Over een paar weken ben ik alweer 3e jaars

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Over een paar weken ben ik alweer 3e jaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:23

Ja 3e jaars, voor veel mensen heel normaal, voor mij best bijzonder...

2 jaar geleden Besloot ik het roer om te gooien en na een heel zwaar en twijfelachtig jaar was ik toch echt door naar het 2e studiejaar Wat was ik blij en wat ging ik vol goede moed het 2e jaar in.

Ik heb een hoop geleerd in het 2e jaar, maar door prive-omstandigheden ging het de eerste 2 kwartielen niet goed met mij en mijn resultaten. Na deze 2 kwartielen besloot ik dat het genoeg was geweest en heb ik mijzelf een grote schop onder mijn kont gegeven :D
Ik ging er weer vol voor! Natuurlijk heb ik door deze domper een aantal vakken niet gehaald en deze zal ik aankomend jaar opnieuw moeten doen. Maar ik heb aardig wat vakken wel gehaald in het 2e jaar en ben zeker trots op wat ik allemaal bereikt heb de afgelopen 2 jaar. Op het moment heb ik vakantie, maar leer ik ook nog voor 3 vakken. Deze moet ik namelijk nog herkansen zodat ik deze het aankomende jaar niet ook nog opnieuw hoef te doen. En 1 vak telt nog mee voor mijn Propedeuse, allemaal nog spannend dus.
Nou is het geen schande van dat laatste vak want het is écht een onmogelijk vak :') Even ter verduidelijking, er zijn zelfs 4e jaars die puur op dit vak nog moeten wachten op hun diploma :oo (zo technisch, zo veel feiten die je moet weten, zoveel chemische berekeningen :r )

Ondertussen mag ik wel gewoon mijn 3e jaar in gaan en start ik het jaar met een onwijs gaaf en super interessant onderzoek samen met een klasgenoot. Wij gaan 20 weken lang onderzoek doen naar het effect van goud op borstkankercellen. Hierbij gaan wij bezig met celkweek, en de daarbij behorende technieken die voor mij nog allemaal nieuw zijn (en ik dus hier ook niet kan uitleggen). Na deze 20 weken ga ik gelijk door met 20 weken stage lopen op een nog nader te vinden plaats, al gaat mijn voorkeur naar het researchlab van de faculteit diergeneeskunde. De dieren blijven toch trekken :D

2 jaar geleden ging ik op mijn verjaardag voor het eerst weer naar school, en kon ik niet voorstellen dat ik ooit klaar zou zijn met de opleiding. 4 jaar klonk zo onwijs lang, maar ik ben alweer over de helft en het gaat helemaal goed komen!

Moreel van het verhaal? Twijfel niet en duik gewoon vol in je toekomstdromen, maak ze waar! Je bent nooit te oud om je leven om te gooien
Zorg ervoor dat je nooit in de toekomst zal denken "wat als"
want:

"What" and "If" are two words as non-threatening as words can be. But put them together side-by-side and they have the power to haunt you for the rest of your life: What if? What if? What if?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:06

Heel goed van je!
Je mag zeker trots zijn!

Is het niet zo, dat als je dat ene vak nu niet haalt die voor je propedeuse nog telt, dat je dan alsnog van de opleiding af moet?
Bij ons is dat namelijk wel zo. zou zonde zijn!

Maar inderdaad, soms moet je je dromen achter na gaan, maar soms is dat ook onmogelijk en moet je een nieuwe droom creeeren. Lijkt moeilijk maar er is echt wel een zijweg of een omweg te bedenken waardoor je alsnog komt waar je wilt zijn.
Soms kom je onderweg iets tegen waarvan je denkt: dát wil ik doen!

Mijn droom was om geneeskunde te studeren, dat lukte niet, en nu heb ik mijn propedeuse in ergotherapie gehaald. Mogelijkheden zijn eindeloos en de arbeidskansen zijn heel goed.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 19:09

RoyceMack schreef:
Heel goed van je!
Je mag zeker trots zijn!

