Probleem met een ruil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Probleem met een ruil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 00:52

Hoi
Er is vanavond iets voorgevallen en ik vraag mij af of ik daadwerkelijk fout ben.
Het zit zo : via Marktplaats had ik een Samsung Galaxy S4 clone gekocht. Voor de duidelijkheid : een clone is een replica (neppe variant ) van het originele toestel. Ik had deze telefoon nog geen dag, toen ik erachter kwam dat het niks voor mij was. Toestel was groter dan ik had verwacht en had toch liever een slag kleiner. Afijn, ik bood hem aan op de Facebook rommelmarkt en er stond ook duidelijk in de advertentie dat het om een clone ging. Ik had er ook ingezet dat ik toestel wilde ruilen tegen een Samsung telefoon.

Ik kreeg reactie van een meisje die er interesse in had en zij wilde ruilen met haar S2. Prima dacht ik en we maakten een afspraak dat ik bij haar langs zou komen. Ik heb haar voor de zekerheid nog een keer verteld dat het om een clone ging.
Vandaag was ik dus bij haar geweest en ze heeft mijn toestel getest en zei dat hij prima was. We hebben dus geruild met telefoon.

Nu kreeg ik net een berichtje dat ik haar 'te pakken' had en dat ik troep had geruild, want het toestel werkte niet goed, het beeldscherm deed raar en de batterij was na 10min leeg. Kortom ze wou de ruil dus terug draaien.
Ik heb haar vriendelijk verteld dat ze het toestel uitgebreid heeft getest waar ik bij was en dat er geen problemen met het toestel waren toen ze hem testte en dat ik er ook niks aan kan doen dat het toestel haar niet beviel.

Voor de duidelijkheid: toen ik het toestel in bezit had, heb ik niks van die snelle lege batterij gemerkt en deed het toestel het naar behoren.

Nu dreigde ze dat ze de politie zou bellen, maar ik heb niet het idee dat ik fout zat / zit. Ik heb haar verteld dat het om een clone ging, maar volgens haar heb ik troep geruild.

Wat moet ik hiernee? Zit ik daadwerkelijk fout of is het haar 'probleem'?

mackkwek

Re: Probleem met een ruil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:57

heb je de mailtjes nog (van facebook rommelmarkt?) anders even printscreens maken als bewijs...dat je het er duidelijk in hebt gezet dat het een clone was.

wat betreft de mankementen die zei noemt: tja.... als jij echt 100% weet dat het niet zo was toen je het verkocht,dan is het haar probleem ,hoe rot dat ook is.
Als zij gelijk heeft en die problemen er'toch waren toen jij hem ruilde,dan vind ik dat je zo netjes moet zijn om weer terug te ruilen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 01:03

Die klachten had ik niet toen ik hem in gebruik had. Nu heb ik hem simpelweg 1 dag gebruikt, maar toen ze hem testte en bekeek zei zealleen dat het toestel haar beviel en dat hij het prima deed. Vanavond kwam ze pas met een bericht dat het toestel niet goed werkte en hij haar niet beviel, maar daar kan ik toch niks aan doen?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:06

sharoontje schreef:
Die klachten had ik niet toen ik hem in gebruik had. Nu heb ik hem simpelweg 1 dag gebruikt, maar toen ze hem testte en bekeek zei zealleen dat het toestel haar beviel en dat hij het prima deed. Vanavond kwam ze pas met een bericht dat het toestel niet goed werkte en hij haar niet beviel, maar daar kan ik toch niks aan doen?

als ze hem goed getest heeft en nu spijt,..dan kun jij er achteraf niks aan doen nee.
Dan is het helaas pindakaas voor haar,.hoe rot ook

(al moet ik zeggen dat ik zelf zo'n kneus zou zijn en me zo rot erom zou voelen dat ik terug zou ruilen :+ )

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:06

Bij particuliere verkoop/ ruil : garantie tot de deur.

Heel jammer voor hij dat hij niet bevalt. Maar ze heeft hem getest waar jij bij was, en je hebt meerdere malen verteld dat het om een clone gaat.

Jij hebt aan je meldingsplicht voldaan, en zij aan haar onderzoeksplicht

Laat haar maar naar de politie gaan, die doen er niets mee

EDIT: was zij op de hoogte dat jij het toestel 2e hands gekocht hebt en hem maar 1 dag hebt gebruikt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:21

Ze heeft hem getest waar je bij stond en weet dat hij tweedehands is, dus pech voor haar. Wie weet wat zij er intussen mee uitgevreten heeft, wellicht laten vallen, makeup op gesmeerd en een breezer overheen geknoeid, dat kun jij allemaal niet controleren.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:39

Ik zal wel onder een steen geleefd hebben, maar ik wist dus niet wat een clone was, natuurlijk weet ik wat een kloon (clone in het engels) is, maar ik las het eerst als een bepaald model: "S4 clone". Misschien dat dat meisje dit ook niet doorhad, en daarom nu spijt heeft dat ze geruild heeft? Ik zou ook niet graag erachter komen dat ik een "echte" voor een "neppe" geruild heb.

