Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:17

Ik ben me sinds een tijdje aan het verdiepen in het Christelijk geloof. Ik praat er met (gelovige) mensen over en ben een aantal keer naar de kerk geweest. Ik noem mezelf zeker nog niet gelovig oid omdat ik steeds tegen dingen aanloop die me echt niet lekker zitten, waaronder het volgende;

Ik las net een verhaaltje in een evangelisch maandblad over de liefde van Jezus. Dat Hij degene is die je door en door kent, voor je is gestorven en ga zo maar door. Ook dat Hij je je zonden vergeeft, waaronder stelen, vloeken, vreemdgaan, spelen met het occulte. Kan ik me helemaal in vinden.. :) maar nu stond er ook homoseksualiteit in het rijtje, en daarvan gingen mijn nekharen overeind staan.

Homoseksualiteit een zonde?! >;)

Nu ben ik zelf hetero dus daar heeft het niets mee te maken. Maar ik ben van mening dat homoseksualiteit geen keuze is die je maakt en dus geen zonde mag/kan zijn. Kan hier best boos om worden. Als wij gemaakt zijn door God, heeft Hij deze die op hetzelfde geslacht vallen toch ook zo gemaakt, en hoort Hij ook van deze mensen te houden? Dan kan homoseksualiteit toch nooit een zonde zijn? Dan zou je (even heel cru gezegd) naar de hel gaan omdat je op iemand van hetzelfde geslacht valt. Moet iemand dan maar zijn/haar leven lang ongelukkig zijn omdat het van de bijbel niet mag? Ik snap het niet.

Iemand die me hier meer over kan vertellen?

Rennie89

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:21

ik had een discussie met moslim collega's hierover. zij zien het letterlijk als een ziekte... tjah ik denk "leven en laten leven" en "zolang je gelukkig bent" .. dat vind ik het belangrijkste. ze hebben niet per definitie iets tegen de mensen zelf maar dus wel de geaardheid

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:24

God houdt van alle mensen, ook van homo's. De meeste christenen zullen je uitleggen dat homofiel zijn niet als zondig beschouwd wordt, maar het praktiseren (homoseksualiteit bedrijven) wel. Homofilie op zich wordt niet besproken in de bijbel voor zo ver ik weet.

Persoonlijk ben ik (ook christen) van mening dat het niet aan mij is om te oordelen over iemand zijn/haar relatie. Als een homokoppel evenzeer trouw is als een ander koppel, heb ik daar geen bezwaar tegen. Het is ook niet mijn plaats om daarover te oordelen. Ik ga niet zeggen dat iemand heel z'n leven alleen moet blijven omdat het volgens bepaalde interpretaties niet mag. Mijn interpretatie van de bijbelteksten die spreken over "mannen met mannen", is dat het om buitenhuwelijkse seks gaat en niet binnen de relatie/het huwelijk. Maar dat kunnen andere christenen anders vinden. Sowieso heb ik in evangelische kringen 1001 meningen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:28

ik ben atheïst in hart en nieren, ik kan me er dan ook absoluut niet in vinden. Natuurlijk is homoseksualiteit geen zonde!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:30

Ik denk niet dat je daar ooit een duidelijk antwoord op zal vinden, want de bijbel is wat dat betreft zo krom als was.. God maakt de mens, dus God maakt de hetro en de homo.. God maakt geen fouten, maar homofiel zijn is een foutje?!?
Slaat nergens op natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:31

Mijn broer is homo, ik christen. Het maakt mijn broer niet anders, ik blijf tegen hem op zien! Ik hoor veel meningen erover, maar mijn mening is dat het geloof ook om respect draait. Heeel heeel meningen over, wat de Bijbel precies zegt weet ik nog niet

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:35

Mooi gezegd Tinneke. Ik houd me er ook best vaak mee bezig. Met mijn ouders als atheïsten, mijn filosofische tweelingzus, mijn broer bekeerd tot de islam, mijn zusje die naar boeddhisme neigt.. Ik als vrij-denkende lesbische meid en nog een zus met een sterke mening over de hele maatschappij en zo veel gedachten gangen alleen al in onze familie. Ik geloof soms ook veel meer in 'meer dan wij kunnen zien'.. kan het zelf niet plaatsen of omschrijven. Ik leef naar 3 basis gedachte:

1. Heb respect voor je omgeving en alles wat leeft, mens, plant en dier.
2. Behandel mensen zoals jijzelf ook graag behandeld wilt worden en doe wat juist voelt.
3. Houd altijd vast aan hoop, er is altijd een uitweg, een andere optie of een andere manier om met iets om te kunnen gaan.

