Mediteren, hoe doe je dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Mediteren, hoe doe je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:38

Mediteren. Volgens wikipedia ‘een wijd spectrum van geestelijke oefeningen’. Ook schijnt het in de Westelijke wereld iets te maken te hebben met dieper doordenken over iets, over fundamentele vragen of problemen. Ik zou toch denken dat ik, als professioneel piekeraar, hier toch een uitzonderlijk groot talent voor moet hebben. Verder dan dit stukje in het hele wikiartikel ben ik trouwens niet gekomen. Iets met mijn hoofd en ‘Blablablabla. Waar staat in hémelsnaam hoe je moet mediteren?’

Natuurlijk is google met deze vraag een goed hulpmiddel. Als vrouw zijnde typ ik dan ook de volledige zin ‘hoe moet je mediteren’. Al snel las ik dat je moet mediteren in een houding die jij prettig vind. Ik zou dus bij wijze van spreken ook op mijn kop kunnen mediteren. Als ik dat zou willen. Vervolgens moet ik mij op mijn ademhaling gaan letten en daarna komt het praktisch gezien onmogelijke: Aan niets denken. Zoals ik al zei: Ik ben professioneel piekeraar. Nergens aan denken is bij mij simpelweg onmogelijk. Ik denk altijd wel érgens aan. Variërend van werk, naar roze schoenen, naar die mug op de muur of dat ene bloemetje in Zuid-Frankrijk. En over allerlei persoonlijke zaken natuurlijk. Die zijn vooral al compleet onmogelijk om uit te schakelen.

Maar, dat met die gedachten schijnt ‘laat ze komen en laat ze gaan’ te zijn. Juist. Dat moet ik kunnen toch? Want hoewel ik aan véél dingen denk, vergeet ik er minstens de helft van. Dus dat ‘komen en gaan’ moet ook lukken. Toch?

Uiteindelijk zit ik in volle overtuiging om toch een keer wat rust in mijn hoofd te vinden op de grond. Binnen vijf seconden merk ik dat het toch niet zo lekker zit en besluit te gaan liggen. oliebol. Staart zit in de weg. Met een zucht vis ik het elastiek uit mijn haar. Zo. Lekker liggen. Diep adem halen…. Mijn neus kriebelt. Even krabben. Diep ademhalen, ontspan en denk aan niks. Helemaal niks. Concentreer je op je ademhaling, nergens aan denken. Hoor ik nou de wasmachine van de buren? Ohja… Laat het komen en gaan. Heb ik de planten wel water gegeven? Ohnee. Ik heb nepplanten, echte gaan namelijk toch dood. Over de dood he, zou er nou leven zijn na de dood? Ongemerkt begin ik dat liedje van Freek de Jonge te fluiten. Focus. Focus. Focus. Mijn oor kriebelt. En mijn knie ook. En ik heb dorst.

Met een zucht sta ik op, trek mijn hardloopschoenen aan en stap de deur uit. Misschien dat ik met wat frisse lucht mijn gedachten wél op een rij. Wacht… Heb ik mijn huissleutel wel?

Goed, om terug te komen op de titel: Hoe moet je nou in vrédesnaam mediteren? Kan iedereen het wel? En hoe lang duurt het voordat je zoiets nou eigenlijk onder de knie hebt? :')

_Tara_

Re: Mediteren, hoe doe je dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:42

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:42

Voor mij is het ook niets, ik zie en hoor ook veel te veel :P
Het lukt soms wel als ik in de trein zit en naar buiten staar, maar het zelf opwekken die staat, hmm nee :)

Wat me wel helpt is bewuster met dingen bezig zijn, bvb eten. Dus echt de tijd nemen voor mijn maaltijd, goed proeven wat ik nu eigenlijk eet, hoe de textuur is, welke smaken ik proef etc.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:43

Ja, zoals ik al schreef 'google' :))

Maar ik kan niet geloven dan werkelijk iedereen - nja, dat ook ik - kan mediteren :')

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:49

GE-NI-AAL geschreven!! Lig in de slappe lach. Je gaan moet schrijven!! Wie weet vind je daar wel een soort van meditatie mee ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:52

estherpitout schreef:
GE-NI-AAL geschreven!! Lig in de slappe lach. Je gaan moet schrijven!! Wie weet vind je daar wel een soort van meditatie mee ;)

Ik zie nog een paar tikfouten :P maarrrr... 't schijnt dat mijn studie iets in die richting ook was. Alleen iets met werk vinden in die categorie. ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:17

Je zou er eens een cursus voor kunnen doen als je dat wilt leren, dan krijg je begeleiding. Maar het is wel heel moeilijk als je zoveel denkt. Daar heb ik ook last van.
Ga dus even volgen, misschien komt er nog een goede tip langs!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:33

Veel mensen denken ten onrechte dat je bij het mediteren nergens aan denkt.