Maar desondanks is dat toch echt haar eigen schuld hoor, zou ook niet terug ruilen als hij het bij jou wel gewoon goed deed.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:44

Niet terug ruilen. Ik heb pas mijn oude telefoon verkocht en kreeg de volgende dag een boze mail, ook met gedreig politie te bellen en zo. Zelf de politie gebeld, omdat ik me bedreigd voelde ("ik weet waar je woont" etc.) en volgens de agent die ik aan de lijn kreeg had meneer geen poot om op te staan. Marktplaats contact gaf me hetzelfde antwoord en de site van het Juridisch Loket ook. Jammer maar helaas voor de andere partij, doei! :evaw:

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:32

ja pech voor haar, ze kan je niks maken...je bent duidelijk geweest en ze heeft idd onderzoeksplicht.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:35

zo zie je maar weer...van ruilen komt huilen.. |(

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:50

Niks aan doen voor de rest, ze had het eerder moeten bedenken :)
Alhoewel ik hetzelfde zou hebben gedaan... :o maar zoals de andere zeiden, tis geen winkel waar je dingen terug kan ruilen ofzo

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:38

Ik heb een paar maanden terug een ring verkocht, duidelijk vermeld dat er 8 diamanten in zaten en 1 zirkonia.

Die kerel komt bij mij aan de deur, kijkt niet eens naar het certificaat, telt het bedrag neer wat ik er voor vraag en rent de deur uit.

3 dagen later een hysterische dame aan de lijn ( zijn vrouw ) ik had ze een ring vol nepstenen verkocht, hij was geen donder waard etc.. Of ik hem even terug wilde nemen. Nou, NEE dus! Die ring kan inmiddels vol zitten met stenen van glas. Terwijl ik weet dat ze echte diamanten had ( 8 stuks )

Dreigen met de politie en weet ik het allemaal, hij zou me wel even op komen zoeken. Ik heb ze aangegeven dat ze zich op glad ijs begaven en dat ze zelf uit moesten kijken voor aangifte wegens bedreiging. Ik heb navraag gedaan bij de politie, en inderdaad: garantie tot aan de deur. Jij weet niet wat er in de tussentijd mee is gebeurd.

Daarna nooit meer wat van gehoord.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:43

Ik zou 'm terugnemen. Zo zou ik niet bekend willen staan. En wellicht had jij er ook achter gekomen dat er mankementen waren als je 'm langer gehouden had.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:52

Tabaluga12 schreef:
Ik zou 'm terugnemen. Zo zou ik niet bekend willen staan. En wellicht had jij er ook achter gekomen dat er mankementen waren als je 'm langer gehouden had.

Volgens de wet ben je niet verplicht het product terug te nemen! En wie weet heeft ze er wat mee uitgespookt en zit jij nu met een defect artikel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:00

Tabaluga12 schreef:

Is wel reuze aardig, maar het kan zo maar zijn dat de koper in de tussentijd het ding heeft laten vallen,misschien wel in een emmer water, waardoor hij het niet doet. Dan ben jij met je goede gedrag wel mooi het bokje.. Ik zou dat risico niet willen nemen eigenlijk.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:34

Nee, dat zou ik ook niet doen.
Die jongen zei ook tegen mij "dat iemand het aan het fixen was". Dag hoor, als je ergens zelf aan hebt geprutst is de garantie er ook af, mooi niet dat ik het dan terugneem om ermee te zitten. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:01

Ik begrijp beiden partijen eigenlijk wel. Als die telefoon het echt slecht doet (en jij heb ‘m ook niet lang gehad) dan voelt zij zich ook genaaid met troep. Dat is dan ook gewoon zo.

Jij hebt echter geen problemen met die telefoon gehad, dus jij heb ‘ter goeder trouw’ gehandeld. Als jij ‘m langer had gehad had je er misschien wel problemen mee gehad.

Vervelende situatie..

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:51

Eef_Bam: Ze wist wel dat het een clone was :j Heb net even het gesprek terug gelezen (begon zelfs te twijfelen aan mezelf) en toen vroeg ze ook wat het verschil was. Ze wist het dus dat het een neppe versie van het orginele toestel was en dit heb ik haar ook nog een keer gezegd toen ik bij haar was. Ze vertelde gisteren avond dus dat het haar niet erom ging dat het een clone was, maar dat het troep was, want het toestel deed het niet.

Ik heb zoiets van ja daag hoor, je hebt het toestel getest waar ik bij was en hij was goed en werkte prima. Dan vervolgens mij 'dreigberichten' sturen dat ze de politie wil bellen, omdat ik die ruil niet terug wil draaien. Tja sorry, maar inderdaad garantie tot de voordeur en dat hij niet bevalt, een paar uur later, daar kan ik ook niks aan doen.

Sammie: Daar heb je wel een punt, maar is dat niet een geval van; Dat is het risico als je wat via internet koopt en niet in een winkel? Tuurlijk was het een andere kwestie geweest, als ze direct op de plek had gezegd dat ze hem niet fijn vond oid, dan had ik hem weer mee naar huis genomen en op marktplaats laten staan, maar om mij nou een paar uur later zulke berichten te gaan sturen?
Laatst bijgewerkt door Bumba01 op 08-08-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:54

Klassiek voorbeeld van:
''Van ruilen komt huilen''

Jij staat in je recht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:43

Volgens mij is dit iemand met een grote mond maar die niets durft.. Zou me er niet zo druk om maken, mocht ze acties ondernemen zorg dan dat je bewijs hebt van je verstuurde mails/berichten.