig schooljaar, de eerste les had ik direct een discussie met haar omdat een klasgenoot van mij haar boeken nog niet binnen had. Ik had mijn schoolboeken ook nog maar net 1 dag, dus ik vond dat ze daar geen probleem van moest maken (we waren tenslotte nog maar 2 dagen op school) maar helaas dacht de docent daar anders over.

Zo zijn er een paar lessen voorbij gegaan waar we discussie's hebben gevoerd om niks. Ook heb ik vaak tot 10 geteld en gezegd dat ik het er met haar niet meer wilde bespreken.
Na 3maanden was het bij ons allebei over. Volgens haar was het onzin dat mijn vader gestopt was met het bedrijf (agrarisch) en ik vond dat ze zich daar niet mee moest bemoeien ondanks dat ik op een groene school zit. En een opleiding voor dieren volg, gericht naar paarden.
Toen ben ik naar mijn eigen mentor gestapt en zij (stagebegeleidster) had dat dus ookal vaker gedaan en hebben we besloten dat het slimmer was onze eigen weg te gaan. En toen hebben we ook les gehad van onze eigen mentor omdat het gewoon niet klikte.

Maar helaas hoorde we een paar weken voor de vakantie dat ze onze mentor/stage begeleidster van dit jaar zou worden. Dit kon gewoon niet waar zijn, want mijn eigen mentor weet best veel prive dingentjes van mij. En ze was altijd heel lief en begripvol als het even niet lekker ging en als ik even wat afwezig was in de les. Ik was er dan wel gewoon, maar ik ging dan voor mezelf werken omdat het op dat moment voor mij fijner was. Dit ging gewoon super goed en zo ben ik met wat zevens en achten over gegaan naar dit schooljaar *\o/*

Ik weet gewoon niet hoe het schooljaar zal beginnen. Ik heb geen zin in weer discussie's om allerlei onzin van ons beide. En ook ben ik bang nu ik ook naar een psycholoog ga, en netzoals vorig jaar niet altijd even 'aanwezig' zal zijn omdat ik er mijn gedachten niet bij kan houden daar gewoon veel ruzie van gaat komen.

Tuurlijk, er zijn 2 kanten en zij zal ook wel haar verhaal over mij hebben. Ik ben niet altijd de makkelijkste en ik geef mijn mening, maar ik zal haar nooit beledigen, uitschelden of wat dan ook. Ik laat gewoon graag van mezelf horen als ik het er niet mee eens ben.

De mogelijkheid om mijn mentor van vorig jaar te houden is er niet die heeft namelijk haar nieuwe klas.

Waarom ik mezelf nu zo veel zorgen maak? Het is dit jaar mijn examenjaar, en ik wil/moet gewoon slagen ondanks dat ik nu naar een psycholoog ga.
Mijn prestatie's zijn verder goed, en die zullen ook goed blijven als er binnenkort een klein droompje van mij uit gaat komen (helaas kan ik daar nog niet teveel over vertellen omdat er nog niks zeker is) maar dan nog. Ik wil zo graag, maar ik ben zo bang dat het weer mis gaat.

Heeft iemand toenvallig een soort van hetzelfde mee gemaakt?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:31

Waarom niet gewoon met een schone lei beginnen?
Ga dus gewoon normaal naar de les en denk niet meer aan wat er vorig jaar is gebeurd. Misschien is zij ook wel verandert :)

edit: ik heb ook 1,5 jaar niet door 1 deur gekund met een docent, dacht ook echt dat hij mij niet mocht.
Bleek na die 1,5 jaar toen we door een bijles een goed gesprek hadden dat hij mij juist een hartstikke leuke meid vond en ik altijd zo vrolijk was... Wat misverstanden dus al niet kunnen doen. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:33

Wat vervelend voor je... Ze klinkt wel erg onprofessioneel zo uit jouw verhaal.
Hebben ze een vertrouwenspersoon bij jou op school? Misschien heeft die nog wel goede tips en ideeën.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:38

Ik snap dat het een lastige situatie voor je is, maar ik lees in je verhaal ook dingetjes die jij anders aan kan pakken.
Zo hoef jij je docent niet uit te leggen hoe zij met jouw vriendin om moet gaan ;) . Als jouw vriendin haar boeken vergeet, is dat iets tussen de docent en haar, daar heb jij verder niks mee te maken. Ik sta zelf voor de klas en zou daar ook niet van gediend zijn ;)

Als ik jou was, zou ik aan het begin van het jaar om een gesprekje vragen en uitleggen dat je er graag een leuk jaar van wilt maken. Vraag haar wat jij hiervoor anders zou kunnen doen. Hiermee toon jij je goede wil. Je kan eventueel ook vragen of je oude mentor erbij wil komen zitten als neutraal persoon.

Het is normaal dat je niet met iedere docent evengoed op kan schieten. Het is echter wel belangrijk dat jij laat zien dat je er echt iets van wilt maken :) En ik ben het met je eens, met sommige docenten valt niet te werken :Y) . Ik heb alleen het idee dat dat hier nog wel meevalt. Zij zal misschien niet alles perfect doen, maar vanuit jouw kant zullen er ook dingetjes zijn :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:45

Spreken is zilver zwijgen is goud. Leer je mond houden en denk aan je examen. Zelf zou ik de nieuwe mentor apart nemen en afspreken elkaar zoveel mogelijk uit de weg te gaan en het contact zo kort en zakelijk mogelijk te houden. Leg uit dat je er tegenop ziet om elke dag tegen haar aan te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:54

Bedankt voor de reactie's.

