Stufi: stopzetten of nullening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Stufi: stopzetten of nullening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:11

Hoi,

Ik heb een vraag over studiefinanciering. Ik kom er via de site van DUO niet helemaal uit..
Op dit moment heb ik totaal 5 jaar studiefinanciering ontvangen. Het laatste jaar is een verlenging van de prestatiebeurs vanwege medische omstandigheden.
Ik heb een jaar een HBO opleiding gevolgd waarbij ik mijn P gehaald heb, en nu volg ik een vierjarige HBO opleiding en ben ik bijna klaar, waarschijnlijk in oktober/november afstuderen.
Als ik het goed begrijp heb ik mijn studiefinanciering nu 'opgemaakt' en wat ik de laatste maanden nog zou ontvangen is geen gift meer, maar een lening.

Ik vroeg me af of ik het helemaal stop moet zetten of een nullening aan moet vragen? Bij een nullening heb je nog wel behoud van je OV-kaart.
Ik mag dan mijn OV-kaart dus nog gebruiken totdat ik mijn diploma heb behaald, en ontvang ondertussen geen studiefinanciering meer, klopt dit?
Of kan ik beter de studiefinanciering stopzetten? (Ik maak heel zelden gebruik van mijn OV-kaart, dus het zou geen ramp zijn).

Alvast bedankt!

Ilsemarie

Re: Stufi: stopzetten of nullening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:13

met OV is het veranderd... je hebt nog nominaal + 1 recht op OV dus ik denk dat je ook geen recht met op OV hebt na 5e werkdag van september. Maar daarvoor zou ik DUO even bellen, hoe dat met verlenging van stufi zit!

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:15

Een jaar nadat je prestatiebeurs vervalt heb je nog een de mogelijkheid om een nullening met behoudt van OV te nemen. (Ik weet niet of dit ook geldt omdat jij een verlenging van de prestatiebeurs hebt gehad, dat moet je even navragen). Ik zou voor de nullening gaan, dan heb je nog wel OV en anders niet. Over een jaar heb ik dat ook, dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit al gedaan hebben.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:01

Ik las al verschillende verhalen over het OV inderdaad, de ene zegt 3 jaar, de ander 1 jaar.. Ik bel maandag wel even met DUO.. Als je geen verlenging van de prestatiebeurs hebt gehad dan heb je sowieso behoud van OV bij een nullening, maar in mijn geval staat het niet duidelijk op hun website..

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval! +:)+

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:36

3 jaar is sowieso van de baan. Dat was vroeger zo. Het is nu nominaal + 1 jaar. Maar de vraag is of jij je ene jaar al hebt gehad of niet, en dat kan je voor de zekerheid het beste bij DUO checken!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:53

Er geldt prestatiebeurs + 1 jaar. Een vriendin van mij heeft ook een extra jaar stufi gekregen, en daarmee ook een extra jaar OV.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:51

Suusoi schreef:
Ik las al verschillende verhalen over het OV inderdaad, de ene zegt 3 jaar, de ander 1 jaar.. Ik bel maandag wel even met DUO.. Als je geen verlenging van de prestatiebeurs hebt gehad dan heb je sowieso behoud van OV bij een nullening, maar in mijn geval staat het niet duidelijk op hun website..

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval! +:)+

Het is 1 jaar sinds 1 januari van dit jaar, heel veel studenten hebben voor 1 januari hun OV moeten inleveren. Maar als jij een extra jaar studiefinanciering hebt ontvangen vanwege medische reden, dan geldt die verlenging ook voor je OV kaart. Ik heb zelf exact hetzelfde gehad. Ik had een jaar extra stufie vanwege medische reden en hoefde 1 januari mijn OV niet in te leveren, omdat ik ook verlenging had op mijn OV. Uiteindelijk heb ik hem eind maart toch ingeleverd, omdat ik toen afgestudeerd was.

Je hebt het komende studiejaar dus nog steeds recht op OV, als je je stufie dus op een nul lening zet, heb je die laatste maanden gewoon nog OV.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:26

Ik heb inderdaad precies hetzelfde als jij, Shiloh. Ik heb het komende studiejaar inderdaad nog recht op OV, ondanks mijn verlenging. Ik heb niet gevraagd voor hoelang dit is, maar ik ga toch rond november dit jaar afstuderen dus maak ik sowieso geen studiejaar meer vol.

Bedankt voor de hulp!