Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:02

x_spekkie_x schreef:
Ik vind het knap en vraag me af hoe mensen het doen :)
Goedkoop boodschappen doen is niet zo moeilijk, maar hoe kun je besparen op benzine/reiskosten en uitjes?
Veel vrienden en familie wonen bij mij zo 90km verderop. Dat kost toch 20-25 euro benzine per retour (OV is vaak nog duurder). Zo ben ik elke maand zeker 100 euro kwijt aan reiskosten, en dan heb ik nog niet eens voor uitjes betaald (bios, uit eten, terras, pretpark oid).


Openbaar vervoer breek me de bek niet open.

Gister met de trein naar naar Hoorn vanaf Heerhugowaard.
Er stond nog =/- 5 euro op de chipkaart en heb deze opgeladen tot 25 euro. Dan met de trein en bus.
na afspraak met de bus weer naar station....inchecken en saldo te laag. (heb ff staan vloeken) weer 10 euro erop moeten zetten want 5 stond niet in het keuze menu.
Al met al heb ik 25 euro moet storten om voor ong 12 euro (bus en trein) naar Hoorn heen en weer te reizen. -:(- -:(- -:(- -:(-

Anoniem

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:07

OV ga ik echt niet aan beginnen, als ik iets haat is dat het wel. Benzine voor de auto valt dus gewoon onder de vaste lasten.

Gisteravond met manlief erover gehad en hij vond het een goed idee. Meteen contant geld wat in huis was geteld, hij 10 euro in de portomonnee en ik 50 voor de boodschappen. Ben benieuwd!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:09

Ik denk dat je op een gegeven moment precies weet wat je voor €35,- kunt kopen..

Ik doe nu voor €120,- in de week boodschappen, maar wil dit gaan halveren. Deze week heb ik voor €80,- gehaald. Misschien is wat de ts doet voor mij ook eens goed, dan MOET ik wel halveren. En als ik mijn vriend hier in betrek mag ik aan het einde van de maand echt op mijn tandvlees lopen, die test me maar al te graag uit! :\
Als ik niet uitkom zal hij me geen cent meer geven, dan maar niet eten!

Ik volg ts even, ben benieuwd!!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:13

Ik moet nu ook niet meer kijken naar wat ik koop en kan zo meenemen in de winkel wat ik wil, ja ook de luxere producten.

Vroeger was het ook zien van dit bedrag en dat gaat er standaard af en dit is er nog over.
Lukte me ook aardig maar ben stiekem blij dat ik daar nu allemaal geen kopzorgen meer door heb.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:14

Ik pin aan t begin van de maand, het bedrag voor mn boodschappen en elke week heb ik dan precies 40 euro in mn portemonnee, dan kun je nl niet meer uitgeven, waardoor je aan t eind van de maand geen stukje maand overhoud, ik weet precies wat alles kost tot op de cent en koop geen dure merken meer, t is een gepuzzel maar ben er wel trots op dat het me lukt.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:21

Misschien is het leuk als je het geld wat je overhoudt door op bijstandsniveau te leven aan die vriendin geeft die het echt moet doen.
Dan ben je pas echt een held.
Dan kan zij eens genieten van de andere kant van de medaille.
Ik zag in het begin van het topic dat je moest tanken voor de zaak, dus eigenlijk klopt het hele plaatje al niet. Eigenlijk zou je moeten fietsen of met de bus.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:21

kohtje schreef:
Persoonlijk vind ik als je de keus maakt om honden,katten en zelf zie ik er hier met paard(en) dan moet je niet piepen dat je weinig hebt. Het is je keus om vooral als je paarden hebt die dure hobby te houden.
Begrijp me niet verkeerd ,voor mij zijn mijn dieren ook heel belangrijk en daar wil ik veel voor inleveren maar om op het randje te leven doe ik niet.


Als ik in die situatie kom dat ik echt op het randje moet gaan leven, dan zijn de paarden de eerste die de deur uit gaan. Maar in de situatie die er nu is, hoeft dat gelukkig niet!
Enige die er niet uit gaan, zijn de honden, voor de rest zou ik een goed plekje zoeken!
Wij zijn dan ook gezegend dat we onze dierenvoeding en spullen tegen lage prijzen kunnen aanschaffen (eigen dierenspeciaalzaa) en dat de brandstof en onderhoud auto op de zaak vallen en ik daar prive niet mee belast worden.

