Opgelicht door NL bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Opgelicht door NL bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:09

Ik sta met mijn baby buik bijna op ontploffen en tussen het spugen en slapen door wil een mens ook wel eens wat..
Bovendien kreeg ik feedback op mijn teksten wat weer goed is voor mijn Nederlands.

Dus had ik een website gevonden waar ze mensen zochten met een sport / voeding achtergrond om betaald teksten te schrijven.
Gewoon vanaf de bank. Hartstikke makkelijk en ik voelde me weer een beetje nuttig. Uiteraard bedrijf goed uitgepluist en niets dan positieve ervaringen.

Inmiddels betaling aangevraagd met het doel om het in de spaarpot van de baby te proppen als chantage materiaal.
"Toen mama zo dik was dat papa haar om moest rollen 's nachts heeft ze deze centjes voor jou verdient, dus hou op met huilen nu".

Maar betaling was na ruim 3 weken nog niet binnen. Internationale betaling duurt wat langer.. maar geen 3 weken.

Contact opgenomen en kreeg direct een grote mond. Het zal wel aan mij hebben gelegen en ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben.
Na wat meer lomp mail contact kreeg ik net een mailtje waarin staat "Ik wil even duidelijk maken dat het NIET!!! onze schuld is".
Vervolgens krijg ik een pdf met de betalingsdetails en het bedrijf heeft een heel ander Iban nummer gebruikt.

Het rekeningnummer in de Iban komt niet eens overeen met het nummer wat ik heb opgegeven.
Volgens hen heb ik het geld "SUCCESVOL!!!!!!" ontvangen.

Contact gehad met mijn bank en zij zeggen dat het niet eens mogelijk is dat de transactie naar het verkeerde Iban nummer gelukt is omdat de naam van de ontvanger altijd moet overeenkomen met het rekening nummer.

Nu komt het er op neer dat ik kan fluiten naar mijn geld en "OF IK EVEN WAT VRIENDELIJKER WIL ZIJN JA!!!! WANT HET IS NIET ONZE SCHULD".

Nu gaat het maar om 300 euro, wat als extraatje en bezigheidstherapie bedoeld was. Dus het is niet zo de baby nu in een kartonnen doos moet slapen.
Het gaat me echt wel om het principe..

Is er iets wat ik kan doen? Ik woon namelijk (nog) niet in Nederland en heb geen enkel idee wat ik rechtmatig zou moeten ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:18

Een aangetekende brief versturen met de feiten op een rij?
En als je het bedrijf googled?

Zou ze lekker lastig blijven vallen, don't mess with the pregnant!! }> }>

Kirsha

Re: Opgelicht door NL bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:20

'Maar' 300 euro? Ik vind het nogal wat...

pmarena

Sliep de baby maar in een kartonnen doos, dan had je de bevalling achter de rug :P

Gewoon nogmaals mailen en het verschil tussen hun IBAN nummer en jouw bankrekening-nummer laten zien zou toch wel voldoende moeten zijn lijkt me?

Of willen ze daar al niet meer naar kijken :P

Tabaluga12

Belachelijke trucjes... Gewoon blijven bestoken met brieven en mails..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:21

Zeker achteraan gaan (als je die energie er voor hebt!), wat een stelletje kleuters.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:22

Kijk eens bij hun voorwaarden? Volgens mij is het Nederlandse recht gewoon van toepassing. Heb je (Engelse) rechtsbijstand?

En hoewel het voor jou misschien een duur geintje wordt. Bel met de juridische telefoon, laat de bank ook op papier zetten dat wat zij beweren dus niet kan.

Tiep een net briefje/mail met het verzoek uit te betalen (met opsomming zus en opsomming zo), anders geef je het uit handen.

Als zij het geld verkeerd verstuurd (ibannr) komt het bij hen terug. Dat moeten ze ook kunnen zien. Dat smoesje vind ik ook aardig goedkoop.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:24

Ik zou een nette e-mail sturen met het bewijs van de bank en dat je het geld niet ontvangen hebt. Nogmaals de goede gegevens doorgeven en vragen of ze het zo spoedig mogelijk in orde willen maken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:27

Regelt dit bedrijf zelf de betalingen, of word dat uit handen gegeven?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:38

Ik heb ze een screenshot gestuurd van mijn bankrekening, het bewijs dat ik niets ontvangen heb.
Ik heb ze een screenshot gestuurd van mijn gegevens op hun website waar mijn correcte rekening nummer + Iban staat.

