Snoep dat minder slecht is voor de tanden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Snoep dat minder slecht is voor de tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:00

Mijn zoon van 6 blijkt vrij makkelijk gaatjes te ontwikkelen ondanks regelmatig poetsen en napoetsen door ouders. Nu snoept hij niet zo veel maar wel de standaard haribo snoepjes. Het lijkt me dat er snoep bestaat dat minder slecht is, maar wat? Ik heb daar eigenlijk weinig verstand van. Zou iemand mij hierover willen informeren, waarmoet ik op letten en wat te vermijden? We gaan sowieso de snoepmomenten beperken tot max 2 keer per dag (das in de vakantie nog best lastig trouwens).

Bij voorbaat dank!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

Suikervrije snoepjes van bijvoorbeeld Klene zijn veel beter dan de normale snoepjes. Maar niet alleen snoepjes zorgen voor gaatjes, bijna alle voedingsmiddelen bevatten suiker. Let dus ook op met het aantal eetmomenten en drinkmomenten per dag (max 7). En een extra keer poetsen, dus een extra fluoridemoment zal ook goed zijn.

Jilletje

Re: Snoep dat minder slecht is voor de tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:09

Je moet idd niet alleen naar snoep kijken.
In fruit zitten veel zuren en die zijn ook erg slecht voor je tanden.
Ook thee en fruitsappen kunnen een boosdoener zijn.
in suikervrije snoepjes zit weer andere 'rommel' om de snoepjes zoet te maken dus daar ben ik persoonlijk ook geen voorstander van.

ik zou je aanraden om eens voor een andere tandpasta te kijken of extra fluoride tabletjes.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:14

Nadeel van fluoridetabletjes is dat ze veel lokaler werken. Waardoor niet het gehele gebit extra fluoride krijgt. Andere tandpasta is inderdaad wel een oplossing. Geen kleutertandpasta meer gebruiken, maar volwassenen tandpasta. Dat mag vanaf 5 jaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:24

Dank! Dat van die tandpasta wist ik niet. Morgen even op zoek naar milde tandpasta voor volwassenen dan maar! En naar suikervrij snoep. Meer reacties zeker welkom.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:25

Er zijn een aantal factoren die meespelen wanneer je gaatjes in je tanden krijgt.
Kijk niet alleen naar het snoepen van je zoontje, maar kijk hoe zijn eet en drinkgedrag er gedurende de dag eruit ziet. Verdeeld over de dag is het voor het gebit het beste om niet meer dan 7 eet/drinkmomenten te hebben. Ontbijt, lunch, avondeten en dan 4 keer iets tussendoor. Je kan beter een aantal lekker dingen tegelijk geven, dan steeds eentje. Je kan een voedingsdagboekje bijhouden om te kijken wat hij nu eet en drink om beter zicht te krijgen hoe zijn eet/drink gedrag eruit zien. Zo kan een kind bv helemaal geen snoep eten, maar wel 6 glazen drinken over de dag verdeeld krijgen met suiker of alleen maar zoetigheid op brood eten en als tussendoortje ook. Water telt niet als voedingsmoment en thee zonder suiker ook niet. Gezonde tussendoortjes zijn, Komkommer, snoeptomaatje, bakje chips, rijstwafel, fruit. Je kan dit afwisselen met een snoepje.
Ik adviseer om voorlopig 3 maal daags te gaan poetsen met een fluoridetandpasta voor volwassenen of voor leeftijd 5 tot 12. Wel uitspugen, maar niet uitgebreid naspoelen. Fluoridetabletjes is passe, dat wordt al jaren niet meer geadviseerd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:27

Ook een tip om hem in één keer 'veel' te laten drinken, en niet steeds een slokje en dan weer wegzetten.
Geen idee of hij dit nu zo doet (en wat hij dan drinkt, water maakt niet uit), maar dit heb ik ook al eens als tip gehad van mijn tandarts. Steeds weer een slokje zorgt voor elke keer weer opnieuw een 'aanval' op het gebit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:32

Gewoon aanleren dat er tussendoor alleen water of thee (koud of warm, zonder suiker) gedronken wordt. Bij de maaltijden een beker melk, en dan 's avonds bv 1x limonade.