Er zijn veel dingen gezegd die misschien van haar niet zo bedoelt waren maar die ik toch wel heel erg vind. Daardoor heb ik wel een soort van angst gekregen. Ik ben niet bang voor haar, maar wel voor een gesprek omdat het al zo vaak fout is gegaan. Mijn oude mentor erbij is wel een goed plan, maar eerst zelf maar eens een gesprekje aan gaan. Maar ik vrees ervoor.
In gesprek gaan vind ik sowieso moeilijk, niet omdat ik dan moet laten zien hoe 'goed' ik in een discussie kan voeren. Maar het probleem zit het er ook wel in dat ik snel boos word. Ik scheld niemand uit nogmaals. Maar ik heb ook een beetje het idee dat dat MIJN probleem is, en dat zij niet weet hoe ze daar altijd op in moet gaan zonder dat het niet uit de hand loopt.

dejong_wever

Re: Mijn nieuwe stagebegeleidster en ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:23

Ach meid, ik was precies zo als jou! Nu kan ik soms nog zo zijn en een discussie zou ik met beide handen aanpak. Maar soms moet je zelf verstandig zijn en er niet op reageren. Vertel sommige dingen niet. Het is je school en niet je prive.

Op mijn werk heb ik ook een collega, waar ik totaal niet mee kan(vele met mij, maar dat doet er niet toe). Zij wil het vetrouwens persoon worden op het werk, maar ze roddelt zo verschrikkelijk veel dat dit totaal niet kan. Als ik problemen had dan kon ik ook wel bij haar langs komen. Nou ik heb er vriendelijk voor bedankt, want als ik met iemand wil praten ga ik naar mijn man en (schoon)ouders.

Je kunt niet met iedereen "vriendjes" zijn en dat moet je ook niet willen. Ga niet in discussie met haar en laat thuis thuis en school op school. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:37

Je hoeft niet iedere keer in discussie met haar, daar kies je zelf voor.
Bijvoorbeeld die allereerste discussie. Los van met wie ik het eens was, het ging jou niet aan. Je bemoeide je ermee, dat was geen lekker begin bij de stagebegeleider.
Er volgen telkens nieuwe discussies. Eerlijk gezegd kan ik me voorstellen dat een leraar het een keer moe wordt als een bepaalde leerling telkens alles ter discussie wil stellen. Laat gaan! Je hoeft niet met haar onder een dak te leven toch?
Prima dat je assertief bent en voor je mening opkomt, maar het moet wel gepast zijn. Soms moet je gewoon iets aannemen of doen/laten. Jullie zijn immers geen "gelijken" in de zin van er is een gezagsverhouding tussen jullie. Jij bent leerling en zij is leerkracht.

Het nieuwe schooljaar lijkt me een prima moment voor een hele frisse start met die persoon. Je bent inmiddels een jaar ouder en als het goed is ook wijzer. Zou het geen goed idee zijn om te beginnen met een gesprekje met haar om de lucht te klaren en van beide kanten het verleden proberen te vergeten? Jullie hoeven het niet altijd eens te zijn natuurlijk.
Maar wie weet leren elkaar op deze manier wel waarderen of tenminste goed verdragen. Als jullie een betere verstandhouding hebben, zal je mening ook vast meer gewaardeerd worden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:43

Ik zou gewoon proberen met een schone lei te beginnen en het voorgaande los te laten.

Ik ga helemaal mee in het verhaal van Boras: Enorm moeilijk, maar soms de beste keuze!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:45

Ik baalde ook van mijn mentor van vorig jaar, echt dacht dat ik het niet slechter kon treffen. Positief er heen gegaan, eerste dag al dikke discussie. Maar uiteindelijk was het wel een fijne lieve mentor, vind het erg jammer dat ik haar volgend jaar niet meer heb. Leraren kunnen echt veranderen als ze je mentor zijn, dan doen ze ineenkeer meer voor je omdat je een mentorleerling bent.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:46

Ik heb ook eens een mentrix gehad waarmee ik het totaaaal niet kon vinden. Die hield zich té erg aan regeltjes en daar kon ik niet tegen. Ondanks dat wij geregeld botsten heeft dit nooit mijn cijfers/beoordelingen in de weg gestaan. Hoogstens geregeld in een evaluatie dat het terugkwam in de vorm van "slechte onderlinge communicatie", maar dat klopte ook wel.

Het eerste voorbeeld wat jij noemt vind ik eigenlijk vrij respectloos. Top dat je het voor je vriendin op wilde nemen hoor, maar dat was jouw plaats niet. Je vriendin is oud genoeg om haar problemen op te lossen. Wat hierboven ook genoemd word ga ik ook in mee. Ga even een gesprekje aan om aan te geven dat je het graag anders wil aanpakken en vraag of zij hier in wil meewerken. En vraag om tips! Wat wil zij graag zien? Dan kun je kijken wat er allemaal mogelijk is.