Mijn yogadocent legde ooit het volgende uit over mediteren en het nut ervan:
Je moest je voorstellen dat als mens een grote boom bent. Sterk, krachtig, diepgeworteld in de aarde, stevig en solide. Je straalt rust en schoonheid uit. Stilte. En iedereen is zo'n boom.
Maar op het moment dat je er naar wilt kijken, er misschien een foto of filmpje van wilt maken, komt er een watervlugge kabouter tevoorschijn. En die tettert overal doorheen en wil áltijd in beeld staan. Soms levensgroot, soms zie je alleen een stukje van z'n muts in een hoekje. Die kabouter kan je vergelijken met je ego of je 'ik'.
Door dat ego wat zich altijd maar op de voorgrond plaatst "Ik moet.." "Ik kijk.." "Ik wil.." "Ik kan.." "Ik durf.." "Ik vind.." verlies je soms uit het oog wie je werkelijk bent.
En door meditatie plaats je dat ego op de achtergrond, zeg je als het ware "Hou nou even je bek, rot op met je gedachten, oordelen en herinneringen". En als die kabouter even uit beeld is, dan kan je genieten van alles wat je zelf bent en waarvoor je níks hoeft te doen. Alleen maar stil te zijn.
En stil zijn, even een momentje om is iets anders dan nergens aan denken! Maar je merkt vanzelf dat dat stemmetje in je hoofd even tot bedaren komt en dat je er naar kunt 'kijken' alsof je liggend op je rug in het gras naar de wolken kijkt.

"Wie naar buiten kijkt, droomt
Wie naar binnen kijkt, wordt wakker"

Dat neemt niet weg dat mediteren niet zo makkelijk is als het lijkt, dat je 'effe' stilzit in een lotushouding en 'effe' nergens aan denkt. Daarom kan ik je aanraden om begeleiding te zoeken, wil je er echt mee aan de slag. De yoga/meditatielessen geven mij veel inzicht en helpen mij bij mijn thuisoefening. Zoek een docent die bij jou past en waarbij je je op je gemak voelt!
Ik vond het in het begin écht een crime, vijf minuten duurden een eeuwigheid, kan ik niets beters doen dan zo zitten? *wiebelwiebelwiebel
Maar door door te zetten en dankzij de prettige oefeningen wordt het echt fijn. Niet altijd makkelijker maar ik kan er veel sneller van genieten.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:37

_Tara_ schreef:
http://sochicken.nl/eenvoudig_leren_mediteren
Alsjeblieft!

Volgens mij is 't in grote lijnen rustig zitten, letten op je ademhaling en nergens aan denken.

Niet mee eens. Mediteren gaat niet om het nergens aan denken, maar om even uit het 'doen' te stappen en in het 'nu' te komen. Rustig even te zitten.
Daarbij gaat het er niet om dat je met man en macht je focust op je ademhaling en nergens aan probeert te denken(dat kan een mens niet, je denkt altijd), maar dat je je gedachten observeert, zonder er iets mee te doen.
Dat je, als het ware je gedachte uit je hoofd kunt pakken om hem eens van de achterkant te bekijken.
Wanneer je door hebt dat je ergens aan denkt, merk je dat op door bijvoorbeeld in je hoofd te zeggen: "gedachte", vervolgens richt je je weer op je ademhaling.
Het is geen wedstrijd om je zo lang mogelijk op je ademhaling te focussen, maar om te kijken wat er allemaal door je hoofd heen gaat.

Als je het interessant vindt, kan ik je het boek 'Mindfulness' van Ger Schurink aanraden, daar staat meer informatie over wat het is, hoe je het doet en je kunt er ook hulpmiddelen in vinden.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:55

Zo herkenbaar :') Het niet lekker zitten, de kriebel, de onnozele gedachtes.

Als het mij lukt om hier doorheen te komen vind ik het heerlijk. Ik probeer te denken aan de zee, en gedachtes die in me op komen zijn bootjes die rustig in en weer uit beeld langs de horizon dobberen. Als ik merk dat ik actief aan het denken ben ga ik weer terug naar dat beeld van de zee. Soms gebeurt het dat ik ineens vanuit het niets moet huilen, soms word ik gewoon helemaal zen, maar elke keer na afloop voel ik me ontzettend 'fris'.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:52

EvelijnS schreef:
_Tara_ schreef:
http://sochicken.nl/eenvoudig_leren_mediteren
Alsjeblieft!

Volgens mij is 't in grote lijnen rustig zitten, letten op je ademhaling en nergens aan denken.