En toch leven wij met zijn tweetjes op 50 euro per week, en daar zitten de spullen voor de beesten ook bij.
Wij kennen genoeg situaties van mensen die in de bijstand hebben, en toch veel dieren hebben, en dát snap ik ook niet! (op de een of andere manier kennen wij mensen met bijstand die direct 5 tot 10 katten hebben en door die dieren echt van heel weinig moeten leven *plus het klagen wat er dan bij komt* )

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:22

Ik bezuinig ook veel. Niet omdat het moet, maar omdat er dingen zijn die ik wil. Zo heb ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht en ga ik volgend jaar naar hawaii. Qua boodschappen moet ik van mezelf onder de 200 per maand blijven met zn 2en en een hond. Verder kopen we verzorgingsspullen vaak groot in als er een aanbieding is (lopen gerust langs 3 winkels in de stad om de prijzen van artikelen te vergelijken). Op het werk mag ik eens in de 3 maanden een broodje kopen en in de weekenden laat ik de auto zoveel mogelijk staan.
Sommige mensen denken hierdoor dat we het moeilijk hebben qua geld, maar onze prio ligt gewoon ergens anders. Minder dagelijkse luxe, maar dan weten we met iets groots waarom we het hebben gedaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-08-13 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:24

Wat een goed topic zeg!
Ik ga mee lezen en mee doen. Omdat ik thuis woon en alleen een auto heb en de hoefsmid als vaste lasten hoef ik niet zo op m'n geld te letten maar ik vind het wel een mooi idee om mee te doen. :j

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:28

ook ik zit op bijstandsniveau. heb 50 euro in de week met 3 kids.
is goed te doen hoor,alleen luxedingen of dure uitstapjes zijn er niet bij.

Kleding koop ik vaak tweedehands ,schoenen op internet via de groothandel(kost geen drol dan) en uitstapjes hebben we genoeg.... nee.. geen pretparken of wat dan ook,..maar wel hele leuke picknicks etc.
En ja...vaak zijn die uitstapjes nog leuker dan naar een pretpark gaan,.want met een picknick heb je meer quality-time voor elkaar .

Eten vaak B-merken of kopen rechtstreeks bij een boer.
en hou elke week wel geld over om met de kids ergens een ijsje of patatje te eten of wat dan ook.

Mij hoor je dus niet klagen (en mijn kids trouwens ook niet. Oudste is een puber,maar loopt ook in "dure"kleding net als haar leeftijdsgenootjes. weliswaar tweedehands,maar dat merkt niemand :+ )

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:30

Naamloos1 schreef:
Even een vraagje tussendoor: Ik heb nu net mijn inkomsten en uitgaven uitgerekend, en heb per maand 230 euro over om te besteden aan boodschappen, tanken, leuke dingen en sparen.
Nu zit ik te bedenken hoeveel geld ik zal gebruiken voor boodschappen. Ik denk dat ik 35 per week probeer.
Maar hoe doen jullie dit?? Nemen jullie een contant bedrag mee?? En rekenen jullie zelf in de winkel al uit hoeveel je kwijt bent? (Dus bij elk product wat je pakt, boven op het vorige product rekenen om zo niet boven het bedrag uit te komen?) Of pakken jullie de spullen die je nodig hebt, lopen naar de kassa, en pinnen gewoon het te betalen bedrag? Wat dan dus hoger kan uitvallen?


Ik neem 'boodschappen'geld 1x in de maand in 1x contant op, kan ik ook niet 'smokkelen'. Dus als ik de ene week boven budget uitgeef zal ik de week erop ergens minder uit moeten geven.
Altijd contant, kan ik tastbaar zien hoeveel ik uitgeef en hoeveel ik overhoud. Ik reken in de winkel al mee met de producten in mijn mandje zodat ik niet over mijn voorgenomen budget voor die week heenga.