Damn ik krijg nu een bijzonder onsmakelijke banner van een mond die zeeeeer nodig een gebit nodig heeft.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:36

In alles buiten water of melk zit suiker of zuur (ja of koffie en thee, maar denk niet dat hij dit drinkt).
Totzelfs in fruitsap, dus dit bijt het glazuur ook weg.
Als je zegt dat hij echt zo weinig snoept ligt het denk ik aan wat hij drinkt.
Ik heb van de tandarts ook te horen gekregen dat fruitsap niet gezond is (of je moet het vers persen, maar uit pakjes, flessen,... dus niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:38

Vers geperst is even schadelijk; de zuren van fruit zijn zo slecht voor je glazuur. Daarom kun je beter ook niet meteen nadat je een glas sap gedronken hebt je tanden poetsen. Het glazuur is dan iets 'zachter' door de zuuraanval van het fruit.
Datzelfde geldt overigens voor koolzuur.

In melk zit trouwens ook suiker, al is het geen toegevoegde soort.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:46

Dat klopt, maar je kan een kind moeilijk melk en fruit afnemen. Dan is een glas versgeperst net iets beter (advies van mijn tandarts voor mezelf als volwassen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:52

Afnemen hoeft niet, je kunt het ook handig organiseren door het een onderdeel van de maaltijd te maken/houden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:53

GUSTIxBILL schreef:
Dat klopt, maar je kan een kind moeilijk melk en fruit afnemen. Dan is een glas versgeperst net iets beter (advies van mijn tandarts voor mezelf als volwassen...)

mij werd vers geperst met rietje drinken geadviseerd voor zo min mogelijk contact met tanden :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 15:57

Dank allemaal voor de reacties!
Mijn zoon drinkt gelukkig altijd al vrij veel water en thee zonder suiker (vind hij heerlijk) dus dat houden we er simpelweg in. Daarnaast dronk hij ook graag ranja, daar heb ik vanochtend al een suikervrije variant van gekocht dus dat zou ook goed moeten komen.
En qua snoep heb ik geprbeerd om aan suikervrije varianten te komen maar dat is nog niet gelukt, deze week maar even naar een natuurvoedingswinkel. Zal vast lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:18

Heb je geen Albert Heijn in de buurt Troi? Daar hebben ze ook aardig wat suikervrij spul; drop, winegums en ik geloof ook van die yoghurtsnoepjes.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 16:31

@sonja: bedankt voor de tip, ah is dorp verderop die ga ik binnenkort bezoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:32

Hier ligt het gewoon tussen de normale snoepjes. Maar ook in het reformschap vind je nog wel eea.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:11

Wat ook helpt (zegt mijn tandarts/tandartsassistente) om na zoetigheid even een glas water nemen om de zoetigheid weg te spoelen. Een glas jus d'orange, appelsap etc. bevatten ook erg veel suikers (en AA en dat soort drankjes ook, probeer dat te minderen of neem daarna dus een glas water) Oh en door een rietje drinken kan ook helpen ;) Ik zou niet alleen maar suikervrij snoep geven want daar zitten dus weer andere stoffen in om het zoet te maken.

edit; Oh en vooral niet! je tanden poetsen na een glas (sap) of iets anders met veel suikers. Ik weet niet of het waar is maar mijn tandartsassistente raadde aan om dus een glas water te nemen en vooral niet te poetsen direct daarna maar juist wachten, want gelijk poetsen zou juist het glazuur aantasten omdat je het er dan een soort van 'erin' poetst.

(Ik heb zelf ook een meerdere gaatjes gehad en toen vroeg ze wat ik dronk e.d. en gaf mij dit advies)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:03

Ben ik de enige waar geen snoep in huis komt? Wat is er mis met biscuit, komkommer of tomaat als snoepje :=

max twee keer per dag snoep vind ik echt veel. :o

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:05

@ Troi: Ze hebben op die leeftijd sowieso snel gaatjes :)