Wat ben jij gemiddeld kwijt aan onderhoud voor je auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Wat ben jij gemiddeld kwijt aan onderhoud voor je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 10:14

Naar aanleiding van het topic over APK's ([HTT] Hoeveel auto's zijn er bij jou door de apk heen gekomen?) ben ik benieuwd hoeveel mensen kwijt zijn aan onderhoud (gemiddeld per maand of per jaar, of een totaalbedrag) aan hun auto. Misschien handig om ook te vermelden wat voor soort auto je rijdt, leeftijd, nieuwwaarde bij aankoop en wat voor soort onderhoud.

Ik rij een Nissan Micra uit 1996 (nieuwwaarde rond de 10.000 euro). Nu 5,5 jaar in bezit en hij kost mij gemiddeld 50 euro per maand (600 euro per jaar) aan onderhoud. Dit is apk, elk jaar een beurt (groot en klein om en om) en alle reparaties. Voor een kleine beurt+apk ben ik sowieso 150 euro kwijt, grote beurt+apk ongeveer 300 euro. Reparaties komen daar nog bovenop. Dure reparaties die ik heb gehad: nieuwe accu, twee nieuwe banden, luchtmassameter vervangen, dorpels gelast (duur grapje!) en remblokjes en schijven vervangen.
Ik vind het meevallen, het blijft onderhoud aan versleten onderdelen die je grotendeels ook zou hebben met een nieuwe auto. Mijn auto heeft mij in de bijna zes jaar dat ik hem heb zo'n 5000 euro gekost (inclusief aankoopprijs en onderhoud, exclusief benzine, wegenbelasting en verzekering)... daar koop je geen nieuwe auto voor inclusief onderhoud.

Wat zijn jullie gemiddeld kwijt?

[edit]
Misschien ook een leuk weetje: mijn auto kost mij nu zo'n 130 euro per maand (aankoop, onderhoud, wegenbelasting, verzekering) exclusief benzine. Daar kun je geen auto voor leasen. Best voordelig koekblikje dus :+
Laatst bijgewerkt door x_spekkie_x op 04-08-13 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:18

heel erg weinig. Ik heb nooit dure jonge auto's gekocht. De auto die ik nu al 2.5 jaar heb heeft me 600 in aanschaf gekost en in die 2.5 jaar 220 euro aan onderhoud gekost (2x APK en 1x een kleine schade). Het is een nette auto, ik rij er zo'n 1000 km per week mee en hij loopt ook prima voor de trailer. Als hij ermee stopt, koop ik ook zeker geen jonge auto, kan niet goedkoper rijden dan dit :). Ik heb overigens een Mitsubishi carisma uit '97.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 10:20

Leorah schreef:
heel erg weinig. Ik heb nooit dure jonge auto's gekocht. De auto die ik nu al 2.5 jaar heb heeft me 600 in aanschaf gekost en in die 2.5 jaar 220 euro aan onderhoud gekost (2x APK en 1x een kleine schade). Het is een nette auto, ik rij er zo'n 1000 km per week mee en hij loopt ook prima voor de trailer. Als hij ermee stopt, koop ik ook zeker geen jonge auto, kan niet goedkoper rijden dan dit :)

Wat voordelig! Wat voor auto rij je? En doe jij niet aan grote/kleine beurt?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:21

Ik heb ook een Nissan Micra, uit 1995 dan. Nieuwwaarde dus ook rond de 10.000 euro, ik heb hem in 2010 gekocht voor 1000 euro. Kost mij ook 50 euro per maand (20 wegenbelasting, 30 verzekering). Eerste jaar ruim 600 euro kwijt geweest (enkel APK en kleine beurt maar met de nodige reparaties), tweede jaar 400 euro (APK, grote beurt en iets met de remmen). Dit jaar vlekkeloos door de APK gekomen met een kleine beurt. Tussendoor een aantal dingetjes gehad, namelijk een kapotte uitlaat, versnellingsbak vervangen, accu vervangen en ik moet een dezer dagen eindelijk eens mijn knipperlicht laten maken en twee banden laten vervangen. Oja, en mijn verwarming hapert een beetje en de rubbers bij mijn ramen beginnen los te laten :o

Ondertussen is zo ongeveer alles wat kapot kan gaan dus al kapot gegaan, ik hoop dus dat ik de komende tijd zonder problemen rond kan blijven rijden :D Totaal aan kosten in de afgelopen drie jaar: ongeveer 3600 euro. Op een auto die 180.000 had gelopen bij aankoop en inmiddels ruim 220.000 op de teller heeft staan vind ik het alles meevallen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:21

als ie voor de apk gaat, dan worden de filtertjes wel even vervangen en komt er nieuwe olie op, maar verder niet. Ik heb bijv. ook nog nooit een distributieriem laten vervangen aan een auto. Is volgens mijn garagehouder ook grote onzin. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar ook nog nooit een auto aan heb verloren. Mochten er opeens hoge kosten aan de auto komen (boven de 4-500 euro), dan gaat ie gewoon de deur uit en haal ik een andere auto weer in dezelfde prijsklasse als deze. Als je goed zoekt, kun je best iets leuks vinden (ik heb zeker geen afgetrapte aso-bakken). Kost niks in afschrijving, kun je zo uit de portemonee betalen, dus geen afbetaling enz. Wat ik heb, is ook echt van mij en betaald.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 10:27