Zaterdags, vandaag dus, is het altijd een ritueel. Er is hier dan markt waar ik mijn groenten en fruit haal, ik ga aan het einde van de middag, want dan is het goedkoper (tot maandag bewaren is vaak lastig voor de marktkoopman), nadeel is dat je mis kunt grijpen als iets op is dus je moet wel een beetje flexibel zijn/kunnen zijn.
Na 13.00 (precieze tijd weet ik niet), staan de bonusaanbiedingen voor volgende week van de Albert Heyn online, als ik bijv. echt wc papier nodig heb, koop ik dat afhankelijk van de aanbiedingen of 'vandaag' of maandag als blijkt dat wc papier maandag in de aanbieding is en deze week nog niet.
Nadat ik bij de markt ben geweest ga ik langs de toko (zit vlakbij de markt), om evt. overige groente te halen die ik op de markt niet (meer) kon krijgen, vooral taugé is erg goedkoop daar en gebruik ik redelijk veel. Kruiden zijn ook goedkoop bij de toko en goede smaakmakers in een budgetmaaltijd!
Daarna ga ik pas naar de Albert Heyn, en haal boodschappen afhankelijk van de groenten die ik dan al heb, en dan dus een idee heb welke maaltijden ik aankomende week wil gaan bereiden.
Het meeste in mijn karretje is rood/wit (euroshopper), af en toe een eigen merk product, zelden tot nooit een A merk of het moet een zeer goede aanbieding zijn.

Brood ed hoef ik niet te kopen want dat eet ik niet (eet glutenvrij en glutenvrij brood vind ik niet lekker en duur), ik ontbijt met havermout (budget!), en lunch vaak warm (rest van avond ervoor), helaas voor mijn budget ben ik een grote eter lol, toevallig kwam ik gisteren weer recepten tegen waar 75 gr pasta/rijst per persoon wordt gerekend, ik eet over het algemeen het dubbele lol

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:34

Voor wc papier en nog wat dingen rij ik eens in de maand speciaal verder om het bij lidl te halen. Ik pin wel alles, maar bewaar de bonnen en deze vul ik in in een excel bestand. Zo kan ik precies bijhouden wat ik uit geef.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:40

Persoonlijk vind ik de Aldi en Lidl dus helemaal niet zo goedkoop als veel mensen zeggen, wel als je gewend bent altijd A merken en evt. huismerken te grijpen in de normale supermarkt, maar als je in de normale supermarkt de budgetmerken pakt ben je volgens mij goedkoper uit als bij de Lidl/Aldi.

Behalve... ik kwam er net achter dat deze week de courgette's bij de Aldi 15 eurocent zijn lol, ik rijd dus wel een eindje om om daar courgette te halen... en deze week eet ik denk ik courgettesoep en/of gevulde courgette :P

En ik reken altijd terug naar eenheidsprijzen om te zien hoe scherp een aanbieding is. Bijv. de wcpapier wat moonsparkle net noemt, je bent per rol goedkoper uit als je een scherpe aanbieding van de AH neemt van page, deze week bijv. 8 euro voor 32 rollen edet = 25 ct per rol. Ben je wel in 1x 'veel' kwijt maar daar ben ik wel weer een paar maanden voor klaar
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 10-08-13 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:44

Annemiek80 schreef:
Persoonlijk vind ik de Aldi en Lidl dus helemaal niet zo goedkoop als veel mensen zeggen, wel als je gewend bent altijd A merken en evt. huismerken te grijpen in de normale supermarkt, maar als je in de normale supermarkt de budgetmerken pakt ben je volgens mij goedkoper uit als bij de Lidl/Aldi.

Behalve... ik kwam er net achter dat deze week de courgette's bij de Aldi 15 eurocent zijn lol, ik rijd dus wel een eindje om om daar courgette te halen... en deze week eet ik denk ik courgettesoep en/of gevulde courgette :P

Het gaat bij lidl bij mij vaak om gewoon wc papier, vochtig wc papier, koekjes, vleeswaren en schoonmaakdoekjes. die zijn wel een stuk goedkoper bij lidl.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-08-13 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:44

Annemiek80 schreef:
Persoonlijk vind ik de Aldi en Lidl dus helemaal niet zo goedkoop als veel mensen zeggen, wel als je gewend bent altijd A merken en evt. huismerken te grijpen in de normale supermarkt, maar als je in de normale supermarkt de budgetmerken pakt ben je volgens mij goedkoper uit als bij de Lidl/Aldi.