Maar zodra ik dat verstuurd heb kreeg ik een mail met
"NEE HET IS NIET ONZE FOUT, HET IS JOUW FOUT".

Volgens hen heb ik namelijk zelf het verkeerde Iban nummer opgegeven en is de betaling succesvol verlopen.

Het is nu dus een welles - nietes spelletje geworden.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:39

Maar heb je geen bewijs van je eerdere gegevens die je hebt opgestuurd? Dus dat je laat zien dat je niet zelf het verkeerde IBAN nummer is opgegeven?
Oude mail forwarden ofzo?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:40

Belachelijk! Duidelijk een truc. Ik kwam zulke advertenties al vaker tegen en vond ze al verdacht.. Heb je nog een bewijs waar het juiste nr op staat?

Aangeven dat je rechtsbijstand in hgaat schakelen. Of Radar :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:44

Wat een flauwekul. Als het IBANnr. fout zou zijn, krijgen zij het terug. Misschien niet met 2 dagen, maar zeker binnen 3 weken. Als het al fout is...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:48

Ik heb een screenshot van mijn gegevens op hun platform waarbij gewoon het correcte Iban nummer ingevoerd staat.

Zij zeggen dat ze aan hun plicht hebben gedaan omdat bij de datum van uitbetaling een ander Iban nummer vermeld stond.

Ook blijven ze volhouden dat de transactie succesvol is verlopen en dat de correcte naam alleen nodig is bij grote bedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:52

Raponsje schreef:
Contact gehad met mijn bank en zij zeggen dat het niet eens mogelijk is dat de transactie naar het verkeerde Iban nummer gelukt is omdat de naam van de ontvanger altijd moet overeenkomen met het rekening nummer.

Dit verhaal klopt alleen als je een postbank rekeningnummer hebt. Voor alle andere rekeningnummers geldt dat er steekproefgewijs controle wordt gedaan op tenaamstelling i.c.m. rekeningnummer. Ik kan 100 transacties doen met als tenaamstelling 'De Koningin' en die boeken naar verschillende rekeningnummers, ze zullen allemaal probleemloos uitgevoerd worden.

Heb je per PB voor mij misschien het nr. waar ze claimen het naartoe gestuurd te hebben? Een rekeningnummer is namelijk niet willekeurig. Daar zit de zogenaamde 11 proef in verwerkt om het risico van typfouten te verkleinen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:53

Hmm, ik heb zelf een keer een foute overboeking gedaan (wel binnen nederland en destijds nog niet via iban) maar dat ging prima ondanks dat naam en rekeningnummer niet met elkaar matchten.
Volgens mijn bank kon dat voor komen, ze gingen proberen om het voor mij terug te halen. Uiteindelijk heb ik het geld gelukkig terug gekregen, maar het verhaal maakte mij wel duidelijk dat banken niet goed controleren hierop....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:54

Gloa schreef:
Raponsje schreef:

Dit verhaal klopt alleen als je een postbank rekeningnummer hebt. Voor alle andere rekeningnummers geldt dat er steekproefgewijs controle wordt gedaan op tenaamstelling i.c.m. rekeningnummer. Ik kan 100 transacties doen met als tenaamstelling 'De Koningin' en die boeken naar verschillende rekeningnummers, ze zullen allemaal probleemloos uitgevoerd worden.

Heb je per PB voor mij misschien het nr. waar ze claimen het naartoe gestuurd te hebben? Een rekeningnummer is namelijk niet willekeurig. Daar zit de zogenaamde 11 proef in verwerkt om het risico van typfouten te verkleinen.