Niet mee eens. Mediteren gaat niet om het nergens aan denken, maar om even uit het 'doen' te stappen en in het 'nu' te komen. Rustig even te zitten.
Daarbij gaat het er niet om dat je met man en macht je focust op je ademhaling en nergens aan probeert te denken(dat kan een mens niet, je denkt altijd), maar dat je je gedachten observeert, zonder er iets mee te doen.
Dat je, als het ware je gedachte uit je hoofd kunt pakken om hem eens van de achterkant te bekijken.
Wanneer je door hebt dat je ergens aan denkt, merk je dat op door bijvoorbeeld in je hoofd te zeggen: "gedachte", vervolgens richt je je weer op je ademhaling.
Het is geen wedstrijd om je zo lang mogelijk op je ademhaling te focussen, maar om te kijken wat er allemaal door je hoofd heen gaat.

Als je het interessant vindt, kan ik je het boek 'Mindfulness' van Ger Schurink aanraden, daar staat meer informatie over wat het is, hoe je het doet en je kunt er ook hulpmiddelen in vinden.

Ik had 't wat te kort door de bocht omschreven. Als het artikel leest, heeft hij het ook over gedachten observeren en ze weer laten gaan. Dat is ook wat ik bedoelde :j

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:01

maar wat ik me dan afvraag, hoe kun je nou niet denken?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:58

Lees bovenstaande posts nog eens door: mediteren is níet niet denken. Je laat alleen die gedachten even geen loopje met je nemen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:09

Mediteren heeft niks te maken met aan niks denken. Mediteren is niks anders dan in het huidige moment leven. Je kunt bijvoorbeeld buiten zitten en alleen maar naar de geluiden om je heen luisteren. Dwalen je gedachten af naar dingen die je morgen moet doen, of wat je gisteren beter had kunnen doen, dan merk je dat op en laat je het weer voorbij varen.
Zie het als een blaadje op een rivier, je pakt het niet op, je laat het voorbij gaan.

Er staan een aantal hele goede begeleide meditaties op youtube, zo ben ik begonnen.

Succes!

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:13

Ik 'mediteer' vaak als ik niet kan slapen. Ik weet niet of het echt mediteren is maar het lukt me dan wel om helemaal te ontspannen en 'aan niks denken'.
Ik denk dat het belangrijk is dat je er de tijd voor neemt en geduld moet hebben. Vandaar dat het mij dus ook lukt als ik 's nachts niet in slaap kan komen, dan heb ik toch niks beters te doen :)

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:34

Probeer eens wat meer te voelen wanneer je probeert om te mediteren.
Dus in eerste instantie gaan je gedachten bijvoorbeeld naar je voeten en dan langzaam, stukje bij beetje omhoog, ieder lichaamsdeel neem je in gedachten en probeer dan eens te voelen hoe dit aanvoelt.
Wanneer je bij je buik bent, voel dan met en in je buik door er in eerste instantie aan te denken. leg desnoods je handen op je buik en voel!

Wanneer ik even te druk ben, boos, gestrest op het werk etc. etc. dan ga ik altijd weer even terug naar mijn buik. het werkt rustgevend. want voelen is alles! denken is niets meer en niets minder dan ego

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:06

Hoe ik mediteer is door me dus op 1 ding te richten: m'n ademhaling. Ik adem dan 5 seconden in door m'n neus, houd 2-3 seconden vast en adem 6-7 seconden uit door m'n mond. Heb je een grote longinhoud en haal je dit in het begin gemakkelijk dan doe je het langer (7-4-9 bijv.).
In het begin denk je inderdaad aan van alles, daarom tel ik in het begin mee zodat ik zeker weet dat ik bij m'n ademhaling blijf. Als ik een gedachte op voel komen probeer ik daar geen aandacht aan te besteden en focus me weer op het tellen.
Als ik dit een tijd volgehouden heb, hoefi k op een gegeven moment niet meer te tellen om de juiste ademhaling vast te houden, maar blijf ik wel met m'n aandacht bij m'n ademhaling.

Als ik dit lang genoeg volhoud dan voelt het opgegeven moment alsof m'n hoofd leeg is en ik zweef, maar dan ben je al gauw 3 kwartier verder.

Hierbij ga ik meestal op bed op m'n rug liggen en leg in het begin m'n hand op m'n buik.

Wat ik ook nog wel eens doe (niet vaak) is een stiltewandeling in het bos met iemand houden. Vanaf het moment dat we de deur uitgaan wordt er niks gezegd tegen elkaar. Maar ook gebruiken we dan geen gebaren om duidelijk te maken wat we willen. Zo kun je dus niet aan elkaar duidelijk maken dat je 'zometeen' linksaf wilt, je kunt alleen in het 'nu' communiceren door te doen. Hier wordt mijn hoofd ook erg stil van, het eerste half uur denk ik juist heel veel (doordat je niks zegt), maar na een uur is mijn hoofd vrijwel leeg en voel ik me heerlijk kalm en vredig.