Is het niet zo, dat als je dat ene vak nu niet haalt die voor je propedeuse nog telt, dat je dan alsnog van de opleiding af moet?
Bij ons is dat namelijk wel zo. zou zonde zijn!

Maar inderdaad, soms moet je je dromen achter na gaan, maar soms is dat ook onmogelijk en moet je een nieuwe droom creeeren. Lijkt moeilijk maar er is echt wel een zijweg of een omweg te bedenken waardoor je alsnog komt waar je wilt zijn.
Soms kom je onderweg iets tegen waarvan je denkt: dát wil ik doen!

Mijn droom was om geneeskunde te studeren, dat lukte niet, en nu heb ik mijn propedeuse in ergotherapie gehaald. Mogelijkheden zijn eindeloos en de arbeidskansen zijn heel goed.

Bij onze opleiding ben ik het laatste jaar waarbij dat dus nog niet telt. Mazzelkont :)
De jaren na mij hebben dus wel met deze regel te maken :j

Idd soms maak je een enorme omweg en kom je uiteindelijk toch waar je wezen wilt... :j

Maartje1990

Re: Over een paar weken ben ik alweer 3e jaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:13

super! maar... 'what if' je die vakken voor je propedeuse niet haalt?

Ik ben ook met moeite nu door naar m'n derdejaar, net bij de laatste herkansingen m'n P gehaald (geen extra aan hoeven vragen). En moet nog een boel van de tweedejaars doen, maarrrr.... ik ben ook al derdejaars! gaat dan toch verrekkes snel héa?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 19:14

Dan mag ik gewoon door :j
edit: het is ook maar 1 vak die voor mn P telt.

Ja studiejaren gaan echt snel ja... :oo

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:24

Tijd gaat razendsnel!! Over enkele weken zit ik ook alweer in jaar drie. Ruim 2,5 jaar geleden besloot ik te stoppen met de opleiding oefentherapie en mijn droom waar te maken: studeren aan de kunstacademie. Ik mag over enkele maanden starten met mijn stage als docent BKV in opleiding, maar eerst beginnen we met een onderzoek naar pubers. Ik kijk er ontzettend naar uit!

Anoli, veel succes nog met je studie. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 19:36

Jij ook veel succes met je studie!

Gek he hoe iets je grootste droom denkt te kunnen zijn, maar uiteindelijk helemaal niet is...
Altijd gedacht dat ik helemaal gelukkig zou zijn met een baan tussen de dieren... maar dat is dus helemaal niet zo :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:41

Ik verwacht wel een uitnodiging voor je diplomering :j

Blijf het knap vinden om zo'n interessante en ingewikkelde studie te kiezen. Ben trots op je meis :+:

+:)+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:42

Uiteraard krijg je dan een uitnodiging :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:45

Ik zag in je vorige topic dat je het HLO bent gaan doen?
Heb zelf de medische microbiologie gedaan en viel me niet heel erg tegen. Ik kwam zelf ook van het MBO waar ik toch wel een matige student was ;) Ik ben afgelopen januari geslaagd en heb nu een leuke baan in het UMC.

Met welke vakken heb je de meeste moeite en welke moet je over doen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:51

lucifertje schreef:
Ik zag in je vorige topic dat je het HLO bent gaan doen?
Heb zelf de medische microbiologie gedaan en viel me niet heel erg tegen. Ik kwam zelf ook van het MBO waar ik toch wel een matige student was ;) Ik ben afgelopen januari geslaagd en heb nu een leuke baan in het UMC.

Met welke vakken heb je de meeste moeite en welke moet je over doen?

Wat het voor mij het moeilijkste maakte was het feit dat ik 4 jaar gewerkt heb en daarvoor zo goed als geen wiskunde, scheikunde en natuurkunde heb gehad op het MBO. Dus wiskunde was voor het 10 jaar terug op mavo niveau.

