Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:53

Ik vindnhet ook erg lief van mn vriendinnetje hoor maar dat schaamgevoel kom je nog niet zo makkelijk vanaf.
Als ik bij de jumbo boodschappen doe loop ik altijd door de groente en fruitafdeling te kijken of er nog niet vers spul ligt, als je dat tegenkomt dan krijg je als 'dank' een gratis tas met fruit en groente, vooral aan het eind van de maand is dat erg leuk :)
Voedselbank krijg ik net niet :+

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:56

jilleroo schreef:
Ik vindnhet ook erg lief van mn vriendinnetje hoor maar dat schaamgevoel kom je nog niet zo makkelijk vanaf.


Dat went en andersom zou jij het denk ik net zo fijn vinden om iemand te kunnen helpen met een voedsel pakket :).
Ik probeer ook zoveel als ik kan terug te doen. Op de dieren passen, helpen schilderen, verhuizen, goed gesprek als iemand dat nodig heeft en ze een dag met de paarden aanbieden :).

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:02

jilleroo schreef:
Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...


Ik zal de croissantjes en een paar rollen wc papier meenemen mocht de avondmaaltijd verkeerd vallen <<)
:(:)

Goed..en zonder gein. Ik heb nu het geluk dat ik het, nouja, niet slecht heb. Huisje boompje beestje en veel geluk met van alles. Alleen voor mij is het ook anders geweest. Ik heb jarenlang met 25euro of minder per week moeten rondkomen, en soms ook gewoon met 2 euro naar de winkel gaan, die je dan nog ergens achter de kast vond uit ellende, om te kijken wat je voor goedkoop bij elkaar kan scharen. En dan hopen dat je er 2 dagen van kan koken voor je ontbijt, lunch & avondeten omdat er echt nergens meer geld is. Want ja, rekening...Pasta met ketchup was een veelgegeten gerecht.
Ondanks dat we het wel eens breed laten hangen letten we wel degelijk op de uitgaven, een grote angst is nog steeds weer zonder geld komen zitten.

Vind het ook knap van TS dat ze een poging gaat doen, hoop oprecht dat ze het volhoud!
Geld is helaas altijd een dubbel verhaal. Je wordt er zogenaamd neit gelukkig van, maar allejezus wat is het een essentieel onderdeel van leven.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:05

Mooi topic, ik doe mee.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:14

Ik ga dit ook volgen. Heb vorige maand zitten rekenen en wanneer ik weer fietsend naar mijn werk ga zijn mijn vaste lasten rond de 790,- per maand exc. eetgeld. Alleen ben ik ook altijd erg makkelijk met eten. Even maccen, pizzatje halen of bestellen. Vind het vreselijk om na het werk nog voor mezelf te moeten gaan koken. Dan is de knop van de oven omdraaien toch makkelijker :P Ben al wel goed begonnen door voortaan boodschappen bij de aldi te gaan doen.
Ga dit topic volgen en wellicht vanaf volgende week meedoen :)

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:23

Na hoelang went dat? Want ben al een aantal jaar bezig haha :p
En ik doe andere dingen ja, ben nu op dit moment aan het oppassen voor ander dinnetje die regelmatig helpt. Kleine dingetjes doen het. Zoals Lolleke zegt (dikke knuf btw) geld maakt niet gelukkig maar jeuj, tmaakt het soms wel wat makkelijker allemaal!

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:24

Dit is ook wel een topic voor mij, binnenkort is het voor mij ook wat moeilijker, ik ben net mijn bijbaan verloren, stagevergoeding is ook afgelopen en natuurlijk is mijn laatste studiefinanciering ook al binnengekomen.. Ik heb er nu geen recht meer op, alleen op een lening en aangezien ik die niet neem wordt het dus heel zuinig leven.. := Er komt nog wel wat binnen maar dat is niet zo heel veel.
Er wordt hier ook nog gerookt in huis dus dat helpt helaas niet mee, toch eens zorgen dattie daar eens mee stopt.

Vind het toch wel erg moeilijk om dat te besparen op de boodschappen hoor, geen dubbelfriss maar huismerk en eigenlijk geen snoepjes/koekjes meer -O-

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:30

jilleroo schreef:
Na hoelang went dat? Want ben al een aantal jaar bezig haha :p
En ik doe andere dingen ja, ben nu op dit moment aan het oppassen voor ander dinnetje die regelmatig helpt. Kleine dingetjes doen het. Zoals Lolleke zegt (dikke knuf btw) geld maakt niet gelukkig maar jeuj, tmaakt het soms wel wat makkelijker allemaal!


