Natuurlijk is google met deze vraag een goed hulpmiddel. Als vrouw zijnde typ ik dan ook de volledige zin ‘hoe moet je mediteren’. Al snel las ik dat je moet mediteren in een houding die jij prettig vind. Ik zou dus bij wijze van spreken ook op mijn kop kunnen mediteren. Als ik dat zou willen. Vervolgens moet ik mij op mijn ademhaling gaan letten en daarna komt het praktisch gezien onmogelijke: Aan niets denken. Zoals ik al zei: Ik ben professioneel piekeraar. Nergens aan denken is bij mij simpelweg onmogelijk. Ik denk altijd wel érgens aan. Variërend van werk, naar roze schoenen, naar die mug op de muur of dat ene bloemetje in Zuid-Frankrijk. En over allerlei persoonlijke zaken natuurlijk. Die zijn vooral al compleet onmogelijk om uit te schakelen.
Maar, dat met die gedachten schijnt ‘laat ze komen en laat ze gaan’ te zijn. Juist. Dat moet ik kunnen toch? Want hoewel ik aan véél dingen denk, vergeet ik er minstens de helft van. Dus dat ‘komen en gaan’ moet ook lukken. Toch?
Uiteindelijk zit ik in volle overtuiging om toch een keer wat rust in mijn hoofd te vinden op de grond. Binnen vijf seconden merk ik dat het toch niet zo lekker zit en besluit te gaan liggen. oliebol. Staart zit in de weg. Met een zucht vis ik het elastiek uit mijn haar. Zo. Lekker liggen. Diep adem halen…. Mijn neus kriebelt. Even krabben. Diep ademhalen, ontspan en denk aan niks. Helemaal niks. Concentreer je op je ademhaling, nergens aan denken. Hoor ik nou de wasmachine van de buren? Ohja… Laat het komen en gaan. Heb ik de planten wel water gegeven? Ohnee. Ik heb nepplanten, echte gaan namelijk toch dood. Over de dood he, zou er nou leven zijn na de dood? Ongemerkt begin ik dat liedje van Freek de Jonge te fluiten. Focus. Focus. Focus. Mijn oor kriebelt. En mijn knie ook. En ik heb dorst.
Met een zucht sta ik op, trek mijn hardloopschoenen aan en stap de deur uit. Misschien dat ik met wat frisse lucht mijn gedachten wél op een rij. Wacht… Heb ik mijn huissleutel wel?
Goed, om terug te komen op de titel: Hoe moet je nou in vrédesnaam mediteren? Kan iedereen het wel? En hoe lang duurt het voordat je zoiets nou eigenlijk onder de knie hebt?