Structureel overwerk, onenigheid leidinggevende.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Structureel overwerk, onenigheid leidinggevende.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:39

Vrijdag heb ik een flinke aanvaring met mijn leidinggevende gehad, ik ging om 1630 uur weg, dit is al een half uur later dan normaal. Hij wou niet dat ik wegging, want het werk was nog niet af. Nu is het zo dat hij iedere periode afsluiting (iedere 4-4-5 weken dus) verwacht dat we overwerken. Volgens hem hoort dit bij mijn werk en bij mijn functie. Overwerken vind ik helemaal geen probleem, maar wél als het structureel is. Hij verwacht/eist van ons dat we in die weken rekening houden met afspraken in de avond, dat dat dus niet kan. Dit gaat mij echt te ver en hier ben ik het dus niet mee eens.

Nu moet ik in gesprek met hem over mijn contract die bijna afloopt en wil ik het hier ook over hebben..

Probleem zit hem met name in mijn salaris, voor het salaris wat ik nu krijg wíl ik niet overwerken, hij verwacht wel veel van me, geeft me veel verantwoordelijkheden, maar er staat dus qua salaris niets tegenover. Qua functie ben ik flink doorgegroeid, maar salaris is niet meegegroeid.

Ik heb al zoveel overgewerkt dat ik na mijn vakantie in september nog 90 uur over heb. We hebben inmiddels ook al een mail van hem gekregen dat we van week 48 t/m week 8-2014 niet vrij kunnen. Opnemen van die 90 uur zit er dus bijna niet meer in.

Kortom, ik wil/moet met hem in gesprek en wil goed voorbereid zijn. Wat zijn mijn rechten en plichten en wat kan ik verwachten?

CAO is er 1 tot april 2013 :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:44

Misschien even melden wat voor werk je doet.
Elke soort werk heeft een andere cao namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:48

Even een quote uit het CAO over overwerk:
Citaat:
Artikel 13 Overwerk
13.1 Overwerk wordt zoveel mogelijk voorkomen, maar kan rechtsgeldig worden geëist. De werk-nemer is dan verplicht de arbeid te verrichten.
13.2 Er is sprake van overwerk als de werknemer, na overleg tussen de werkgever en de werk-nemer, opdracht heeft gekregen arbeid te verrichten:
 op meer dan 9 uur per dag, of
 op meer dan 160 uur per vier weken.
13.3 In afwijking van art. 13.2 geldt voor werknemers die flexibel inzetbaar zijn 320 uur per acht weken in plaats van 160 uur per vier weken.
13.4 Overschrijding van de urengrenzen van art. 13.2 en 13.3 met een kwartier of minder wordt niet tot overwerk gerekend.
13.5 De overwerkgrenzen van art. 13.2 en 13.3 gelden voor alle werknemers.
13.6 Gewerkte overuren tellen maar eenmaal mee voor het vaststellen of er sprake is van over-werk.
13.7 Voor overwerk geldt een toeslag van 30% per uur in geld of in vrije tijd.
13.8 Een werknemer met een loon dat in volledige dienst per maand hoger is dan tweemaal het wettelijk minimumloon inclusief vakantietoeslag komt niet in aanmerking voor overwerktoe-slag.

Ik zit op kantoor, financiele administratie bij een grote retailer.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:55

Aangezien je het over een CAO hebt, neem ik aan dat je in een relatief groot bedrijf werkt.
Je kan zelf best inschatten hoe snel je vervangbaar bent, hoeveel je kan onderhandelen is grotendeels daarvan afhankelijk.

Ik vrees dat het een gevalletje 'Take it or leave it' is qua overwerk, salaris valt misschien wel nog over te praten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:06

zou eerst eens uitzoeken in welke salaris schaal je hoort te zitten met jou functie,en kijken of het overeenkomt met wat je krijgt uitbetaald.
In de cao staat dat overwerk rechtsgeldig kan worden geëist dus denk dat je er weinig aan kan doen.
Misschien eens informeren bij de Ondernemningraad of bij de bond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:11

Met het oog op het jaareinde straks ben ik momenteel redelijk onmisbaar, ik denk niet dat hij blij is als hij op zoek moet naar iemand anders en binnen de afdeling zijn er geen directe vervangers. Ik durf dus wel met het mes op tafel te gaan en dan denk ik ook 'take it or leave it'

Maar ik wil qua overwerk graag weten of ik een poot heb om op te staan. Rechtsgeldig in artikel 13.1, wat wordt daar precies mee bedoeld? Wanneer is overwerk rechtsgeldig?

Qua salaris hebben we geen duidelijke schalen (staat wel op de rol voor de nabije toekomst), maar als ik op internet wat vergelijkend onderzoek doe zit ik flink onder het gemiddelde.

Collega van me zit in de OR en hij heeft al aangegeven dat salaris erg lastig is, ze hebben al jaaaaaaren geen salarisverhogingen gehad, alleen begin dit jaar kon er 1,5% :+ bij. Dat was dus voor het eerst sinds jaren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:21

13.1 Overwerk wordt zoveel mogelijk voorkomen, maar kan rechtsgeldig worden geëist. De werk-nemer is dan verplicht de arbeid te verrichten.

zoals het in 13.1 staat, hoort het overwerk er gewoon bij, ze moeten het proberen te vermijden, maar als het er is , is het er.
overwerk is het volgens de cao pas als je meer dan 9 uur op een dag moet werken
of meer dan 160 uur per 4 weken. (= 13.2)

staat ook bij dat als je maar een kwartiertje langer werkt dan die 9 uur, het niet als overwerk gezien mag worden, soort van uitloop zeg maar .

dus wat betreft overwerk niet doen, dat zou volgens CAO niet mogelijk zijn (overwerk hoort er bij)
maar 13,7 geeft wel aan dat er voor overwerk een toeslag van 30% per uur geld, in geld of tijd.
dus voor ieder gewerkt over uur zou je of 1,3 uur vrije tijd terug moeten krijgen, of 130 % uitbetaald moeten worden over die uren.
Dus qua geldelijke compensatie, of tijd voor tijd, hoort er wel degelijk iets tegen over te staan.
Maar! de kanttekening daar bij is weer dat als je loon meer dan 2 keer het wettelijke minimum loon is(bij full time dienstverband), dat je geen recht hebt op die overwerk toeslag.(13.8)
het ligt er dus aan hoe veel je verdient. verdien je bij een fulltime dienstverband meer dan 2 keer het wettelijk minimum loon, dan heb je geen recht op die overwerktoeslag, verdien je minder dan dat, dan heb je er wel recht op.

Anoniem

Re: Structureel overwerk, onenigheid leidinggevende.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:52

Hmmff nou mijn leidinggevende was vandaag nog steeds stikchagerijnig.. Ga gewoon wat actiever op zoek naar wat anders en tot die tijd beperk ik het overwerken tot het minimale en neem ik alles wat ik er nog leer mooi mee. Ik had het er nog even over gehad met een directe collega die in hetzelfde schuitje zit en hij dacht er net zo over.

Nu ff afwachten wat ie met mijn contract gaat doen, maar ik verwacht iig nog wel weer een verlenging voor een jaar.