Volgensmij werkt dat weer anders als het om buitenlandse betalingen gaat, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:56

@ imd, vroeger wel maar met het Europese betalingsverkeer is die check ook voor buitenland boekingen komen te vervallen. Ze waren trouwens de afgelopen jaren al heel erg versoepeld. Als het er maar een beetje op leek dan was het al snel goed. Ik had altijd een paar vaste klanten (oud bankmedewerker) waarbij ik crediteringen uit het buitenland moest accorderen. Maar dat was meer dat ze in het buitenland onder een handelsnaam opereerden en de rekening de tenaamstelling van de holding had. Dan werd het verschil in naam van begunstigde wel erg groot en hield equens de boel tegen.

Het zijn trouwens niet de banken die de controles uitvoeren. Maat het nationale verwerkingsbedrijf Equens die al het interbancaire betalingsverkeer regelt en verrekent. Met uitzonding van de oude Postbank die dat ik eigen beheer deed (vandaar dat ze altijd zo traag waren :+ )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:59

Maar op dit moment betaalt lang nog niet iedereen via SEPA.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 17:52

Jullie zeggen dat het geld dus niet bij hen terug hoeft te komen door de verkeerde naam?

In Nederlands is het echter wel zo dat werkgever verantwoordelijk is voor het storten op een correct rekening nummer? Of je nu via internet werkt of achter de kassa bij de plaatselijke supermarkt?

Kan me namelijk niet voorstellen dat dit ook zo was verlopen als ik bij de supermarkt achter de kassa zit en mijn baas had gezegt "Uh, ja nee ik heb het naar een ander nummer gestort, maar gewoon effe doorwerken, dan krijg je volgende maand wel salaris".

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:57

Raponsje schreef:
Jullie zeggen dat het geld dus niet bij hen terug hoeft te komen door de verkeerde naam?

In Nederlands is het echter wel zo dat werkgever verantwoordelijk is voor het storten op een correct rekening nummer? Of je nu via internet werkt of achter de kassa bij de plaatselijke supermarkt?

Kan me namelijk niet voorstellen dat dit ook zo was verlopen als ik bij de supermarkt achter de kassa zit en mijn baas had gezegt "Uh, ja nee ik heb het naar een ander nummer gestort, maar gewoon effe doorwerken, dan krijg je volgende maand wel salaris".

Geld hoeft inderdaad niet automatisch terug te komen.

De verantwoordelijkheid wordt nu bij jou neergelegd. Dat is verre van netjes!
Ik zou zo om te beginnen een aangetekende brief versturen om ze te sommeren te betalen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:00

Tabaluga12 schreef:
Belachelijk! Duidelijk een truc. Ik kwam zulke advertenties al vaker tegen en vond ze al verdacht.. Heb je nog een bewijs waar het juiste nr op staat?

Aangeven dat je rechtsbijstand in hgaat schakelen. Of Radar :D

Er zijn heel veel mensen die wel zeer tevreden zijn.
Dus óf ze doen dit soort vervelende grapjes vaker en lichten gewoon op.
Óf ze hebben gewoon een keer een fout gemaakt maar willen het niet oplossen.

Van het geld baal ik natuurlijk wel, het was een leuke spaarpot bodem geweest voor Mevrouw Baby.
Maar ik ben eigenlijk allang blij dat ik het niet om 3000 euro oid gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:07

Ik zou toch nog eens netjes om begrip vragen, of iemand even zo vriendelijk wil zijn om te kijken of dit nummer toevallig van 1 van hun andere schrijvers is....? Waar ze het dan per ongeluk naar overgemaakt hebben.

Balen dat ze zo lastig doen -O-

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:11

heb je al een mail gestuurd met daarin 'de dreiging' dat je de rechtsbijstand inschakelt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:19

Als het geld idd op een andere rekening terecht is gekomen, moet degene die het overgemaakt heeft (het bedrijf dus) met de 'verkeerde' bank contact opnemen. Die vragen van vriendelijk aan de eigenaar van de rekening of die het terug wil storten. De bank mag zo'n verkeerde transactie nl niet zelf terugdraaien. Dus je bent in geval van dat het op een verkeerde rekening is terecht gekomen ook nog eens afhankelijk van de eerlijkheid van die rekeninghouder. Daarnaast moet het bedrijf dus sowieso zelf die actie ondernemen, jij staat daar in feite buiten.