Behalve... ik kwam er net achter dat deze week de courgette's bij de Aldi 15 eurocent zijn lol, ik rijd dus wel een eindje om om daar courgette te halen... en deze week eet ik denk ik courgettesoep en/of gevulde courgette :P


Doe je dat omrijden met de fiets of met de auto?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:46

Cowgirl schreef:
Annemiek80 schreef:
Persoonlijk vind ik de Aldi en Lidl dus helemaal niet zo goedkoop als veel mensen zeggen, wel als je gewend bent altijd A merken en evt. huismerken te grijpen in de normale supermarkt, maar als je in de normale supermarkt de budgetmerken pakt ben je volgens mij goedkoper uit als bij de Lidl/Aldi.

Behalve... ik kwam er net achter dat deze week de courgette's bij de Aldi 15 eurocent zijn lol, ik rijd dus wel een eindje om om daar courgette te halen... en deze week eet ik denk ik courgettesoep en/of gevulde courgette :P


Doe je dat omrijden met de fiets of met de auto?


openbaar vervoer. Het zit in de stad dus dat combineer ik vaak met het halen van de verzorgingsspullen. We kopen van het meeste gelijk veel waardoor we niet vaak hoeven te gaan.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:50

Cowgirl schreef:
Annemiek80 schreef:
Persoonlijk vind ik de Aldi en Lidl dus helemaal niet zo goedkoop als veel mensen zeggen, wel als je gewend bent altijd A merken en evt. huismerken te grijpen in de normale supermarkt, maar als je in de normale supermarkt de budgetmerken pakt ben je volgens mij goedkoper uit als bij de Lidl/Aldi.

Behalve... ik kwam er net achter dat deze week de courgette's bij de Aldi 15 eurocent zijn lol, ik rijd dus wel een eindje om om daar courgette te halen... en deze week eet ik denk ik courgettesoep en/of gevulde courgette :P


Doe je dat omrijden met de fiets of met de auto?


Fiets :P
Ik heb geen auto, maar eer ik bij de aldi ben heb ik de albert heyn, dekamarkt, vomar, lidl en dirk van den broek gepasseerd, je kunt je dus misschien voorstellen dat ik bij de aldi al helemaal zelden kom

Yv_
Berichten: 19120
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:57

Interessant topic, dit ga ik even door lezen zo.
Gister hebben mn vriend en ik er een punt achter gezet, dus moet nu in mn eentje alles gaat betalen (koophuis, paard, 2 katten, auto, motor). Wil het graag allemaal houden, maar het vooruitzicht vind ik niet zo heel leuk, mede omdat ik een gat in mijn hand heb. Wellicht vind ik hier dé perfecte tip om dat gat te kunnen sluiten. Want ondanks dat het een stuk zwaarder zal zijn dan met zn tweetjes, zou het in principe moeten lukken.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:16

Misschien een rare vraag, maar ben ik de enige die het raar vind, dat mensen het 'leuk lijkt' om zo te leven? Wat is daar zo 'leuk' aan? Dat je aan het einde van de rit geld gespaard hebt, omdat je het toch wel kan? Wat dacht je van mensen die geen andere keus hebben en ook niets kunnen sparen, omdát ze niet nog een extra 100 euro achter de hand hebben? Ik vind het niet bepaald een sport, dat is wat jullie er wel van maken. Want tja, als het écht niet gaat, heb je je spaarrekening nog, die je vriend achterwege heeft gehouden.

Natuurlijk is het een sport en leuk om naar aanbiedingen enzo te zoeken. Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk kopen, maar is dat niet waar iedereen op uit is? Of je nou wel of geen geld te besteden hebt?