Kirsha schreef:
Ik heb ook een Nissan Micra, uit 1995 dan. Nieuwwaarde dus ook rond de 10.000 euro, ik heb hem in 2010 gekocht voor 1000 euro. Kost mij ook 50 euro per maand (20 wegenbelasting, 30 verzekering). Eerste jaar ruim 600 euro kwijt geweest (enkel APK en kleine beurt maar met de nodige reparaties), tweede jaar 400 euro (APK, grote beurt en iets met de remmen). Dit jaar vlekkeloos door de APK gekomen met een kleine beurt. Tussendoor een aantal dingetjes gehad, namelijk een kapotte uitlaat, versnellingsbak vervangen, accu vervangen en ik moet een dezer dagen eindelijk eens mijn knipperlicht laten maken en twee banden laten vervangen. Oja, en mijn verwarming hapert een beetje en de rubbers bij mijn ramen beginnen los te laten :o

Ondertussen is zo ongeveer alles wat kapot kan gaan dus al kapot gegaan, ik hoop dus dat ik de komende tijd zonder problemen rond kan blijven rijden :D Totaal aan kosten in de afgelopen drie jaar: ongeveer 3600 euro. Op een auto die 180.000 had gelopen bij aankoop en inmiddels ruim 220.000 op de teller heeft staan vind ik het alles meevallen.

Dus ik heb nog aardig wat kilometers te gaan :D Die van mij staat nu nog net niet op 160.000 (bij aankoop 97.000).
Je mist nog twee Micra kwaaltjes: luchtmassameter en de dorpels ;)

Wat de verwarming betreft, mijn kachel is ook kapot gegaan. Dit kost normaal 400 euro (nieuwe kachel, nieuwe weerstand plus inbouwen), maar daar was ik uiteindelijk maar 80 euro voor kwijt door de onderdelen van een sloopauto te kopen uit dezelfde serie (via internet) en door een autovriend in te laten bouwen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:33

Ja de dorpels, die heb ik bij de eerste APK beurt gehad! Dat was echt te veel om op te noemen, ook allemaal kleine dingetjes en daardoor liep het aardig op.

Overigens is mijn verwarming zelf niet echt kapot want op de hardste stand doet hij het nog. Alleen de zachtere standen doen het niet. Zekering is al vervangen dus ik vrees dat ik er toch even mee naar de garage moet :( Versnellingsbak heeft mij uiteindelijk bijna mijn auto gekost (zou 2000 euro gaan kosten) en heb uiteindelijk voor 150 euro een bak van de sloop kunnen halen. Voor 175 euro erin gezet door Beun de Haas en nu rijdt ie weer als een zonnetje :D En ik leg er gemiddeld toch 1000 km per maand mee af denk ik zo.

Krijg overigens bij iedere garage te horen dat het zulke goeie stevige bakkies zijn dus als deze overlijdt koop ik er gewoon weer een :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 10:37

Kirsha schreef:
Ja de dorpels, die heb ik bij de eerste APK beurt gehad! Dat was echt te veel om op te noemen, ook allemaal kleine dingetjes en daardoor liep het aardig op.

Overigens is mijn verwarming zelf niet echt kapot want op de hardste stand doet hij het nog. Alleen de zachtere standen doen het niet. Zekering is al vervangen dus ik vrees dat ik er toch even mee naar de garage moet :( Versnellingsbak heeft mij uiteindelijk bijna mijn auto gekost (zou 2000 euro gaan kosten) en heb uiteindelijk voor 150 euro een bak van de sloop kunnen halen. Voor 175 euro erin gezet door Beun de Haas en nu rijdt ie weer als een zonnetje :D En ik leg er gemiddeld toch 1000 km per maand mee af denk ik zo.