Dit is zoals ik probeer te leven en daar heb ik geen bijbel voor nodig of regels waaraan ik me moet houden zolang ik mij aan deze drie basis gedachtegangen houd. Helaas hoor ik toch ook wel van andere gelovigen dat het echt als zonde wordt gezien. Inderdaad meer het 'praktiserende' gedeelte dan. Maar ook daar kan ik niet bij. Want je mag wel intiem zijn met iemand van het andere geslacht, maar gaat het niet gewoon om de mens zelf? Dat vind ik best moeilijk te verkroppen dat mensen soms echt alleen naar zichzelf kunnen refereren en niet kunnen begrijpen of respecteren als iemand anders iets anders vind/voelt of ervaart. Soms moet men ook gewoon dingen kunnen aan nemen of je je ergens nou wel of niet in kunt vinden. Dat is misschien nog wel het moeilijkste voor sommige mensen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:12

het geloof/de katholieke kerk heeft zoveel idiote regels imo: geen seks voor het huwelijk, als je tijdens het huwelijk seks hebt moet het als doel hebben: voortplanting. Voorbehoedsmiddelen verboden (leve het hiv virus en andere soa's met name in derdewereldlanden). Waar bemoeien "ze" zich mee zeg!
Ondertussen zitten al die priesters wel aan elkaar en aan kinderen te frunniken, en maar kwekken over seks de hele dag in hun lange jurken, terwijl zij zelf vinden dat ze celibatair moeten leven.... Grr, kan me er zo over opwinden!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:16

max66 schreef:
het geloof/de katholieke kerk heeft zoveel idiote regels imo: geen seks voor het huwelijk, als je tijdens het huwelijk seks hebt moet het als doel hebben: voortplanting. Voorbehoedsmiddelen verboden (leve het hiv virus en andere soa's met name in derdewereldlanden). Waar bemoeien "ze" zich mee zeg!
Ondertussen zitten al die priesters wel aan elkaar en aan kinderen te frunniken, en maar kwekken over seks de hele dag in hun lange jurken, terwijl zij zelf vinden dat ze celibatair moeten leven.... Grr, kan me er zo over opwinden!

Bij mijn weten zijn voorbehoedsmiddelen helemaal niet verboden en hoeft seks geen voortplanting tot doel te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:36

max66 schreef:

:roll: wind je er maar niet over op want het is niet eens waar wat je zegt :+

Ik als christen ben van mening dat elke christen zijn eigen daden moet kunnen verantwoorden en als een homo dat voor zichzelf en God kan verantwoorden, mij prima.
Ik zal niemand daarom veroordelen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:41

God bestaat niet, homo's wel... Of het een zonde is dat je hypothalamus anders is gevormd zodat je op je eigen geslacht valt...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:44

Fred_Kroket schreef:
God bestaat niet, homo's wel... Of het een zonde is dat je hypothalamus anders is gevormd zodat je op je eigen geslacht valt...

Ook weer zoiets dat ze vroeger niet wisten, net als veel andere dingen waardoor hij is bedacht :=

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:52

Ik geloof zeker dat er meer is dan het hier en nu. Maar wat precies? Niemand die het echt weet.
Elk geloof heeft er zijn eigen draai aan gegeven.

Elk geloof (de aanhangers dus) probeert zijn gelovigen kort te houden met kromme regels en beperkingen.
Tegenwoordig zijn er steeds meer kerken die wat toleranter zijn t.o.v. Bijv. Homo's, gelukkig
Die regels e.d. zijn overigens ook niet meer hetzelfde als bij. 500 jaar geleden....

Daarbij weet ik dat de grootste rotte appels (misbruikers e.d.) vaak vooraan in de kerk zitten....

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:08

Fred_Kroket schreef:

Dat denk jij :')

Mooi hoor, half Bokt is alweer over de stuiter en alweer aan het zaniken over geloof voordat er ook maar een woord is gezegd... Geeft wel weer het niveau aan.

Ik sluit me als christen volledig aan bij Tieneke en verootjoo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:26

Blue_Eyes schreef:
Fred_Kroket schreef:

Dat denk jij :')

Mooi hoor, half Bokt is alweer over de stuiter en alweer aan het zaniken over geloof voordat er ook maar een woord is gezegd... Geeft wel weer het niveau aan.

Ik sluit me als christen volledig aan bij Tieneke en verootjoo.

Ik denk dat de discussie 'Bestaat hij wel of niet' een beetje overbodig is hier. Is IMO een andere discussie. (zelf geloof ik niet, vind het geloof wel interessant maar geloven zal nooit gebeuren)

Daarnaast denk ik dat je de Bijbel op verschillende manieren kan opvatten, zelfde als met de Koran en de Tenach. Als jij hetgene wat jij doet (buiten beschouwing gelaten is hetgene wat jij anderen aan zou kunnen doen) tegenover jouzelf, jouw familie en eventueel een grotere macht kan verantwoorden: Waarom zou het dan een issue moeten zijn?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:27

Winged schreef:
Daarnaast denk ik dat je de Bijbel op verschillende manieren kan opvatten, zelfde als met de Koran en de Tenach. Als jij hetgene wat jij doet (buiten beschouwing gelaten is hetgene wat jij anderen aan zou kunnen doen) tegenover jouzelf, jouw familie en eventueel een grotere macht kan verantwoorden: Waarom zou het dan een issue moeten zijn?

Dat is toch eigenlijk precies wat verootjoo al zei?

verootjoo schreef:
Ik als christen ben van mening dat elke christen zijn eigen daden moet kunnen verantwoorden en als een homo dat voor zichzelf en God kan verantwoorden, mij prima.