Wacht maar tot je echt maar zoveel te besteden hebt per maand, jarenlang. Wacht maar tot je dán een rekening krijgt, waar je u tegen zegt. Leuk? Laat me niet lachen!

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:43

Ik met de ov naar t werk is duurder dan de auto.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:44

Leffroi schreef:
Wacht maar tot je echt maar zoveel te besteden hebt per maand, jarenlang. Wacht maar tot je dán een rekening krijgt, waar je u tegen zegt. Leuk? Laat me niet lachen!

Dat is denk rede 1 voor mensen om het te proberen. Juist voor als het je ooit overkomt!
Ik wil nu het liefst zo veel mogelijk sparen om niet in zo'n situatie te komen of wanneer ik in zo'n situatie zit niet in paniek te hoeven raken als mijn wasmachine een raar geluid maakt of mijn auto stuk gaat!

Het lijkt mij veel leuker om oneindig geld uit te geven!

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:43

Leffroi schreef:
Misschien een rare vraag, maar ben ik de enige die het raar vind, dat mensen het 'leuk lijkt' om zo te leven? Wat is daar zo 'leuk' aan? Dat je aan het einde van de rit geld gespaard hebt, omdat je het toch wel kan? Wat dacht je van mensen die geen andere keus hebben en ook niets kunnen sparen, omdát ze niet nog een extra 100 euro achter de hand hebben? Ik vind het niet bepaald een sport, dat is wat jullie er wel van maken. Want tja, als het écht niet gaat, heb je je spaarrekening nog, die je vriend achterwege heeft gehouden.


Zoals hiervoor al vermeld, was dit mijn reden, en vond ik het wel "rustgevend", geen tweestrijd over iets wel of niet kopen:

hwn schreef:
Fijne uitdaging, heb het een aantal jaar geleden ook gedaan doordat ik een hoop geld kwijtgespeeld was aan een onbetrouwbaar individu die zichzelf dan "een vriend" durfde noemen. Ik kon wel zonder dat geld, maar wou mezelf "straffen" voor mijn naïviteit door zo snel mogelijk dat geld terug te verdienen (...)

Ergens is het wel een fijn gevoel ook hoor, moet je niet zitten denken: "Zou ik dat niet kopen?". Je koopt alleen het noodzakelijkste, en de rest, daar breek je je hoofd niet over, een veel simpeler leven dus.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:55

Ik fiets ook 1 keer in de week naar de lidl, 40 minuten fietsen, maar t geld waard, ik koop overigens niet alles daar, want mn koekjes en chips ed zijn bij de Lidl juist erg duur, t is een beetje zoeken. Groente en vlees haal ik bij de Aldi en de rest bij de Dekamarkt.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:06

Goed topic zeg, ik ga ook volgen!

Heb het niet slecht, maar moet net zoals zoveel tegenwoordig wel op aantal dingen letten.
Tips zijn altijd welkom en inderdaad aanbiedingen speuren helpt enorm!
Goed afvragen wat wel en niet nodig is en extra luxe achterwege laten.
Heb geleerd dat je zo veel bewuster keuzes kunt maken, alleen al wat boodschappen betreft.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:14

Ik kom ook even kijken. Ik neem mij 4 keer per jaar voor om te budgetteren. Dat lukt 1,5 a 2 maand ongeveer.....

Wij komen ook vaak te kort. Je gaat leven naar het geld wat je hebt, dus als ik 500 meer zou krijgen in de maand heb ik hetzelfde probleem...

Dus ons voornemen na de vakantie is ook weer sparen. Ik vind het gewoon zonde om er onnodig zoveel geld door te jassen en vaak voor dingen die na maand al weer op zijn. Eten, drinken en snoeperij dus.


Ik vind het wel erg lastig om een bedrag te bepalen. Ik ga beginnen met €100,- per week en daar doe ik ons gezin, huishouden en de honden van. Al ga ik zeker streven om er minder van te maken en daar ga ik het lastig mee krijgen.

Wat overblijft gaat naar de spaarrekening en de lopende leningen. zou wel fijn zijn als ik die sneller kan aflossen. Kan ik weer meer sparen van wat we overhouden :D