Krijg overigens bij iedere garage te horen dat het zulke goeie stevige bakkies zijn dus als deze overlijdt koop ik er gewoon weer een :D

Verwarming is 'kapot' als hij alleen nog werkt bij stand 0 (=uit) en stand 4 (=hoogste stand) :D Been there, done that :+
Eerste keer kon ik het oplossen met een nieuwe weerstand (geen zekering) en dat kostte 60 euro. Tweede keer was de nieuwe weerstand binnen een week weer kapot en bleek mijn hele kachelmotor kapot te zijn. Deze kost nieuw zo'n 300 euro! Via de sloop een weerstand plus kachelmotor gekocht voor 60 euro. Wat een winst :+

Kirsha

Re: Wat ben jij gemiddeld kwijt aan onderhoud voor je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:42

Verdorie :P Nouja ik breng mijn koekblik volgende week wel even weg en dan zie ik wel wat eruit komt. Als het me te duur wordt laat ik het zitten, dan doe ik van de winter wel een extra trui aan :+ Maar de sloop is inderdaad ideaal! En het grote voordeel van deze auto's is dat er zoveel van waren dat de gemiddelde sloop vol Micra-onderdelen ligt. Is dat effe fijn :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:44

Auto's kosten gewoon veel geld. Daarbij kun je altijd wat krijgen of je auto nu oud of nieuw is. Ik denk dat vooral het hebben van een goede betrouwbare meedenkende garage belangrijk is om een eerlijke prijs te betalen voor reparaties.

Ik had eerst een garage die dat niet was en nu eentje die dus werkelijk waar overal bij meedenkt. Is ook een particulier dus dat is echt super! Ben ook wel eens naar een dealergarage geweest in mijn vakantie, prutsers!!! dat daar rondliepen. Berg geld kwijt en nog niet gerepareerd (al zeiden ze van wel :S) dus toen naar m'n eigen garage en die zei dus dat het ook echt pruts werk was en heeft het weer netjes opgelost voor een paar tientjes.

Mijn micra (was ook van 95) heb ik drie jaar gehad en was toen echt op. Daar heb ik de uitlaat een keer van moeten vervangen en de schakelbak. Allemaal spullen van donorauto's gebruikt waardoor de reparaties niet hoger dan 300 euro werden. Mijn citroen van nu heeft al wat vage klachten gehad maar dat was vaak 10tjes werk. Dus buiten APK en Grote/Kleine beurt heeft hij me nog niet veel gekost.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:19

Toyota Aygo, 2 jaar oud, nieuwprijs 12300 euro (speciale editie en extra luxe uitvoering).
Grote beurt dit jaar was 230 euro, vorig jaar kleine beurt gehad, weet de prijs niet meer.
Vorig jaar wel een set winterbanden + lichtmetalen velgen er extra bijgekocht a 630 euro, heb dus wel 2 sets banden (hoort ook bij onderhoud he, de bandenslijtage).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:26

Ik heb elk jaar wel pech met me auto.
Nu dit jaar nieuwe banden, de motor laten spoelen en olie ververst, nieuwe ketting (ik heb een ketting geen distributie riem) en een nieuwe waterpomp.
We zitten halverwege het jaar de keuring is in december.....
Elk jaar zoveel gezeik nu denk ik hou hem maar gewoon wat kan er eigenlijk nog kapot gaan?
Het is een opel corsa van 2000 of 2002. Weet het even niet meer. Maar de kilometer stand is bijna 150.000 dus nog niet veel voor zo een auto.

Motor van de ruitenwissers is nog kapot de langzame stand de eerste zeg maar werkt niet goed ruitenwissers blijven dan halverwege staan.
Stand 2 en 3 werken wel en het raam aan de bestuurders kant werkt niet meer. Het is automatisch motortje kapot denk ik.
En het sproei ding van me ruitenwisser werkt niet meer maar is mijn eigen schuld deze was van de winter bevroren deze moet wel gemaakt worden voor de keuring.
Ik heb eigenlijk niet veel geluk met auto's een hele nieuwe kopen daar heb ik geen geld voor.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-08-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:29

Mijn vriend is automonteur, dus het kost me niks *\o/*

Wegenbelasting is €17,- per jaar en verzekering €220,- per jaar. Ik rijd een Suzuki Swift uit 2002 :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:33

veel geld, altijd pech gehad met auto's.

vandaar in februari een auto gekocht met garantie. was maar goed ook, want hij heeft inmiddels al 4 x in de garage gestaan, kapotte brandstofleiding, airco en accu.
wel netjes afgehandeld door bedrijf. overigens staat de auto nu weer bij de garage door een aanrijding, niet mijn fout :P

ik rijdt ook veel kilometers per jaar( 60.000) dus mijn onderhoudskosten liggen zowiezo hoger.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:16

Over gemiddeldes kan ik nog niet praten aangezien ik nog maar een jaar een eigen auto heb.
Vorig jaar heb ik een VW polo uit '97 gekocht. Was vlak daarvoor nog APK gekeurd en had vrij recent nog een grote beurt gehad. Aankoopbedrag was 500€, heb er daarna nieuwe matjes + wieldoppen + radio bij gekocht voor in totaal 180€.
Tot nu toe heb ik 2 x 20€ betaald voor reparatie elektrische ramen. Er moet tzt nog iets worden vervangen wat te maken heeft met de stuurbekrachtiging (niet de pomp). Geschatte kosten daarvan bedragen 150€.
Kortom ik zit nog autotechnisch gezien nog ruim onder de 1000 euro. Over de brandstof en verzekering heb ik het liever niet :Y)