Hoe nuttig is een rechtsbijstandverzekering eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hoe nuttig is een rechtsbijstandverzekering eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:25

Dit vraag ik mij af :)

Ik heb bij dergelijke verzekeringen altijd het idee dat het een beetje zonde geld is?
Helpen ze echt goed als een persoon of bedrijf je onrechtvaardig behandelt? Of word je er eigenlijk niks wijzer van :P

Wat zijn jullie ervaringen ermee? :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:27

Dat ligt aan je eigen verwachtingen. Polisvoorwaarden goed doorlezen dan weet je wat je kunt verwachten. Ik (en om me heen) ken zowel positieve als negatieve ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 06-08-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Re: Hoe nuttig is een rechtsbijstandverzekering eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:31

Ik werd aangereden op een parkeerplaats. Tegenpartij had papieren ingevuld, maar ik had er geen goed gevoel over, en papieren naar rechtsbijstand gestuurd.
Tegenpartij bleek niet verzekerd. Rechtsbijstand heeft alles voor mij geregeld tot schadefonds aan toe. Heb netjes uitbetaald gekregen, terwijl ik zonder rechtsbijstand naar mijn centjes had kunnen fluiten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:34

Zeer nuttig. :j

Maar het is wel erg uitgebreid. Ik heb even van Wiki het een en ander gekopieerd voor de beeldvorming:
Over het algemeen worden de volgende soorten rechtsbijstandverzekeringen aangeboden:
* Motorrijtuigenrechtsbijstandverzekering;
* Gezinsrechtsbijstandverzekering;
* Bedrijfsrechtsbijstandverzekering.

Een motorrijtuigenrechtsbijstandverzekering biedt dekking voor geschillen rond het verzekerde motorrijtuig, zoals:
Verhaalsrechtsbijstand, het verhalen van schade op een wettelijk aansprakelijke derde;
Strafrechtsbijstand, de verzekerde wordt strafrechtelijk vervolgd wegens verkeersovertreding of -misdrijf. Geen dekking wordt verleend bij een opzettelijk gepleegd misdrijf of bij een eenvoudige verkeersovertreding die voorkomen had kunnen worden;
Rijbewijsrechtsbijstand, rechtsbijstand bij de teruggave van het rijbewijs of het motorrtijtuig bij inbeslagname door een overheidsinstantie;
Contractsrechtsbijstand, in verband met de aankoop, reparatie of het onderhoud van het motorrijtuig.
Een verkeersrechtsbijstandverzekering biedt dezelfde dekking als de motorrijtuigenrechtsbijstandverzekering. Verschil is, dat de verzekering niet is gekoppeld aan één motorrijtuig maar dat er dekking bestaat voor het hele gezin, voor gebeurtenissen die samenhangen met het deelnemen aan het verkeer.

Bij een gezinsrechtsbijstandverzekering wordt dekking geboden voor:
Verhaalsrechtsbijstand;
Strafrechtsbijstand;
Arbeidsrechtelijke rechtsbijstand;
Rechtsbijstand op het terrein van sociale wetgeving, burenrecht en erfdienstbaarheden;
Rechtsbijstand bij contractuele geschillen;
Rechtsbijstand op het terrein van personen-, familie-, erf- en administratief recht (zoals een geschil met de gemeente over een bouwvergunning.

Als je m 1 keer nodig hebt gehad, dan heb je de kosten er vaak al uit.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:36

Wij hebben al jaren een rechtsbijstandverzekering.
In 2001 ben ik aangereden en dus rechtsbijstand ingeschakeld.
Na veel gedoe konden ze weinig voor mij doen.
Ik ben toen naar een no cure no pay advocaat gegaan.
Die heeft alles keurig opgelost.

Geen idee dus waarom wij die verzekering nog hebben.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:37

luuntje schreef:
Wij hebben al jaren een rechtsbijstandverzekering.
In 2001 ben ik aangereden en dus rechtsbijstand ingeschakeld.
Na veel gedoe konden ze weinig voor mij doen.
Ik ben toen naar een no cure no pay advocaat gegaan.
Die heeft alles keurig opgelost.

Geen idee dus waarom wij die verzekering nog hebben.

Waarschijnlijk had je niet de juiste modules anders kan de rechtsbijstand dit absoluut oppakken.

No cure no pay? Heeft hij zijn kosten/vergoedingen dan wel betalen door de tegenpartij??