Nou ja, echt wennen doet het nooit ;). Maar ik neem dingen wel makkelijker aan. Vroeger zei ik "nee joh!" en moest het echt opgedrongen worden. Nu neem ik het nog steeds niet makkelijk aan maar protesteer niet meer zo erg :').
En idd, geld maakt niet gelukkig. Ik heb ook geen wens om veel geld te hebben. Maar iets ruimer zou het wel wat makkelijker maken, al is het maar dat je niet hoeft na te denken en gewoon tandpasta kan kopen als je het nodig hebt. :)

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:31

Stoer dat je dit gaat proberen, Kelly! Ik maak deze situaties dagelijks van dichtbij mee in mijn werk en het is echt aanpoten om vol te houden. Ben heel benieuwd hoe het gaat, veel succes!

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:47

Succes! :) Ik heb als student ook ongeveer 50 euro per week als leefgeld, en zelfs als roker kom ik ermee toe :)) Het is even wennen voor je, denk ik, maar het kan absoluut!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:50

Ik moet rondkomen van een krappe 500,- pm. Waarvan ik 300 aan huur betaal.
Ik kom echt net rond maar sluit eind van deze maand wel rood af helaas....

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:02

Ik ga dit ook volgen := Heb geen handen, alleen maar gaten. Geef geld uit als water, aan het eind van de maand als de pin zegt dat het geld op is snap ik niet waar ik het allemaal gelaten heb en ik krijg per maand meer dan een bijstandje, woon thuis, betaal geen kostgeld, alleen mn paardjes := Maar ik ben wel blij dat ik kan zeggen dat ze gewoon alles krijgen wat ze nodig hebben en dat ik niet elk duppie om moet draaien. Wat eten betreft, 50 euro per week? Als ik "even" naar de supermarkt ga voor wat beleg ben ik al 2 tientjes kwijt. HOE DAN? Ben niet merkengeil maar hoef ook echt niet aan de Euroshopper hagelslag.
Respect voor de mensen die wel weten hoe ze met geld om moeten gaan en zeker de mensen die het met heel weinig moeten redden. Maar goed ik ben heel benieuwd *D

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:13

Wat bij mij helpt is een bepaald bedrag bepalen per week. Dus bijvoorbeeld 50 euro per week. Daar gebruik ik van, bezine, roken, botjes ect voor honden. Wat ik over heb daar mag ik wat leuks van doen, bijvoorbeeld ergens drankje doen, macdonalds ofzo :)

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:02

Ik vind het knap en vraag me af hoe mensen het doen :)
Goedkoop boodschappen doen is niet zo moeilijk, maar hoe kun je besparen op benzine/reiskosten en uitjes?
Veel vrienden en familie wonen bij mij zo 90km verderop. Dat kost toch 20-25 euro benzine per retour (OV is vaak nog duurder). Zo ben ik elke maand zeker 100 euro kwijt aan reiskosten, en dan heb ik nog niet eens voor uitjes betaald (bios, uit eten, terras, pretpark oid).

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:10

Ik volg mee, bezuinigen moet ik ook. Tenminste om iets te kunnen sparen. Lees hier een aantal mensen over uitjes. Als je echt moet besparen doe je die gewoon niet. Kaartjes voor bijv pretpark, 35 euro. Daar kun je ook een dikke week van eten. Bios 10 euro, drankje 2 euro. Dat is allemaal een hoop geld als je het niet hebt. En als je dan al iets gaat doen, dan kijk je voor korting, neem je je eigen eten en drinken mee. Broodjes van de supermarkt, flesje of blikje drinken enzo.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:14

Hoe je bespaard daarop is door, heel cru gezegd, niet naar je vrienden te gaan, of kunnen gaan beter gezegd. Ik zou dolgraag vaker bij mijn vader of bij Lolleke langsgaan, maar dat gaat gewoonweg niet. Dus meer contact via skype etc dan in het echt, als het goede vrienden zijn dan snappen ze dat wel.

Ik zou het liefst elk weekend ook wat doen met vrienden, terrasje pakken ofzo maar dat gaat niet, wel gaan we naar bijv het park en nemen zelf wat te drinken mee etc. Bioscoop is machtig mooi, maar ik zie die alleen als cadeau voor mn verjaardagbijv, in plaats daarvan kijk ik gewoon op de bank film met vriendinnen.


Overigens, nu ik het terug lees klinkt het wat klgerig maar zo is het niet bedoeld, het is wat het is, maar ben best gelukkig verder hoor :)

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:19

Ik leef dagelijks zo.
Wij hebben 300 euro peer maand 'over'.
Maar daar gaan dan nog rekeningen af. En houden we ong 30 euro over voor leergeld per week.