Ik heb dus de grootste moeite gehad met Wiskunde (maar met bijles ging het wel goed), life science 1 en 2, 3 snapte ik wel heel goed :') en analytische chemie, het vak wat ik nu nog moet overdoen voor mn P

Ik begin nu pas meer te begrijpen van chemie in life science 1 en 2... maar het zal nooit mn favoriete vak worden...
Mn andere vakken als hematologie, klinische chemie etc haal ik gemakkelijk een 7 of 8 voor :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:59

Welke richting volg je dan en ben je in het 2de jaar ingestroomd?
Ik ken het idd dat de overgang van werken naar leren lastig is. Ik had voordat ik aan het HLO begon eerst stage gelopen en daarna gewerkt, totaal een jaar of 2 ;)

Ik had de meeste moeite met het labrekenen ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 21:04

Nee gewoon begonnen in het 1e jaar. En ik heb nog geen richting, wij hebben gewoon Biologie en medische laboratoriumonderzoeken... Pas in de 3 of 4e kies je een minor die je richting aangeeft... Qua stage kies je tussen diagnostiek en research...

Grappig want met labrekenen heb ik dan weer geen moeite :j
Maar moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen beta persoon ben, en het dus moeilijk heb gemaakt voor mijzelf...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:21

Vind je het wel leuk? Ik heb de opleiding gedaan in Nijmegen. Zolang je de lessen volgt en goed je huiswerk maakt dan komt het goed. Ik had in het begin ook heel erg moeite om buiten de box te denken en vooral met toetsen. Ik moest soms 3 keer lezen wat ze vroegen ;)

Bij ons kon je kiezen uit biochemie, chemie, bioinformatica, plantenkunde, microbiologie en de histo, cyto en pathologie.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 01:48

Wat leuk dat je zo'n goede keuze hebt gemaakt.

In september start ik ook met mijn opleiding, na 4 jaar geen school gehad te hebben.
Eerst een half jaar werkloos thuis met korte werkopdrachten, daarna 3,5 jaar fulltime gewerkt.
Hopelijk lukt het me ook, al zal ik er heel erg hard voor moeten gaan werken. Maar ik heb er nu al zin in :-)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 01:49

''vind ik leuk'' :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:34

lucifertje schreef:
Vind je het wel leuk? Ik heb de opleiding gedaan in Nijmegen. Zolang je de lessen volgt en goed je huiswerk maakt dan komt het goed. Ik had in het begin ook heel erg moeite om buiten de box te denken en vooral met toetsen. Ik moest soms 3 keer lezen wat ze vroegen ;)

Bij ons kon je kiezen uit biochemie, chemie, bioinformatica, plantenkunde, microbiologie en de histo, cyto en pathologie.

Ja de opleiding zelf vind ik super, ondanks dat wiskunde en chemie dus niet mijn ding zijn.
Ik vind het enorm interessant wat je allemaal kan met de opleiding.
Ja idd dan lees ik een vraag en denk :? wat...???
Lees ik hem nog eens ... weer geen idee... dan legt iemand hem heel anders uit en denk ik :)* Oh waarom zeggen ze dat dan niet meteen _O- Ik denk dus soms té moeilijk O:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:35

tesseke schreef:
Wat leuk dat je zo'n goede keuze hebt gemaakt.

In september start ik ook met mijn opleiding, na 4 jaar geen school gehad te hebben.
Eerst een half jaar werkloos thuis met korte werkopdrachten, daarna 3,5 jaar fulltime gewerkt.
Hopelijk lukt het me ook, al zal ik er heel erg hard voor moeten gaan werken. Maar ik heb er nu al zin in :-)

Oh wat leuk! Het is in het begin enorm wennen vond ik maar eenmaal in het ritme pak je het ook zo weer op :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:37

Maartje1990 schreef:
super! maar... 'what if' je die vakken voor je propedeuse niet haalt?

Ik ben ook met moeite nu door naar m'n derdejaar, net bij de laatste herkansingen m'n P gehaald (geen extra aan hoeven vragen). En moet nog een boel van de tweedejaars doen, maarrrr.... ik ben ook al derdejaars! gaat dan toch verrekkes snel héa?

*negeert rode letters*

Om er nog even op terug te komen, ik heb net vanochtend gehoord dat ik mn P heb gehaald... :D