Wat betreft de God bestaat-discussie; het was ook helemaal niet mijn bedoeling om daar verder op in te gaan. Wat ik wilde aangeven is dat Fred_kroket zo wel erg stellig uit de hoek komt met een bepaalde mening, en dat dat niet hoeft te betekenen dat anderen die mening delen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:29

Blue_Eyes schreef:
Winged schreef:

Dat is toch eigenlijk precies wat verootjoo al zei?

verootjoo schreef:

Maar ik mag mijn mening toch ook neerzetten ook al is deze gelijk aan een ander? 'Verder sluit ik mij aan bij...' vind ik een vrij doelloze post ;)
deze dus ook

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:30

Interessant om te lezen dat iedereen er kennelijk het zijne/hare erover denkt. Maar ik denk dat hier nooit echt een duidelijk antwoord op komt..
Aub geen discussies over het wel of niet bestaan van God, daar is een ander topic voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:32

Tuurlijk mag dat. Wederom, ik had het er misschien duidelijker bij moeten zetten: ik bedoel daarmee aan te geven dat het dus niet zoveel uit hoeft te maken of je nou christen bent of niet, ook niet bij dit onderwerp. Mensen beginnen wel meteen te gillen over God en geloof, maar zo zie je dus dat dat niet eerlijk en zeker niet altijd terecht is.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:34

NATUURLIJK is homoseksualiteit geen zonde, geen ziekte, geen afwijking en wat al dies meer! *\o/* God zij gedankt!

Niets menselijks is ons vreemd, ...rest de vraag, 'bij homoseksualiteit, waar ben je bang voor?' ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:34

Bij de meeste kerken is het geen zonde meer.
Vroeger was dat wel zo. (vooroorlogs)
Ik ken iemand die lesbisch is en aangesloten is bij een gereformeerde kerk.
Zij is nu ook lid van een interkerkelijke homosexuele vereniging.
Ik vind het heel goed, dat het nu zo kan.

Verder zal het er ook nog vanaf hangen in welk gebied je woont, hoe de plaatselijke kerk er tegenaan kijkt.
Bij sommige zware kerken in de bible belt (daar woon ik zelf ook :D ) ziet men het wel als zonde.
Maar je hoort ook wel eens verhalen van christelijke mensen die homosexueel zijn, dat ze dan liever hun leven lang monogaam blijven. Dat is dan hun eigen persoonlijke keuze.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-13 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:35

xMendy schreef:
Interessant om te lezen dat iedereen er kennelijk het zijne/hare erover denkt. Maar ik denk dat hier nooit echt een duidelijk antwoord op komt..
Aub geen discussies over het wel of niet bestaan van God, daar is een ander topic voor.

Dat komt omdat er geen duidelijk antwoord op bestaat. De Bijbel is er ook niet heel duidelijk over. Er wordt wel eens een tekst uit leviticus aangehaald en mee gesmeten met homohaat en weet ik het wat. Maar dat gaat over het misbruiken van mannen door mannen wat een gruwel is. Het moge toch duidelk zijn dat dat sowieso niet de bedoeling is.
Over een liefdesverhouding tussen twee mannen/vrouwen wordt in de bijbel niet duidelijk gesproken. Het huwelijk is ingesteld tussen man en vrouw zodat zij een gezin kunnen vormen en kunnen voortplanten. Twee geslachten samen kunnen logischerwijs niet voortplanten. Maar samenleven is volgens mij geen probleem.
En wat ik al zei; je moet het voor jezelf en God kunnen verantwoorden, God zal je leiden in wat goed en fout is.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:37

Dankje verootjoo. Da's tenminste iets duidelijker en is (voor mij althans) beter te plaatsen :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:38

Marin_ka3 schreef:
NATUURLIJK is homoseksualiteit geen zonde, geen ziekte, geen afwijking en wat al dies meer! *\o/* God zij gedankt!

Niets menselijks is ons vreemd, ...rest de vraag, 'bij homoseksualiteit, waar ben je bang voor?' ;)

Als je het mij vraagt vallen de grootste homofooben zelf ook op mannen, maar durven, om welke reden dan ook, niet aan te geven dat zij op mannen vallen / gevoelens hebben voor mannen.

Wellicht omdat 'het niet hoort' of omdat ze bang zijn voor de reacties uit de (directe) omgeving. Stel dat jouw beste vrienden opeens denken dat jij op hen valt. Wat trouwens ook onzin is, want dat zou dan dus ook betekenen dat elke man/vrouw die jij tegenkomt op jou valt. Zou leuk zijn voor het ego, maar absoluut niet realistisch ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:39

Ik heb jouw vraag destijds gesteld in de katholieke kerk. Het antwoord was: 'Als twee mensen van elkaar houden, hoe kan dat slecht zijn? God is liefde, God schenkt liefde, en ook dus aan mensen van hetzelfde geslacht.'
Overigens kreeg ik in de moskee een soortgelijk antwoord hoor.