Dat is echt niet veel. Ik haal mijn boodschapjes bij AH. Heb geen andere winkel in de buurt zitten.
Maar neem alleen de alles laagste prijs.

Vaak wordt er brood gegeten. En als het warm is een halve maaltijd.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:22

Ik leef van €50 euro in de week. Daar doe ik de boodschappen van en de leuke dingen.
Mijn benzine en stalling vallen onder de vaste lasten. Ik moet echt bezuinigen. Ik ben vorig jaar van baan veranderd en heb nu €300 netto minder in de maand en dat hakt er in. Rood is mijn nieuwe kleur..
Gelukkig werk ik nu wel dichterbij dus ik tank niet meer elke week. Ik tank nu om de week op donderdag want dan is het goedkoop. Ik doe vooral boodschappen bij de Aldi en Lidl en op zaterdag eind vd middag bij de ah. Dat scheelt echt. Ik hou regelmatig geld over van die € 50. De week erop vul ik het dan gewoon weer aan tot €50. Ik spaar per maand €200 maar als het niet oast stort ik een deel weer terug. rekeningen gaan helaas toch voor. Goed op de aanbiedingen letten. Ik ben nu aan het kijken waar ik nog meer op kan bezuinigen. FNV en sportschool worden opgezegd.
Bij de action kun je goedkoop tandpasta en shampoo kopen net als bij de op is op.
Mijn jureergeld doe ik apart en dat gebruik ik voor kleding, spullen voor mijn huis en extraatjes voor de paarden.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:32

Ik volg ook!!


Wij hebben een eigen zaak en als je ons salaria door 2 deelt zitten we ver onder het minimum loon.
Dit is een bewuste keuze omdat we het er prima mee redden en het voorkomt dat de gat in de hand steeds groter wordt!

Daar eten 3 honden van, een papegaai, 35 vogels, een vijver vol vis en 2 personen van.
Dan heb ik nog een paard die over 10 dagen op stal komt.

Voor ons scheelt het dat de autokosten zakelijk zijn,

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:40

Ik heb t een tijd gedaa op 25 in de week.. T is moeilijk maar mogelijk!

Nu moet ik zeggen dat ik er nog regelmatig grote moeite mee heb om veel uit te geven, het blijft er toch altijd een beetje in zitten..

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:49

Persoonlijk vind ik als je de keus maakt om honden,katten en zelf zie ik er hier met paard(en) dan moet je niet piepen dat je weinig hebt. Het is je keus om vooral als je paarden hebt die dure hobby te houden.
Begrijp me niet verkeerd ,voor mij zijn mijn dieren ook heel belangrijk en daar wil ik veel voor inleveren maar om op het randje te leven doe ik niet.
Ik wil mijn rekeningen kunnen betalen en eten op tafel.
Sparen gaat nu even niet .
Schaam me er in de winkel ook niet voor om de afgeprijsde spullen te kopen .
Haal leuke dingen bij de kringloop en van MP.

Ik blijf dit topic volgen want tips zijn altijd handig! Succes TS

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:56

Even een vraagje tussendoor: Ik heb nu net mijn inkomsten en uitgaven uitgerekend, en heb per maand 230 euro over om te besteden aan boodschappen, tanken, leuke dingen en sparen.
Nu zit ik te bedenken hoeveel geld ik zal gebruiken voor boodschappen. Ik denk dat ik 35 per week probeer.
Maar hoe doen jullie dit?? Nemen jullie een contant bedrag mee?? En rekenen jullie zelf in de winkel al uit hoeveel je kwijt bent? (Dus bij elk product wat je pakt, boven op het vorige product rekenen om zo niet boven het bedrag uit te komen?) Of pakken jullie de spullen die je nodig hebt, lopen naar de kassa, en pinnen gewoon het te betalen bedrag? Wat dan dus hoger kan uitvallen?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:57

ik pak of de handscanner, of neem het contant mee.
Op de markt betaal ik contant

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101799
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:59

Ik heb het geld altijd cash en zit meestal tussen de 30 en 40 euro. Maar dan moet ik die week nog wel een paar keer verse groente halen. (ik heb 50 in de week met 4 katten)

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:01

Ik heb cash bij mij, en ik gebruik idd een handscanner sinds die in de winkel is, kan ik tijdens het winkelen zien wat ik al hebverzameld aan bedrag, bij de lidl ofzo dan tel ik in mijn hoofd mee, is wat minder nauwkeurig, dat wel.